Omdømmehåndtering på nettet: Hvordan forme oppfatningen av merkevaren din?

32 min lest
Innhold gjemme seg

Etter det vil det være lettere å lage den beste planen for omdømmehåndtering på nettet basert på den aktuelle situasjonen:

• «Det finnes ingen informasjon om min bedrift»
  • «Det finnes ingen informasjon om min bedrift
    • «Jeg ønsker å skjule et bestemt innhold»
    • «Jeg ønsker å skjule et bestemt innhold «Jeg ønsker å fremme et bestemt innhold»
    • «Jeg ønsker å fremme et bestemt innhold

Følgende trinn vil hjelpe deg.

Forbedre rangeringen av nettstedet med SEO og rengjøring av SERP-er fra negative

Det er vanskelig å forestille seg omdømmehåndtering på nettet uten litt magi for søkemotoroptimalisering. Akkurat nå snakker vi om å vises på SERP-ene for de merkede søkeordene, det vil si søkeord som inneholder merkevarens navn.

Først bør du definere merkevarenøkkelordene. Den mest effektive måten å gjøre det på er å bruke spesialisert programvare, for eksempel SEMrushs Organic Positions-rapport eller Google AdWords Keyword Planner. Deretter bør du optimalisere nettstedet til bedriften din og dens offisielle kontoer på sosiale medier ved hjelp av merkevaresøkeord.

Googles algoritmer er utformet på en slik måte at de først rangerer nettstedene som passer perfekt til brukerens søkeforespørsel. Vanligvis vises Wikipedia, bedriftens nettsted og merkevarens sosiale nettverk først på SERP-ene. Derfor er det fornuftig å optimalisere alt som kan optimaliseres.

Likevel kan du ikke fylle hele nettområdet med mediene dine. Eksterne kilder med negative anmeldelser om merkevaren din, for eksempel nettanmeldelser, blogger, kommentarer og diskusjoner på forum, kan også inneholde merkevarenøkkelord. Dette negative innholdet kan vises på de første SERP-ene og skape et negativt omdømme for merkevaren din.

I dette tilfellet kan du kontakte forfatterne av de negative vurderingene og be om å eliminere dem. Selvfølgelig bør du oppgi en solid grunn til det. For eksempel kan du fikse noe som opprørte en person eller tilby noen form for kompensasjon (rabatt, gavekort, gratis tjeneste osv.). Hvis dette er umulig, kan du prøve å aggressivt generere nytt positivt innhold: legge ut anmeldelser på nettet, lage publikasjoner på sosiale medier, lage gjesteinnlegg på pålitelige og relevante nettsteder og organisere omtale av merkevaren din i media (gjennomgangshåndtering).

Ja, noen ganger kan du ikke kontrollere hva folk skriver om bedriften din. Men du kan kontrollere hva andre mennesker ser 🙂

Gjennomgå nettsteder for å generere flere positive anmeldelser:

• Amazon Facebook
  • Facebook. Yelp
  • Foursquare
  • Angies liste

Og her er vi i gang med neste trinn!/p>

Skap et positivt omdømme på nettet med PR

Skap et positivt omdømme med PR

En annen sfære som kan bidra til å bygge et positivt omdømme rundt merkevaren din, er PR-sfæren. Med den rette strategien som involverer nyhetsoppslag og publikasjoner i sosiale medier, er det mulig å skape et positivt informasjonsfelt for å forbedre et online-image i eksisterende kunders øyne og nå ut til et nytt publikum.

I dette tilfellet er det viktig å velge nyheter og sosiale medier/massemedier. Vær oppmerksom på ressursens omdømme og dens tematiske fokus. På dette stadiet kan ORM-selskaper for omdømmehåndtering på nettet være til hjelp.

Et av de kule verktøyene som kan hjelpe deg med å velge riktig plattform for publisering, er PRnews.io. Det er en markedsplass som hjelper deg med å publisere sponset innhold om bedriften din på forskjellige temablogger, bransjespesifikke nettsteder og nyhetsportaler. Blant de store navnene er det Entrepreneur, B2C og BusinessZone.

Arbeidsprinsippet er enkelt:

1. Du analyserer nyhetsplattformene og temabloggene, så vel som deres publikum, på markedet.
    2. Du analyserer nyhetsplattformer og temablogger på markedet. Velg ressursen med den høyeste konsentrasjonen av bedriftens målgruppe.
    3. Velg ressursen med den høyeste konsentrasjonen av bedriftens målgruppe.
    4. Velg den ressursen som har høyest konsentrasjon av bedriftens målgruppe.
    5. Opprett en konto og legg inn en bestilling.
    6. Opprett en konto og legg inn en bestilling.
    7. Opprett en konto og bestill.
    8. Opprett en konto og bestill.
    9. Send inn en tekst.
    10. Send inn en tekst.
    11. Vent til tilbakekoblinger fra anerkjente ressurser vil trekke nettstedet ditt opp på SERP-ene.
    12. .

En kul ting med markedsplassen er at den er ganske internasjonal ettersom den er tilgjengelig i 212 land på 67 språk. Det er 52 kategorier å velge mellom, og det passer både for små oppstartsbedrifter og kjente selskaper. Sist men ikke minst er den rimelige prispolitikken.

Så det er en fin start å generere positivt innhold rundt merkevarenavnet ditt, noe som vil bidra til å skyve det negative ned til sidene der man kan skjule et lik 🙂

[/sc

Involver din merkevares sosiale medier for omdømmehåndtering på nettet

Det er vel ingen grunn til å forklare viktigheten av en aktiv tilstedeværelse i sosiale medier i dag?

Søkemotorer liker profiler i sosiale medier, særlig Facebook, Twitter, LinkedIn og Google+. Disse SMM-nettverkene krever autorisasjon og anses derfor å være mer autoritative. I tillegg skal de oppdateres regelmessig, noe som også er viktig for søkemotorenes rangering.

Bortsett fra å fylle de første SERP-ene med nettstedene, hvilket innhold du kan kontrollere, kan SMM-aktivitet representere og forsterke merkevarens identitet

Et godt eksempel er Instagram-kontoen til det franske merket Jacquemus. I motsetning til mange andre merker er den offisielle Jacquemus Instagram-kontoen vert og vedlikeholdt av grunnleggeren – Simon Porte Jacquemus. Hans aktivitet, innlegg, bildetekster, historier og interaksjoner med abonnenter gjenspeiler hans personlighet og i sin tur verdier, misjon, konsept og ideen om merkevaren (enkelhet, minimalisme, toleranse, leken og ikke for seriøs tilnærming til livet osv.) Som et resultat samler denne hjertelige, oppriktige tilnærmingen tilhengere av ikke bare hans arbeid, men også hans ideer og personlige verdier. Mange av innleggene hans samler tusenvis av kommentarer – ganske imponerende engasjement for en Instagram-konto for merkevaren, ikke sant? Slik blir du verifisert på Instagram .

Slik verifiserer du deg på Instagram

Med andre ord er sosiale medier ikke bare en annen del av søkemotoroptimalisering, men et effektivt verktøy for å danne merkevarens identitet og online image.

Bransjeeksperter om omdømmehåndtering på nettet

Paige Arnof-Fenn, grunnlegger og administrerende direktør for Mavens & Moguls

Jeg startet et globalt merkevare- og digitalt markedsføringsfirma for 20 år siden.  Å få folk til å snakke høyt om deg / virksomheten din er utrolig viktig for å bygge en sterk merkevare, spesielt når det meste av arbeidet ditt kommer via henvisning / jungeltelegrafen. Omdømmestyring handler i dag om å ta kontroll over fortellingen/bildet bedriften skaper i hjertene og tankene til kunder/ansatte/partnere/interessenter på nettet, inkludert anmeldelser/forbrukerklagefora/nyhetsartikler/den sosiale tilstedeværelsen/synligheten i søkeresultatene. Alle må vurdere hvilken rolle hver enkelt faktor spiller for å forme/definere ditt online image for å dyrke inntrykket du gir offentlig for å vite hvordan du oppfattes og hvilke handlinger du overbevisende blant forbrukere/kunder.Sosiale medier er kommet for å bli, og det vil alltid være troll, hatere og kriser å håndtere, så her er de beste tipsene jeg kan anbefale for å administrere ditt omdømme på nettet i dag, siden du må anta at alle sjekker deg ut på nettet før du møter / snakker:

• Gjør et flott arbeid som folk vil snakke om
    • Gi mange foredrag og bruk eksempler fra din erfaring, jeg snakker mye offentlig online og offline når jeg ikke er sosial distansering, og er vert for podcaster og webinarer noe som fører til at folk snakker om meg online, twitrer osv..
    • Bli med i nettverksgrupper for å møte folk som er multiplikatorer i bransjen din, de snakker med alle og kjenner alle, de har mange følgere, så du må også få kontakt med dem på nettet
    • . Vær aktiv på sosiale medier slik at du kan dele foredragene og innholdet ditt, og følgerne dine kan hjelpe deg med å spre budskapet
    • Vær aktiv på sosiale medier.
    • Generere mye nytt innhold som vil presse ned eventuelle dårlige kommentarer på nettet
    • Overvåk dine online data for å stenge troll og feilinformasjon, det finnes flere online verktøy for å varsle deg om potensielle problemer (noen er gratis, andre koster et gebyr).  Det er best å  vite hva digital skitt som finnes på deg, slik at du ikke blir overrumplet eller overrasket når folk sjekker deg ut online.Omdømme bygges på handlinger, og de som holder eller overgår løftene sine, bygger sterke ettermæler, men når de skuffer, svekkes omdømmet… Hvis du bryr deg om hva folk mener eller ønsker å gjøre et godt inntrykk, er det alltid bedre å love for lite enn å holde for mye.
    • .

Forskning viser at når en mikroinfluencer legger ut et innlegg om et merke med en lenke til et produkt, driver de en klikkfrekvens som er >3x høyere enn enten sponsede Facebook-innlegg eller promoterte tweets. Merker som forsterker disse kundeinnleggene ved å dele dem gjennom sine sosiale kanaler og på nettstedet sitt, ser også enda større verdi fra sosiale medier.  Å gi kundene eksepsjonelle opplevelser som er uvanlig positive, kan gå langt i retning av å motivere dem til å  vurdere  produktene dine.Du kan vurdere å sende freebies, tilby en overraskende prosentrabatt i kassen eller takke dem for at de har prøvd merkevaren din, delta i en konkurranse om en større premie eller en gave med kjøpet som en bonus.Du kan også tilby insentiver for anmeldelser med en rabatt på et fremtidig kjøp.  I tillegg til å forfølge tilfeldige vennlige handlinger, kan det å gi konsekvent kundeservice over gjennomsnittet gå langt i retning av å generere anmeldelser.  Å få gode anmeldelser på Google og Amazon fører ofte til flere anmeldelser.

Chary Otinggey  Digital PR-spesialist for Thrive Internet Marketing Agency

Chary Otinggey, digital PR-spesialist i Thrive Internet Marketing Agency

Intet sprer seg så raskt som et falskt rykte. Ingenting, det vil si med mindre det er negative tilbakemeldinger lagt ut på nettet. Noen ganger er de de samme, noen ganger ikke.

Online omdømmehåndtering er den grenen som tar for seg hvordan et merke oppfattes. Det er informasjonen som brukes på en slik måte at den gjenspeiler merkevaren din på en positiv måte. Det er det folkene dine bør håndtere før en krise bare er et frø som blir en skog.

Du vil vite at omdømmet ditt på nettet er intakt og i god anseelse, hvis det skulle være dårlige tilbakemeldinger om produktet ditt, og ingen tror det fordi du har hatt et godt løp før den tilbakemeldingen.

AJ Silberman-Moffitt, seniorredaktør ved tandem.buzz

AJ Silberman-Moffitt, seniorredaktør i tandem.buzz

Tidligere var det PR-avdelingene som hadde ansvaret for å sikre at positive budskap om kundene deres ble distribuert på riktig måte. Med oppfinnelsen av internett har forretningspraksisen endret seg drastisk. Mange endringer har vært til det bedre, for eksempel hvor raskt meldinger kan deles med offentligheten. Det er imidlertid fortsatt noen negative aspekter. Stadig flere bruker internett til å spre negative anmeldelser og informasjon om selskaper og produkter de ikke liker. Når noen er misfornøyd med et produkt eller en tjeneste, kan de gjemme seg bak internett for å vise sin misnøye … Det er her online omdømmehåndtering, eller ORM, kommer inn i bildet. ORM er ansvarlig for å identifisere negativ omtale eller informasjon på nettet og iverksette proaktive tiltak for å fjerne eller redusere den negative virkningen.

Det er ulike grunner til at selskaper vil bruke omdømmehåndtering på nettet eller ORM. Noen selskaper foretrekker å være proaktive i motsetning til reaktive. Å ha et ORM-team på plass kan bidra til å sikre at hvis noe negativt dukker opp, vil det bli håndtert på en hensiktsmessig måte. Selv et organisert ORM-team kan imidlertid ikke garantere at du ikke vil støte på negativitet. Hva om du legger merke til at folk søker etter selskapet, og at det dukker opp negativ informasjon på søkemotorenes resultatsider (SERP)? Du ønsker å iverksette tiltak for å få disse negative eiendelene til å bevege seg nedover. ORM-team er dyktige til å lage positive innlegg som kan motvirke slik negativitet.

Edward Solicito, administrerende direktør i Til The Top Agency

>

Online reputation management (ORM) er prosessen med å overvåke og forme publikums oppfatning av en person eller organisasjon på Internett. De viktigste grunnene til ORM er å beskytte og forbedre enkeltpersoners og organisasjoners omdømme på nettet og proaktivt håndtere potensielle kriser som kan skade omdømmet deres.

ORM er viktig fordi Internett i økende grad brukes som kilde til informasjon om personer og selskaper. Et negativt omdømme på nettet kan skade en persons eller organisasjons troverdighet, lønnsomhet og evne til å tiltrekke seg kunder og investorer. I tillegg kan en krise i dagens «alltid på»-verden raskt eskalere og få fotfeste på nettet, noe som gjør det viktig å ha en plan for å beskytte og håndtere omdømmet.

Sean Nguyen, direktør for Internet Advisor

Alle vet nå hvor lett ting kan bli virale (i både positiv og negativ forstand). I løpet av de årene vi har hatt internett til rådighet, har vi sett merkevarer oppleve betydelig vekst som følge av global eksponering, og vi har også sett merkevarer oppleve betydelige økonomiske tap på grunn av negativ eksponering.

Når noe slikt skjer (enten det er positivt eller negativt), trenger merkevarer god omdømmehåndtering for å håndtere oppmerksomheten de får på nettet. Jeg kan fortelle deg nå, at hvis det ikke var for en god omdømmestyringsstrategi, ville mange av merkevarene som opplevde negative tilbakemeldinger ha brutt sammen og mislyktes. Og selv når det gjelder god eksponering, må merkevarer være i stand til å håndtere det som blir sagt for å opprettholde den positive veksten og unngå problemer som kan komme med betydelig vekst.

Online omdømme ledelse, spesielt med hvordan internett har vokst, er viktig for alle virksomheter i dag, selv om du bare gjør positive ting med virksomheten din.

Online omdømme ledelse, spesielt med hvordan internett har vokst, er viktig for alle virksomheter i dag.

Ciaran Doran, markedssjef i Customwiringloom

Omdømmehåndtering på nettet kan være et tveegget sverd. Når et selskap har skapt et dårlig inntrykk på en eller flere brukere, vil brukernes mening sannsynligvis bli delt på nettet, et eller annet sted. Delvis kan dette være en form for gjengjeldelse eller hevn, men det kan også vise at brukeren søker psykologisk bekreftelse eller til og med råd fra andre. Dårlige opplevelser kan undergrave selvtilliten, og å finne allierte på nettet kan bidra til å gjenopprette den.

For selskapet som har gjort et dårlig inntrykk (kanskje utilsiktet) og vet om det fra rapporter, kan søk på nettet med negative søkeord knyttet til selskapets tjenester og selskapets navn gi plagsom informasjon på nettet som er til skade for selskapet. Mye av tiden vil brukererfaringer deles på forum som Reddit eller Quora, der det oppmuntres til flere svar gjennom poeng- og belønningssystemer.

Dette er ikke bra. Disse nettstedene har ofte spesialister som kommenterer dem for å få oppmerksomhet om sine interesser. Noen mennesker følger spesialistene, og svarene deres får ofte millioner av visninger. Det er skremmende for ethvert selskap å få en million mennesker til å lese en negativ omtale av det. Noen administrerende direktører går derfor selv inn på fora og svarer direkte på brukerkommentarer og forklarer mulige årsaker til at de har hatt en dårlig opplevelse. Vanligvis vil administrerende direktør forsøke å fremheve det «faktum» at +90% av selskapets kunder har tilfredsstillende erfaringer.

En administrerende direktør bør aldri gjøre dette fordi det avslører en tit-for-tat og mikromanagement-tilnærming fra noen som burde være et eksempel på å bruke tiden produktivt. I det lange løp er det bedre å ta hensyn til den offentlige opinionen på nettet og arbeide for å sikre at de samme feilene ikke gjentas. Konfronter aldri kritikk direkte. Å gjøre det er kontraproduktivt.

Jeroen van Gils, administrerende direktør i LiFi

Online reputation management (ORM) er praksisen med å styre et selskaps omdømme på nettet gjennom vurdering og styring av meninger på nettet. Det er tre hovedgrunner til ORM: å beskytte et selskaps omdømme, å øke salget og å tiltrekke seg nye kunder.

Det er tre primære typer ORM: søkemotoroptimalisering (SEO), markedsføring av nettinnhold og lenkebygging. SEO er den vanligste typen ORM fordi den er den billigste og mest effektive. SEO innebærer å forbedre et selskaps nettsted slik at det vises høyere på søkemotorenes resultatsider (SERP).

Dette kan gjøres ved å forbedre nettstedets tittelkoder, metadata, innhold og bilder. Markedsføring av nettinnhold fokuserer på å skape verdifulle og interessante nettsteder som markedsfører et selskaps produkter eller tjenester.

Lenkebygging er prosessen med å skaffe lenker fra nettsteder av høy kvalitet som vil bidra til å øke et selskaps rangering på søkemotorenes resultatsider. Det finnes flere andre typer ORM, men de er mindre vanlige og vanligvis dyrere enn SEO eller markedsføring av nettinnhold.

Disse inkluderer markedsføring i sosiale medier, PR og e-postmarkedsføring. Markedsføring i sosiale medier innebærer bruk av sosiale nettverk (som Facebook, Twitter og LinkedIn) for å markedsføre et selskaps produkter eller tjenester.

PR innebærer bruk av trykte, elektroniske og sosiale medieressurser for å skape positiv omtale for et selskap. E-postmarkedsføring innebærer å sende ut salgsfremmende e-post for å tiltrekke seg nye kunder eller abonnenter.

Cody Crawford, medgrunnlegger av Low Offset

Cody Crawford, medstifter av Low Offset

Øke merkevarens troverdighet

Styrke merkevarens troverdighet

La oss innse det, uansett hvor mye tid og krefter du legger ned i å sørge for at kundene dine er fornøyde, vil det alltid dukke opp dårlige kommentarer. Kunder kan også være hensynsløse og ofte legge igjen skadelige kommentarer på medieplattformer. Noen ganger kan dette føre til at forbrukerne slutter å kjøpe et produkt fra et bestemt merke etter bare ett negativt møte.

Når det er sagt, er nøkkelen hvordan du reagerer på en dårlig merkevarereferanse når den oppstår. Å bygge tillit krever at du opprettholder troverdigheten din på nettet og svarer på både gunstige og negative kommentarer, anmeldelser og omtaler proaktivt. Det finnes ingen bedre måte å vise at du bryr deg om forbrukerne dine på enn å svare høflig på kritikk og om nødvendig be om unnskyldning. WebSpero Solutions

Rahul Vij, administrerende direktør i WebSpero Solutions

Hvordan nettbasert omdømmehåndtering skiller seg fra SEO-tjenester?

For å bedre forstå omdømmehåndtering på nettet, må du vite at det er et enkelt verktøy som sporer og reparerer et merkevares image.

Uten å gå for mye i detalj, fortsett å forstå forskjellen mellom SEO-tjenester og ORM.

SEO-tjenester:

• SEO forbedrer nettstedets synlighet på Bing, Google og andre søkemotorer.
    • .
      • SEO utvikler strategier for å hjelpe nettsteder med å rangere på toppen av søkeresultatene.
      • SEO utvikler strategier for å hjelpe nettsteder med å komme øverst i søkeresultatene.
      • Den retter seg mot å dominere SERP-ene med forskjellige relaterte søkeord eller søkeord.
      • .

Tjenester for omdømmehåndtering på nettet:

Tjenester for omdømmehåndtering på Internett:

Siste fra Blog