SaaS-markedsføring: Den beste måten å markedsføre SaaS-virksomheten din på

34 min lest
Ifølge Crunchbase er det for tiden 26 981 SaaS-selskaper i verden. Akronymet SaaS betyr bokstavelig talt programvaren som en tjeneste. Denne forretningsmodellen ble spesielt populær i USA i 2001, og siden den gang har tusenvis av selskaper over hele verden utviklet programvare med en abonnementsbasert bruksmodell.

I mindre grad er 100 000 lyse hoder involvert i markedsføringsaktivitetene til SaaS-selskaper, noe som gjør konkurransen mellom produkter spesielt vanskelig og utfordrende.

SaaS-markedsføring utvikler seg i ånden av kjente markedsføringsstrategier, men den har sine egne egenskaper. I denne artikkelen vil vi prøve å forklare alt i orden.

Informasjon er en konge

Informasjonsinnhold er nøkkelen til markedsføring av SaaS-modellen. Det er det den kjører på. Men i de fleste tilfeller blir dette viktige aspektet oversett. Se på noen av favorittbloggene eller nyhetsressursene dine. Er du klar over hvor mye informasjon som finnes der ute for folk som bruker SaaS-produkter?

Som et eksempel, se på Hubspot. Bloggen regnes som en av de mest kjente i verden, og det er også et informasjonsprodukt som legger innhold på sosiale medier. Hubspot vil at potensielle og eksisterende kunder skal lese bloggen sin og, enda viktigere, prøve produktene sine.

. innholdets rolle i Saas-markedsføring. To markedsføringsstrategier for SaaS-produkter

Det er to grunnleggende måter å vinne kunder for et SaaS-produkt:

• Bearbeid eksisterende etterspørsel, samle organisk interesse for å tjene penger på produktet.
      Skap ny etterspørsel.
    • Skap ny etterspørsel ved å generere ny forbrukeratferd.
    • Opprett ny etterspørsel.

Det første alternativet forutsetter en lang hale av spørsmål, både høy- og lavfrekvente. Det betyr at potensielle kunder allerede er interessert i dette emnet. De går til Google og ser etter informasjon om det. Målet ditt her er å lage relevant innhold og markedsføre det til toppen av søkeresultatene på forskjellige søkemotorer, slik at kundene dine finner deg på kort tid.

Det andre alternativet handler om publisiteten til et bestemt problem og et bestemt merke som løser det.

Behandle den eksisterende etterspørselen

Hvilke emner kan SaaS-selskaper blogge om? Utvikle potensielle kunder Siden etterspørselen allerede eksisterer, trenger du bare å lage riktig innhold. Faktisk er ikke alt så enkelt fordi prosessen med å lage innhold fremdeles er en møysommelig oppgave.

Det tar tid å selge SaaS-produkter. Kunder kan ikke kjøpe dem så raskt som om de var et par nye, skinnende sko. Potensielle kunder kan besøke nettstedet ditt flere ganger før de bestemmer seg for å kjøpe noe og kontakte deg, opprette en konto og se videre. De samme besøkende kan også gå til andre nettressurser hos konkurrentene dine for å sammenligne priser og funksjoner. Det er hovedgrunnen til at du hele tiden bør forbedre nettstedet og tjenestene dine. Å vurdere og oppgradere elementene og innholdet vil bringe deg videre.

Husk at direkte interaksjon med kunder basert på tillit og fakta skaper et bånd mellom dere. Legg ut forskjellig engasjerende innhold, fra videoer til de beste tipsene om noe, dokumenterte studier og nyheter knyttet til markedet ditt. Det vil gi flere muligheter til å få kontaktinformasjon fra besøkende.

Det er umulig å øke salget over natten. Du kan imidlertid undersøke publikums oppførsel over tid for å identifisere trender og kjøpssykluser. Deretter, basert på bevisene, er det mye enklere å utvikle en markedsføringskampanje.

Forbli positiv og rolig. Samle og legg ut tiltalende innhold slik at du kan bygge en base av potensielle kunder. Når du har utarbeidet en liste over potensielle kunder, kan du starte en regelmessig e-postkampanje der du gir gratis informasjon og tilbyr bonuser og rabatter. Databasen din er din mest verdifulle markedsføringsressurs akkurat nå.

Les mer: Tror du at du vet alt om innholdsmarkedsføring? Tenk om igjen

Strategier for markedsføring av innhold for å drive mer trafikk

Det er ikke nok å lage en imponerende artikkel. Du har begynt å jobbe med koblingsbygging og få nettverkskoblinger til materialene dine til toppen. Faktum er at nesten ethvert emne har konkurranse.

Kort sagt, en av de viktigste rangeringsfaktorene (sammen med kvaliteten på innholdet som produseres) er antall lenker til innholdet og domenevurderingen (DR).

For å starte en skikkelig lenkebyggingsprosess, må du huske på noen tips:

Før å starte en skikkelig lenkebyggingsprosess må du huske på noen tips:

–>
  1. Velg ut et utvalg av lenker.
  2. Velg et utvalg av søk.
  3. .
    1. Velg et utvalg av søkeord.
    2. Velg et utvalg av søk.
    3. Analyser virksomhetens konkurrenter for tilbakekoblinger.
    4. Analyser dine konkurrenter for tilbakekoblinger.
    5. Undersøk konkurrenter for lenker.
    6. Undersøk konkurrentene i søkeresultatene og finn ut hvilke kriterier som brukes for å rangere dem.
    7. Undersøk konkurrentene i søkeresultatene og finn ut hvilke kriterier som ligger til grunn for rangeringen.
    8. Velg donorer (dette er domenene du trenger for å få lenker til nettstedet ditt).
    9. Velg donorer (dette er domenene du trenger for å få lenker til nettstedet ditt).
    10. Velg donorer (dette er domenene du trenger for å få lenker til nettstedet ditt)
    11. . Tenk over en strategi for å danne et budsjett – fra målet (å bringe nøklene til topp 3, topp 10).
    12. Tenk ut en strategi for budsjettet, fra målet til topp 3 til topp 10.
    13. Organiser plasseringen av artikler med lenker i henhold til planen..
  • Organiser plassering av artikler i henhold til planen.

Arbeidsalgoritmen er som følger:/p>

Først estimerer vi kapasiteten til problemet -> deretter kostnadene for innhold og givere -> deretter sammenligner vi størrelsen på budsjettet og finansieringsplanen -> vi utfører.

Det høres ganske vanskelig ut, ikke sant?/p>

PRNEWS.IO-teamet har kommet med en løsning som vil forenkle prosessen med å distribuere innholdet ditt – Bulk Site Checker.

• Samle tilbakekoblinger fra konkurrentene dine (ved hjelp av Ahrefs eller et annet verktøy).
    • .
    • Samle inn lenker fra konkurrentene dine (ved hjelp av Ahrefs eller et annet verktøy).
    • Last opp denne listen.
    • Last opp denne listen til Bulk Site Checker.
    • Last opp denne listen til Bulk Site Checker
    • .
    • For hvert nettsted får du prisen på plassering, SEO-egenskaper; etc.
  • Kjøp det rette nettstedet
  • Kjøp retten til å plassere innholdet ditt med tilbakekoblinger til den promoterte artikkelen og se indikatorene vokse.
  • .

Viktig: Denne tjenesten er tilgjengelig for PRO-abonnenter.

Les mer: Ny tjeneste for PRNEWS.IO PRO-kontoer – Bulk Site Checker

Opprette etterspørsel på din SaaS

Enhver person i virksomheten, enten du er eier, leder eller ansatt, har tre grunnleggende oppgaver som alle forretningsmessige handlinger og beslutninger er sentrert rundt:

• minimere risiko;
      • redusere kostnader;
        • redusere kostnadene; øke salget.

Basert på disse grunnleggende målene for gründere, bør markedsførere og PR-fagfolk produsere innhold som fremhever problemene deres. Jeg snakker om artikler som:

• De 10 største farene ved å ikke bruke en XXX i virksomheten din.
        • .
          • Salget du går glipp av uten en XXX-løsning.
          • .
          • Salget du går glipp av uten en XXX-løsning.
          • Uten XXX mister du avtaler og kaster bort markedsføringskroner.

Trinn 1: Utarbeidelse av materiale om temaene

Du kan demonstrere ekspertisen din for besøkende ved hjelp av ulike innholdsformater. Prøv blogginnlegg, nettbaserte webinarer, e-post og podcaster. Fang lesernes oppmerksomhet gjennom animerte GIF-er, som involverer original infografikk og quiz-spill, eller til og med låse dem opp med et skjema som får kontaktene deres. SaaS-markedsføring er en kompleks strategi som involverer alle disse elementene av gratis og inngjerdet innhold du tilbyr følgere.

Opprett et kunnskapsbibliotek på nettstedet ditt som inneholder casestudier, e-bøker og visuelt materiale og kan presentere svar på ofte stilte spørsmål. Siden du prøver å markedsføre varene og tjenestene dine, er det viktig at du oppgraderer dem i henhold til kundenes behov. Dermed kan du tiltrekke deg flere kunder fordi de er fornøyde med holdningen din. Den korteste veien til eventuelle forbedringer er å tilby dem de beste tilbudene på produktene, nå ut til dem gjennom forskjellige kanaler med relevant innhold og oppdatere dem om den nåværende situasjonen.

Hvis du ikke ønsker å skrive innholdet selv, kan du bruke tjenesten:

Bestill profesjonell skrivetjeneste for pressemeldinger

Trinn 2: Bruksområder for produktet

Når du begynner å lage lister over kundene dine og analysere vanene deres, vil du komme til en bedre forståelse av hvordan produktene dine kan lette smertene deres og hvilken hjelp de trenger for å løse problemene. Som et resultat gjør det deg i stand til å gi en mer detaljert beskrivelse av de sterke punktene i SaaS-elementene dine, slik at kundene kan se fortjenesten og løsningen med en gang. Legg til sterkt og riktig tekstmateriale knyttet til produktene dine, som kan bevise ekspertisenivået ditt, og legg ut dette innholdet regelmessig. Ved å tilby fengslende informativt materiale og utnytte profesjonelle meninger, er inbound marketing en utmerket strategi for å lede besøkende til salgstrakten.

Sjekk kundenes anmeldelser og tilbakemeldinger på andre Internett-plattformer. Inkluder dataene du mottar fra folk blant dine verdifulle eiendeler fordi du yter service til dem, og for å fikse feil; du må innhente informasjonen direkte fra publikum. Samle tilbakemeldinger fra publikum på selskapets sider på sosiale medier eller på tredjepartsressurser som SaaSGenios, Capterra og G2Crowd. Bruk statistiske resultater for å støtte publikumsuttalelser. Eksperter foreslår ikke å unngå dette trinnet fordi salget vil øke med 18% hvis du gjør det.

Les mer: Hvordan velge riktig type innhold for spesifikke formål

Trinn 3: Artikler om merkevareimage

Hvis du ser på de fleste PR-taktikker, vil du neppe finne noe for digitale behov, men det kan fortsatt hjelpe deg med å markedsføre B2B SaaS-innhold og heve din digitale markedsføringstilstedeværelse. Velg en merkevareambassadør, noen som kan assosieres med bedriften din. Be ham eller henne om å holde en offentlig tale foran publikum, og du vil få flere følgere. Denne handlingen vil bare styrke ekspertisen din og forbedre omdømmet ditt.

Les mer: 10 effektive PR-kanaler for å eksponere merkevaren din for nye mennesker

Prøv å snakke om hva som er viktig for en bedrift og dens tilhengere. For å bruke markedsføringsledelse effektivt, flytt innleggene dine til sider på sosiale medier. Mer publisitet og en høyere profil gjør det mulig for deg å bli mer synlig og tilgjengelig for en rekke spesielle arrangementer, slik at du kan fremme samtalene ytterligere i media og komme nærmere sluttkundene. Det vil øke SaaS-salget og øke den offentlige bevisstheten om merkevaren din.

Forresten, PRnews.io – er en plattform som hjelper deg med å få publisitet på kort tid og populære nettaviser og magasiner..

Trinn 4: Distribusjon av innhold

Fortsett å markedsføre dette innholdet for å maksimere rekkevidden (lookalike, remarketing osv.).

Innholdsreklame er en viktig oppgave. Å skrive innhold og håpe at det vil skyte seg selv er meningsløst! Etter at du har publisert blogginnlegget ditt, må du

1. Del det på de offisielle merkevaresidene på sosiale nettverk.
    2. Del det på de offisielle merkevaresidene.
    3. Del den på sosiale nettverk.
      1. Sjekk det ut på forfatterens sider.
      2. Sjekk det ut på forfatterens sider.
      3. Sjekk det ut på forfatterens sider.
      4. Sjekk det på forfatterens sider.
      5. Sjekk det på forfatterens sider.
      6. Gjør en kampanje på Quora, Medium, Reddit og Facebook-grupper.
      7. Gjør en kampanje på Quora, Medium, Reddit og Facebook-grupper.
      8. Lansere en annonse på sosiale medier.
      9. Lansere en annonse.
      10. Lansere en annonse.
      11. Lansere en annonse.
      12. Lansere en annonse.
      13. Gjør lenkebygging!
      14. Gjør lenkebygging!
  • Legg inn en annonse!

I dag er prosessen med å bygge lenker til artikler ikke så komplisert som den var for fem år siden. Du trenger ikke lenger kaste bort tid på unyttig oppsøkende virksomhet. For eksempel, ved å bruke PRNEWS.IO, kan du bestille publikasjoner i mediene du trenger med de nødvendige lenkene til innholdet ditt med bare et par klikk!

• hurtig;
      • rask;
        • hurtig;
        • billig;
  • billig:
  • profesjonell.
  • >

Andelen plassering til markedsføring er fra 1: 3 til 1:10, avhengig av LTV for kunder i din nisje. Budsjetteringsstrategien er empirisk (testhypoteser med innhold, plasseringsalternativer og trafikkilder).

Nøkkelberegninger du kan stole på i SaaS-markedsføring

Fokuser på tre grunnleggende beregninger som du må beregne for å bygge en ny etterspørselsmodell:

–>
    1. ROI – avkastning på investeringen
    2. ROI – avkastning på investeringen
    3. .
    4. CAC – kostnaden ved å investere.
    5. CAC – kostnaden ved kundeanskaffelse
    6. LTV – en kundes livstidsverdi
    7. .

Det er viktig å håndtere anskaffelseskostnadene og en kundes livstidsverdi fordi du kan forstå avkastningsindeksen din. Det er ingen streng regel om parametrene, men vi foreslår at du holder LTV: CAC-forholdet på 3: 1.

Beregningen vil vise deg hvor mange potensielle kunder du trenger å få for å nå dine mål. Men for dette må du forstå hvilken taktikk som vil fungere bedre, noe som bare kan oppnås gjennom konstant analyse.

Kundeanskaffelseskostnad (CAC)

Det viser deg kostnadene ved å motta en kunde i en viss periode. Tenk deg for eksempel at du brukte $ 10 000 på markedsføring og salg i inneværende år og fikk 10 kunder. Det gjør CAC-en din lik $ 1000. CAC-indeksen din vil være høy i løpet av oppstartstiden, men senere kan du møte en reduksjon i den.

LTV

Det er en indikator av den totale fortjenesten som selskapet mottar fra klienten i løpet av samarbeidsperioden med ham. Det er kritisk fordi det hjelper SaaS-markedsføring med å identifisere beløpet de skal bruke på å skaffe nye kunder, med fokus på kvalifiserte potensielle kunder som ble mottatt til en lav kostnad.

Hva er verdien? Hvis du bruker $ 10 og mottar en kundeemne fra noen som du solgte $ 500 varer til, er det en lønnsom avtale. Men hvis du bare dekket 5% av avtalene, har du brukt $ 200 for en kunde ($ 10 x 20 potensielle kunder). LTV-beregningene hjelper deg med å sette opp et budsjett for en markedsføringskampanje for å motta nye kunder og opprettholde eksisterende kunder.

ROI

Resultatindikatorer

Det er koeffisienten som gjenspeiler avkastningen på investeringen. Den inkluderer alle kostnader og marginer, uten hvilke du kan gjøre alvorlige feil når du analyserer kampanjer, på grunn av hvilket ditt stolte forretningsskip til slutt vil befinne seg på den økonomiske bunnen. Last opp statistikk fra Google Ads til Google Sheet, og rediger deretter regnearket for å angi marginen for hvert produkt. Ellers vil du ikke kunne beregne den endelige inntekten og avkastningen for analyse.

[/sc

Bransjeeksperter om SaaS-markedsføring

Logan Mallory, VP for markedsføring hos Motivosity, et B2B-ansattes engasjement SaaScompany.

>

Den beste taktikken for B2B SaaS-markedsføring er å lage målrettede meldinger. Selv om produktet ditt vil bli brukt av massene, er det ikke det du selger til.

Du selger til en bestemt kjøper – den viktigste beslutningstakeren for et selskap.

Meldingene dine må målrettes for å adressere deres behov og smertepunkter direkte. Du må også ha flere meldingstrakter, hver målrettet mot en spesifikk kjøperpersona.

Tatiana Lapteva, B2B-markedsføringsekspert, og grunnleggeren av Lingvohouse

Du må absolutt tillate forbrukere å kunne prøve produktet eller tjenesten din før de forplikter seg til å investere. Spesielt for B2B må du bevise din verdi ved å vise hvordan produktet eller tjenesten din kan gjøre en forskjell.

Når du bruker gratis prøveversjoner, vekker du forbrukernes interesse og gir dem muligheten til å komme med sine egne konklusjoner. Dette er også den perfekte måten å generere potensielle kunder på, ettersom du lar forbrukerne prøve før de kjøper.

Det er imidlertid viktig å sikre at produktet eller tjenesten du tilbyr gratis er uten problemer. Dette kan i stedet ha en negativ innvirkning på forbrukernes syn på virksomheten din. Det er også viktig å gi løpende støtte gjennom tilgjengelighet samt oppfølging av kunder

Katherine Barlow salgsdirektør på wellyx.com

Katherine Barlow salgsdirektør hos wellyx.com

>

Du kan strategisere din SaaS markedsføring plan på flere måter ved å innlemme noen kritiske komponenter, for eksempel som å kjenne målgruppen, oppmuntre til behovet for produktet ditt i markedet og øke salget.

Du kan strategisere din SaaS markedsføringsplan på flere måter.

Å kjenne målgruppen din og deres behov gjør det enkelt å lokke dem ved å tilby  SaaS-baserte løsninger som oppfyller deres spesielle behov.

Dette kan du gjøre ved å investere i:

Dette kan du gjøre ved å investere i

• E-post markedsføring med en B2B tilnærming
      • Sosiale medier markedsføring Innhold markedsføring
      • Innhold&nbspmarkedsføring
      • Sosiale medier Webinarer
      • Webinarer
      • Webinars
      • Gratis prøveversjoner
      • Oppføring av virksomheten din på de beste vurderingsplattformene

Alle disse markedsførings aspektene bidrar alltid til å øke merkevarebevisstheten og føre til salg og fortjeneste.

David Ellis, B2B SEO-byrå – Teranga Digital Marketing

Chatbots

Chatteroboter

Chatbots er en relativt ny digital markedsføringsstrategi. Men de viser seg allerede å være veldig effektive.

Chatbots er dataprogrammer som kan simulere menneskelig samtale. De brukes ofte til å gi kundestøtte eller til å markedsføre produkter og tjenester.

For å lykkes med chatbots må du lage innhold som er relevant og engasjerende for målgruppen din. Du må også sørge for at chatboten din er riktig programmert.

Du må også sørge for at chatboten din er riktig programmert.

Virtuell virkelighet

Virtuell virkelighet er en relativt ny teknologi. Men den brukes allerede i markedsføringsøyemed.

Virtual reality er en relativt ny teknologi.

Virtuell virkelighet kan brukes til å skape oppslukende opplevelser. Disse opplevelsene kan brukes til å markedsføre produkter og tjenester.

For å lykkes med virtuell virkelighet må du lage innhold som er relevant og engasjerende for målgruppen din. Du må også sørge for at din virtuelle virkelighetsopplevelse er godt utformet.

Du må også sørge for at din virtuelle virkelighetsopplevelse er godt utformet.

Stemmesøk

Bedrifter må først og fremst fokusere på å optimalisere innholdet på nettsidene sine for stemmesøk og mobile enheter i 2023. Ifølge undersøkelser som er utført, foretrekker 71 % av brukerne å utføre stemmesøk i stedet for å skrive det ut, og dette kommer bare til å øke i 2023.

Men selv om stemmesøk har komplekse funksjoner, er de mest populære måtene folk bruker stemmesøk på for grunnleggende oppgaver som å spille musikk, stille inn påminnelser eller sjekke været. Derfor kan bare grunnleggende stemmesøkoptimalisering ha en enorm innvirkning på nettstedets konverteringsfrekvens i 2023

Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering (SEO) er fortsatt en av de viktigste digitale markedsføringsstrategiene. Men måten SEO gjøres på har endret seg.

Google endrer stadig algoritmene sine. Dette betyr at teknikkene som fungerte i fjor kanskje ikke fungerer i år.

For å lykkes med SEO må du holde deg oppdatert med de nyeste trendene. Du må også lage innhold av høy kvalitet som er relevant for målgruppen din.

Sabyasachi Das, digital markedsføring ekspert, sabyasachidas.com

SaaS-selskaper må bestrebe seg på å formidle de grunnleggende fordelene ved produktet sitt for virkelig å skape en virkningsfull forbindelse gjennom markedsføringsinnsatsen.

SaaS-selskaper må bestrebe seg på å formidle de grunnleggende fordelene ved produktet sitt for virkelig å skape en virkningsfull forbindelse.

Dette kan manifestere seg på mange måter. I sammenheng med digital markedsføring kan SaaS-selskaper for eksempel opprette blogger som tjener til å utdanne målgrupper om hvordan produktene deres kan tilføre verdi til eksisterende arbeidsflyter. Dette gjør dem i stand til å skille seg ut hos viktige beslutningstakere i målbedriftene.

En annen effektiv markedsføringsmetode kan være bruk av betalt annonsering på B2B sosiale medieplattformer som LinkedIn. Dette kan gjøre det mulig for SaaS-selskaper å levere verdifullt innhold på en svært målrettet måte, noe som muliggjør vellykket leadgenerering. Disse markedsføringskvalifiserte potensielle kundene kan deretter pleies ved hjelp av vanlige e-postmarkedsføringskampanjer for å hjelpe SaaS-selskaper med å holde seg i tankene og tjene merkevaregjenkjenning.

Registrering for og mottak av relevante priser er en annen effektiv måte å motta eksponering på, da det hjelper SaaS-selskaper med å styrke troverdigheten og tilliten blant potensielle kunder og fremtidige investorer.

Nazmul Hasan, digital markedsfører og administrerende direktør i Giant Marketers

Influencer marketing:

Markedsføring:

Influencer markedsføring har dukket opp som en av de mest effektive SaaS markedsførings taktikkene for å drive organisk vekst og utvide et selskaps rekkevidde. Tanken bak influencer-markedsføring er å utnytte en persons innflytelse på et bestemt tema eller en bestemt bransje og bruke den til å markedsføre et produkt eller en tjeneste. Med fremveksten av sosiale medier er det flere influensere enn noen gang før, noe som gjør det enklere enn noensinne for bedrifter å benytte seg av influensernettverk og bruke influensere for å nå målgruppene sine.

Når det gjelder SaaS markedsføring, kan influencer markedsføring være en flott måte å øke merkevarebevisstheten og øke kundeoppkjøpet. Ved å samarbeide med influensere kan bedrifter få tilgang til et større og mer engasjert publikum, noe som hjelper dem med å nå ut til et bredere spekter av kunder. Påvirkere kan også bidra til å drive mer organisk trafikk til nettstedet og skape flere konverteringer.

Men før&nbspbedrifter kan begynne å utnytte influencer&nbspmarkedsføring, er det viktig å gjøre litt research og finne de riktige influencerne for deres behov. For det første er det viktig å identifisere målene for kampanjen, for eksempel å øke merkevarebevisstheten eller skaffe flere potensielle kunder. Når disse målene er identifisert, er neste trinn å identifisere de influenserne som mest sannsynlig vil kunne nå disse målene.

Når det gjelder å finne influensere, bør bedrifter se etter influensere som har en stor, engasjert følge på kanalene sine, som vel som de som har et sterkt omdømme i bransjen. De bør også se etter influensere som har kunnskap om produktet eller tjenesten deres, og som kan levere kvalitetsinnhold som er relevant for målgruppen.

Når de riktige influenserne er identifisert, er neste trinn å lage en strategi for kampanjen. Denne bør omfatte hvordan influenserne skal kompenseres, hvordan virksomheten skal spore og måle kampanjens suksess, og hva slags type innhold de planlegger å lage. Bedriftene bør også sørge for å ha en avtale som skisserer vilkårene for samarbeidet.

Når strategien er på plass, kan virksomhetene begynne å lage innhold og nå ut til influensere. De bør sørge for å lage innhold som er relevant for influencerens publikum, og som er engasjerende og informativt. Det er også viktig å gi influensere klare instruksjoner om hvordan de skal markedsføre produktet eller tjenesten, samt hvilke beregninger som skal brukes til å måle suksessen.

Influencer markedsføring kan være en effektiv måte for bedrifter å øke merkevarebevisstheten og drive organisk vekst. Ved å nøye velge de riktige influencerne, lage en effektiv strategi og tilby kvalitetsinnhold, kan bedrifter utnytte kraften til influencerne til å nå målgruppene sine og øke salget.

Storytelling:

Storytelling er en av de mest effektive SaaS markedsførings taktikkene å bruke, ettersom det bidrar til å skape en følelsesmessig forbindelse med kundene. Ved å lage historier rundt produktet eller tjenesten din, kan du hjelpe kundene med å bedre forstå hvordan det kan være til nytte for dem og gjøre livet deres enklere.

Storytelling kan brukes i en rekke SaaS markedsføringskampanjer, fra e-post til innlegg på sosiale medier og til og med webinarer. Det kan også brukes til å forklare funksjonene og fordelene ved produktet eller tjenesten din, samt til å menneskeliggjøre bedriften din og gjøre den mer forståelig for potensielle kunder.

En av de mest effektive måtene å bruke historiefortelling i din SaaS markedsføring er å dele suksesshistorier fra kunder. Å høre om hvordan andre kunder har hatt nytte av å bruke produktet eller tjenesten din, kan bidra til å bygge tillit og oppmuntre potensielle kunder til å prøve det. Det bidrar også til å vise potensielle kunder at folk som dem har hatt suksess med produktet eller tjenesten din, noe som kan være betryggende.

Du kan også bruke historiefortelling for å forklare hvordan produktet eller tjenesten din fungerer. Ved å lage historier rundt funksjonene og fordelene ved produktet ditt, kan du gjøre det lettere for potensielle kunder å forstå hva det gjør og hvordan det kan hjelpe dem. Dette bidrar til å bygge tillit

Max Shak, grunnlegger av nerdigital.com

Innholdsmarkedsføring. Formålet med innholdsmarkedsføring er å tiltrekke, generere, selge til og beholde potensielle kunder av god kvalitet gjennom å skape og distribuere relevant og verdifullt innhold. Å gi verdi til publikum er en av de største fordelene med innholdsmarkedsføring, som er akkurat det du trenger i disse dager for å få potensielle kunder til å ta hensyn til virksomheten din. SaaS-markedsføringsstrategier kan innlemme innholdsmarkedsføring på mange forskjellige måter – det er så mange typer innhold tilgjengelig. I tillegg til blogging, videomarkedsføring, podcasting og infografikk, kan du også bruke disse metodene for å markedsføre virksomheten din.

Sean Nguyen, direktør for Internet Advisor

Segmentering av målgruppen din og markedsføringsspesifikke funksjoner

Når du markedsfører SaaS-selskapet ditt, vil du segmentere publikum og tenke på hvordan spesifikke funksjoner kan hjelpe hvert segment. Problemet som mange SaaS-selskaper ser ut til å ha når de markedsfører programvaren sin, er at de prøver å vise frem alle funksjonene som programvaren deres har på en gang. Selv om dette er en flott generell måte å annonsere programvarens generelle evner på, gjør det det veldig vanskelig å målrette mot kjernekundenes behov. Ved å segmentere målgruppen din og tenke på spesifikke aspekter ved programvaren din, vil du kunne målrette mot kjernebehovene til individuelle kunder og vise dem nøyaktig hvorfor de trenger programvaren din og hvordan bare en eller to funksjoner vil forbedre livene deres betydelig. Du bør vite bedre enn noen andre hvor kompleks hver enkelt funksjon i programvaren din kan være, så ta det i betraktning og bruk den forståelsen på måten du markedsfører hver funksjon til publikum.

David Curtis, grunnlegger av Blue Pig Media

Her er noen få kvalitetstaktikker for å forbedre SaaS-markedsføringsstrategiene dine:

(1) SEO – Bedrifter i alle bransjer blomstrer (eller flyter) avhengig av deres SEO-innvirkning på spesifikke søkeord. SaaS nøkkelord har vært spesielt populære siden 2020 og kan gjøre en stor forskjell for selskaper i dette rommet. Vi liker å gi fullstendige rapporter til kundene våre og oppfordrer dem til å gjøre status over tilgjengelige data om hvordan SEO kan påvirke virksomheten deres. Det er en no-brainer akkurat nå, så vi jobber med SaaS selskaper for å hjelpe dem med å vises bedre på spesifikke søkeresultater der de kan se store forbedringer.

SEO er konge, og SaaS industrien er bare ett av de mange områdene der det kan endre banen din fullstendig.

(2) Oppsøkende til lister i håp om å bli inkludert – Vi har alle sett disse listene og har sannsynligvis klikket på mer enn en som vi undersøkte et spesifikt emne, enten det er de beste gavene til ektefellen din eller den beste programvaren å bruke til en bestemt oppgave.

(2) Oppsøkende til lister i håp om å bli inkludert.

Av en eller annen grunn er det lister dedikert til programvare, verktøy og apper som er veldig populære. Hvis du er et SaaS-selskap og kan komme på noen av disse listene, kan du nå et helt nytt marked av mennesker. Vi har jobbet for å få våre SaaS-selskaper på disse listene gjennom organisk oppsøkende og riktig forskning.

Klikkfrekvensen på disse artiklene er høy, og folk legger a tonn lager i dem, så enhver markedsføring / PR-profesjonell ville være gal å overse dem, spesielt for SaaS industrien.

Tyler Hull, prosjektplanleggingskonsulent hos Modern Exterior

Beste SaaS-markedsføringstaktikk

Beste SaaS-markedsføringstaktikker

Analyser hvordan SaaS sammenlignes med markedsstandarden.
    Når du prøver å rangere for svært konkurransedyktige søkeord, har nye eller lave DA-nettsteder liten sjanse.

Bare sjekk søkemotorens resultatsider. Hvis du ser på den første siden med resultater, vil du legge merke til en overveldende konsentrasjon av ekstremt populære nettsteder med en absurd mengde inngående lenker.

Heldigvis er det her sammenligningsblogger virkelig skinner.

Utvikle en trygg havn med materiale. En «innholdsgravgrav» er en definisjonsside.

Å eie alle «Hva er….» -søkene i virksomheten din hjelper deg ikke bare med å skape trafikk og tilbakekoblinger, men det lar deg også kontrollere hele diskursen om et gitt emne. Dette er spesielt nyttig for nisjeemner som har høye kvalifikasjonsnivåer i søket, men som ikke får mye trafikk. SEO for resten av oss grunnlegger Brendan Hufford skisserer denne ideen til Breadcrumbs.

For å oppsummere

SaaS-markedsføring er ikke så skummelt. Kom for en konsultasjon på PRnews.io, så hjelper vi deg med å sette det opp.

Siste fra Blog