Pysy ammattimaisena: Yksityiskohtainen opas siitä, mitä ei saa julkaista sosiaalisen median alustoilla.

9 minuuttia luettu
–>
Pysy ammattilaisena: Yksityiskohtainen opas siitä, mitä ei kannata julkaista sosiaalisen median alustoilla

Kun kirjoitat brändistäsi sisältöä sosiaalisen median alustoille, on olemassa tiukat säännöt, joita on noudatettava. Kun sinulla on selkeä käsitys siitä, mitä ei saa julkaista sosiaalisen median alustoilla, minimoit riskin maineesi ja sen työn pilaamisesta, jonka olet uhrannut rakentaaksesi verkkobrändisi läsnäoloa ja luodaksesi tiiviin yhteyden kohdeyleisöösi.

Mitä ei kannata julkaista sosiaalisen median alustoilla

Hahmotamme keskeiset asiat, joita ei kannata julkaista sosiaalisessa mediassa ja jotka jokaisen yrityksen omistajan on tiedettävä ja noudatettava, jotta ei menetä seuraajia ja brändin uskottavuutta.

Ylimainostava sisältö

Jokaisella yrityksellä on erilainen myynninedistämisstrategia ja tavoitteet, jotka halutaan saavuttaa sosiaalisen median alustoilla. Ainoa ehto on, että jaetun sisältösi on tarkoitus tuoda jotain arvoa kohdeyleisöllesi.

Joidenkin yritysten pitäisi lopettaa kaiken sellaisen postaamisen sosiaaliseen mediaan, joka keskittyy yksinomaan itse brändiin. Kannattaa siirtää fokus lukijoihin ja potentiaalisiin asiakkaisiin. Kun jokin asia on arvokas yrityksellesi, se ei tee siitä automaattisesti arvokasta yleisölleen. On suuri virhe käyttää sosiaalisen median kanavia yksinomaan tuotteiden/palveluiden myymiseen ja mainostamiseen. Pysähdy hetkeksi ja mieti, mikä on tärkeää asiakkaillesi ja liikekumppaneillesi, joita he yrittävät tavoittaa verkossa.

Toteuttaaksesi esimerkiksi sen, mitä ei kannata julkaista Facebookissa, tarkista kilpailijasi ja huomaat, että lähetysten sijaan he kannustavat ihmisiä osallistumaan keskusteluihin, kuuntelemaan, mistä kohdeyleisö haluaa keskustella, lukemaan huippuvaikuttajien postauksia jne.

Uskontoon ja politiikkaan liittyvä sisältö

On kaksi aihetta, politiikka ja uskonto, jotka saavat ihmiset kiistelemään paljon ja jakautumaan kahteen leiriin, joilla on täysin vastakkaiset näkemykset ja ajatukset. Tällaiset aiheet herättävät hyvin voimakkaita tunteita, jotka eivät aina ole myönteisiä. Siksi yrityksen ei pitäisi julkaista sosiaalisen median kanavissa sisältöä, joka on avoimen uskonnollista/poliittista, eikä se koskaan katkaise yhteyttä potentiaalisiin asiakkaisiinsa, jotka pitävät sisältöäsi loukkaavana tai epäolennaisena eivätkä jaa näkemystäsi.

Voit osallistua tällaisiin keskusteluihin vain, jos olet poliittisen puolueen, uskonnollisen järjestön tai ammattitoimittajan jäsen. Joka tapauksessa sinun on noudatettava mahdollisimman suurta varovaisuutta ja vältettävä kiistanalaisen sisällön julkaisemista, jotta et menetä seuraajiasi. On suositeltavaa kirjoittaa neutraalia sisältöä sosiaalisen median syötteisiisi ja välttää kaikenlaisia erimielisyyksiä herättäviä elementtejä.

Viiripostaukset, joilla ei ole mitään tekemistä aiheen kanssa

Kun yrität täyttää tyhjältä näyttävää brändisyötettäsi sosiaalisen median kanavissa, voi olla melko houkuttelevaa jakaa suosittuja viral-postauksia, meemejä tai videoita. Tällaisen sisällön kanssa kannattaa olla hyvin varovainen, sillä on hyvin todennäköistä, että seuraajasi ovat jo nähneet sen. Julkaisemalla tällaista sisältöä yritysprofiilissasi saat sen vain näyttämään epäoriginaaliselta. Jokaisen jakamasi postauksen on oltava relevantti, tuore ja uusi kohdeyleisöllesi verkossa.

On fiksu idea käyttää sellaisia ulkoasuja kuin Social Media Tracker. Ne analysoivat tehokkaasti yleisösi tärkeimmät mieltymykset, jotta voit jakaa sisältöä, jota he arvostavat.

Negatiivinen sisältö

On normaalia olla huolissaan kilpailijoista tai asiakkaista, mutta sosiaalisen median alustat eivät ole oikea paikka, jos haluat näyttää ammattimaiselta ja saada positiivisen maineen.

Joskus saattaa käydä niin, että tietty joukko tyytymättömiä asiakkaita alkaa valittaa yrityksestäsi/tuotteistasi/palveluistasi Facebook-feedissään. Älä seuraa halua aloittaa riitelyä verkossa. Brändin edustajana velvollisuutesi on pysyä kunnioittavana, kohteliaana ja diplomaattisesti korrektina. Tällaisista valituksista tulisi keskustella offline-tilassa.

Sosiaalisen median syötteessäsi ei saa olla oikeinkirjoitus- tai kielioppivirheitä

Muista, että yrityksen verkkosivujen ja sosiaalisen median alustoilla olevan profiilisi välillä ei ole eroa. Se toimii kuin verkkokauppavisiiri, jonka on oltava hyvin koristeltu ja siisti. Sinun on ehdottomasti vältettävä kielioppi- ja kirjoitusvirheitä verkkosisällössäsi. Muuten asiakkaillesi tulee tunne, että et välitä ja olet kaukana ammattimaisuudesta.

Kun laadit sisältöä sosiaalisen median alustoille, on tärkeää laatia se ja oikolukea lopullinen versio useita kertoja ennen sen julkaisemista verkossa. Jos haluat olla varma, että tekstisi on hiottu, näytä sitä kollegoillesi ja käytä erikoistuneita tekstinkäsittelyohjelmia, kuten Grammarlya.

Brändisi kanssa epäjohdonmukainen sisältö

Kun täytät sosiaalisen median profiiliasi, kannattaa aina pitää mielessä, että se on yrityksesi virallinen jatke. Sinun tulisi aina hallita sosiaalisen median syötteesi sävyä ja sitä, miten se näkyy kohdeyleisösi edessä.

Suunnittele sisältösi sosiaalisen median kanavia varten etukäteen ja keskustele oivalluksista aina koko tiimin kanssa. Tavoitteena on julkaista sisältöä, joka on lähellä yrityksesi tyyliä ja markkinasuuntauksia.

Sama sisältö kaikilla media-alustoilla

Tahdot ylittää olennaisen viestin verkossa. On suuri virhe jakaa 100-prosenttisesti samaa sisältöä kaikissa verkoissa. Voit silti pitää yllä johdonmukaista yrityksen ääntä ja tehdä jokaisesta postauksesta ainutlaatuisen ja seuraajillesi huomiota herättävän.

Pitäkää mielessä, että jokaisen sosiaalisen median kanavan demografia on erilainen, joten se on otettava huomioon. Kun jaat esimerkiksi LinkedInissä postauksia, sinun kannattaa pitää kiinni virallisemmasta sävystä, kun taas Instagram-seuraajat pitävät epävirallisesta sävystä ja tonneittain huomiota herättävästä visuaalisesta materiaalista. Sosiaalisen median sisällön räätälöinti on olennaista, jotta viesti varmasti sopii brändin tyyliin.

Tässä on lista tärkeimmistä asioista, joita ei koskaan pidä julkaista julkisesti sosiaalisen median tileillä:

• yksityiset tietosi (nykyinen sijaintisi, kotiosoitteesi, henkilökohtainen puhelinnumerosi, luottokorttitietosi jne.);
  • suhdeasiat tai henkilökohtaiset ongelmat;
  • hämmentäviä kuvia muista ihmisistä (ystävistä, lapsista jne.);
  • hölmöjä yksityisiä valokuvia tai muita noloja juttuja;
  • gossipsejä tai mitään sopimatonta tietoa tietyistä ihmisistä;
  • radikaaleja näkemyksiä uskonnosta, politiikasta tai rodusta;
  • henkilökohtaiset mielipiteet työstäsi tai työtovereistasi;
  • mitään henkilökohtaiseen tai asiakkaan talouteen liittyvää;
  • erittelyt tulevista tapahtumista;
  • vihjeitä salasanoista (äidin tyttönimi, lemmikkieläinten nimet jne.)

Johtopäätös

Kun yritys julkaisee säännöllisesti viestejä sosiaalisen median alustoilla, on helppo tehdä virheitä. Yritysmaailmassa tällaiset virheet voivat maksaa paljon. Siksi on erittäin suositeltavaa välttää edellä käsittelemämme sisällön julkaisemista. Kun noudatat helppoja vinkkejä, et koskaan vaaranna brändisi mainetta tai menetä seuraajia.

Uusimmat lähettäjältä Blog