Sådan ansætter du en PR-chef: Den ultimative guide til ansættelse af et PR-bureau i 2023

15 min læst

Mange iværksættere og virksomhedsejere kan bygge et produkt. Men det kan kræve en særlig type personer, der kan sælge ikke bare et produkt, men også opbygge et godt image for virksomheden. Image making, public relations er de brede begreber, der dækker over ting som brand awareness, medierelationer, publicity, corporate communications, reputation management og meget mere. Da det kan være dyrt at ansætte en PR-chef, kan små og mellemstore virksomheder også outsource deres behov for PR-arbejde. Mellem indholdsoprettelse, opnåelse af mediekontakter, blogskrivning, udarbejdelse af annoncetekster og opsætning af en e-mail-arbejdsgang er det svært at få tid til brand awareness og mediehåndtering. Det er her, en PR-manager kan være nyttig.

På den anden side kan PR også være risikabelt. Der er mange ting at overveje, hvordan du ansætter en PR-manager og også ved, hvem du skal stole på, at det er din virksomhed, der skal gøre det. Men først og fremmest, hvordan ved du, hvornår du har brug for at hyre en PR-manager? Lad os finde ud af det.

Hvem er en PR-chef

Der er mange ting at overveje, hvordan man ansætter en PR-manager, og også vide, hvem man skal stole på til at gøre dette for sin virksomhed.

PR-chefer skaber og viderefører et gunstigt offentligt image for deres arbejdsgiver eller kunde ved at formidle kampagner, resultater og/eller synspunkter. PR-cheferne hjælper med at forbedre deres virksomheds image ved at organisere firmaarrangementer og gennemgå pressemeddelelser. De holder øje med de sociale og erhvervsmæssige tendenser og tester strategier til forbedring af disse tendenser samt tester den sociale og økonomiske indflydelse, som deres klient eller virksomhed har.

Med disse oplysninger foreslår de virksomheden måder at forbedre og bruge deres image til deres fordel. Public relations managers har til opgave at besvare mediespørgsmål og præsentere historier for journalister og medier, udarbejde mediekits og arrangere pressekonferencer. De leder alle de teams og fagfolk, der arbejder på at fremme det image, som deres kunde ønsker, at offentligheden skal opfatte dem.

En PR-chefs vigtigste ansvarsområder

Hvordan vil du vide, hvad du skal kigge efter hos den perfekte kandidat? Det vil hjælpe, hvis du kommer til denne opgave med en god forståelse af de strategier, værktøjer og metoder, der findes i en velassorteret PR-værktøjskasse.

Her er en typisk liste over kompetencer for en professionel PR-manager:

• Stærke skriftlige og mundtlige kommunikationsevner;
  • Opmærksomhed på detaljer;
  • Strategiske planlægningsevner;
  • Evne til at styre flere projekter og justere prioriteter;
  • Udmærkede “menneskelige færdigheder”, herunder aktiv lytning;
  • Problemløsnings- og analytiske evner;
  • Tekniske færdigheder (computerkendskab, oplevelsesdesign, viden om digitale medier).

Her er en yderligere liste over almindelige opgaver, som Public Relations Managers skal have.

• Planlægge, udføre og koordinere programmer for public relations;
  • Planlægge og lægge budget for PR-begivenheder, -kampagner og -initiativer;
  • Skab eller gennemgå online-indholdet i medieannoncer og mediekits;
  • Kontrollere og koordinere det indhold, der produceres til webstedet og konti på sociale medier;
  • Hjælpe med at oprette og gennemgå en række forskellige salgsfremmende og markedsføringsmaterialer;
  • Udvikle og gennemføre PR-politikker og -procedurer;
  • Fastlægge KPI’er for PR-afdelingen;
  • Måle og udarbejde rapporter om hver enkelt PR-kampagne;
  • Overvågning af virksomhedens image ofte og sikring af, at det er i overensstemmelse med virksomhedens brand;
  • Opbygge langsigtede relationer med alle relevante interessenter, såsom lokale myndigheder, mediefolk, journalister, politikere osv.
  • Hjælpe, ansætte og uddanne nye medlemmer af PR-afdelingen;
  • Skab indhold til forskellige taler, arrangementer, høringer …
  • Udarbejde og gennemføre en krisekommunikationsvejledning og mediestrategi, efter behov;

PR-chefen er ansvarlig for at skabe og overvåge udarbejdelsen af mediemeddelelser og indhold til konti på sociale medier, etablere relationer med medier, journalister og vigtige indflydelsesrige personer og styre virksomhedens image i kritiske situationer.

PR-chefen er også direkte ansvarlig for implementeringen af taktikker og for at fastholde engagement og dækning fra kunderne i markedet og medierne. PR Managerens daglige opgaver omfatter tilsyn med medieplaceringer, vedligeholdelse af virksomhedens mediedatabaser, assistance og pitching i forbindelse med journalistforespørgsler, udarbejdelse af materiale til konventionelle PR-aktiviteter samt andre administrative opgaver, som er nødvendige.

Har du brug for en PR-manager?

Du bør tænke på at lave din publicitet først. Du vil gøre den bedste repræsentant for dit produkt eller din tjenesteydelse. Hvis du også prøver at lave din PR, selv i et par dage, vil det give dig et meget klarere indblik i situationen, og du vil være i en meget bedre position til at indse din målgruppe, hvad du skal kigge efter, og hvordan du skal samarbejde med et outsourcing PR-bureau eller en intern PR-manager.

Der er mange ting at overveje, når du skal ansætte en PR-manager, og også når du tænker på, hvem du skal stole på til at gøre dette for din virksomhed. Men først og fremmest, hvordan ved du, hvornår du har brug for at ansætte en PR-manager?

PR-eksperter kender deres målgruppe og har en voksende kontaktbase, som de kan sælge din virksomhed, dit produkt, din historie eller en blanding af alle disse faktorer til. Du ved, at du har brug for en i det øjeblik, du gennemgår disse:

• Du har prøvet mange forskellige måder at booste din virksomhed og dit produkt på, men er ikke tilfreds med resultaterne;
  • Der er sket noget i din virksomhed, som du mener er nyhedsværdigt, men ingen aviser eller magasiner har opfanget de pressemeddelelser, du har sendt ud til dem.

Hvis du har ekstremt travlt eller er utryg ved visse aspekter af at koordinere din PR eller ansætte en intern PR-manager, kan du bruge outsourcing PR-tjeneste. PRnews.io Media Planning tjenesten kan hjælpe dig med at skabe en medieplan til at udføre din PR-strategi. Denne tjeneste har en lang liste over medier, der kan distribuere indholdet og sprede budskabet om dit brand for dig.

Medieplanlægning - bed om en mediaplan for din kampagne

Mange iværksættere og marketingfolk har i dag svært ved at organisere alle områder af virksomhedens markedsføring som f.eks. strategi, produktion og distribution. Det er her, at du måske har brug for at bruge en effektiv PR- og markedsføringsplatform. Sådanne platforme, der gør det muligt for marketingfolk at distribuere målrettede budskaber, købe medier og lette distributionen, har ændret marketinglandskabet dramatisk. Ved at vælge det rigtige værktøj opnår du bedre og hurtigere resultater med fokus på de bredere forretningsmæssige og personlige mål.

Sådan ansætter du en PR-manager: Trin-for-trin tjekliste

Det kan være svært at rekruttere den rigtige PR-ekspert, så se disse tips, der vil gøre det meget nemmere at ansætte en PR-manager:

Skridt 1: Sæt dine mål

Brainstorm en liste over de mål, du håber at opnå med et PR-bureau, og indsnævre derefter listen til de mål, der er vigtigst for dig.

Stræk 2: Tænk over et budget

Det kan blive dyrt at ansætte et PR-bureau. Hvis du ikke definerer et budget og formidler dette budget til en potentiel PR-chef, kan du risikere at komme for langt i processen med at ansætte en PR-ekspert eller et PR-bureau, du ikke har råd til, og dermed spilder du din og deres tid.

Læs mere:PR på et budget 101: Få presse på et stramt budget

Stræk 3: Overvej, hvem du har brug for

Du har grundlæggende tre muligheder med hensyn til at ansætte til PR:

• Et in-house team
  • Et PR-firma
  • En kombination

Hver af disse muligheder har en anden pris og vil kræve forskellige muligheder for involvering fra din side.

Stræk 4: Skriv en liste over spørgsmål, der skal drøftes

Hvor du kontakter et PR-bureau, skal du skrive en liste over spørgsmål, som du vil stille.

Du vil gerne vide noget om:

• Pris
  • Erfaring/ekspertise
  • Historiske kunder
  • Prior succeser
  • Oversigter/testimonials
  • Skab en aftale

Med dine spørgsmål i hånden er dit næste skridt at lave en aftale med forskellige PR-chefer eller videosamtaler med PR-tjenester.

Strin 5: Sæt forventninger

Sæt en klar kommunikationslinje op, samtidig med at du fastlægger dine forventninger. Snak med repræsentanterne for PR-tjenesten eller PR-chefen om dine SMART-mål og fastlæg, hvordan du vil måle succes.

Læs mere: Analytik i PR: Hvordan måler man kampagnens resultater?

Stræk 6: Tag din PR-manager med om bord

Diskuter dine kommunikationsmål. Stil spørgsmål som: “Hvordan vil vi overvåge resultaterne af vores samarbejde?”

Afslutning

Hvis du forsøger alt, hvad du kan, for at få offentligheden til at interessere sig for din virksomhed eller dit produkt, og du ikke opnår resultater, skal du hyre en PR-manager eller en PR-tjeneste til dine behov. Nu har du alt, hvad du har brug for til at rekruttere det helt rigtige PR-bureau eller den helt rigtige PR-manager til dit brand. Men når du først begynder at samarbejde med et PR-bureau eller ansætter en PR-manager, er dit arbejde ikke færdigt. For at opnå de bedste resultater skal du være klar til at arbejde som en partner for at sikre, at den strategi og de budskaber, de sender, er det, du har brug for.

FAQ: PR Manager

Hvad laver en PR-manager?

PR-chefer er ansvarlige for at udvikle og gennemføre en organisations PR- og mediestrategi, opbygge dens omdømme og sikre en vellykket mediedækning. Som PR-chef skriver eller styrer du udarbejdelsen af pressemeddelelser og indlæg på sociale medier, skaber relationer med journalister og vigtige indflydelsesrige personer og styrer reaktionen på “krise”-situationer. Der er brug for PR-ledere i alle sektorer fra finanssektoren til modebranchen, fra uddannelse til politik.

Hvad er en PR-chef?

Public Relations Manager (PR Manager) er en medie- og PR-fagperson, der har til opgave at planlægge og koordinere skabelsen af indhold, der skal vedligeholde eller forbedre arbejdsgiverens eller kundens image i offentligheden.

Det foreslås, at man som PR-manager skal have mindst en bachelorgrad inden for public relations, marketing, kommunikation, fundraising, journalistik og engelsk. Ud over at få en uddannelse kræves det også, at public relations managers har mange års erfaring på deres CV, før de kan komme i betragtning til at blive ansat til denne stilling.

Seneste fra Blog