Fremtiden for public relations: De mest magtfulde tendenser inden for public relations 2021-2023

28 min læst
The Most Powerful Public Relations Trends 2021

Public relations ændrer og udvikler sig hele tiden. Nu, påvirket af pandemien og krigen, er der igen sket betydelige skift i branchen endnu engang. PR-eksperter tilpasser deres spil og bruger nye, kreative metoder til at opnå bedre resultater for deres virksomheder og forsøger at forudsige fremtiden for public relations.

Som alle andre brancher kan tendenserne i public relations-branchen påvirkes af en række forskellige årsager såsom teknologi, præferencer fra kunderne, globale begivenheder og meget mere. Og da alle disse elementer ændrer virksomheder, arbejdsmetoder og budgetter. PR-strategierne skal også tilpasse sig og imødekomme samfundets og virksomhedernes behov.

I denne artikel gennemgår vi PR-trends i 2022 og det kommende 2023: hvad tendenserne inden for PR er, og hvad man skal gøre for at efterleve dem.

Forudsigelser for PR-trends 2023

Hvilke tendenser i mediebranchen skal du holde øje med i 2023? Her er nogle tendenser, der sandsynligvis vil blive mainstream i PR næste år:

Simplificerede brand-budskaber vil give mere genklang

Mennesker ønsker at læse korte og slagkraftige brand stories – så du er nødt til at strømline dine kunders brand messaging for at følge med.

Hold tingene kortfattet, men spar ikke på værdien. Du har måske kun et par sætninger til at få din pointe frem, så du skal dykke ned med det samme. Lad være med at slå luften ud: gå direkte til roden af, hvorfor din kunde er så vigtig, og gør det til dit fokus.

Empati, en masse empati

Ved at vide, hvad der er trending i din branche er nøglen til at være en sand ekspert i PR. Men i 2023 er du også nødt til at være involveret i globale nyheder og begivenheder.

Empati er alt for dagens publikum. Og for at følge med denne PR-trend i 2023 skal du sørge for, at al kommunikation, alle tekster og pitches er socialt bevidste og tager højde for, hvad der sker i verden. Ingen ønsker at støtte et brand, der negligerer vigtige begivenheder og kriser, selv om det sker på den anden side af kloden.

Tænk ud over det, der direkte påvirker din kundes målgruppe, og skift dit fokus til det globale samfund som helhed. Vær opmærksom på alle globale nyheder, uanset om de er positive eller negative. Et enkelt forhastet socialt indlæg kan forårsage en stor PR-krise.

Brug af interaktivt indhold

Interaktivt indhold er fremtiden inden for PR, medieskabelse og markedsføring. Dette format af indhold giver publikum mulighed for at engagere sig i det ved at klikke, efterlade kommentarer eller besvare spørgsmål. Gode eksempler på interaktivt indhold er afstemninger, quizzer og endda shoppable eller interaktive videoer. Interaktivt indhold er en verden til forskel fra skriftligt indhold, som er statisk.

Interaktivt indhold er ved at ændre PR-landskabet meget hurtigt. Faktisk er nogle virksomheder allerede begyndt at eksperimentere med at blande statisk indhold med interaktivt indhold. Interaktivt indhold vil også være med til at øge dit varemærkes omdømme og autoritet og få dit budskab frem.

Trends inden for public relations 2022

Så hvad er de vigtigste tendenser inden for PR? Lad os tage et kig på de fem vigtigste PR-trends, der bør være drivkraften bag din brandstrategi:

Kæmpe med falske nyheder

I en tid med en utrolig mængde indhold er det ikke længere en kamp om, hvem der får adgang til flest informationer, men snarere hvem der får adgang til de rigtige kilder. Autenticitet er en vigtig målestok for en virksomheds succes, og i den forstand en vigtig tendens, der vedrører branchen. PR-eksperter skal sørge for, at virksomhederne har en autentisk stemme, om de virkelig tror på det, de beskytter, og huske på, at alt, hvad der promoveres om et brand, skal kontrolleres.

Den russiske krig i Ukraine førte til et skift i mange retninger, som vi ikke havde forventet. Ændringen i branding, budskaber og indhold generelt har gjort publikum i form af en forbrugerrevolution. De er nu mere kritiske og mistroiske over for information, på grund af strømmen af misinformation, hulter til bulter forbrugerne.

Det er virksomheder nødt til at sørge for, at de går den ekstra mil for det. Ellers vil udsigterne være ubarmhjertige i tilfælde af ikke-autentisk indhold.

Engagerer medarbejderen

Mærkerne fokuserer ofte deres PR-indsats på at tiltrække eller engagere offentligheden eksternt og glemmer, at god PR begynder hjemme hos dem selv. De sidste to år har vist os, at der ikke er noget mere forretningskritisk og samtidig indflydelsesrigt end medarbejderen.

I 2021 meddelte Better.com’s administrerende direktør, Vishal Garg, at han afskedigede over 900 medarbejdere over en Zoom-opringning. Efter at han havde fortalt de tilbageværende medarbejdere, at de afskedigede medarbejderes uproduktivitet kunne sammenlignes med tyveri. Efter historiens offentliggørelse sendte både han og Better.com’s bestyrelse undskyldninger, og et tredjepartsfirma blev hyret til en ledelses- og kulturvurdering. Den administrerende direktør tog også øjeblikkeligt orlov.

Med den stigende udbredelse af fjernarbejde og freelancere er det vigtigere end nogensinde før for brands at få den interne kommunikation til at fungere korrekt. Ikke kun fordi det er en mulighed for at forbedre den interne kommunikation, men fordi dette partnerskab meget vel kan styrke en virksomheds omdømme.

En afgørende ændring hos forbrugerne

Den gennemsnitlige repræsentant for den nye generation bruger sin smartphone i langt flere timer om dagen. Normalt kan de ikke gå i mere end 30 minutter uden at tjekke deres telefon.

PR-eksperter skal hurtigere rette deres opmærksomhed mod Gen Z – den næste generation af forbrugere. De slår rekorden for at være udsat for internettet, hvor digital PR og digital markedsføring dominerer.

Fokusering på Gen Z er en ny tendens i 2022, som ikke kan negligeres. Så vær opmærksom på at analysere denne generation med alle deres tendenser, interesser, årsager, lidenskaber, passioner, kommunikationsmetoder og -kanaler osv.

Mangfoldighed og inklusion omsat til praksis

Med PR-kampagners voksende globale rækkevidde er det nødvendigt at anvende det voksende behov for mangfoldighed og inklusion. Det bør være en obligatorisk del af enhver PR-strategi at tage hensyn til interessen hos mennesker fra forskellige etniciteter, kulturer og socialøkonomiske baggrunde. Et mangfoldigt samfund vil have en mangfoldig effekt, der vil give dig mange nye og forskellige perspektiver på, hvordan du udformer strategier for PR, branding og ledelse.

Social lytning bliver vigtigere end nogensinde før

COVID-19-pandemien og krigen i Ukraine har vist, at de sociale medier er en værdifuld kilde til indsigt for publikum. Hvis et brand ønsker at engagere sig i offentligheden, så er det den rigtige måde at gøre det på.

Sommetider forveksler folk social overvågning med social lytning. Social overvågning omfatter at følge med i online-samtaler om dit brand for at få værdifuld indsigt i stemningen omkring dine produkter og tjenester. Social overvågning er grundlaget for god social lytning.

Samtidig er social listening en mere aktiv form for social overvågning. Hvor en virksomheds repræsentant deltager i disse samtaler. På denne måde kan brandet interagere én-til-én med publikum og opbygge positive langsigtede relationer med dem.

At skabe forbindelse til dit publikum er til gensidig fordel. Det hjælper dig til at forstå deres behov bedre. Når du kender deres smertepunkter, kan du forbedre dit produkt eller tilbyde nye tjenester, som de virkelig vil sætte pris på.

Medier vil lede efter flere “bidragsartikler”

Sørg bare for, at du ikke skriver en tv-reklame om din virksomhed. De fleste gode berømte redaktionelle chefer sætter pris på stærkt bidrag til indhold.

Research, hvad redaktionen dækker, indsaml data eller statistik om de historier, du fortæller, og søg at engagere, underholde og uddanne. Hvis du viser beviser for dine forudsigelser og synspunkter, vil det give dine artikler troværdighed og forbedre dit omdømme.

Align dit formål med en etisk målgruppe

Krigen og pandemien har vist os både ødelæggelser og utrolige handlinger af godhed over hele verden. I løbet af denne tid har vi set et utroligt skift i værdier såvel som i dømmekraft. Som sådan er fremkomsten af et etisk publikum vokset. Etisk opmærksomhed vedrører ens iver og evne til at definere moralske situationer og dilemmaer ved kritisk at analysere, vurdere og ændre ens egne moralske værdier i forhold til andres liv. Et etisk publikum er et publikum, der derefter aktivt fortolker alt delt materiale, som de støder på, og analyserer indholdet og budbringers effektivitet.

Forbrugerne skelner aktivt mellem mærker, der er målrettede, og dem, der ikke er det, og de drager mod de førstnævnte. Start med at formulere dine brandværdier ud og ind, arbejd på at modellere disse værdier og kommunikér disse værdier til dit publikum.

Fokuser på engagement, ikke promovering, på sociale medier

Sociale medieplatforme fortsætter med at revolutionere den måde, hvorpå mennesker og virksomheder kan markedsføre sig selv. Problemet er dog, at mange marketingeksperter kun betragter det som en platform til at repræsentere og promovere deres produkter eller tjenester. Når det kommer til sociale medier, skal brands tænke på det som en tovejsstade. Ingen kan lide, når en anden person ignorerer dem, og det samme kan overvejes, når brands ignorerer deres forbrugere og behandler sociale medier som en envejskommunikationskanal.

Spred dine ord på podcasts

Podcasts er de nye radio- og tv-netværk, så brug dem. Hvis du ikke laver podcasts, tager du ikke din PR-strategi alvorligt nok. Uanset hvilket område du repræsenterer, kan du vædde på, at der vil være et rimeligt antal podcasts, der passer til din niche, så hvorfor ikke gøre brug af deres publikum? Du vil blive overrasket over, hvor mange podcasts der aktivt søger nye gæster til interview, så du er velkommen til at henvende dig. Hvis du mangler fritid eller ikke ved, hvor du skal begynde, kan du tage dette med i dine overvejelser, når du vælger et PR-bureau at arbejde sammen med.

Public Relations Trends 2021:

Uanset hvordan du klarede dig i det foregående år, har 2020 været en rutsjebane med op- og nedture i vores nye virkelighed, ustabile økonomi og samfund. Uanset hvor i verden eller hvilken type virksomhed man er, har det år også været et travlt år for PR. Uanset om det var offentliggørelser om folkesundhed, lancering af nye procedurer for Covid-19, aflysninger og/eller sociale distanceringskampagner, var der mange lejligheder til at pitche, annoncere og/eller deeskalere. Nu, hvor vi kommer til vaccinerne, der er ved at rulle ud, er det tid til at tage en dyb indånding, se tilbage og begynde at analysere tendenserne inden for Public Relations. Lad os diskutere hver enkelt af dem i detaljer, og du vil finde succes i dine public relations-kampagner ved at vedtage disse Public Relations Trends.

public relations trends after covid-19.

Forudsigende analyse

Det er måske overraskende for dig, men fremtiden for PR er prædiktiv analyse – drevet af kunstig intelligens (AI) og maskinlæring (ML).

Hvordan det kan være nyttigt for PR-eksperter? Baseret på historiske datatrends kan værktøjer til prædiktiv analyse bruges til at forstå aktuelle og forudsige de næste emner og spørgsmål, der sandsynligvis vil fange publikums opmærksomhed.

En anden voksende tendens er de datacentrerede PR-chefer, som bruger værktøjer til prædiktiv analyse i deres daglige arbejde. Predictive analytics-værktøjer vil forenkle processen med at søge, importere data og udvinde værdifuld indsigt til gavn for brands og kunder.

Læs mere: Analytics in PR: Hvordan måler man kampagnens resultater?

Del menneskeheden

Med millioner af arbejdsløse og tusindvis af andre, der ikke kan arbejde på grund af COVID-19, er virksomheder nødt til at forstå, hvem de kommunikerer med på et menneskeligt plan. Virksomheder og PR-eksperter er nødt til at overveje, hvordan deres brands forholder sig til folks faktiske psyke, følelser og kompleksitet. Og om de rammer ved siden af ved at læne sig op ad deres virtuelle og kunstige personaer, roller eller abstrakte profiler.

Mange virksomheder er begyndt at anlægge en mere forbrugercentreret tilgang til markedsføring, men det er stadig ikke en regel for alle nu. Så dobbelttjek din PR-strategi, og omarbejd hele din interne og eksterne kommunikation, så den fokuserer på de personer, du forsøger at nå ud til, uanset om det er kunder eller medarbejdere.

“Rå video” er det nye “producerede video”

Short-lived content fortsætter med at klare sig rigtig godt med TikTok, Instagram og Facebook Stories. Mange virksomheder og indholdsskabere oplever fantastisk succes med dette kortformede format, der kun er tilgængeligt i 24 timer.

Dette indhold vil fortsat lokke, fordi det er nemt at skabe på grund af dets mere letproducerede og uformelle karakter. Og det gør det til et nyttigt værktøj for både enkeltpersoner og brands, der forsøger at øge deres indflydelsessfære. Når det parres med værktøjer til indholdsskabelse som TikTok, vil dette hurtige indhold fortsat skabe et højt engagement og konverteringer.

Indholdsforbrugsvaner ændrer sig

Med mange mennesker på verdensplan derhjemme er folk begyndt at forbruge mere indhold, men på en ny måde. Folk er holdt op med at pendle til og fra deres arbejdsplads. Der findes ikke længere nedetid ved skrivebordet, når dine børn lærer på afstand sammen med dig ved køkkenbordet.

Mærkerne er nødt til at dele deres indhold og nå ud til målgrupperne på en anden måde. Historiefortælling i kort form (maks. 60 sekunder) vil være den eneste effektive måde at fange publikums opmærksomhed på i fremtiden. Hvis den er længere, vil din målgruppe springe dit indlæg over.

Indholdets relevans

Sikkert har du mange gange hørt sætningen “Indhold er konge”. Ideen er, at alt du skal gøre er at skabe kvalitetsindhold, og verden vil slå en vej til din dør. Tja, værdien af dette forslag faldt, da alle begyndte at skabe indhold.

I dag har vi en ny konge, der styrer showet. Jeg er sikker på, at relevans er det næste vigtige princip, når man udvikler indhold. Relevans bør være din højeste prioritet, når du kombinerer PR og SEO for at “eje” specifikke emner, termer og viden inden for din virksomhed.

Hvis relevans er konge, så er målrettet distribution hans dronning. Tidligere var vinderne i branchen dem, der opbyggede et stort fællesskab og effektivt distribuerede deres indhold blandt deres følgere. Det var først senere, at virksomhederne begyndte at indse, at en stor del af deres følgere ikke var så værdifulde.

I de næste to til tre år vil din evne til at dominere en hvilken som helst branche afhænge af, om du får dit budskab frem til et relevant publikum. Det er de mennesker, der interesserer sig for og har brug for din tjeneste eller dit produkt – og som er i stand til at handle på det, du har at sige.

Gjorte og ejede medier

I 2021 er kombinationen af earned og owned media lige så hot som nogensinde.

Ejede medier omfatter dine egne kanaler, såsom dem på Facebook, Instagram, Youtube, bloggen, eller det kan være det website, du driver.

Earned media er, når pressen og offentligheden deler dit indhold og taler om din virksomhed. Derfor kaldes denne proces for earned – dit produkt eller din tjeneste, din indsats eller noget andet, du har gjort, har givet dig omtaler i medierne.

Dette bliver enormt stort, og en ting, der betyder noget for at få earned media interesseret, er afhængighed af den tidligere trend – relevans er nøglen. At sende den rigtige PR pitch til de rigtige journalister kan give dig brand awareness og opmærksomhed fra din målgruppe. For at realisere det har du brug for en imponerende liste over kontakter. Hvis du ikke har den, skal du begynde at tjene dem eller bruge nogle outsourcing PR-tjenester. En af dem er troværdig og overkommelig PRnews.io. Dette team vil skrive, pitche og distribuere dine historier til en fast pris til relevante publikationer med det publikum, du har brug for. Med deres enorme erfaring, dygtige team og imponerende kontaktbase ved de, hvordan man laver e-mail pitches, der er tiltalende, fængende og fængslende for at inddrage autoritative aviser og magasiner.

Seniorledere har fået en ny stemme og et nyt formål

Mennesker er blevet mere socialt bevidste end nogensinde før. Som følge af de sociale bevægelser over hele verden holder forbrugerne øje med mærkerne for at se deres adfærd i krisesituationer og deres reaktioner på problemerne, hvilket katapulterer virksomhedsledere i rampelyset. I 2021 vil ledernes mening og deres indhold være uvurderligt, da forbrugerne søger at gøre forretninger med og alliere sig med brands, der deler samme værdier og overbevisninger som dem selv. Brug proaktivt dine konti på de sociale medier til at give dine ledere en platform og en stemme, så potentielle kunder kan blive hørt.

PR Storytelling

PR Storytelling holder den hotteste position inden for public relations-trends. Hver dag skabes der et nyt produkt, og det er ikke alle produkter, der kan vinde journalisternes opmærksomhed. Kreativ storytelling i forbindelse med produktfremstød skal engagere og overføre en idé om, hvilket fantastisk liv folk ville få med dit produkt eller din tjenesteydelse.

“DEN MEST STÆRKE PERSON I VERDEN ER HISTORIEFÆLLEREN. HISTORIEFORTÆLLEREN SÆTTER VISIONEN, VÆRDIERNE OG AGENDAEN FOR EN HELE GENERATION, DER SKAL KOMME …”

STEVE JOBS.

PR storytelling er afgørende, da det forklarer publikum baggrunden for produktet, hvorfor de har brug for det, og hvordan det forbedrer deres eget liv. At fortælle nogen, at de har brug for en bestemt te i forhold til at fortælle dem om, hvor den er vokset, og hvordan de kan blive en del af denne cyklus af natur og nydelse, har en markant anderledes effekt.

Gå grønt | Tendenser inden for public relations

Den grønne bevægelse er nok den mest effektive måde at hjælpe ikke kun miljøet på, men også din PR-strategi og videre.

For det første kan du anvende en bæredygtig arbejdsplads eller ændre produktionen. Du kan begynde med energibesparende belysning samt genbrugspraksis. Du kan også opfordre dit team til at cykle til arbejde og bruge lokalt producerede varer.

For det andet kan du sponsorere grønne non-profit-organisationer i dit lokalsamfund. Sådanne initiativer skaber en følelsesmæssig forbindelse mellem dig og forbrugerne, hvilket vil have en positiv indvirkning på dit brand og give dig langsigtede fordele og en fordel i forhold til dine konkurrenter. Det er klart, at du skal gå grønt eller gå hjem.

Slutning: Fremtiden for public relations

Kombinationen af nye og gamle strategier er mere konkurrencedygtig end nogensinde før for at fange opmærksomhed og sprede positive brandbudskaber. Husk, at forbrugerne fortsat er mindre tilgivende og mere krævende. Brands skal være forberedt på at reagere på denne “nye normalitet” ved at forblive autentiske og friske. Så sørg for at holde dig ajour med de nyeste tendenser inden for PR og læs vores blog.

Save to Pinterest

Du kan gemme denne side på din Pinterest-tavle til senere.

The Future of Public Relations: The Most Powerful Public Relations Trends 2022-2023

Seneste fra Blog