Saker du måste veta om Instagram Story Dimensions 2023

9 min läst

Sanningen är att de flesta användare inte bryr sig om storleken på sina Instagrambilder. Så bör du bry dig om rätt Instagram story dimensioner? Ja, om du inte vill slösa tid på att skapa stories som inte ger resultat. Instagramföretagskonton måste dock stärka sina varumärken. De kan publicera sitt innehåll mer effektivt när de känner till rätt dimension för Instagram story.

Här är Instagrams bild- och videodimensioner för Instagram stories, så att dina bilder visas korrekt i appen.

Hur man blir verifierad på Instagram

Storleken på Instagrams berättelser år 2021

Så ska du bry dig om rätt dimensioner för Instagram story?

Här är en uppdelning av de viktigaste Instagram Story Dimensions:

• Krävande storlek: 1080 px bredd x 1920 höjd px
    • Det säkra området anses ligga inom 1080 px bredd x 1420 höjd px
  • Bildförhållandet 9:16
  • Minimal bredd: 500 px
  • Filformat:
    • Foto: JPEG, PNG, GIF
    • Video: MP4 eller MOV
  • Maximal filstorlek:
    • Video – 4 GB
    • Foto – 30 MB

Nu går vi över till några detaljer.

Den rekommenderade Instagram Story-storleken är 1080 pixlar i bredd x 1920 pixlar i höjd.

För den här storleken kommer bilderna och videorna du lägger upp att ha ett aspektförhållande på 9:16 med flera upplösningar:

1024×576, 1152×648, 1280×720, 1366×768, 1600×900, 1080x1920, 2560×1440, 3840×2160 och 7680 x 4320.

Om ditt foto eller din video har dessa mått:

• Den kommer att fylla hela skärmen och se visuellt attraktivt ut.
  • Instagram skär inte av någon del av ditt foto eller din video om det följer de rekommenderade måtten.
  • Du undviker problem med dimensioner på olika enheter. Så länge du håller dig till dessa storlekar kommer din berättelse att se bra ut på alla enheter.

Den säkra zonen för Instagram Story

När du skapar Instagram Stories måste du också komma ihåg den säkra zonen. Den ”säkra zonen” avser det område i din Instagram Story där innehållet inte begränsas eller riskerar att bli avskuret.

Det säkra området ligger inom 1080 x 1420 pixlar (som en vänlig påminnelse är storleken på berättelsen 1080 px x 1920 px)

När du skapar en bild eller video rekommenderar Instagram att du lämnar cirka 250 px av toppen och botten fria från text eller andra element. Så när du utformar en bild, skapar en video eller en sponsrad annons för Instagram stories, tänk på storleken på den säkra zonen så att du inte täcker viktiga detaljer.

Instagram visar automatiskt linjerna om du försöker flytta innehåll utanför den säkra zonen, särskilt om du lägger till klistermärken eller GIF:er. När du försöker flytta tidsstämpeln till kanten av skärmen låter Instagram dig inte täcka din profilbild högst upp. Instagram kommer också att tillhandahålla en hjälpande linjal när du placerar element i din berättelse, så att du kan centrera dem perfekt.

På ett Instagram företagskonto vill du dock se till att alla videor är av inspelningskvalitet och att den produkt som du vill presentera står i centrum på skärmen. Viktigast av allt är att om du planerar att lägga till omröstningar eller klistermärken, lämna tillräckligt med utrymme inom ramen så att du kan placera detta innehåll utan att täcka något annat.

Vad händer om storleken på din Instagram Story-bild inte är korrekt?

Instagram är mycket strikt när det gäller storleken på bilder och videor som du lägger upp på Instagram stories.

Så vad händer om du plötsligt publicerar en Instagram Story och den har fel storlek?

1. Instagram beskär och zoomar automatiskt i dina bilder.
  2. Bilderna kommer naturligtvis att ha lägre kvalitet.
  3. Bilden kommer inte att visas upp på hela skärmens yta.

Ting att komma ihåg när du skapar Instagram Stories

Nedan går jag igenom några ytterligare tips för hur du dimensionerar din Instagram Story.

• Filformaten:
    • För bilder är. jpg och .png
    • för videor .mp4 eller .mov.
  • Den maximala längden på Instagram-historier:
    • för en bild är 15 sekunder
    • för bild, berättelser kommer att vara synliga i 5 sek
  • Dina bilder bör ha en upplösning på minst 72 ppi innan du lägger till dem på Instagram.

Varför ska du bry dig om Instagram Stories?

Alla marknadsförare inom sociala medier bör använda Instagram Stories. Även om det är en bra taktik att lägga ut regelbundet i ditt flöde är det en bra taktik att lägga till Stories i din strategi för att få bättre avkastning på din tid och budget som du spenderar på plattformen.

Här är de viktigaste skälen till varför Instagram Stories är viktiga för varumärken:

• Aktivt och engagerande användargrupp. Den här IG-funktionen har den högsta graden av engagemang av alla sociala medieplattformar så du måste dra nytta av dem för att engagera dig med din publik på en djupare nivå.
  • Testa nya och kreativa hypoteser. Eftersom stories försvinner efter 24 timmar kan du bli kreativ och testa många idéer för att se vad som passar bäst för dina följare.
  • Var lekfull. Klistermärken, ritmöjligheter, filter för förstärkt verklighet och mycket mer kommer att hjälpa dig att få berättelserna att framstå ännu tydligare.
  • Förbättra upptäckbarheten. Tack vare vare Instagrams hashtaggar har du chansen att ditt konto upptäcks av andra människor.

Det går dock att använda en färdig Mall för Instagram story med korrekta mått för Instagram story.

Är ditt Instagram-konto redo för verifiering?

Ladda ner vår kostnadsfria checklista för verifiering

Senaste från Blog