Hur man skriver en omfattande PR-plan

18 min läst
PR Plan

Public relations handlar om att påverka, engagera och bygga upp en relation med sin målgrupp. Framgångsrika PR-arbeten är inte ett lyckokast – det är en noggrant planerad och kontrollerad process. För att kunna göra detta på ett effektivt sätt behöver företagen en solid digital PR-plan som skapas för att arbeta mot förutbestämda mål och målsättningar.

Vad är en PR-plan?

En PR-plan är en strategi som används för att hantera allmänhetens uppfattning om en person eller ett företag.

Medan en marknadsföringsstrategi och PR-planering verkar mycket lika varandra, fokuserar en PR-plan mer på förhållandet mellan en organisation och journalister. PR-planer gör mer än att bara öka populariteten bland nya målgrupper. En effektiv PR-strategi kan göra hela skillnaden när det gäller att öka ditt rykte i dina potentiella kunders ögon.

En väl förberedd PR-plan hjälper dig att gå från teori till handling och ger praktisk vägledning för ditt dagliga arbete, vilket i slutändan gör dig mer proaktiv. I de flesta fall är en PR-plan en PR-körplan för att skapa och distribuera innehåll till din målgrupp. Den måste också omfatta övervakningen av innehållets prestanda efteråt. Detta inkluderar en strategi för att involvera media, influencers och andra centrala utförare för att ge sammanhang och förmedla ditt budskap.

Här är vad en PR-plan gör för ditt företag:

• Detaljerar de berättelser och det innehåll som du kommer att skapa. Dessa inlägg innehåller strategiskt sett ditt varumärkes nyckelbudskap – vad du vill att din publik ska veta om ditt företag.
  • Välj de kanaler som din publik litar på och använder för att konsumera information. Det hjälper dig att fokusera på dina målgrupper.
  • Skriver hur och när du ska pitcha och publicera innehåll så att du genererar mest effekt för ditt företag.

Strategisk PR-planering kräver tid och ansträngning. Följ guiden för att skapa en PR-plan nedan för att komma igång. Du kan skapa en framgångsrik PR-plan och strukturera dina PR-kampanjer i 7 steg.

Steg 1: Bestäm dina mål

Att definiera dina PR-mål är en bra start för att skapa en PR-plan.

Dina mål måste innehålla två saker: ett kvantifierbart resultat och en tidtabell för PR-planen. De är vanligtvis en mening långa, dvs. öka X med Y % på två månader. På så sätt kan du uppskatta dina slutresultat i förhållande till dina insatser och vad du presterat.

För att fastställa dina mål ska du tänka på syftet med dina PR-insatser:

• Är det för att locka till sig nya kunder?
  • Förbättra varumärkeskännedomen?
  • Inträda på en ny marknad?
  • Lansera en ny produkt eller tjänst?
  • Förbättra arbetsgivarens varumärke?

När du har definierat dina skäl för att kommunicera blir resten mycket enklare. Det kommer att hjälpa dig att bestämma vem du vill rikta dig till, hur och när.

Steg 2: Definiera din målgrupp

När du väl har valt vilket varumärkeselement du ska fokusera på, kan du gå in på dina målgrupper.

En målgrupp är en grupp människor som identifierats som troliga kunder till ett företag. Denna målgrupp kommer att variera beroende på dina affärsmål och den bransch som ditt företag är verksamt inom.

Vissa varumärken kanske inte har resurser att arbeta med alla målgrupper samtidigt.

Genom att kategorisera dem enligt en prioritetsnivå kan du arbeta med den grupp som har det största potentiella värdet först och sedan gå vidare till de andra när tiden och resurserna tillåter dig att göra detta.

När du har fastställt dina prioriteringsnivåer är det dags att samla in så mycket information om din målgrupp som möjligt. När du planerar din PR-strategi vill du känna till din målgrupps behov och beteenden. Genom att veta detta kan du skapa innehåll som är relevant och engagerande, och i slutändan bygga starka lojala relationer. Det räcker inte med att identifiera dem, du måste också förstå deras intressen och behov.

Viktiga saker att notera är:

• Demografi: Hur gamla är de? Vad är deras kön? Är de gifta eller ensamstående? Hur mycket tjänar de per år? Vilken är deras utbildningsnivå?
  • Området: Var bor de? Arbetar de i samma område?
  • Psykografi: Vilka är deras attityder och åsikter om ditt företag? Vad är de intresserade av?

Steg 3: Definiera de viktigaste budskapen du vill förmedla

Dessa budskap måste skapas för målgruppen och inte försöka kommunicera med alla. Att förstå dessa är avgörande om du vill få ut det mesta av dina medieaktiviteter. När du funderar på hur du ska formulera dina nyckelbudskap för att attrahera din målgrupp kan du gå vidare till nästa steg som är att definiera de nyckelbudskap du vill kommunicera.

Nyckelbudskap som kommer att få gensvar hos din målgrupp bör:

• Utbilda och informera
  • Förändra människors uppfattning om ditt varumärke
  • Övertala kunderna att vidta åtgärder
  • Skapa inte långa stycken med för mycket information. Effektiva PR-planer bör vara korta, koncisa och raka.

För att komma igång med att skapa budskapen kan du ställa dig dessa frågor:

• Vad är det viktigaste med min produkt eller tjänst?
  • Vad är det mest intressanta med min produkt eller tjänst?
  • Vad gör min produkt eller tjänst annorlunda än mina konkurrenter?

När vi nu har definierat de viktigaste budskapen som du vill kommunicera, går vi vidare till nästa steg där du måste välja vilka kanaler och medier du ska använda.

Steg 4: Välj PR-taktik

Nästa steg är att begränsa vilka resurser som kommer att vara mest effektiva. Kanaler, medier och medier Det finns många PR-taktiker att välja mellan. Men om de inte stöder de mål du vill uppnå och hur du vill bli uppfattad, ändra dem eller spendera inte din budget på dem.

Välja rätt kan göras genom att först titta på dina nuvarande kunder och förstå hur majoriteten konsumerar sitt innehåll. De kan få sin information från olika källor som mainstream-plattformar, influencers, podcasts, bloggar eller till och med dina egna medier som din webbplats och dina sidor i sociala medier.

En framgångsrik PR-kampanj leder kunden genom en noggrant planerad PR-vägkarta för att i slutändan överföra ditt huvudbudskap. Här är några typer av PR-taktik som fungerar:

Pressmeddelanden

Och även om pressmeddelanden traditionellt sett användes av stora varumärken har de blivit ett vanligt kommunikationsverktyg även för andra företag. Det finns många tips om pressmeddelanden på nätet som du kan börja med om du inte har någon erfarenhet av att skriva pressmeddelanden

SEO

Bygg din egen starka domän eller dra nytta av andra publiceringslösningar med hög domänrankning. Detta garanterar att det innehåll som du publicerar via din webbplats kommer att gynnas högt av sökmotorerna.

Event online/offline

Evenemang är ett bra sätt att engagera din publik. Både du och din publik får något ut av det – vilket är mycket viktigt för att bygga goda relationer.

Online-artiklar och gästinlägg

Väldigt undersökta och gudskrivna online-artiklar har förmågan att ge en insiktsfull inblick i hur ditt företag vill presentera sig för världen. Förutom möjligheten att använda dessa publikationer för att etablera ett företag som branschledare är de också värdefulla resurser för att generera kvalitetstrafik och driva konverteringar till din webbplats.

Influencer marketing

Vi har alla sett hur influencers styr den allmänna opinionen om vad man ska köpa och var man ska köpa det. Att inkludera influencer marketing i din PR-plan kommer att ge ditt företag en del fördelar.

Företagsvideor och intervjuer

Människor älskar att upptäcka vad ett företag handlar om. Företagsvideor och presentation av ledningen kan vara till stor hjälp för att ge företaget ett ”ansikte”. Samma sak gäller för intervjuer. När dina kunder eller potentiella kunder har möjlighet att faktiskt se ditt team tenderar de att ägna mer uppmärksamhet åt ditt budskap. Den digitala världen har öppnat en helt ny värld där dessa videor och intervjuer lätt kan delas.

Steg #5: Välj rätt PR-verktyg

Du kan ha några av världens bästa digitala PR-strategier. Men utan de rätta verktygen och tjänsterna kanske din målgrupp aldrig ser allt ditt hårda arbete.

När du väljer PR-verktyg, tänk först på de PR-tjänster som kommer att göra det enklare och effektivare att utföra varje taktik. Om du till exempel fokuserar på pressmeddelanden och artiklar kan du vara intresserad av PRNews.io. Med hjälp av smarta tjänster som dessa kan du genomföra din PR-plan genom att bestämma dig för den bästa mixen av online-mediekällor.

För PRO-konton har PRNews.io lanserat en ny Bulk Site Checker-funktion. Med den här funktionen kan du enkelt planera en PR-kampanj baserat på hur ditt varumärke har behandlats i media.

När du laddar upp listan över domäner som du är intresserad av i Bulk Site Checker får du uppgifter om kostnaden för placering i varje publikation, publikens storlek och resursens SEO-egenskaper. Allt detta kan du ladda ner till en separat CSV-fil för vidare analys och databasarbete.

Det går dessutom omedelbart att få priser för placeringarna i det ena eller andra mediet. Med hjälp av PRNEWS.IO-teamet slipper du kontakta redaktionen för varje enskild medieplattform och sparar mycket tid.

Steg #6: Mät kampanjens framgång

Att skapa en bra PR-plan är bara en bra början. Du måste också mäta resultatet av din kampanj med hjälp av mätvärden och framgångsindikatorer för att se om din plan fungerar.

Avhängigt av dina PR-mål, digitala verktyg och tillgängliga data bör du mäta dina PR-resultat på olika sätt. De exakta parametrarna spelar ingen roll, så länge du hanterar hur din PR-plan genomförs och vad den betyder för företaget. Läs hur du utvärderar din PR- framgång i vår blogg.

Steg 7: Bestäm en budget

Det sista steget i skapandet av en PR-plan är att förbereda en beräknad budget för de valda aktiviteterna.

En bra budgetplan kan ta upp problem, mål, allmänhet, strategi, media, budskap och förväntade resultat. Det bör också finnas en tidsram för varje budgeterad aktivitet. Man måste också planera vem som ska genomföra den: ett internt PR-team eller en PR-byrå med frilansare.

Här finns en användbar mall för PR-plan som kan hjälpa dig:

Avslutning

PR-arbete kräver tålamod och omsorg. Ta dina fantastiska PR-idéer och följ vår PR-planeringsguide steg för steg. Utför det på rätt sätt och din PR-plan kommer att bidra till att omvandla ditt varumärkes medvetenhetsnivåer och trovärdighet under hela 2023.

Senaste från Blog