Tarvitsetko taideagenttia? Mikä on taideagentin rooli?

12 minuuttia luettu
–>
Taideagentti: Tarvitsetko sellaista?

Tämä artikkeli on tarkoitettu taiteilijoille, kuvanveistäjille, kirjailijoille, suunnittelijoille, kuvittajille ja piirtäjille. Ihmisille, jotka ovat vasta aloittamassa ja etsivät perusoppaita, sekä kokeneille taiteilijoille, jotka näkevät muita mestareita, joilla on taideagentti, ja harkitsevat, pitäisikö heidänkin palkata sellainen. Tämä postaus sopii myös hyvin, jos olet joku, joka haluaa esitellä graafisen romaanin tai kuvakirjan idean kustantajalle ja tarvitsisi apua asioiden liikkeelle saamiseksi.

Vaikka useimmilla taiteilijoilla ei ole henkilökohtaisia managereita tai agentteja, monet mestarit etsivät nyt tällaisia palveluja. Yhä useammin ihmiset kutsuvat itseään taidekonsulteiksi, agenteiksi tai jälleenmyyjiksi, joilla on vain vähän tai ei lainkaan kokemusta tästä alasta. Sinun on tiedettävä taideagentin kanssa asioimisen hyvät ja huonot puolet.

Build Positive Online Reputation & Remove Negative from SERP

Mitä taideagentti tekee?

Agentti työskentelee taiteilijan, kirjailijan tai kuvittajan puolesta ja edustaa hänen työtään. He hoitavat kaikki tylsät asiat, jotta sinä voit keskittyä taiteen tekemiseen. Ja tylsillä asioilla tarkoitan lähinnä liikeasioita, kuten taloutta, lainsäädäntöä, neuvotteluja ja viestintää.

Agentuurien koot vaihtelevat suuresti riippuen sekä siitä, kuinka monta agenttia heillä on henkilökuntaa, että siitä, kuinka monta taiteilijaa he edustavat.

Taidealan ammattilaisina, joiden tavoitteena on tehdä voittoa, taideagenttien pitäisi olla enemmän tekemisissä keräilijöiden, sisustussuunnittelijoiden, tapahtumajärjestäjien, toimittajien ja muiden asiantuntijoiden kanssa kuin keskivertotaiteilijalla. Heidän palveluidensa pitäisi avata ja auttaa viimeistelemään projekteja sekä esitellä mestari uusille potentiaalisille asiakkaille tai sponsoreille, jotka tarjoaisivat hänelle lisää mainetta, myyntiä ja tapahtumamahdollisuuksia. Jos taideagentti on ammattitaitoinen ja onnistuu löytämään ostajia säännöllisesti, se säästää taiteilijan aikaa ja antaa hänelle mahdollisuuden keskittyä taideteokseen.

Millaisia taideagentteja on olemassa?

Taiteilijat voivat palkata monenlaisia managereita. He voivat olla:

• taidekonsultti,
  • taideagentti,
  • taidekauppias,
  • taiteilijan hallintatoimisto,
  • kaupallinen taidegalleria,
  • ei-kaupallinen taidegalleria,
  • sisustussuunnittelija,
  • julkisuudenhoitaja tai markkinointiasiantuntija.

Taideagentti

Taideagentti on kuka tahansa ammattilainen, joka työskentelee taiteilijan puolesta edustamaan, mainostamaan ja myymään hänen töitään. Hän edustaa taiteilijan liiketoiminnallisia etuja. Kuten taidemaailmassa tiedämme, kuvataideagentit työskentelevät yrittäen myydä taiteilijoiden mestariteoksia. He voivat myös tehdä voittoa toimimalla taiteilijan puolesta, kuten toimeksiannoilla, luennoimalla, opettamalla, järjestämällä tapahtumia, lisensoimalla ja julkaisemalla.

Taidekonsultti

Private-taidekonsultit ovat erikoistuneet myymään mestariteoksia yritysten keräilijöille, kuten pankeille, asianajotoimistoille ja hotelleille, mutta he työskentelevät myös yksityisten keräilijöiden, sisustussuunnittelijoiden ja julkisen taiteen ammattilaisten kanssa. He eivät yleensä tarjoa yksinoikeusedustusta tai näyttelyä, mutta he voivat myydä teoksiasi suuria määriä.

Taidekauppias

Taidekauppias voi tukea taidemyyntiä ja/tai ostaa ja myydä taidetta. Taidekauppiaat tuntevat alansa syvällisesti ja perehtyvät taiteilijoihin ja keräilijöihin sekä museoihin, jotka ovat erikoistuneet taideteoksiin, joita he välittävät tai myyvät. Hyvä jälleenmyyjä toimii epävirallisena agenttina taiteilijoille, joiden kanssa hän on tehnyt sopimuksen, antamalla heille neuvoja, järjestämällä tulevia tapahtumia ja tekemällä heidän teoksiaan tunnetuksi. Hän voi myös myydä näitä teoksia museoille tai keräilijöille voittoa vastaan.

Kuvataiteilijan hallintatoimisto

Artistien managerointiyhtiöt luovat brändin uuden artistin ympärille ja vievät häntä eteenpäin nopeammin kuin jos artisti yrittäisi tehdä kaiken yksin. Ne luovat mahdollisuuksia, yksinkertaisesti ja yksinkertaisesti.

Uudet artistit eivät ole vielä kuuluisia eikä heillä ole uskottavuutta, joten yhteistyö artistien managerointitoimiston kanssa tarjoaa heille kokonaisen tiimin ihmisiä, jotka voivat auttaa promootiossa, markkinoinnissa, manageroinnissa ja niin paljon muussa.

Erityiset kaupalliset galleriat

Erityiset kaupalliset galleriat voivat tarjota taiteilijalle yksityisnäyttelyn, mahdollisuuden arvosteluihin, julkisuuteen jne. Vastuullinen ja ammattitaitoinen galleria antaa sinulle vauhtia, tukee urasi etenemistä ja mahdollisesti tuottaa teoksillesi edistyksellistä myyntiä. Kummassakin tapauksessa galleriat tekevät rahaa myymällä taideteoksia, joten työsi on oltava myyntikelpoinen pitkän aikavälin suhteen luomiseksi. Kannattava ja palkitseva suhde on mahdollinen, kunhan kaikki osapuolet panostavat tarvittavaan aikaan ja vaivaan.

Ei kaupalliset galleriat tai taiteilijoiden ylläpitämät tilat

Ei kaupalliset galleriat valistavat yleisöä ja ovat yleensä voittoa tavoittelemattomia. Useimmissa tapauksissa ne saattavat olla vähemmän kiinnostuneita teosten myynnistä ja enemmän kiinnostuneita itse teoksesta. Ne tarjoavat yleensä hyviä mahdollisuuksia taiteilijalle, jos tila on hyvämaineinen. Tällaisia ovat esimerkiksi museot, yliopistojen galleriat, kulttuurikeskukset tai taiteilijoiden ylläpitämät tilat.

Paras tapa hyötyä näistä tiloista on jättää ehdotuksia arvioitavaksi. Jos tunnet useita muita taiteilijoita, joiden työt vaikuttavat yhteensopivilta omiesi kanssa, kerää kaikki työnäytteet yhteen ja tarjoa ryhmänäyttelyä.

Sisustussuunnittelija

Taiteilijat voivat myös ottaa yhteyttä sisustussuunnittelijaan ja tarjota hänelle mestariteoksiaan. Sisustussuunnittelumarkkinat ovat valtavat ja ne vaativat uusia taiteilijoita.

Julkisuudenhoitaja eli markkinoinnin asiantuntija

Digitaaliaikakaudella voit mainostaa itseäsi lukemattomilla alustoilla, periaatteessa asetut virtuaalilavalle ja toivot, että ihmiset kuuntelevat. Vaikka julkisuuden tekeminen ei olekaan helppoa, se on tärkeä osa kaikkien artistien promootioprosessia.

Suosittelen, että aloitat tästä vaihtoehdosta. PR-uutispalvelun käyttäminen on paljon halvempaa (toimistopalkkioista löydät lisää alla), voit tilata julkaisuja torilta kahdella klikkauksella ja vältyt pitkiltä etsinnöiltä ja neuvotteluilta tiedottajien tai markkinointitoimistojen kanssa.

Lue Sasha Stoltzin haastattelu artistien PR:stä:

Tarvitsenko taideagenttia?

Taiteen myyminen on melko vaikeaa, vaikka joku auttaisikin, mutta taiteilijat, joilla ei ole galleriaedustusta tai agenttia, kuten sanoit, voivat kokea taiteen myymisen erityisen vaikeaksi. Hyvä uutinen on, että nyt ilmaisten julkaisu- ja mainosalustojen aikakaudella sinulla on lukuisia vaihtoehtoja taiteen esittelyyn ja myyntiin kuin koskaan ennen.

Maailman ensimmäinen sponsoroidun sisällön verkkokauppa, jossa julkaisuille on kiinteät hinnat. Se on all-in-one-palvelu, jolla voit luoda ja jakaa uutisia ja tarinoita koko maailmalle omilla ehdoillasi

Kehitä liiketoimintataitoja, joihin kuuluvat ammattisuhteet, myynti, markkinointi ja taideteoksesi mainostaminen. Harkitse itsesi edustamista. On hankalaa löytää joku, joka on arvokas edustamaan taideteoksiasi. Jokainen agentti, joka on valmis edustamaan sinua vaatimatta sinulta rahaa etukäteen, on kokematon. Sinun on parempi edustaa itseäsi, kunnes voit sallia asiantuntijan maksamisen liiketoimintasi hoitamisesta.

Rakenna maineesi ja maineesi vaiheittain. Käytä helppokäyttöisiä PR-palveluja, jotka hoitavat ensisijaisesti printti- ja verkkolehdistön hankkimisen puolestasi – sijoittavat pidempiä juttuja, kuten haastatteluja ja ominaisuuksia, syöttävät toimittajille juttuideoita; ja auttavat sinua löytämään tavan sisällyttää trendikkäitä ominaisuuksia. He välittävät itsevarmaa ja innostunutta asennetta teoksestasi sekä henkilökohtaisesti että sosiaalisessa mediassa.

Sisältömarkkinointialusta

• 100 000+ mediajulkaisua;
  • saada takalinkkejä tuotteellesi;
  • mittakaavatyötä sisällön jakelun kanssa.

Minkä suuruisia ovat taideagentin palkkiot?

Palkkiot riippuvat valitsemastasi managerityypistä ja sopimuksestasi.

Taidekonsultit pyytävät yleensä pienempää prosenttiosuutta, koska heillä ei ole tavallisen näyttelyn kuluja.

Taideagentti ottaa yleensä prosenttiosuuden kaikista myymistäsi esineistä ja saattaa neuvoa sinua vähemmän siitä, miten voit toimia itse. Kuvataideagentit ansaitsevat tulonsa saamalla provisiot kaikkien teosten myynnistä: 25 – 50 %. Myynnin saaminen voi kuitenkin viedä agentilta jopa 100 tuntia etsintää, puhelinsoittoja ja jalkatyötä. Siksi monet agentit veloittavat rahaa etukäteen (1 000 – 5 000 dollaria kuukaudessa), jotta he eivät työskentele ilmaiseksi, jos taideteoksesi ei mene kaupaksi. Tässä tapauksessa, ellei taideagentilla ole miljoonia hyviä yhteyksiä, sinun on ehkä parempi maksaa palkkaa tällaiselle managerille.

Erityiset kaupalliset galleriat ottavat yleensä 50 prosenttia myynnistä etuoikeudesta edustaa sinua yksinoikeudella. Yksinoikeudella on yleensä toinen kahdesta merkityksestä, joko gallerian kattama maantieteellinen alue tai sopimuksen voimassaoloaika. Vaikka 50 % voi tuntua kalliilta, tämä on alan standardi.

Mutta monet ei-kaupalliset galleriat maksavat taiteilijapalkkion tai honorariumin töiden esillä pitämisestä, ja usein voit myös myydä töitä näiden tilojen kautta. Nämä näyttelytilaisuudet vaativat yleensä pienemmän prosenttiosuuden teoksen myynnistä (yleensä 10-30 %).

PRnew.io:n avulla voit saada niin monta julkaisua taiteestasi & brändistäsi kuin tarvitset! PRNEWS.IO on käyttäjäystävällinen PR-alusta, jolla voit jakaa uutisesi vain muutamalla askeleella. mediasuunnitelmatyökalumme avulla saat julkaisusuunnitelman kampanjaasi varten ilmaiseksi!

Löydä Agenttien työpaikat WhatJobs-sivustolta heti!

Mediasuunnittelu

Yhteenvetona

Jos olet nouseva taiteilija, taide-elämään osallistuminen, suhteiden kehittäminen ja verkostoituminen on luultavasti paljon parempaa toimintaa kuin taideagentin tai tiukkojen sopimusten tekeminen gallerioiden kanssa. Jos kukaan ei tiedä, kuka olet, taideagentista ei ole apua, ja joudut käyttämään paljon rahaa, joka olisi voinut mennä maineen rakentamiseen julkaisemalla viestejä tunnetuissa tiedotusvälineissä. Pelaa omalla tavallasi järkevästi ja vähitellen.

Uusimmat lähettäjältä Blog