Pidä aina käsillä: 20 PR:n välttämätöntä työkalua

23 minuuttia luettu
–>
 PR-työkalut.

Tänä päivänä PR-asiantuntijat eivät vain voi tarjota laadukasta palvelua ilman digitaalisia PR-työkaluja. Ilmaiset ja maksulliset PR-työkalut luovat uusia mahdollisuuksia ja tekevät suhdetoiminnan parissa työskentelystä tuottavampaa ja vähemmän aikaa vievää. Uskottavat PR-työkalut ovat ratkaisevan tärkeitä PR-johtajien menestyksekkäälle työlle, joka vaatii monien tehtävien suorittamista.

PR-työkaluja on paljon, ja niitä voi kokeilla ja mukauttaa yrityksen tarpeisiin. Ne ovat kaikki vain muutaman klikkauksen päässä. Tässä ovat 20 parasta PR-työkalua monille suhdetoiminnan työaloille, jotka helpottavat PR-työnkulkuasi.

20 pakollista työkalua PR-työskentelyyn

PR-työkalut median seurantaan

Median seuranta, sosiaalisen median seuranta tai digitaalisen median seuranta on sen seuraamista, mitä media ja verkkomedia sanovat yrityksestäsi. Tämä prosessi on olennainen PR-rutiineissa. Nämä PR-työkalut voivat auttaa sinua:

Brand24

Brand24 on mediaseurantatyökalu, jonka avulla voit helposti seurata ja analysoida yritystäsi koskevia verkkokeskusteluja. Se kerää yrityksen maininnat internetissä tietyistä avainsanoista useista eri lähteistä. Brand24 analysoi verkkosivustoja, blogeja, verkkomediaa, ääntä, lehdistötiedotteita, uutissivustoja, keskustelupalstoja, sosiaalisen median sivuja, uutiskirjeitä tai videolähteitä.

Mainintojen löytämisen lisäksi Brand24 tarjoaa analytiikkaa ja raportteja, joiden avulla voit arvioida verkkoläsnäolosi ja PR-toimintojesi tuloksellisuutta.

Hinnoittelu: alkaen 49 dollaria/kuukausi

Google Alerts

Google Alerts on erittäin helppokäyttöinen, ilmainen työkalu, jonka avulla voit manuaalisesti ennalta määritellä avainsanamainintoja sähköpostien vastaanottamista varten. Tämä työkalu on loistava valinta ensimmäiseksi askeleeksi, jos olet tosissasi markkinarakosi seurannassa. Vaikka sähköpostilaatikkoosi tulee paljon enemmän toimintaa, Google Alert on helppo tapa saada tietää lähes kaikki yrityksesi tai kilpailijasi osuudet.

Voit seurata tätä kattavuutta lataamalla linkit Google/Excel-taulukkoon. Voit myös valita, millä taajuudella haluat saada hälytyksen tai haluatko saada sähköpostia vain silloin, kun yrityksesi mainitaan uutissivustoilla, sosiaalisessa mediassa tai blogeissa.

Brandwatch

Brandwatch on tehokas väline data-analyysissä ja tekoälyn tukemassa palvelussa. Alusta on nyt muuttamassa painopistettä mediaseurannasta tiedonkeruu- ja oivallustyökaluihin. Brandwatch sopii yrityskokoluokan yrityksille. Seurantapalveluna tämä palvelu auttaa sinua varmasti pysymään ajan tasalla mediamainintojen ja uusimpien lehdistötiedotteiden suhteen.

Hinnoittelu: alkaen 800 dollaria

BrandMentions

BrandMentionsin avulla voit seurata verkkokeskusteluja ja osallistua niihin reaaliaikaisesti. Toimii erinomaisesti kilpailijoiden vakoiluun, brändisi maineen hallintaan, media & brändin seurantaan, sisältömarkkinointiin ja paljon muuta. Saat myös reaaliaikaisen ilmoituksen, kun uusi viesti ilmestyy missä tahansa verkossa. BrandMentions on täydellinen sosiaalisen seurannan sovellus, joka suorittaa tehokasta sosiaalisen kuuntelun kuuntelua ja paljastaa samalla kilpailijoiden sosiaalisen median suorituskyvyn. Brand Mentions tukee Instagramia, Facebookia, Twitteriä, Redditiä, LinkedIniä & lisää. Voit myös yhdistää Google Analytics -tilisi kerätäksesi vielä enemmän mainintoja.

PR-työkalut mediamahdollisuuksien löytämiseen

Joidenkin parhaiden PR-työkalujen avulla PR-vastaavat voivat löytää toimittajia, tavoittaa heitä, rakentaa suhteita ja kasvattaa ammatillista kontaktitietokantaa. PR-vastaavat, jotka etsivät jatkuvasti uusia mediakontakteja tai lehdistökontakteja, ja seuraavat PR-työkalut helpottavat tätä huomattavasti:

PRNEWS.IO

Yksi suurista maineenhallinta- ja PR-alustoista on PRNEWS.IO. Tämä ammattimainen työkalu tarjoaa sinulle parhaat tulokset, koska se hallitsee erinomaisesti ja sillä on suuri pohja kuuluisia ja uskottavia julkaisuja.

PRNEWS.IO:n tavoitteena on tehdä PR-sisällön luomisesta verkossa ja sen jakelusta helposti hallittavaa. Täältä voit luottaa siihen, että saat apua yrityksen julkisuuskuvan parantamiseen mediakuvallisuuden avulla. Sisällön luominen ja jakelu on heidän liiketoimintaansa, ja he tekevät sen loistavasti. He takaavat, että saat kirjoittamasi, tarkistamasi, hyväksymäsi ja lähettämäsi sisällön kahden päivän kuluessa.

Hinnoittelu: alkaen 6 dollaria

Muck Rack

Muck Rack on PR-palvelu, joka tarjoaa paljon ominaisuuksia, joiden avulla voit hoitaa tavoittamistoimintasi: mediatietokanta, seuranta, yhteistyö, pitchaus ja raportointi.

Muck Rackissa on loistava tietokanta, joka auttaa sinua löytämään toimittajia ja keräämään lehdistökontakteja. Muiden ominaisuuksien avulla saat all-in-one outreach-alustan, jossa on intuitiivinen kojelauta.

Hinnoittelu: 4000 dollaria/vuosi

PR-työkalut trendien ja aiheiden havaitsemiseen

PR-johtajien tulisi olla ensimmäisinä tietämässä, mitä maailmassa tapahtuu, jotta he voisivat linjata asiakkailleen ja yrityksilleen asioita, joista ihmiset todella välittävät tiettynä ajankohtana, ja luoda sisältöä, joka tuottaa todellista sitoutumista. Erityistyökalujen käyttäminen trendien havaitsemiseen on yksi parhaista tavoista tehdä se.

Räjähdysalttiit aiheet

Exploding Topics, jonka on perustanut SEO-viisas Brian Dean (Backlinko), näyttää tekoälyn avulla aiheita, jotka ovat trendikkäitä ja suosittuja verkossa. ET-tiimi suorittaa nämä aiheet, sijoittaa ne kategorioittain ja lähettää ne suoraan postilaatikkoosi yhdessä kätevässä uutiskirjeessä. Tämän työkalun tavoitteena on tarjota käyttäjilleen ideoita sisällöksi trendikkäiden ja suosittujen aiheiden pohjalta.

Ohjelmisto tarkistaa monia verkkosivustoja ja sisällönlähteitä uusien tietojen saamiseksi ja kerää ajankohtaisia trendejä. Sitten voit luoda sisältöä näiden trendien ympärille ja olla täydellisesti ensimmäisten joukossa.

TalkWalkerin pikahaku

Pikahaku on sosiaalisen median kanavien skannaamista ja trendejä etsimistä omalla alallasi, brändisi ympärillä tai aiheesta, josta olet kiinnostunut. Voit käyttää tätä työkalua apuna luodaksesi sisältöä, joka vastaa asiakkaiden tarpeita, mukautumalla trendeihin, joihin he sitoutuvat.

Quick Search on käyttäjäystävällinen ja tehokas sosiaalisen hakukoneen palvelu, joka auttaa sinua lisäämään brändin vaikuttavuutta, löytämään sisältöideoita, löytämään vaikuttajia, löytämään yleisösi ja havaitsemaan trendejä.

Hinnoittelu: ilmainen ja 800 dollaria yrityksille

BuzzSumo

BuzzSumo kuuluu tämän listan vahvimpiin verkkopalveluihin, lähinnä siksi, että sillä on loistavat ominaisuudet monenlaisen arvokkaan tutkimuksen tekemiseen sinulle ja asiakkaallesi. BuzzSumossa näet kasvavan kiinnostuksen tiettyjä aiheita kohtaan, kyseisestä trendiaiheesta julkaistujen postausten määrän sekä näiden postausten kokonaisjakojen ja keskimääräisten jakojen määrän. Tällöin trendin pitäisi toimia yrityksesi suosion hyväksi.

Palvelu toimittaa myös avainsanahälytyksiä valituille avainsanoille, jolloin pysyt ajan tasalla kaikesta kilpailijoihin ja toimialaan liittyvästä ajankohtaisesta sisällöstä.

Hinnoittelu: ilmainen ja 99 dollaria/kuukausi

PR-työkalut vaikuttajien löytämiseen

Jos et päätä käyttää digitaalista alustaa tai toimistoa PR-toimintaasi, sinun on luotava suhteet vaikuttajiin itse. Tätä varten sinun on ensin löydettävä ne vaikuttajat, jotka hallitsevat markkinarajaasi. Voit käyttää tällaisia helppokäyttöisiä työkaluja:

Anewstip

Tämä työkalu yhdistää globaaleihin vaikuttajiin. Anewstip on hakukone sellaisten vaikuttajien löytämiseen ja yhdistämiseen, jotka ovat puhuneet tietystä aiheesta sosiaalisessa mediassa, blogeissa, uutisartikkeleissa ja muissa medioissa. Tässä PR-palvelussa on hyvä vaikuttavuuspisteytysominaisuus ja se suodattaa twiittien määrän, avainsanamainintojen, ajan, aiheen ja kielen mukaan. Voit myös luoda hälytyksiä. Ja sitten voit luoda medialuetteloita ja viedä ne pitchausta varten.

Hinnoittelu: ilmainen ja 200 dollaria/kuukausi

BuzzStream

BuzzStream auttaa sinua löytämään vaikuttajia – heidän yhteystietonsa, sosiaalisen median tilit ja verkkosivuston mittarit. Tämä PR-alusta auttaa sinua seuraamaan keskusteluja ja projekteja tallentamalla sähköpostit ja keskustelut muistutusten avulla.

Tämä PR-palvelu sopii erinomaisesti yrityksille ympäri maailmaa. Näet sieltä, kuka on ollut yhteydessä kehen, kuinka kauan sitten, mistä puhuitte. Lisäksi saat raportteja vastausmääristäsi ja malleja, jotka voidaan täyttää automaattisesti.

Hinnoittelu: alkaen 24 dollaria/kuukausi

Upfluence

Upfluence on täysimittainen vaikuttajatyökalu, joka tarjoaa paljon ominaisuuksia. Oleellinen osa Upfluencea on sen haku- ja löytöominaisuus. Se sisältää massiivisen tietokannan, jossa on yli 3 miljoonaa vaikuttajaprofiilia. Upfluencen tekoäly indeksoi ja päivittää nämä profiilit reaaliaikaisesti. Tekoäly analysoi jokaisen sisällön tavoittavuuden ja sitoutumisen kannalta.

Käyttäjät voivat hakea Upfluence-verkkopalvelun kautta suosittuja bloggaajia käyttämällä niin monta avainsanaa kuin tarvitaan. Asettamalla avainsanoja voit tiukentaa joukkoa käyttämällä kriteerejä, kuten sijaintia, sosiaalista alustaa tai seuraajien määrää. Tuloksena olevat tilastot näkyvät lähes reaaliajassa. Käyttöliittymän vasemmalla puolella syötät hakusanat, ja oikealla puolella näkyy hakuusi perustuvien tulosten määrä – ja järjestät ne ryhmiin seuraajamäärän perusteella.

Hinnoittelu: alkaen $495

HARO

Se tulee sanoista Help A Reporter Out ja on yksi suosituimmista PR-palveluista. HARO tavoittaa yli 475 000 lähdettä ja 45 000 toimittajaa, mikä tekee siitä elintärkeän työkalun sekä brändeille että toimittajille. Sinun on rekisteröidyttävä, minkä jälkeen voit saada sähköpostitse lehdistökyselyjä, jotka voidaan järjestää toimialan tai kiinnostuksen kohteen mukaan.

PR-työkalut yhteystietojen metsästämiseen

Sähköpostiosoitteen löytäminen on usein se puuttuva lenkki. Usein tiedät tarkalleen, keneen haluat ottaa yhteyttä, mutta sinulla ei ole yhteystietoja. PR-päällikölle sähköpostiosoite on kirjaimellisesti kullan arvoinen, mutta sinulla on seuraavat työkalut helpottamaan hakua:

ContactOut

ContactOut on tekoälyllä varustettu sähköpostihakukoneella toimiva työkalu, joka voi tarjota sinulle yli miljardi sähköpostia. ContactOutin avulla voit saada kenen tahansa henkilökohtaisen sähköpostin ja puhelinnumeron.

Sen tekoälymoottori löytää sähköposteja noin 75 prosentista länsimaista, ja sen tiedot ovat GDPR:n ja Yhdysvaltojen tietosuojalakien mukaisia. ContactOutin Chrome-laajennus auttaa sinua saamaan tarvitsemiesi henkilöiden puhelinnumerot, sähköpostit ja linkit sosiaalisen median tileille. Työkalun sisällä pääset käsiksi kaikkiin tallennettuihin liidiesi yhteen paikkaan, voit järjestää ehdokkaat ryhmiin, joita voit jakaa tiimisi kanssa, ja ladata taulukon ja ATS:n yhdellä napsautuksella.

Hinnoittelu: alkaen 39 dollaria

Metsästäjä

Hunter on toinen suosittu alusta yritysten sähköpostiosoitteiden löytämiseen. Hunter PR on ammattilaisten tiimi, joka tarjoaa suhdetoimintaohjelmia, jotka on luotu lisäämään sitoutumista ja parantamaan mainetta. Tämä organisaatio käyttää laajaa valikoimaa perinteistä julkisuutta, sosiaalisen median tavoittelua, strategista yhteistyötä ja paljon muuta yhteydenpitoa kohdeasiakkaisiin.

Tämä palvelu sisältää sähköposti- ja verkkotunnushakua sekä sähköpostin tarkistuksen (95 % tarkistetuista sähköposteista voidaan toimittaa perille). Jos syötät kohdealueen (esim. Facebook), Hunter näyttää sinulle niin monta todennettua sähköpostia kuin se löytää kyseisestä verkkotunnuksesta.

Hinnoittelu: ilmainen, premium alkaen 49 dollaria

Voila Norbert

Voila Norbert on käyttäjäystävällinen digitaalinen assistentti, joka on rakennettu auttamaan yrityssähköpostin löytämisessä ja jonka avulla voit aloittaa ja kokeilla palvelua 50 ilmaisella liidillä. Se on helppokäyttöinen – sinun ei tarvitse asentaa mitään lisäosaa – mutta se rajoittaa kyselyiden käyttäjämäärää.

Hinnoittelu: alkaen 49 dollaria

Julkisivutyökalut tekstin muokkaukseen

Olipa kyse sitten sähköpostista, viestistä tai lehdistötiedotteesta, kirjoittaminen on olennainen osa työtä. Varmista, että luot sen tekstieditorilla. Mutta katsotaanpa mitä meillä on:

Grammarly

Grammarly on edistynyt kirjoittamisen apuri. Voit luottaa tähän sovellukseen kielioppi- ja plagiaatintorjunnassa sekä tekstin luettavuuden parantamisessa.

Tekstieditorin ohella Grammarly tarjoaa ilmaisen selainlaajennuksen Chromelle, Safarille ja Firefoxille ja korjaa yli 150 erilaista virhettä. Se korjaa missä tahansa kirjoitat verkossa – Gmailissa, sosiaalisen median alustoilla jne. Grammarly Premium, tarkistaa yli 250 erilaista kielioppivirhettä, tarjoaa synonyymejä, selvennysehdotuksia ja metsästää plagiointia.

Hinnoittelu: ilmainen, alkaen 12 dollaria/kuukausi

iA Writer

iA Writer on täydellinen, jos etsit minimalistista tekstieditoria. Se antaa myös jonkinlaisen kirjoituskoneen tuntuman. Sen minimalistisen muotoilun ja hyvin harvojen, mutta tehokkaiden ominaisuuksien ansiosta voit uppoutua täysin kirjoittamiseen. Sen ominaisuuksiin kuuluvat muun muassa lukuaikatila, automaattinen markdown, syntaksin korostus, sisältöblokit, hashtagit, erilaiset fontit ja paljon muuta.

Voit käyttää tätä sovellusta iOS:ssä, OS X:ssä, Windowsissa ja Androidissa.

Hinnoittelu: alkaen 29,99 dollaria

Google Keep

Käytä Google Keep -palvelua, jos haluat merkitä muistiin kaikki tärkeät ajatukset ennen kuin kadotat ne. Sen lisäksi, että Google Keep on helppokäyttöinen ja yksinkertainen työkalu, jolla voit kirjoittaa ajatuksiasi ylös matkan varrella, se on osa Google Suitea ja tallennettu pilvipalveluun, joten voit ottaa ajatuksesi, muistiinpanosi, ideasi ja tekemisesi mukaan kaikkialle. Google Keep voi auttaa sinua pitämään mielessäsi tärkeitä aiheita, keräämään PR-kampanjoita tai PR-strategiaa pohtivia ideoita ja korjaamaan tätä tekstiä.

AutoCrit

Tämä käsikirjoitustyökalu on tehty erityisesti kirjoittajille ja kaikille ihmisille, jotka tarvitsevat apua kirjoitustaitojensa vahvistamiseen. Voit itse muokata työtäsi milloin tahansa ja hallita muokkausprosessia yksinkertaisesti.

Mielikartoitustyökalut

Julkisivutyökalut

Mind-mapping on hyvä tapa luoda ideoita ja visualisoida PR-strategiaa kehitteillä olevaan projektiin. Toki voit tehdä sitä missä tahansa, mutta se on vaikeaa, kun sinun on liitettävä tiedostoja, viitattava tiedostoihin, jaettava niitä yhteistyökumppaneiden kanssa tai esiteltävä niitä tiimillesi. Tutustu näihin vaihtoehtoihin:

Diagrams.net

Diagrams.net ei ole pelkkä mindmapping-työkalu – se on enemmänkin kaaviointiväline. Tämä palvelu on rakennettu erityisesti PR-ammattilaisille ja markkinoijille. Jos haluat viedä esitystaitosi seuraavalle tasolle, tämä työkalu on yksi parhaista vaihtoehdoistasi. Voit luoda vakuuttavia ammattimaisia kaavioita ja pitää samalla ideasi erittäin turvattuina.

Sentähden saattaa olla yllättävää nähdä joitakin ominaisuuksia, jotka eivät ole tyypillisiä mind-mappingille. Voit lisätä kaavioon monia objekteja ja piirtää periaatteessa mitä tahansa. Diagrams.net on täysin ilmainen online-kaaviotyökalu, jonka avulla voit luoda vuokaavioita, UML:ää, oliosuhteita, verkkokaavioita, malleja ja paljon muuta. Pystyt tallentamaan tietosi vain Google Driveen, joten mikään kolmas osapuoli ei osallistu tietoihin.draw.io.

MindMup

MindMup on helppokäyttöinen mindmapping-sovellus, jossa sinun ei tarvitse edes rekisteröidä tiliä päästäksesi alkuun.

Sen valikosta löydät pikalinkit kaikkiin tyypillisiin mind mapping -ominaisuuksiin, aina kunkin kohteen värin vaihtamisesta kuvauksen ja tiedostoliitteiden lisäämiseen. Mutta toisin kuin Diagrams.netissä voit julkaista ja jakaa miellekarttojasi missä tahansa.

Vapaassa tilassa luodut miellekartat poistetaan automaattisesti kuuden kuukauden kuluttua, mutta jos käytät sitä nopeaan aivoriiheen, se on myös hyvä vaihtoehto.

Hinnoittelu: ilmainen, 2,99 dollaria/kuukausi

ClickUp

ClickUp on mindmapping-työkalu, jolla voit suunnitella ja organisoida projekteja, ideoita ja muita asioita mindmapsin avulla. ClickUpin mindmapping-ominaisuuksien avulla voit yhdistää projekteja ja tehtäviä, visualisoida työnkulkuja ja projekti- tai tehtäväkaavioita sekä luoda ja hallita tehtäviä suoraan mindmapista helposti. Voit myös jakaa miellekarttojasi tiimisi ja muiden yhteistyökumppaneidesi kanssa reaaliaikaisesti.

ClickUp sisältää integraatiot Slackin, G Suiten, Dropboxin ja monien muiden alustojen kanssa sekä yli 1 000+ integraatiota Zapierin kautta.

Hinnoittelu: Ilmainen, Premium – alkaen 5 dollaria/kuukausi

Hootsuite

Hootsuite on yhteydessä yli 35 suosittuun sosiaaliseen verkostoon, ja sen avulla voit tehdä enemmän sosiaalisella medialla ja hallita työprosessiasi helposti. Hootsuiten ilmaispaketti sisältää perusanalytiikan, viestien aikataulutuksen, pääsyn perussovelluksiin, kolme sosiaalista profiilia, kaksi RSS-syötettä ja SSL-suojauksen. Hootsuite tarjoaa myös maksullisia Pro- ja Enterprise-paketteja, joilla saat enemmän irti.

Suunniteltu sosiaalisen median markkinointiin, Hootsuite tarjoaa rajoitetun ilmaisen vaihtoehdon, joka on luotu lähettämään ajastettuja viestejä ja pitämään sivusi sitoutuneena yleisöön. Maksullinen versio tarjoaa enemmän toimintoja, mutta kokeile kokeiluversiota nähdäksesi, sopiiko se yrityksellesi.

TagBoard

Käyttämällä tämän palvelun ilmaista versiota voit seurata hashtagejasi eri verkostoissa ja seurata sosiaalista aktiivisuuttasi.

Käyttämällä tämän palvelun ilmaista versiota voit seurata hashtagejasi eri verkostoissa ja seurata sosiaalista aktiivisuutta.

Loppusanat

Kun työkalut kehittyvät jatkuvasti ja ovat yhä innovatiivisempia, PR-johtajien ja yritysten paine pysyä mukana on kireämpi kuin koskaan. Yritysten innovaatiot tehostavat ja tuottavat päivittäistä työnkulkua ja samalla löytyvät uudet mahdollisuudet kasvuun ja laajentumiseen. Toisin sanoen se antaa yrityksille etulyöntiaseman, jota ne tarvitsevat pysyäkseen kilpailun edellä. Lisäksi se mahdollistaa PR:n tekemisen itse. Nykypäivän PR-työkalujen avulla rutiinitehtävätkin voidaan suorittaa helposti, jolloin asiantuntijoille jää enemmän aikaa keskittyä tärkeimpiin asioihin. Käytä näitä ilmaisia ja premium-luokan PR-työkaluja saadaksesi ansaitsemaasi mainetta ja suosiota.

Uusimmat lähettäjältä Blog