Koblingsbygging for e-handelsnettsteder: den enkle guiden i 2023

8 min lest
Lenkebygging for e-handel. Tiltak for å bygge lenker av høy kvalitet for å markedsføre et nettsted i søkeresultatene kalles lenkebygging. Faktisk utgjør kvalitetskoblinger 30 prosent av sidens Google-rangering.

Hvorfor er koblingsbygging så vanskelig? Hva er de beste strategiene for e-handel? Og kan du ta ansvar for denne prosessen på egen hånd, eller trenger du å ansette en SEO-spesialist? La oss finne ut av det.

Bygg kvalitetstilbakekoblinger for SEO
Hvordan fungerer det?

I global forstand vil vi snakke om ekstern optimalisering. Det skal forstås at ekstern optimalisering er en velprøvd markedsføringstaktikk for å bygge merkevarebevissthet, noe som øker sannsynligheten for at nettstedet ditt vil rangere høyt på nettet og øke antall besøk betydelig. Derfor regnes koblingsbygging som en av de mest effektive SEO-optimaliseringsmetodene, spesielt i e-handelsretningen. Dermed viser det seg å forbedre organisk rangering av søkemotorer, og dermed forbedre posisjonen din på nettet.

Men koblingsbygging vil ikke fungere hvis:

• det er vanskelig å forstå verdien av produktet eller tjenesten du markedsfører;
    • den ekspertvurderingen som formidles i innholdet, er overfladisk.

Så, før du begynner – tenk på disse to punktene!

Forestill deg for eksempel at du har et nettsted dedikert til å selge bøker. Og når du søker etter et nøkkelord, vises ikke nettstedet ditt blant de 10 beste søkeresultatene på Google. Med en god lenkebyggingsstrategi, nemlig å få kvalitetslenker, kan du til slutt klatre opp trappene og lande på TOPP 10. Men hvilket nettsted vil være en kvalitetspartner for deg? Nyhetssider, nettsteder for aviser og magasiner, blogger om litteratur, markedsplasser som selger e-bøker (for eksempel AliExpress eller Amazon), nettsteder for humanitære universiteter og biblioteker, fora for bouquinister og bokelskere.

Liste over spesifikke nyhetskilder for bøker

For å gjøre dette må du nå bygge lenker, opprette en forbindelse mellom siden din og andres side slik at du kan bli sett. Dette er grunnen til at disse koblingene er så viktige, spesielt hvis siden de vises på, er godt posisjonert i et generelt søk.

eCommerce Link Building for bokhandel.

Innledningsvis var lenkebygging ukontrollert, og det var en kvantitet som betydde mer enn kvalitet. Inntil Google bestemte seg for å ta ansvar og begynte å se nærmere på disse koblingene, se på dem og analysere om de var gode eller bare spam. Google selv forteller oss hva koblingsbygging er for det, nøyaktig i den forstand som SEO-spesialister bruker.

Vi foreslår at du googler spørringen «koblingsskjemaer«, søker i Googles kunnskapsbase og utforsker denne siden. I dag vil vi gå gjennom det litt og ta hensyn til individuelle punkter.

Google påpeker spesifikt at overdreven lenkeutveksling i tråd med «lenke til meg, og jeg vil lenke til deg», og at tilknyttede nettsteder som bare er for krysskobling, kan forringe nettstedets rangering i søkeresultatene. Google-hjelp gjenspeiler også andre ting, så vær alltid forsiktig med hva Google sier. Svært ofte motsier de hverandre i sine uttalelser: en ingeniør kan si en ting, en annen utvikler det motsatte. Og dette poenget bør bemerkes. Så gjør det til en regel: alt Google hevder må i det minste testes. Spesielt hvis Google sier at det ikke fungerer.

For eksempel motsetter Google seg bruk av programmer og tjenester som automatisk oppretter lenker til et nettsted. Det motsetter seg også å kreve denne eller den lenken i henhold til vilkårene for bruk eller annen avtale når innholdseieren av en tredjepartsressurs ikke kan gi Google informasjon om den utgående lenken.

Følgende punkter: Eventuelle lenker som har til hensikt å manipulere PageRank eller et nettsteds rangering i Googles søkeresultater, kan betraktes som en del av et lenkeopplegg og et brudd på Googles retningslinjer for nettredaktører.

Et annet interessant poeng: Google oppfordrer folk til å finne slike lenker og dele dem med systemet. Trekk dine egne konklusjoner, konkurrentene dine kan bare «sladre» på deg, så det er bedre å gjøre alt profesjonelt og uten å bryte reglene.

[/sc

Mål for lenkebygging for e-handel

Vi vet at det neste spørsmålet du stiller deg selv er hvorfor lenkebygging er så viktig. Eller med andre ord, hvorfor er det så viktig for andre nettsteder (blogger, butikker, selskaper) å lenke til adressen din. Årsaken er ganske enkel: med deres hjelp forteller du søkemotorene at nettstedet ditt er populært, at folk kjenner det og at det er verdt et besøk.

Desto flere lenker du har, jo mer vil du høres ut for søkemotorene, og jo høyere vil de rangere deg. Husk selvfølgelig at disse koblingene må være av høy kvalitet, som om koblingene kommer fra «tvilsomme» sider, kan du skape motsatt effekt.

Når det gjelder e-handel, er dette enda viktigere fordi hvis du klarer å bli populær, vil det forutsi godt salg og mer trafikk til nettstedet ditt.

Hva skal til for at et nettsted skal ha en tilbakekobling?

For at andre nettsteder skal legge ut kvalitetskoblinger til ressursen din, må du publisere unikt og relevant innhold som kan bli populært på egen hånd. Utgivere publiserer vanligvis lenker etter å ha gjort et informert valg til fordel for en bestemt ressurs. Jo mer nyttig innholdet ditt er, desto mer sannsynlig er det at noen vil lenke til deg. Dette er Googles autoritative mening.

For ethvert e-handelsprosjekt er hovedinnholdet deres produktkort. Det skal være så praktisk og rik ufullstendighet av informasjon at folk vil dele den. Så hvis du vil jobbe med innholdet ditt, må du lage kule produktkort. Hvis de ikke er veldig bra for deg, vil du for eksempel ikke komme langt på en blogg. Lag fantastiske destinasjonssider først, så kan du begynne å tenke på en blogg.

Men som du kan forestille deg, er det mye mer sannsynlig at folk lenker til innholdssiden enn til produktsiden – så når du har fått alle produktkortene dine til et diamantutseende, kan du gjerne markedsføre verdifullt innhold med tilbakekoblinger til spesifikke produkter.

For eksempel, i «Auto» -nisjen, vis hvilke merker som er populære nå i ditt land, hvilke modeller som selges best, hvilke modeller som er billige, hvilke som er dyre, hvilke merker som returneres for, hvilke merker som har positive anmeldelser fra brukere og hvilke som ikke er veldig gode. Dette er en fin måte å bygge kvalitetskoblinger på, samt enkel koblingsbygging for e-handelsnettsteder som vil bli verdsatt av Google og andre søkemotorer.

Også for distribusjon av merkevareinnhold kan du bruke PRNEWS.IO-tjenester og bygge tilbakekoblinger av høy kvalitet. Send inn artiklene dine til de mest populære nyhetsnettstedene i verden!

Lenkebyggingsstrategier for e-handel

Nå når du vet hva «koblingsbygging» betyr, er det på tide å begynne å tenke på hvordan du skal utforme en strategi for koblingsbygging for e-handel. Og dette skjer på grunn av følgende punkter

Ta en titt på konkurrentene dine

Ja, du må gjøre det. Du må vite hva konkurrentene dine har gjort og hva de gjør for å gjøre det bedre, eller i det minste ikke tråkke på samme rake.

Finn først søkeordene du vil rangere for. Analyser semantikken deres og finn lønnsomme nøkkelord med lav konkurranse. Undersøk alle konkurrenter om ethvert emne, annonse eller søkeord ved hjelp av en rekke analyseverktøy for å identifisere trafikkildene deres.

Bli kjent med Ahrefs

Det er et verktøy som hjelper deg med å analysere tilbakekoblinger for å se om de er av god kvalitet. I tillegg kan du identifisere konkurrentene dine og analysere dem fra et SEO-perspektiv. I tillegg vil det fortelle deg hvor lenkene kommer fra, slik at du kan finne ut hvilke som er mest effektive. Vær spesielt oppmerksom på faktoren om disse koblingene leveres naturlig eller er et resultat av manipulasjon av SEO-optimaliserere. Hvis du forstår at lenker til denne typen sider er satt naturlig, kan du prøve å styrke den, det vil si å skyve spaken, enda mer, for å få slike lenker dit.

. –>

Bygg ikke bare lenker, men et forhold

Å bygge relasjoner med påvirkere er like viktig i dag som du kanskje tror. Derfor, avhengig av e-handelsmarkedet ditt, er det praktisk for deg å finne påvirkere i dette feltet og be dem om å anbefale deg. Påvirkere er mennesker som kan ha et stort publikum og som kan være interessert i det du selger. Dette er en slik kreativ koblingsbyggingsmåte for e-handelsnettsteder.

Publikumsrettet markedsføring

Det er en tiltrekning av målgruppen gjennom plassering av anbefalingsanmeldelser på forskjellige sider, fora, blogger. Kommentarer spiller en ledende rolle, da de er en bekreftet anbefaling for en tvilende klient. Ved hjelp av publikumsmarkedsføring kan du gi en naturlig lenkeprofil, øke publikums rekkevidde og forbedre bedriftens image. Publikum omtaler på relevante nettsteder kan føre ikke bare tilfeldige brukere til nettportalen, men potensielle kunder.

Samarbeide med andre selskaper

Ja, du kan tilby et selskap med et publikum som ligner på ditt å samarbeide. Du kan for eksempel ha en kosmetikkbutikk på nettet. Det er en god idé å samarbeide med et e-handelsnettsted for dameklær. Det ville være fint siden du kan lage bilder som viser sminken din og samtidig klær fra butikken deres. Samarbeid er dagens verden er mye mer effektiv enn konkurransen. For eksempel foreningen av Adidas x Prada, sport og klassikere. Kanskje dette var begynnelsen på moten for å bruke joggesko under en kjole?)

Ikke glem interne lenker

Eksterne lenker er like viktige som interne lenker. Du bør ta vare på disse også fordi de vil forbedre SEO, noe som betyr at du forteller Google at det er andre sider på nettstedet ditt (artikler, produkter osv.) Relatert til dette. På denne måten vil du opprette et helt nettverk rundt butikken din. Men igjen, ikke glem kvaliteten og ta vare på autoriteten din.

Trinn-for-trinn prosjektering for produktiv e-handel lenkebygging

–>
      1. Bestem budsjettet
      2. Bestem budsjettet for lenker. Det er ikke nødvendig å fylle opp nettstedet med tilbakekoblinger på en gang hvis det ikke var noen i det hele tatt. Et viktig aspekt er en jevn og konstant oppbygging av lenkeprofilen.
      3. . Forstå lenkebyggingsteknikker i din nisje. Med andre ord må du analysere minst 10 hovedkonkurrenter og forstå hvilke nettsteder de bruker for plassering, identifisere styrker og svakheter og bestemme trafikkildene deres.. Opprett en ankerliste for arbeidet. For å forstå hvor mye og hva slags ankere du skal bruke, må du se på volumet deres..
      4. Lag en ankerliste.
      5. Finn og samle relevante givere. For å gjøre dette kan du også bruke analysen av konkurrenter og bruke dem til å velge nettstedene som passer for deg. Oppfatningen om at kjøp av lenker på børser tilsvarer lenkebygging er feil. I motsetning til å kjøpe eksterne data, er oppbygging av lenker en rutinemessig og tidkrevende prosess, siden givere velges manuelt.. Utarbeid innhold av høy kvalitet. (Dette er et omfattende tema for en egen artikkel). . Lag en tidsplan for publiseringer og til og med plassering av lenker.
      6. Lag en tidsplan for publiseringer.

Vi kan konkludere med at vellykket lenkebygging innen e-handel gjør:

Vi kan konkludere med at vellykket lenkebygging innen e-handel gjør

Siste fra Blog