Listautumisannin suhdetoiminta 2022: edut ja riskit

19 minuuttia luettu
–>
IPO Public Relations: Hyödyt ja riskit

IPO (Initial Public Offering) on julkinen listautuminen, jossa osakkeita tarjotaan pörssissä. Kun ne alkavat käydä kauppaa keskustelussa, yritys saa julkisen yhtiön aseman.

Listautumisantia varten palkataan rahoitusneuvonantajia, joita kutsutaan merkitsijöiksi. Useimmiten nämä ovat investointipankkeja. Merkitsijä auttaa asettamaan osakkeen hinnan, toteuttaa markkinointikampanjan sijoittajien houkuttelemiseksi ja kerää ensimmäiset tarjoukset arvopapereiden ostamiseksi ennen kuin ne tulevat julkisesti saataville pörssissä.

Build Positive Online Reputation & Remove Negative from SERP

Neljä IPO-askelta

Tyypillisesti listautumisannissa on neljä päävaihetta:

Edeltävä

Yritys laatii raportteja ja arvioi yrityksen taloudellista tilaa ja tehokkuutta. Tämä vaihe voi kestää useita vuosia.

Valmisteleva

Yhtiö valitsee merkitsijät ja pörssit sijoittamista (listautumista) varten. Potentiaalisille osakkeenomistajille laaditaan sijoitusmuistio, ja asiakirjat jätetään Financial Industry Regulatory Authoritylle. Jos listautuminen hyväksytään, käynnistetään mainoskampanja tai roadshow – sarja tapaamisia, joissa merkitsijät ja yhtiön edustajat tapaavat potentiaalisia sijoittajia.

Basic

Alkuperänoteeraaja muodostaa niin sanotun hakemusluettelon niistä, jotka haluavat ostaa osakkeita ennen kuin niillä käydään kauppaa pörssissä. Osakkeiden hinta, niiden lukumäärä ja osinkopolitiikka määräytyvät.

Lopputulos

Hakemuskirjasta jaetaan osa osakkeista sijoittajille. Sitten alkaa pörssikauppa.

Kaikkiin näihin vaiheisiin liittyen listautumisannin suhdetoiminta on merkittävässä asemassa. Se merkitsee yrityksen yhteiskuntasuhteiden strategian radikaalia uudelleenajattelua, jossa siirrytään yksittäisiä uutistilaisuuksia koskevista rajallisista yhteydenotoista avoimeen, tiheään viestintään kaikkien yrityksen tehokkuuteen vaikuttavien avainyleisöjen kanssa. Täysimittaisen suhdetoimintayksikön luominen ja sen johtajan sisällyttäminen strategisia päätöksiä tekevien ylimpien johtajien (niin sanottujen päättäjien) joukkoon.

Yhtiön on valittava johtava PR-rakenne, joka on erikoistunut vuorovaikutukseen rahoituslaitosten ja sijoittajien kanssa.

Listautumisannin kaikkien vaiheiden läpäiseminen ja menestyksekäs pörssilistautuminen on mahdotonta ilman kattavaa strategista PR ohjelmaa, jossa käytetään nykyaikaista suhdetoimintatekniikkaa. Tässä tapauksessa niillä tarkoitetaan loogisesti jäsenneltyä prosessia, jolla vaikutetaan tehokkaasti kohdeyleisöön ja joka perustuu tekniikoiden, menetelmien, välineiden ja resurssien aktiiviseen käyttöön, jotta heiltä saadaan tarvittava apu ja tuki listautumisannin päätavoitteiden saavuttamiseksi.

Yhtiöstä tulee sijoittajille läpinäkyvämpi pörssilistautumisen jälkeen.Sen tulisi julkaista taloudelliset raportit ajoissa, puhua tulevaisuuden suunnitelmista ja seurata liiketoimintaansa aiempaa tarkemmin.

Siltikään tämä ei monestakaan syystä estä yrityksiä menemästä pörssiin. Niiden joukossa:

• varojen kerääminen kehitystyöhön;
  • osakkeenomistajien mahdollisuus myydä osuutensa yrityksestä tai irtautua kokonaan;
  • pääoman likviditeetin lisääntyminen: julkisten yhtiöiden on helpompi saada pankista lainaa osakkeiden panttausta vastaan.

Pörssiin listautuminen antaa yritykselle julkisen aseman, joka nostaa sen uudelle tasolle markkinoiden vakaiden toimijoiden joukossa. Pörssiin siirtymiseen liittyy myös yrityksen brändin vahvistaminen. Se edellyttää avoimuutta, omistajaohjauksen laadun parantamista, siirtymistä uusiin tilinpäätösraportointistandardeihin jne. Tähän prosessiin liittyy vakavia vaikeuksia mille tahansa organisaatiolle, myös yleisen mielipiteen muodostaminen. Loppujen lopuksi juuri ulkoinen maine vaikuttaa tulevien arvopapereiden hintaan.

Listautumisannin suhdetoiminnan tehtävänä on nostaa yrityksen profiilia potentiaalisten sijoittajien keskuudessa, herättää analyytikoiden ja pörssigurujen erityishuomio ja sitten rakentaa luottamusta raportoimalla yksityiskohtaisesti keskeisistä taloudellisista ja yritysindikaattoreista. Sijoittajalle on luotava mahdollisimman kätevä tapa tehdä liikkeeseenlaskijaa täydentävä päätös.

On otettava huomioon monia eri tekijöitä: ennustettava tilanteen muutosta, kilpailijoiden toimia, ja kaikki tämä suuren yleisön huomion alla, mikä toisaalta on toivottavaa ja toisaalta hyvin usein muodostuu ongelmaksi, kun sitä ”ohjataan väärään suuntaan”

Yleisöannin tärkeimmät suhdetoiminnan vaiheet

Listautumisannin PR-tuki voidaan jakaa neljään päävaiheeseen:

1. Valmisteluvaihe, joka sisältää tutkimuksen ja tieto- ja viestintätuen PR-strategisten peruselementtien tunnistamisen.
  2. Valmisteluvaihe, joka sisältää tutkimuksen ja tieto- ja viestintätuen PR-strategisten peruselementtien tunnistamisen.
  3. Kokonaisvaltaisen PR-tukiohjelman kehittäminen listautumisannin valmistelua ja julkistamisohjelmaa varten, jonka merkitsijä laatii yhdessä liikkeeseenlaskuyhtiön ylimmän johdon kanssa.
  4. Tiedottamisen ja viestinnän tukiohjelman käytännön toteutus listautumiseen saakka.
  5. Myös listautumisen toteuttaminen.
  6. Arvioidaan PR-ohjelman toteuttamisessa käytettyjen tekniikoiden tehokkuus listautumisvaiheiden tukemisessa.

IPO:n suhdetoimintayhteistyö

Yhteistyösuuntia IPO PR-tuessa:

• viestinnän auditointi ja markkinointitutkimus;
  • strategian kehittäminen, pääviestit ja materiaalit;
  • aikeista ilmoittaminen ja ensimmäisen tiedotusaallon käynnistäminen;
  • erityishankkeet, jotka tukevat mielikuvamainontaa;
  • tuotanto ja toinen informaatioaalto suoraan;
  • IPO:n jälkeisen ajan-informaatiotoiminnan tukeminen.

Listautumisannin valmisteluvaiheessa yrityksen tulisi tehdä viestinnällinen auditointi: analyysi olemassa olevasta imagosta, yrityksen julkisuusasteesta ja ensimmäisten henkilöiden tunnettuudesta, olemassa olevista suhteista mediaan, kilpailija-analyysi ja erikseen huhujen, negatiivisten tietojen ja referenssien asiayhteyden analyysi.

Sen vuoksi on ratkaisevan tärkeää aloittaa yhteistyö vähintään vuosi ennen odotettua julkaisupäivää, jotta voidaan käynnistää tiedotussyiden ketju, ”tiedotusaalto”, jolla tavoitetaan kaikki kohderyhmät, luoda yhteys tiedotusvälineisiin ja tehdä tarvittaessa ohjelmamuutoksia.

Tässä on mukana useita sosiologisia menettelytapoja:

Saadut tiedot liittyvät markkinointitutkimustietoihin (potentiaalisten sijoittajien tutkiminen) ja markkina-analyysiin, joiden avulla voidaan kehittää riittävä viestintästrategia listautumisannin ylläpitämiseksi.

Vaikuttaminen tärkeimpään kohdeyleisöön – potentiaalisiin sijoittajiin – olisi toteutettava sekä suoraan (tiedotusvälineiden kautta, imagomainonta) että epäsuorasti (asiantuntijoiden, analyytikoiden ja mielipidevaikuttajien avulla). Pohjimmiltaan PR suorittaa tässä IPO-markkinointitehtävää: lisätä mainetta, aiheuttaa ”ruokahalua” ja jännitystä sijoittajien keskuudessa, käynnistää ääniaalto ja muodostaa tunne kannattavuudesta ja rajallisesta tarjonnasta.

PR:n tukivälineitä ovat perinteiset PR-tekniikat: lehdistötilaisuudet, pankkien analyytikkojen ja yritysjäsenten puheet pyöreissä pöydissä ja televisiossa sekä imagomainonta tiedotusvälineissä. Myös erikoistapahtumia (esittelyt sijoittajille tai roadshow’t) kehitetään.

IPO-osallistumisen puutteet

Suuret riskit. Ei kaikkien yritysten osakkeet kasva pörssiin listautumisen jälkeen. Lisäksi jopa tunnetut brändit tekevät epäonnistuneita listautumisia, esimerkiksi:

• Uber – osakkeet putosivat 45 dollarista 33 dollariin ensimmäisen vuoden aikana listautumisen jälkeen;
  • Facebook – arvopaperit laskettiin pörssiin 38 dollarilla, mutta putosivat 20 prosenttia kaupankäynnin aloittamisen jälkeen ja toipuivat vasta vuotta myöhemmin.
  • Vuonna 2018 Xiaomin osakkeet noteerattiin 17,6 HKD:hen. Kaksi vuotta myöhemmin arvopapereilla käytiin kauppaa 12,7 HKD:llä.

Rajoitukset. Listautumisantiin voivat osallistua vain pätevät sijoittajat. Kaikki välittäjät eivät anna pääsyä ensisijaiseen sijoittamiseen.

Hakemuksen toteuttamisesta ei ole takeita. Jos osakkeiden kysyntä on suurta, merkitsijä voi jättää sijoittajan hakemuksen huomiotta tai täyttää sen osittain.

Korkeat palkkiot. Oikeudesta osallistua sijoitukseen välittäjä ottaa prosentuaalisen osuuden kauppasummasta

Uhkaukset listautumisannin julkisuuteen

Ensin on otettava huomioon, että huonot uutiset ovat aina kiinnostavampia kuin hyvät uutiset. Lisäksi negatiivinen tieto hyväksytään helpommin kuin positiivinen tieto. Jo pelkästään se, että negatiivista tai raskauttavaa tietoa ilmestyi tänä aikana, saa sinut miettimään sijoittamista.

Ajattelu avoimuudesta, läpinäkyvyydestä ja niin edelleen johtaa siihen, että lankeaa julkisen huomion ansaan, kun markkinoille aiemmin tuntemattomien yhtiöiden pienet tai suuret ongelmat tulevat esiin. Esimerkiksi ”ylimpään johtoryhmään” liittyvä, aiemmin kenellekään tuntematon yrityksen sisäinen konflikti voi helposti tulla julkiseksi ja toisinaan luonnehtia yrityksen hallinnointi- ja ohjausjärjestelmää sijoittajille.

Koska kilpailu sijoittajista on yleensä lisääntymässä, koska listautumisannissa on yleisesti yhä enemmän yrityksiä sekä yhden markkinaraon yrityksiä, niiden välisten yhteentörmäysten todennäköisyys ja riskit käyttää mustaa PR:ää kasvavat. Kiristyneessä kilpailutilanteessa yritykset taistelevat median huomiosta ja viime kädessä sijoittajan valinnasta.

Pörssianti on riskialtis sijoitustyyppi, mutta sillä on suuret tuottopotentiaalit.

IPO Public Relatins vinkkejä alan asiantuntijoilta

Valmistaudu listautumiseen etukäteen

*Tämän vinkin on antanut Bozlur Rehman, perustaja ja omistaja BikesAdvisor

Markkinointiviestintätiimille tulisi ilmoittaa yrityksen aikomuksesta siirtyä julkisuuteen aina kun se on mahdollista. Kun yritys on kerännyt merkittävää riskipääomaa, se yleensä maksaa sijoittajille takaisin yritysostoilla tai listautumisannilla. Aina kun yritys aikoo listautua julkisesti, on jätettävä esite (S-1), jossa kerrotaan tarkemmin yrityksen aikeista. Kun yritys on suorittanut JOBS Act -lain (Jumpstart Our Small Business Startups) mukaisen hakuprosessin, se on ”hiljaisella kaudella”. Yritysten on noudatettava vakiintuneita, aiempia viestintäkäytäntöjä ajoituksen, sisällön, muodon ja jakelun osalta.

Sosiaalisen median toimintaa voidaan jatkaa esimerkiksi, jos yrityksellä on ollut sitä aiemmin. Jos et ole edes perustanut Twitter-tiliä, unohda sen perustaminen tänä aikana. Yhdysvaltain arvopaperimarkkinavalvontaviranomainen Securities and Exchange Commission tutkii kaiken PR- ja viestintätoiminnan. Kun pääset edellä IPO n, voit kehittää ja toteuttaa aggressiivisemman viestintämenetelmän hyvissä ajoin ennen S-1-ilmoituksen jättämistä, jotta toimintasi ei lopu kokonaan.

Pysy parrasvaloissa

*Tämän vinkin on antanut Alice Hall, co-perustaja &; luova johtaja Rowen Homes

IPO:t, joilla on paljon medianäkyvyyttä, menestyvät yleensä paremmin. Luo kattava lista medioista ja vaikuttajista, joiden kiinnostuksen kohteet ovat yhteneväiset sijoittajiesi kanssa. Tietenkin on olemassa ilmeisiä kohteita, kuten MSNBC, Bloomberg ja Wall Street Journal, mutta älä jätä huomiotta muitakaan mahdollisuuksia herättää huomiota. Ota yhteyttä Wall Streetin kommentaattoreihin, alan asiantuntijoihin, bloggaajiin, ammattilehtiin ja alueellisiin talousjulkaisuihin siinä kaupungissa, jossa yrityksesi sijaitsee. Tietenkin myös pörssilistautumisannin päivänä oli TV:tä pörssilistautumisannissa.

Sisältömarkkinointialusta

• 100 000+ mediajulkaisua;
  • saada takalinkkejä tuotteellesi;
  • mittakaavatyötä sisällön jakelun kanssa.

Kannattaa kiinnittää huomiota brändin näkyvyyteen

*Tämän vinkin on antanut Angus Chang, perustaja ja johtaja iupilon, ja digitaalisen markkinoinnin toimisto Hextto

Se kannattaa suunnitella etukäteen ennen kuin arkistoi mitään. PR-toiminnan on luotava yritykselle kohua ja pidettävä se julkisuudessa. Useimmissa tapauksissa laki rajoittaa kaikkea näkyvyyttä, kun hakemus on tehty. Jotkin lakitiimit pitävät näkyvyyttä yllä myös sen jälkeen, kun paperit on jätetty, kun taas toiset ovat hyvin konservatiivisia.

Kun yritys, joka ei ole ollut näkyvä, yrittää yhtäkkiä paukutella kattiloita ja pannuja, seuraa tarkkailua, minkä vuoksi brändinäkyvyyden kiitotietä on rakennettava ja vaalittava alusta alkaen. Tarjoa juridiset tarkistusoikeudet ajatusjohtajien artikkeleille, lehdistötiedotteille ja jatkuville markkinointitoimille.

Systeemit ratkaisevat

*Tämän vinkin on antanut Kelley Van Boxmeer, Co-Founder/ CEO at Motion Invest

Pr-, sijoittajasuhde- ja lakimieshenkilöstön sekä ylimmän johdon tulisi tehdä tiivistä yhteistyötä suunnitteluvaiheessa, ja heillä tulisi olla vakiintuneet ja hyväksytyt menettelyt. Virheille ei ole sijaa. Listautumisannin jälkeen järjestelmiäsi olisi tarkistettava ja ylläpidettävä, jotta kaikki ymmärtävät selkeästi omistajuus- ja lupaketjut.

Valmistakaa vakuuttava yrityskertomus

*Tämän vinkin on antanut Dan Close, perustaja & toimitusjohtaja osoitteessa Ostamme taloja Kentuckyssa

Kilpailuetua saadaksesi tarinasi on oltava vahva ja valmis vähintään 12 kuukautta ennen listautumista. On ratkaisevan tärkeää informoida tekniikan alan toimittajia, vertikaalisten markkinoiden asiantuntijoita ja alan analyytikkoja. Tarinasi sanamuotoa hyödynnetään esitteessä, liiketoiminnan boilerplateissa, verkkosivustolla, mainonnassa, uusissa liiketoimintaehdotuksissa ja sosiaalisessa mediassa. Johdonmukaisuuden mestari!

Kuvittele, että verkkosivustosi on ainoa, joka osaa puhua

*Tämän vinkin on antanut Rene Delgado, Founder & CEO at Shop Indoor Golf

Jos kukaan ei voi keskustella suunnitelmistasi, verkkosivujesi on parasta olla valmiit ja hyödylliset. Esittele täällä yrityksesi historiaa, tapaustutkimuksia, asiakkaiden menestystarinoita ja usein kysyttyjä kysymyksiä. Tee asianomaisten osapuolten ja tiedotusvälineiden on helppo ottaa yhteyttä asianmukaisiin valtuutettuihin PR- ja IR-yhteyshenkilöihin. Varmista, että verkkosivustosi on IPO-valmis, jotta voit näyttää kaikki tulosilmoitukset, tulospuhelut ja niihin liittyvän materiaalin, jota sijoittajat haluavat ja tarvitsevat.

Pörssilistautumista edeltävä pelleily ei käy

*Tämän vinkin on antanut Steve Pogson, Founder & E-commerce Strategy Lead at FirstPier

Työntekijöitä ja tiedottajia kielletään yleensä keskustelemasta julkisuuteen siirtymisen mahdollisuudesta kenenkään kanssa. Tämä on erityisen tärkeää, koska se voidaan tulkita SEC:n sääntöjen rikkomiseksi, jos tiedotusvälineet milloin tahansa, mutta erityisesti hiljaisen kauden aikana, julkaisevat johdon suoran lainauksen tästä keskustelusta. Tiedotusvälineet saattavat uutisoida kaikesta, mitä sanot. PR-ammattilaisten mukaan kaikkien yrityksen puolesta puhuvien on noudatettava ennalta hyväksyttyä ja hyvin harjoiteltua kasvutarinaa.

Ennen osakkeenomistajia henkilöstölläsi ei pitäisi olla pääsyä arkaluonteisiin tietoihin. Estääksesi edes sisäpiirikaupan vaikutelman, varmista, että he ymmärtävät säädökset täysin ja opasta heidät uusien menettelytapojen läpi.

Ole varovainen hiljaisuudessa. Kun yritys hakee pörssilistautumista, listautuminen on riippuvainen pörssistä ja ajoituksesta. PR-tiimit keskittyvät tänä aikana ”normaaliin” toimintaan. Kaikki viestintä ei saisi sisältää tulevaisuuteen suuntautuvia lausuntoja, tulevaisuuden suunnitelmia tai ennusteita yrityksen arvosta tai tuloksesta (vaikka tämä olisikin ollut aiempi käytäntö). Listautumisantia ei voida mainita, ja vuorovaikutus rajoittuu muihin kuin taloudellisiin liiketoiminta-asioihin. Vaikka tämä vaikuttaa itsestään selvältä, yrityksen toimitusjohtajaa haastattelevan ja taloudellisia yksityiskohtia sisältävän talouskirjoittajan voidaan katsoa nostavan osakkeen arvoa ennen listautumista. Yritykset ovat yleensä varovaisia hiljaisen kauden aikana, ja niiden lakimies tarkastaa kaiken viestinnän ennen kuin ne ryhtyvät toimiin.

Andrej Kuttruf, toimitusjohtaja EVAPO

Uusimmat lähettäjältä Blog