Mitä on PR-tuki yrityksille? Median huomioiminen

20 minuuttia luettu

Yrityksesi PR-tuen palkkaaminen saattaa olla haastavaa. Maineesi hallitsemiseksi ja huomion saamiseksi valitsemasi yrityksen tai henkilön on työskenneltävä suoraan sinun ja henkilökuntasi kanssa. Sinun on voitava luottaa palkkaamaasi suhdetoiminta-avustajaan ja tukeutua häneen.

Miten pieni yritys voi saada kiinnostusta mediakanavissa, kun sillä ei ole mitään silmiinpistävää uutista? PR-asiantuntijoilla on edelleen monia keinoja varmistaa, että julkaisuja ilmestyy säännöllisesti, kun mikään läpimurto tai uroteko ei muuta markkinoita. Tällaista rutiinityötä kutsutaan PR-tueksi. Kenelle se sopii ja miten se voidaan sijoittaa parhaille media-alustoille? Keskustellaan.

PRNEWS.IO on käyttäjäystävällinen PR-alusta, jolla voit jakaa uutisesi muutamassa askeleessa

PR-tuki vs. PR-kampanja

Ennen kuin siirrytään pidemmälle, ymmärretään näiden kahden termin ero.

PR-tuki on jatkuvaa, suunnitelmallista työtä, jolla pyritään edistämään brändejä myös ilman ilmeisiä tiedollisia syitä.

PR-kampanja on joukko toimia, joilla pyritään määrittelemään kohdekuluttaja tietyn ajan kuluessa.

Sen avulla brändi voi ylläpitää imagoaan ja mainettaan kyseisillä markkinoilla.

PR-tukiPR-kampanja
KestoAlkaen 3 kk Jopa 10 viikkoa
Tavoitteet Suunnitelmallinen säännöllinen vuorovaikutus kohdeyleisön kanssa – Laajentaa tavoittavuutta;
– Call to action: Kannustaa myyntiin, latauksiin, investointeihin
Tehtävät– Säännöllisen myynnin hoitaminen;
– Yrityksen PR-kuvan muodostaminen;
– Yrityksen tai brändin maineen tukeminen;
– Kohdeyleisön uskollisuuden rakentaminen.
– Kertoo uudesta tuotteesta tai palvelusta;
– Tekee yrityksestä tunnetumman.

Milloin yritys tarvitsee PR-tukea eikä vain PR-kampanjaa?

Vastaus riippuu pääasiassa siitä, mitä tavoitteita brändit ja yritykset seuraavat ja mitä tehtäviä niiden on suoritettava. Yleisesti ottaen on kolme päätekijää, jotka yritysten tulisi ottaa huomioon päätöksenteossa.

• Sopimuksen pitkä sykli. B2B-segmenteillä voi kestää kuukausia, ennen kuin löydät kumppaneita. Sillä aikaa kun potentiaalinen asiakas tutkii markkinoita, laskee budjettia ja tekee päätöksiä, yrityksen on pysyttävä näkyvillä tiedotuskentässä. Esimerkkejä ovat tietotekniikkayritykset, konsultointi- ja markkinointitoimistot, laitevalmistajat ja tavarantoimittajat.
  • Yhteydenpito kanta-asiakkaisiin. Ihmiset käyttävät säännöllisesti matkaviestintää, pankkipalveluja ja vakuutuksia matkustaessaan ulkomaille. Kun otetaan huomioon, että palveluntarjoajan vaihtaminen on melko helppoa, yritysten on jatkuvasti muistutettava asiakkaita itsestään artikkeleissa, uusissa projekteissa, kyselyissä jne.
  • .
  • Reputointiin perustuva myynti. Se käsittelee korkean riskin yrityksiä kilpailuympäristössä – kryptopörssejä, omaisuudenhoitoa ja startup-yrityksiä.

PR-tuen tehtävät

Suhdetoiminnan merkitystä ei kannata aliarvioida minkään pienen yrityksen tai suuren organisaation strategisten tavoitteiden saavuttamisessa.

Mitä tahansa.
  • Yhteiskunnallisten projektien ja muiden tapahtumien PR-tuella pyritään luomaan yrityksestä/brändistä tietty kuva kohdeyleisön silmissä. Se on mielikuva luotettavasta, luotettavasta, menestyksekkäästi kehittyvästä, arvostetusta, innovatiivisesta, sosiaalisesti suuntautuneesta yrityksestä jne.
  • .
  • PR-asiantuntijoiden työn pitäisi johtaa siihen, että ostajien kiinnostus ja uskollisuus mainostettuja tavaroita ja palveluja kohtaan lisääntyy ja vastaavasti niiden kysyntä kasvaa.
  • Organisaation toiminnan tiedollisen tukemisen toinen globaali tehtävä on lisätä sen kilpailuetuja ja vahvistaa kumppanuuksia.
  • Muuten organisaation toiminnan tiedollisen tukemisen globaali tehtävä on lisätä sen kilpailuetuja ja vahvistaa kumppanuuksia.
  • PR-tuen avulla selviät kriisistä kunnialla.
  • Organisaation toiminnan PR-tuen tarkoituksena on varmistaa yrityksen johdonmukainen läsnäolo informaatiotilassa.
  • Mitä?
  • Yhtä tärkeää on luoda suotuisa työilmapiiri, säilyttää ja houkutella arvokkaita asiantuntijoita sekä lisätä työntekijöiden lojaalisuutta ja aineetonta motivaatiota yhteisten tavoitteiden saavuttamisen yhteydessä.

Mitä PR-tukeen sisältyy?

Yleisesti organisaation toiminnan PR-tuki jakautuu useisiin vaiheisiin. PR-agentit analysoivat nykytilanteen ja päättelevät, mitä tuloksia on saavutettava valmisteluvaiheessa. PR-strategia laaditaan asetettujen tavoitteiden mukaisesti, toteutetaan joukko projekteja ja lehdistöpalvelun (PR-osaston) yksittäisiä toimia. Suoritetun työn tulosten perusteella arvioidaan sen tehokkuutta ja laaditaan suosituksia PR-tukea koskevista jatkotoimista.

Pr-strategiaa toteutettaessa voidaan käyttää seuraavia toimenpiteitä kohdeyleisön puhuttelemiseksi:

• Mediasuunnittelu, yhteistyö lehdistön kanssa:
    • seuranta resursseja, joilla tutkitaan yritystä koskevan tiedon luonnetta ja määrää,
    • toimittajien tapaamisten pitäminen: haastattelut, lehdistötilaisuudet, tiedotustilaisuudet, lehdistökierrokset jne,
    • uutisjuttujen, lehdistötiedotteiden valmistelu, – yritystä koskevan mediamateriaalin käynnistäminen.
  • Vastaaminen ja sen estäminen, että mediassa esiintyy negatiivista tietoa brändistäsi. Tiedotuskampanjan kehittäminen kriisitilanteessa.
  • Toteutetaan erilaisia tapahtumia, kuten PR- ja promootiotilaisuuksia, konferensseja, liiketoimintakoulutusta ja sosiaalisia tapahtumia, joiden tarkoituksena on kiinnittää yleisön huomio yrityksen toimintaan.
  • Yrityssivuston ylläpito, sosiaalisten hankkeiden tiedollinen tuki ja sosiaalisen median PR-kampanjat (SMM).

Edotukset ja tulokset

Organisaation toiminnan PR-tuen tuloksena on julkisuuden kasvu, joka tekee yrityksestä ja sen tuotteista tunnetumpia. Jatkuvan ja hyvin jäsennellyn tiedotustuen avulla voi odottaa myös konkreettisia taloudellisia tuloksia, kuten:

• yrityksen tavaroiden ja palveluiden kysynnän kasvu,
  • tiimin rakentaminen;
  • pätevien hakijoiden määrän lisääntyminen avoimiin tehtäviin,
  • kumppanuuksien luominen valittujen organisaatioiden kanssa,
  • Valtarakenteiden suotuisa suhtautuminen yrityksen toimintaan,
  • yrityksen markkinaosuuden kasvaminen jne.

Työsi PR-tuki tuottaa merkittäviä tuloksia, jos annat tämän toiminnan todella asiantuntevien asiantuntijoiden tehtäväksi. Sellaisia löytyy ulkoisesta lehdistöpalvelusta, mikä säästää myös yrityksen budjettia.

Yritykset, joilla ei ole erityisiä vaikeuksia liiketoiminnan kehittämisessä ja myynninedistämisessä, eivät halua tehdä lisäinvestointeja, jotka saattavat palata vasta kaukaisessa tulevaisuudessa. PR-ammattilaisten apua haetaan yleensä vain silloin, kun näyttää siltä, että yritys on mahdollista palauttaa entisiin asemiinsa joidenkin tehokkaiden uusien työkalujen avulla. näin tapahtuu silloin, kun mainonta, arvostelut ja kommentit eivät yksinkertaisesti toimi, koska markkinat ovat ylikyllästyneet tällaisilla tarjouksilla.

Ota, kuvitellaanpa, että oli jonkinlainen kriisi. Mikä tahansa julkisuudesta tuleva negatiivinen ilmentymä voi asettaa yrityksesi sopimuksen rikkoutumisen, maineen menettämisen, yhteistyökumppaneiden ja tavarantoimittajien kieltäytymisen velvoitteiden täyttämisestä jne. uhan alle. PR-tuella voit varmistaa, että yrityksesi mahdolliset virheet voidaan hahmottaa paljon helpommin ja joskus myös myötätuntoisesti yleisöltä, joka tukee sinua vakavasti vaikeassa tilanteessa.

PR-tuen työkalut

Pienyrityksen toiminnan PR-tuki on menetelmien ja työkalujen järjestelmä, jolla muodostetaan brändin imagoa ja moninkertaistetaan lehdistössä julkaistavan tiedon määrä. Mitkä työkalut osoittautuvat tehokkaimmiksi pienyritysten PR-tuessa? Tarkistetaan se.

1. Media Coverage

Median kattavuus on näkyvyyttä mediassa eli uutistoimistossa. Riippuen kunkin asian tärkeydestä median, toimittajan ja julkaisun päätoimittajan näkökulmasta, asia saa enemmän tilaa ja näkyvyyttä, ja joissain tapauksissa vähemmän tilaa ja näkyvyyttä.

Medianäkyvyys on muutakin kuin mainitsemista suurissa, valtavirran media-alustoissa, kuten televisiossa, radiossa, sanomalehdissä ja aikakauslehdissä. Vaikka nämä kaikki ovat varmasti osa sitä, mitä mediakattavuus on, ja ne voivat auttaa suurta määrää ihmisiä oppimaan sinusta (tai yrityksestäsi), totuus on kuitenkin se, että mediamaisema on muuttunut dramaattisesti viime vuosina.

Luojaliike on saanut monet ammattilaiset perustamaan itsenäisiä podcasteja, YouTube-kanavia ja uutiskirjeitä, joista monet on suunnattu tietylle markkinaraolle ja joilla on omistautunut ja uskollinen yleisö. Mielestäni on usein järkevämpää olla esillä tällaisissa itsenäisissä julkaisuissa, koska ne ovat paremmin kohdennettuja yleisölle, jonka haluat tavoittaa (jos esimerkiksi olet hyvinvointiyritys, on järkevää olla mukana hyvinvointiin liittyvässä podcastissa tai uutiskirjeessä), ja näistä ihmisistä tulee paljon todennäköisemmin asiakkaita, sijoittajia jne.

2. Sisäiset uutisarvoiset tapahtumat

Uuden tuotteen luominen, kumppanuuden solmiminen tai ulkomaisille markkinoille tulo on tärkeä tapahtuma yrityksen elämässä, jota voidaan käyttää mainostamiseen. Vaikka yritys ei kantaisikaan nimeä Apple, uutinen pienestä mediahankkeesta ei tunnu kiinnostavan.

Tapahtumasta on kirjoitettava, vaikka uutinen julkaistaisiinkin vain verkkosivuilla ja sosiaalisissa verkostoissa. On tärkeää rakentaa mainetta asiakkaiden, sijoittajien ja tulevien työntekijöiden keskuudessa, kun katsot yrityksesi uutisvirtaa.

Voit yrittää tarjota lehdistötiedotetta. Mutta ennen kuin teet sen, vastaa seuraaviin kysymyksiin:

• Vaikuttaako tapahtuma, josta kirjoitat, alan kehitykseen?
  • Onko kyseessä jotain epätavallista ja merkittävää?
  • Tarjoatko jotain hyödyllistä kohdeyleisöllesi?
  • Onko se jotain, josta lukijasi todella tarvitsevat tietoa?

Jos et vastannut mihinkään näistä kysymyksistä myöntävästi, on pieni mahdollisuus, että mediaresurssi julkaisee tämän uutisen ilmaiseksi. Jos vastaus on silti myönteinen, tiedotteesi hyötyjen pitäisi olla mediatoimittajalle selvät jo otsikosta ja ensimmäisestä lauseesta lähtien.

3. Ulkoiset uutisarvoiset tapahtumat

Jos yrityksessä ei ole suuria tapahtumia, voit muistuttaa siitä linkittämällä ulkoisiin uutissyötteisiin. Nämä voivat olla alan uutisia ja trendejä, joista nyt huhutaan ja jotka kiinnostavat yleisöä.

4. Eksklusiivista ja hyödyllistä sisältöä

Ajattele, mitä hyödyllistä ja eksklusiivista tietoa voit jakaa säännöllisesti sosiaalisessa mediassa. Se voi olla markkinatutkimusta, tilastoja tuotteidesi myynnistä tietyn ajanjakson aikana, tietoa uusista trendeistä jne. Voit harkita minkä tahansa sellaisen tiedon julkaisemista, joka havainnollistaa toimialasi kehitystä.

5. Asiantuntijakommentit medialle

Journalistit palkkaavat säännöllisesti asiantuntijoita kirjoittamaan analyyttisiä artikkeleita. On jopa olemassa erityisiä resursseja, joissa media julkaisee kommenttipyyntöjä ja laskutuksia artikkeleista. Voit esimerkiksi käyttää HARO:n palveluita löytääksesi alasi asiantuntijoita ja sisällönlähteitä.

Voidaksesi profiloitua asiantuntijana, joka on valmis vastaamaan nopeasti, asiantuntevasti ja asiallisesti, toimi seuraavasti:

• Rakenna yhteystiedot. Tutustu etukäteen toimittajaan, joka kirjoittaa alastasi. Aloita sosiaalisista verkostoista. Lisää toimittaja ystäväksi, selitä, miten voit olla hänelle hyödyksi, seuraa uusia julkaisuja ja kommentoi niitä.
  • Työstä ammatillista brändiäsi. Johda asiantuntijakolumnia tai blogia, osallistu konferensseihin ja puhu alan korkean profiilin tapahtumissa.
  • Vastaat toimittajille mahdollisimman nopeasti, varsinkin jos aihe on ajankohtainen. Muista, että kommenttia ei todennäköisesti ole otettu pelkästään sinulta, joten pohdi aihetta eri näkökulmista ja vältä liian triviaalia.

6. Blogialustat

Blogialustoilla on suuri etu sosiaaliseen mediaan verrattuna. Sisältöä voi julkaista itsenäisesti ja ilmaiseksi, ilman julkaisuaikatauluja ja toimittajien hyväksyntöjä. Jos käyttäjät pitävät materiaalistasi, alusta helpottaa sen leviämistä edelleen. He voivat esimerkiksi sisällyttää sen digestiin tai julkaista sen sosiaalisissa verkostoissaan. Joka tapauksessa on järkevää huolehtia artikkelisi mainostamisesta itse – tehdä satoa erikoistuneissa Telegram-kanavissa tai käynnistää kohdennettu mainos.

Joitakin suosituimpia alustoja, joilla voit julkaista sisältösi, ovat:

• Medium. Voit kirjoittaa mistä tahansa aiheesta. Blogialustalla on 96 kategoriaa – kirjoista ja taiteesta lohkoketjuihin ja teknologiaan. Tekstisi tulee moderoida ennen julkaisemista jossakin suosituista lehdistä (julkaisuista).
  • Hackernoon. Aihe – teknologia. Sinun täytyy ilmoittautua hakemaan julkaisua. Valinta on aika tiukka.

7. Kommunikoi lukijoiden kanssa

Työ kirjoituksesi parissa ei lopu sen julkaisun jälkeen. Sinun kannattaa seurata ja vastata lukijoiden kommentteihin tavalla, joka ylläpitää yrityksen mainetta. Tässä muutamia vinkkejä:

• Vastaat nopeasti – mieluiten päivän kuluessa. Sosiaalisissa verkostoissa aikaväli on vielä kapeampi. tilastojen mukaan 83 % ihmisistä odottaa yritysten vastaavan sosiaalisen median kommentteihin enintään vuorokauden kuluessa.
  • Henkilökohtaista jokainen vastaus – vaikka samat kommentit, kuten ”kiitos”, olisivatkin samanlaisia.
  • Vastaamalla kysymyksiin, kiitä kehuista ja palautteesta (myös negatiivisesta). Kun käsittelet negatiivisia kommentteja, muista, että vastauksesi näkee kommentin kirjoittajan lisäksi myös kaikki lukijat.
  • Ole aina kohtelias ja ammattimainen, älä anna tunteille periksi ja kirjoita asiasta. Älä unohda, että edustat brändiä.

8. Lisätyökalut

PR-tuki auttaa yritystä pysymään näkyvillä silloinkin, kun medialle ei ole mitään yllätettävää. Saadaksemme kaiken irti tästä promootiomenetelmästä, käytämme lisäksi seuraavia työkaluja:

• SERP. Yrityksen tai tuotemerkin mainintojen hakutulosten seuranta. Ryhdy nopeasti toimiin, kun huomaat negatiivista palautetta.
  • SEO – mahdollistaa julkaistun sisällön nostamisen huipulle  PR-tuen avulla.
  • SMM ja yhteisön rakentaminen. Käymällä vuoropuhelua kohdeyleisön kanssa voit tehdä neutraaleista ja kiinnostuneista kävijöistä uskollisia käyttäjiä.

Parhaan PR-avun valitseminen yrityksellesi

On ratkaisevan tärkeää, että teet yhteistyötä PR-yrityksen kanssa, joka jakaa uskomuksesi ja jonka kanssa tulet toimeen. Saadaksesi suosituksia, keskustele muiden yritysten ja verkostossasi olevien ihmisten kanssa. Tutki suhdetoimistoja niiden verkkosivujen ja sosiaalisen median syötteiden kautta saadaksesi lisätietoja niiden asiakaskunnasta ja aiemmista töistä.

Voit ennen päätöksentekoa tavata muutaman PR-firman tai freelancerin ja pyytää tarjouksia ja tarjouksia. Sinun on voitava luottaa suhdetoimintatiimiisi.

Mikä tekee yhteistyöstä PR-toimiston kanssa toimivaa, ei eroa siitä, mikä tekee mistä tahansa hyvästä kumppanuudesta toimivaa: Molemminpuolisen ymmärryksen on oltava olemassa, heidän on todella ”tajuttava”, mitä yrität tehdä, ja vain se, että he pystyvät todistamaan menestyksen aiemmissa suhteissa, ei tarkoita, että he ovat välttämättä oikeita sinulle, ja tietysti, että se sopisi budjettiisi.

Ennen kuin allekirjoitat mitään, varmista, että kohtuulliset kulut on katettu ja että kustannuksiin sisältyy mahdollisen markkinointimateriaalin luominen. Suunnittelu, painatus, merchandising ja video ovat kaikki kustannuksiltaan kalliita ja niitä voidaan pitää lisämateriaaleina.

Luotettaessa PRNEWS.IO:n apuun voit saada sisältösi julkaistua oikeissa uusissa portaaleissa tai media-alustoilla, jotka kohdistuvat oikeaan yleisöön ja auttavat sinua saamaan laajempaa näkyvyyttä brändillesi. Kun saat apua PR-asiantuntijoiden tuesta ja otat edellä mainitut PR-työkalut käyttöön verkkomarkkinointikampanjassasi, voit tehdä brändistäsi puhutun, pitää ihmiset sitoutuneempina yrityksesi uutisiin ja yksinkertaisesti tiedottaa yleisölle viimeisimmistä innovaatioista omalla kapealla alueellasi. Oikein tehtynä PR voi tuoda moninkertaista hyötyä niin pienille yrityksille kuin vakiintuneillekin yhtiöille.

Pohjimmainen linja

Yrityssuhteet ovat yleensä kaksisuuntaisia. Ennen kuin ryhdyt etsimään PR-apua, varmista, että tiedät, mitä haluat saavuttaa PR:llä, ja mikä tärkeintä, mikä on budjettisi.

Uusimmat lähettäjältä Blog