Julkisten suhteiden tulevaisuus: 2021-2023: Tehokkaimmat suhdetoiminnan trendit 2021-2023

25 minuuttia luettu
–>
Tehokkaimmat suhdetoiminnan trendit 2021

Julkiset suhteet muuttuvat ja kehittyvät jatkuvasti. Nyt pandemian ja sodan vaikutuksesta alalla on tapahtunut jälleen merkittäviä muutoksia. PR-asiantuntijat muokkaavat peliään ja käyttävät uusia, luovia keinoja saadakseen parempia tuloksia yrityksilleen ja yrittävät ennustaa suhdetoiminnan tulevaisuutta.

Kuten kaikilla muillakin toimialoilla, myös suhdetoiminta-alan trendeihin voivat vaikuttaa monet syyt, kuten teknologia, asiakkaiden mieltymykset, maailmanlaajuiset tapahtumat ja monet muut tekijät. Ja koska kaikki nämä tekijät muuttavat yrityksiä, työtapoja ja budjetteja. PR-strategioiden on sopeuduttava ja vastattava yhteiskunnan ja yritysten tarpeisiin.

Tässä artikkelissa käymme läpi vuoden 2022 ja tulevan vuoden 2023 PR-trendejä: mitkä ovat PR:n trendit ja mitä tehdä niiden noudattamiseksi.

Ennusteita PR-trendeistä 2023

Mitä media-alan trendejä kannattaa varoa vuonna 2023? Tässä muutamia suuntauksia, jotka todennäköisesti valtavirtaistuvat PR:ssä ensi vuonna:

Yksinkertaistettu brändiviestintä resonoi enemmän

Ihmiset haluavat lukea lyhyitä ja ytimekkäitä bränditarinoita – joten sinun on virtaviivaistettava asiakkaidesi brändiviestintää pysyäksesi mukana.

Pitäkää asiat tiiviinä, mutta älkää säästelkö arvosta. Sinulla saattaa olla vain muutama lause aikaa saada asiasi perille, joten sinun on sukellettava heti asiaan. Älä hakkaa ilmaa: mene suoraan siihen, miksi asiakkaasi on niin tärkeä, ja keskity siihen.

Empatiaa, paljon empatiaa

Tuntemus siitä, mikä on trendi omalla alalla, on avainasemassa, jotta voi olla todellinen PR-asiantuntija. Mutta vuonna 2023 sinun on oltava mukana myös globaaleissa uutisissa ja tapahtumissa.

Ympatia on nykypäivän yleisölle kaikki kaikessa. Ja pysyäksesi mukana tässä vuoden 2023 PR-trendissä sinun on varmistettava, että kaikki viestintä, kopiot ja pitchit ovat sosiaalisesti tiedostavia ja ottavat huomioon, mitä maailmassa tapahtuu. Kukaan ei halua tukea brändiä, joka laiminlyö tärkeitä tapahtumia ja kriisejä, vaikka ne tapahtuisivat toisella puolella maapalloa.

Ajattele muutakin kuin sitä, mikä vaikuttaa suoraan asiakkaasi kohderyhmään, ja vaihda painopistettäsi koko maailmanlaajuiseen yhteisöön. Ole tietoinen kaikista globaaleista uutisista, olivatpa ne sitten positiivisia tai negatiivisia. Yksikin kiireinen sosiaalinen viesti voi aiheuttaa suuren PR-kriisin.

Vuorovaikutteisen sisällön käyttö

Vuorovaikutteinen sisältö on PR:n, mediatuotannon ja markkinoinnin tulevaisuutta. Tämän sisältömuodon avulla yleisö voi sitoutua siihen klikkaamalla, jättämällä kommentteja tai vastaamalla kysymyksiin. Hyviä esimerkkejä vuorovaikutteisesta sisällöstä ovat kyselyt, tietokilpailut ja jopa ostettavissa olevat tai vuorovaikutteiset videot. Vuorovaikutteinen sisältö eroaa huomattavasti kirjallisesta sisällöstä, joka on staattista.

Interaktiivinen sisältö muuttaa PR-maisemaa hyvin nopeasti. Itse asiassa jotkut yritykset ovat jo alkaneet kokeilla staattisen ja interaktiivisen sisällön sekoittamista. Vuorovaikutteinen sisältö auttaa myös parantamaan brändisi mainetta ja auktoriteettia sekä saamaan viestisi perille.

Trendejä suhdetoiminnassa 2022

Mitkä ovat siis PR:n tärkeimmät trendit? Katsotaanpa viittä tärkeintä PR-trendiä, joiden tulisi ohjata brändistrategiaasi:

Kamppailu valeuutisten kanssa

Sisällön uskomattoman määrän aikakaudella ei enää taistella siitä, kuka saa eniten tietoa, vaan siitä, kuka saa pääsyn oikeisiin lähteisiin. Autenttisuus on yrityksen menestyksen keskeinen mittari ja siinä mielessä alan keskeinen trendi. PR-asiantuntijoiden on varmistettava, että yrityksillä on aito ääni, uskovatko ne todella siihen, mitä ne suojelevat, pitää muistaa, että kaikki brändistä mainostettu on tarkistettava.

Venäjän sota Ukrainassa johti muutokseen moniin suuntiin, joita emme osanneet odottaa. Muutos brändäyksessä, viestinnässä ja sisällössä ylipäätään on tehnyt yleisöstä kuluttajavallankumouksen. He ovat nyt kriittisempiä ja epäluuloisempia informaatiota kohtaan, koska väärän tiedon tulva, sortuivat kuluttajat.

Tämä on yritysten täytyy varmistaa, että ne menevät ylimääräisen mailin sen vuoksi. Muuten tulevaisuudennäkymät ovat armottomia, jos kyseessä on ei-aito sisältö.

Työntekijän sitouttaminen

Brändit keskittyvät usein PR-toiminnassaan yleisön houkuttelemiseen tai sitouttamiseen ulkoisesti unohtaen, että hyvä PR alkaa kotoa. Viimeiset kaksi vuotta ovat osoittaneet meille, että mikään ei ole liiketoimintakriittisempää ja samalla vaikutusvaltaisempaa kuin työntekijä.

Vuonna 2021 Better.comin toimitusjohtaja Vishal Garg, ilmoitti yli 900 työntekijän irtisanomisesta Zoom-puhelussa. Sen jälkeen hän kertoi jäljelle jääneelle henkilökunnalle, että irtisanottujen työntekijöiden tuottamattomuus oli verrattavissa varkauteen. Jutun julkistamisen jälkeen sekä hän että Better.comin hallitus lähettivät anteeksipyynnöt, ja ulkopuolinen yritys palkattiin johtamisen ja kulttuurin arviointia varten. Toimitusjohtaja otti myös välittömästi virkavapaata.

Etätyön ja freelancereiden yleistyessä on entistä tärkeämpää, että brändit hoitavat sisäisen viestinnän oikein. Ei ainoastaan siksi, että tämä on mahdollisuus parantaa sisäistä viestintää, vaan myös siksi, että tämä kumppanuus voi hyvinkin vahvistaa yrityksen mainetta.

Tärkeä muutos kuluttajien keskuudessa

Uuden sukupolven keskimääräinen edustaja käyttää älypuhelintaan paljon enemmän tunteja päivässä. Yleensä he eivät voi olla yli 30 minuuttia tarkistamatta puhelintaan.

PR-asiantuntijoiden on nopeammin käännettävä huomionsa Z-sukupolveen – seuraavaan kuluttajasukupolveen. He rikkovat ennätyksen internetille altistumisessa, jossa digitaalinen PR ja digitaalinen markkinointi hallitsevat.

Z-sukupolveen keskittyminen on vuonna 2022 nouseva trendi, jota ei voi jättää huomiotta. Ole siis tarkkaavainen analysoidessasi tätä sukupolvea kaikkine trendeineen, kiinnostuksen kohteineen, syineen, intohimoineen, viestintämenetelmineen ja -kanavineen jne.

Monimuotoisuus ja osallisuus käytännössä

Kun PR-kampanjoiden maailmanlaajuinen ulottuvuus kasvaa, on moninaisuuden ja osallisuuden kasvava tarve otettava käyttöön. Eri etnisyyksiin, kulttuureihin ja sosioekonomisiin taustoihin kuuluvien ihmisten kiinnostuksen huomioimisen tulisi olla pakollinen osa jokaista PR-strategiaa. Monimuotoinen yhteisö vaikuttaa monipuolisesti, mikä tuo monia uusia ja erilaisia näkökulmia PR-, brändi- ja johtamisstrategioiden suunnitteluun.

Sosiaalisesta kuuntelusta tulee tärkeämpää kuin koskaan

COVID-19-pandemia ja Ukrainan sota ovat osoittaneet, että sosiaalinen media on arvokas tietolähde yleisölle. Jos brändi haluaa olla yhteydessä yleisöön, se on oikea tapa tehdä se.

Joskus ihmiset sekoittavat sosiaalisen seurannan ja sosiaalisen kuuntelun. Sosiaaliseen seurantaan kuuluu brändiäsi koskevien verkkokeskustelujen seuraaminen, jotta saat arvokasta tietoa tuotteitasi ja palveluitasi koskevista tunnelmista. Sosiaalinen seuranta on hyvän sosiaalisen kuuntelun perusta.

Sosiaalinen kuuntelu on samalla sosiaalisen seurannan aktiivisempi muoto. Jossa yrityksen edustaja osallistuu näihin keskusteluihin. Näin brändi voi olla vuorovaikutuksessa yksi yhteen yleisön kanssa ja rakentaa positiivisia pitkäaikaisia suhteita heidän kanssaan.

Yhteyden luominen yleisöön on molemminpuolisesti hyödyllistä. Se auttaa sinua ymmärtämään paremmin heidän tarpeitaan. Kun tunnet heidän kipupisteensä, voit parantaa tuotetta tai tarjota uusia palveluja, joita he todella arvostavat.

Mediayritykset etsivät lisää ”osallistuneita” artikkeleita

Varmista vain, ettet kirjoita yrityksestäsi tv-mainosta. Useimmat hyvät kuuluisat päätoimittajat arvostavat vahvaa kirjoitettua sisältöä.

Tutki, mitä tiedotusväline kattaa, kerää tietoja tai tilastoja kertomistasi tarinoista ja pyri sitouttamaan, viihdyttämään ja kouluttamaan. Todisteiden esittäminen ennustuksistasi ja näkökulmastasi antaa uskottavuutta artikkeleillesi ja parantaa mainettasi.

Kohdista tarkoituksesi eettiseen yleisöön

Sota ja pandemia ovat osoittaneet meille sekä tuhoa että uskomattomia ystävällisyyden tekoja kaikkialla maailmassa. Tänä aikana olemme nähneet uskomattoman muutoksen sekä arvoissa että arvostelukyvyssä. Näin ollen eettisen yleisön tulo on kasvamassa. Eettinen tietoisuus liittyy ihmisen innokkuuteen ja taitoon määritellä moraalisia tilanteita ja dilemmoja analysoimalla kriittisesti, arvioimalla ja muuttamalla omia moraalisia arvojaan toisten ihmisten elämän kannalta. Eettinen yleisö on sellainen, joka sitten tulkitsee aktiivisesti kaikkea kohtaamaansa jaettua materiaalia ja analysoi sisältöä ja viestijän tehokkuutta.

Kuluttajat erittelevät aktiivisesti tarkoituksenmukaisia ja tarkoituksettomia brändejä toisistaan ja painottuvat ensin mainittuihin. Aloita muotoilemalla brändisi arvot sisältäpäin, työskentele näiden arvojen mallintamiseksi ja viesti nämä arvot yleisöllesi.

Keskity sosiaalisessa mediassa sitoutumiseen, älä mainostamiseen

Sosiaalisen median alustat mullistavat edelleen sitä, miten ihmiset ja yritykset voivat markkinoida itseään. Ongelma on kuitenkin se, että monet markkinoinnin asiantuntijat pitävät sitä vain alustana, jolla he voivat edustaa ja mainostaa tuotteitaan tai palveluitaan. Kun kyse on sosiaalisesta mediasta, brändien on ajateltava sitä kaksisuuntaisena katuna. Kukaan ei pidä siitä, kun toinen ihminen jättää hänet huomiotta, ja samaa voidaan ajatella, kun brändit jättävät kuluttajat huomiotta ja pitävät sosiaalista mediaa yksisuuntaisena viestintäkanavana.

Sanojesi esittäminen podcasteissa

Podcastit ovat uusia lähetysverkkoja, joten käytä niitä. Jos et luo podcasteja, et ota PR-strategiaasi tarpeeksi vakavasti. Olipa edustamasi ala mikä tahansa, voit lyödä vetoa, että on olemassa melkoinen määrä podcasteja, jotka sopivat sinun markkinarajaasi, joten miksi et hyödyntäisi niiden yleisöä? Yllättyisit siitä, kuinka monet podcastit etsivät aktiivisesti uusia haastateltavia, joten voit ottaa yhteyttä. Jos sinulla ei ole riittävästi vapaa-aikaa tai et tiedä, mistä aloittaa, ota tämä huomioon, kun valitset PR-toimistoa, jonka kanssa haluat tehdä yhteistyötä.

Julkiset suhteet trendit 2021:

Kuinka tahansa suoriuduitkin edellisenä vuonna, vuosi 2020 on ollut vuoristorataa nousuineen ja laskuineen uudessa todellisuudessamme, epävakaassa taloudessa ja yhteiskunnassa. Riippumatta siitä, missä päin maailmaa tai minkä tyyppistä liiketoimintaa harjoitat, tuo vuosi on ollut kiireinen myös PR:n kannalta. Olipa kyse sitten kansanterveydellisistä tiedotteista, Covid-19:n uusien menettelyjen käynnistämisestä, peruutuksista ja/tai sosiaalisen etäisyyden kampanjoista, oli monia tilaisuuksia pitchata, ilmoittaa ja/tai de-eskaloitua. Rokotteiden käyttöönoton lähestyessä on aika hengähtää, katsoa taaksepäin ja alkaa analysoida suhdetoiminnan trendejä. Keskustellaan jokaisesta niistä yksityiskohtaisesti, ja voit löytää menestystä suhdetoimintakampanjoissasi omaksumalla nämä suhdetoiminnan trendit.

suhdetoiminnan trendit covid-19 jälkeen.

Prediktiivinen analyysi

Se voi olla sinulle yllättävää, mutta PR:n tulevaisuus on ennakoiva analyysi – tekoälyn (AI) ja koneoppimisen (ML) avulla.

Miten siitä voi olla hyötyä PR-asiantuntijoille? Historiallisten tietotrendien perusteella ennakoivan analyysin työkaluja voidaan käyttää ymmärtämään nykyisiä ja ennustamaan seuraavia aiheita ja asioita, jotka todennäköisesti kiinnittävät yleisön huomion.

Toinen kasvava trendi ovat datakeskeiset PR-johtajat, jotka käyttävät ennakoivan analytiikan työkaluja päivittäisessä työssään. Ennustavat analytiikkatyökalut yksinkertaistavat datan hakua, tuontia ja arvokkaiden oivallusten poimimista brändien ja asiakkaiden hyödyksi.

Lue lisää: Analytiikka PR:ssä: Miten mitata kampanjan suorituskykyä?

Jaa ihmisyys

Miljoonien työttömien ja tuhansien muiden ollessa työkyvyttömiä COVID-19:n vuoksi yritysten on ymmärrettävä, kenen kanssa ne kommunikoivat ihmisten välisellä tasolla. Yritysten ja PR-asiantuntijoiden on pohdittava, miten niiden brändit liittyvät ihmisten todelliseen psyykeen, tunteisiin ja monimutkaisuuteen. Ja jos ne eivät osu kohdalleen nojautumalla virtuaalisiin ja keinotekoisiin persooniin, rooleihin tai abstrakteihin profiileihin.

Monet yritykset ovat alkaneet omaksua kuluttajakeskeisempää lähestymistapaa myynninedistämiseen, mutta tämä ei ole vielä nytkään kaikkien sääntö. Tarkista siis PR-strategiasi kahteen kertaan ja muokkaa koko sisäinen ja ulkoinen viestintäsi niin, että se keskittyy yksilöihin, joita yrität tavoittaa, olivatpa he sitten asiakkaita tai työntekijöitä.

”Raakavideo” on uusi ”tuotettu video”

Lyhyteloitteinen sisältö menestyy edelleen erittäin hyvin TikTokissa, Instagramissa ja Facebook Storiesissa. Monet yritykset ja sisällöntuottajat menestyvät loistavasti tällä lyhytmuotoisella formaatilla, joka on käytettävissä vain 24 tuntia.

Tällainen sisältö kutsuu jatkossakin, koska sitä on helppo luoda sen helpommin tuotettavan ja epämuodollisemman luonteen vuoksi. Ja tämä tekee siitä hyödyllisen työkalun sekä yksityishenkilöille että brändeille, jotka yrittävät kasvattaa vaikutusvaltaansa. Kun tämä nopea sisältö yhdistetään TikTokin kaltaisiin sisällöntuotantotyökaluihin, se johtaa jatkossakin korkeaan sitoutumiseen ja konversioihin.

Sisällön kulutustottumukset muuttuvat

Kun monet ihmiset ovat maailmanlaajuisesti kotona, ihmiset ovat alkaneet kuluttaa enemmän sisältöä, mutta uudella tavalla. Ihmiset lakkasivat pendelöimästä työpaikalleen ja takaisin. Työpöydän ääressä istumista ei ole olemassa, kun lapset opiskelevat etänä kanssasi keittiön pöydän ääressä.

Brändien on jaettava sisältöään ja tavoitettava yleisönsä eri tavalla. Lyhytmuotoinen tarinankerronta (enintään 60 sekuntia) on tulevaisuudessa ainoa tehokas tapa kiinnittää yleisön huomio. Pidempi ja kohdeyleisösi ohittaa postauksesi.

Sisällön merkityksellisyys

Olet varmasti kuullut monta kertaa lauseen ”Sisältö on kuningas”. Ajatuksena on, että sinun tarvitsee vain luoda laadukasta sisältöä, ja maailma lyö polkua ovellesi. No, tämän ehdotuksen arvo romahti, kun kaikki alkoivat luoda sisältöä.

Tänään meillä on uusi kuningas, joka johtaa show’ta. Olen varma, että relevanssi on seuraava tärkeä periaate sisältöä kehitettäessä. Relevanssin tulisi olla ykkösprioriteettisi, kun yhdistät PR:n ja SEO:n ”omaksuaksesi” tietyt aiheet, termit ja tietämyksen liiketoiminnassasi.

Jos relevanssi on kuningas, kohdennettu jakelu on hänen kuningattarensa. Aiemmin alan voittajia olivat ne, jotka rakensivat suuren yhteisön ja jakoivat sisältöään tehokkaasti seuraajiensa kesken. Vasta myöhemmin yritykset alkoivat ymmärtää, että suuri osa heidän seuraajistaan ei ollutkaan niin arvokasta.

Kahdesta kolmeen seuraavan vuoden aikana kykysi hallita mitä tahansa toimialaa riippuu siitä, saatko viestisi perille relevantille yleisölle. Nämä ovat ihmisiä, jotka välittävät palvelustasi tai tuotteestasi ja tarvitsevat sitä – ja jotka voivat toimia sanomasi perusteella.

Ansioitu ja omistettu media

Vuonna 2021 ansaitun ja omistetun median yhdistelmä on yhtä kuuma kuin koskaan.

Omistettu media sisältää omat kanavasi, kuten Facebookissa, Instagramissa, Youtubessa, blogissa tai se voi olla ylläpitämäsi verkkosivusto.

Ansioitu media on sitä, kun lehdistö ja yleisö jakavat sisältöjäsi ja puhuvat yrityksestäsi. Siksi tätä prosessia kutsutaan ansaituksi – tuotteesi tai palvelusi, ponnistuksesi tai jokin muu tekemäsi asia on ansainnut maininnat mediassa.

Tämä tulee olemaan valtava, ja yksi asia, jolla on merkitystä ansaitun median kiinnostuksen herättämisessä, on riippuvuus edellisestä trendistä – relevanssi on avainasemassa. Oikean PR-pitchin lähettäminen oikeille toimittajille voi tarjota sinulle bränditietoisuutta ja kohdeyleisösi huomiota. Sen toteuttamiseksi tarvitset vaikuttavan kontaktilistan. Jos sinulla ei ole sitä, sinun on alettava ansaita niitä tai käytettävä joitakin ulkoistettuja PR-palveluja. Yksi niistä on uskottava ja edullinen PRnews.io. Tämä tiimi kirjoittaa, jakaa ja jakaa juttujasi kiinteään hintaan asiaankuuluviin julkaisuihin, joilla on haluamasi yleisö. Valtavan kokemuksensa, ammattitaitoisen tiiminsä ja vaikuttavan kontaktipohjansa ansiosta he tietävät, miten tehdä sähköpostipitchit houkutteleviksi, tarttuviksi ja kiehtoviksi, jotta mukaan saadaan arvovaltaisia sanoma- ja aikakauslehtiä.

Seniorijohtajilla on uusi ääni ja tarkoitus

Ihmisistä on tullut sosiaalisesti tietoisempia kuin koskaan aiemmin. Eri puolilla maailmaa tapahtuneiden yhteiskunnallisten liikkeiden seurauksena kuluttajat tarkkailevat tuotemerkkejä nähdäkseen niiden käyttäytymisen kriisitilanteissa ja reaktiot ongelmiin, mikä nostaa yritysjohtajat parrasvaloihin. Vuonna 2021 johtajien mielipiteet ja heidän sisältönsä ovat korvaamattomia, kun kuluttajat pyrkivät tekemään liiketoimintaa sellaisten brändien kanssa, jotka jakavat samanlaiset arvot ja uskomukset kuin he itse. Käytä ennakoivasti sosiaalisen median tilejäsi antaaksesi johtajillesi foorumin ja äänen, jotta potentiaaliset asiakkaat kuulevat heitä.

PR-tarinankerronta

PR Storytelling pitää suhdetoiminnan trendien kuuminta asemaa. Joka päivä syntyy jokin uusi tuote, eikä jokainen tuote voi ansaita toimittajien huomiota. Luovan tarinankerronnan on tuotekampanjoinnissa sitoutettava ja siirrettävä käsitys siitä, millaista fantastista elämää ihmiset eläisivät tuotteesi tai palvelusi kanssa.

”MAAILMAN VOIMAISIN HENKILÖ ON TARINANKERROKSEN KERRONTAJA. STEVE JOBS.

PR-tarinankerronta on ratkaisevan tärkeää, sillä se selittää yleisölle tuotteen taustat, miksi he tarvitsevat sitä ja miten se parantaa heidän omaa elämäänsä. Jos jollekin kerrotaan, että hän tarvitsee tiettyä teetä, verrattuna siihen, että hänelle kerrotaan, missä se on kasvanut ja miten hän voi tulla osaksi tätä luonnon ja nautinnon kiertokulkua, vaikutus on huomattavan erilainen.

Go Green | Public Relations Trends

Vihreä liike on luultavasti tehokkain tapa auttaa paitsi ympäristöä myös PR-strategiaasi ja muutakin.

Ensinnäkin voit soveltaa kestävää työpaikkaa tai muuttaa tuotantoa. Voit aloittaa energiatehokkaalla valaistuksella sekä kierrätyskäytännöillä. Voit myös kannustaa tiimiäsi pyöräilemään töihin ja käyttämään paikallisesti tuotettuja tuotteita.

Toiseksi voit sponsoroida vihreitä voittoa tavoittelemattomia järjestöjä paikallisyhteisössäsi. Tällaiset aloitteet luovat emotionaalisen yhteyden sinun ja kuluttajien välille, mikä vaikuttaa positiivisesti brändiisi ja tuo sinulle pitkän aikavälin etuja ja etulyöntiaseman kilpailijoihin nähden. On selvää, että sinun on mentävä vihreäksi tai kotiin.

Johtopäätös: suhdetoiminnan tulevaisuus

Tulevien ja vanhojen strategioiden yhdistäminen on entistä kilpailullisempaa huomion herättämiseksi ja positiivisten brändiviestien levittämiseksi. Muista, että kuluttajat ovat edelleen vähemmän anteeksiantavia ja vaativampia. Brändien on oltava valmiita reagoimaan tähän ”uuteen normaaliuteen” pysymällä aitona ja tuoreena. Varmista siis, että pysyt ajan tasalla PR:n uusimmista trendeistä ja lue blogiamme.

Tallenna Pinterestiin

Voit tallentaa tämän sivun Pinterest-taulullesi myöhempää käyttöä varten.

The Future of Public Relations: The Most Powerful Public Relations Trends 2022-2023

Uusimmat lähettäjältä Blog