Mitä PR-toimisto tekee?

17 minuuttia luettu

Mitä PR-toimisto tekee? PR-toimintaa kokonaisuutena tulkitaan usein väärin ja sitä peitellään erilaisilla myyteillä. Moni sortuu ajatukseen, että PR-toimiston päätehtävä on hallita negatiivisia arvosteluja ja kääntää asioita niin, että asiakkaat näyttäisivät hyvältä tai suojella asiakkaidensa mainetta, vaikka se olisikin harhaanjohtavaa. Tämän harhakäsityksen vuoksi, kun kerrot jollekin työskenteleväsi PR-alalla, monet olettavat, että valehtelet työksi, vain koska he eivät tiedä, mitä PR-toimisto tekee.

Vaikka huonojen lehdistötiedotteiden käsittely on ehdottomasti PR:n velvollisuus, ei yksikään uskottava PR-toimisto jaa epätosia tarinoita. Valitettavasti PR-alalla on ihmisiä, jotka osallistuvat tähän ja antavat muille PR-toimistoille huonon maineen. Kyse on tilanteesta, jossa ”PR-stereotyyppi” on lopetettava, joten katsotaanpa tarkemmin, mitä PR-toimisto tekee.

Mutta muista, että PR-asiantuntijat voivat auttaa yritystäsi valtavasti, mutta sinun on hyvä tietää, että joskus voit tehdä osan PR-työstä itse. Jos projektisi on alkutaipaleella ja budjettisi on rajallinen, voit tehdä joitakin tärkeitä PR-toimia itse PRNEWS.IO-palvelun avulla. Se on alusta, jolla on jo merkittävä luettelo mediakontakteista lehdistötiedotteiden ja muun sisällön luomista, julkaisemista ja jakelua varten, mikä on niin tärkeää kaikille tuotemerkeille, jotta ne voivat esitellä ja kiinnittää potentiaalisten asiakkaiden huomion. Heidän palvelunsa on edullinen jokaiselle yritykselle, ja voit hallita julkaisuluetteloa valitsemalla itsellesi parhaat.

Mitä on PR?

PR, joka on lyhenne sanoista public relations, tarkoittaa yritysten, organisaatioiden tai yksityishenkilöiden suhdetoimintaa. PR on tässä yhteydessä osa sisäistä ja ulkoista viestintää, jonka tulisi olla mahdollisimman positiivista ja tehokasta.

Julkiset suhteet ovat juuri sitä, mitä hyvä PR-toimisto vauhdittaa: julkisia suhteita kohdeyleisön ja asiakkaiden välillä. Julkisuussuhteet jaetaan eri tyyppeihin. Niitä ovat esimerkiksi:

PR eroaa markkinoinnista siinä, että se ei keskity pelkästään yrityksiin ja elinkeinonharjoittajiin, vaan se on avoin ja tärkeä myös ei-kaupallisille ryhmille, kuten viranomaisille, poliittisille puolueille ja monille muille ryhmille. Valtiolliset organisaatiot käyttävät aktiivisesti ammattimaisten PR-toimistojen palveluja luodakseen myönteistä imagoa kansainvälisissä suhteissa ja tukeakseen omaa talouttaan

Interenkiintoisia faktoja:

• Yhdysvallat osoittaa vuosittain noin 2 miljardia dollaria valtion markkinointiin ja PR:ään valtion budjetista;
  • Haastattelussa vuonna 1991 Edward Bernays sanoi: ”Kun palasin Amerikkaan, tajusin, että jos propagandaa voidaan käyttää sodassa, sitä voidaan tietysti käyttää myös rauhassa”. Mutta propagandasta tuli huono sana, koska saksalaiset käyttivät sitä paljon. Yritin löytää muita sanoja, ja niin syntyi termi suhdetoiminnan neuvonantaja.”
  • Vuonna 2007 Venäjän hallitus lahjoitti noin kaksi miljoonaa dollaria yhdysvaltalaiselle PR-yritykselle Ketchumille mainostaakseen Venäjän roolia G8-maiden puheenjohtajana.

Mikä on PR-toimisto?

PR-toimistot ovat suhdetoiminta-alan palveluja tarjoavia yrityksiä, jotka harjoittavat johtamistoimintaa, jonka tavoitteena on luoda molempia osapuolia hyödyttävät, sopusointuiset suhteet yrityksen ja yleisön välille.

PR-toimisto on itsenäinen laillinen organisaatio, joka tarjoaa ammatillisia avustuspalveluja, strategiaa tiettyjen johtamistehtävien ratkaisemisessa kaupallisin perustein.

Suhdetoimisto on ammattimainen yritys, jota yleensä pyydetään ideoimaan, tuottamaan ja hallinnoimaan viestejä yleisölle median kautta asiakkaansa puolesta. Tarkoituksena on muuttaa yleisön toimintaa vaikuttamalla heidän mielipiteisiinsä.

PR-toimisto tarjoaa sopivia viestintästrategioita monille sidosryhmille.

Näihin kuuluvat:

• Clients
  • Työntekijät
  • Osakkaat
  • Yhteistyökumppanit
  • …ja paljon muuta

Jokainen hyvä PR-toimisto luo asiakkaalleen positiivisen identiteetin. Tämä on erittäin tärkeä askel, josta kannattaa lähteä liikkeelle. Yhtä ratkaisevaa on suhteiden ylläpitäminen, joista on suunnattomasti hyötyä PR-toimiston asiakkaalle. Lisäksi PR-toimiston tehtävänä on viestiä brändin tai instituution tärkeimmät viestit ulkomaailmaan ja siten vahvistaa positiivista mainetta.

Julkiset suhteet -toimisto tekee:

• Edustaa, analysoi ja seuraa yleistä mielipidettä sekä kaikkia asioita, näkökulmia ja asenteita, jotka voivat vaikuttaa – hyvässä tai pahassa – itse yritykseen.
  • Edistää suhteita yrityksen kaikilla johtotasoilla tavoitteena luoda avoimet viestintälinjat päätöksenteon ja toimintatapojen ympärille
  • .
  • Työskennellä organisaation kanssa, jotta saavutetaan tietoon perustuva yleisön ymmärrys, joka on avainasemassa brändin julkilausuttujen tavoitteiden onnistumisen kannalta.

Mitä muuta PR-yritys tarjoaa:

Viestintä &; asemointi

Kirkkaan brändin luominen sekä yrityksen arvojen ja mission esittäminen ei ole koskaan ollut tärkeämpää. Tutkimukset osoittavat, että brändiuskollisuudella on valtava merkitys siihen, miten ihmiset käyttävät rahansa. Yritysviestintätyön osa-alueeseen kuuluu yrityksen viestinnän kehittäminen, dokumentointi ja jakelu. Tämä prosessi on erittäin tärkeä vahvan brändin ja johdonmukaisen viestin rakentamisessa. On melko tavallista, että erikoistuneita toimistoja palkataan projektiluonteisesti auttamaan erityisessä uudelleen asemoinnissa tai markkinatutkimuksessa.

Tulosmedia & mediasuhteet

PR-toimiston tärkein tehtävä on kääntää se, mitä asiakas haluaa mainostaa positiivisiksi, uutisarvoisiksi jutuiksi. Toimisto voi edistää tuotteita ja/tai asiantuntijoita hankkimalla näkyvyyttä televisiossa, radiossa, lehdissä, julkaisuissa ja verkossa. Tämä eroaa maksullisesta mainonnasta, sillä uutisointi on ilmaista ja sen kirjoittaa toimittaja eikä asiakas itse. PR-toimiston työ media-alalla voi kattaa lehdistötiedotteiden ja pitchien kirjoittamisen, tapahtumien suunnittelun, puheiden laatimisen ja verkostoitumisen.

PR-päälliköt laativat harkittuja, tietoon perustuvia pitchejä, kommunikoivat toimittajien kanssa ja ylläpitävät relevantteja medialuetteloita. Samaan aikaan PR-asiantuntijat lisäävät jatkuvasti ansaitun median tavoittavuutta ja vaikutusta.

Median koulutus

PR-managerit auttavat tiedottajia haastateltaviksi heidän palveluunsa tai tuotteeseensa liittyvistä aiheista, jotta he saisivat medianäkyvyyttä. Jotta puhuja voisi olla selkeä, ytimekäs, vakuuttava ja saada viestinsä perille, PR-toimisto voi tarjota asianmukaista mediakoulutusta. Mediakoulutukseen voi kuulua asiakkaan kykyjen ja itseluottamuksen parantaminen julkisessa puhumisessa, kehonkielen ja äänensävyn opettaminen sekä vastausten laatiminen ja harjoittelu vaikeisiin kysymyksiin.

PR-yritykset voivat myös auttaa C-tason johtajia rakentamaan mainettaan toimialansa ajatusjohtajina ja asiantuntijoina. He tekevät tämän yhdistelmällä mediakoulutusta, mediasuhteita ja digitaalisen profiilin rakentamista. PR-yritykset konsultoivat usein säännöllisesti ylempiä johtajia viestintäasioissa, jotka voivat vaikuttaa brändin yleiseen suorituskykyyn.

Omistettu media & sisältöstrategia

Omistettu media kattaa sisällön julkaisemisen brändin omistamissa lähteissä, kuten asiakaskohtaisessa blogissa, sähköpostikampanjoissa tai sosiaalisen median profiileissa. PR-päälliköiden on joko luotava sisältö itse tai autettava strategian laatimisessa yhdessä copywritereiden, toimittajien ja vierailevien blogien kirjoittajien tiimin kanssa. He saattavat myös vastata mahdollisten ulkoistettujen sisällöntuottajien käsittelystä.

Digitaalinen viestintä

PR-toimisto rakentaa brändisi mainetta – monien viestintävälineiden avulla. Tämä voi tapahtua vaikuttajien sitouttamisen, ansaitun median (esim. artikkelit ja arvostelut), maksetun median (esim. mainosartikkelit ja sponsoroidut artikkelit) ja muiden alustojen kautta. Jotkut PR-toimistot saattavat myös hallinnoida sosiaalista mediaa ja muita digitaalisen markkinoinnin palveluja, kuten PPC:tä, SEO:ta, sähköpostimarkkinointia ja niin edelleen. PR-toimistot valvovat asiakkaansa verkkoläsnäoloa, mukaan lukien verkkosivujen optimointi, visuaalisen ilmeen kehittäminen ja mainoskampanjoiden hallinnointi.

Nykyaikaisessa dataan perustuvassa maailmassa on ratkaisevan tärkeää analysoida kaikkea sisältöä, joka osuu tai julkaistaan. Medianseurantatyökalujen käyttö on elintärkeää nykypäivän PR-tiimeille, jotka haluavat löytää nopeasti oivalluksia siitä, mikä on tehokasta, ja taittaa nämä havainnot takaisin työnkulkuunsa.

Sisäinen viestintä

Yritysten kasvaessa yritysviestinnän merkitys kasvaa. Yritysviestijät työskentelevät usein eri puolilla yritystä toimivien sidosryhmien kanssa kehittääkseen ja jakaakseen oikeaa tietoa työntekijöille ja tärkeimmille tytäryhtiöille.

PR-toimistot auttavat asiakkaitaan myös sisäisessä viestinnässä yrityksen työntekijöiden kanssa. Tähän voi kuulua mitä tahansa säännöllisistä yrityspäivityksistä organisaatiossa tapahtuvista suurista muutoksista tiedottamiseen. Käyttämällä erilaisia kanavia, kuten sähköpostia, Slackia ja niin edelleen. PR-päälliköt varmistavat, että viestit eivät ainoastaan tavoita oikeaa yleisöä, vaan ovat myös motivoivia tekemään haluttuja toimia. Yritysviestintään liittyy säännöllisesti vuorovaikutusta ylempien johtajien ja henkilöstöosastojen kanssa.

Rahoitussuhteet

PR-toimistot auttavat asiakkaitaan viestimään sijoittajien ja osakkeenomistajien kanssa. Toimisto tarjoaa sijoittajille ajantasaista tietoa yrityksen tuloksista ja uutisista, ja se voi myös auttaa yrityksiä välittämään asianmukaisesti kaikki taloudelliset mahdollisuudet potentiaalisille sijoittajille.

Hallitussuhteet

Yritykset käyttävät PR-toimistoja auttamaan hallituksen politiikan muutosten aikaansaamisessa ja haastamaan päättäjiä harkitsemaan jotain toisella tavalla.

Kriisiviestintä

Kriisiviestintä ja maineenhallinta eivät ole eräänlainen turvatyyny, joka ilmestyy, kun jotain pahaa tapahtuu. Ne ovat turvavöitä, joita yrityksen tulisi aina käyttää. Nykypäivän nopeassa uutisjakelussa on tärkeää, että yrityksellä on suunnitelma B siltä varalta, että mediassa jokin menee pieleen.

PR-toimistot voivat auttaa yrityksiä hallitsemaan mahdollista viestintäympäristöä, joka syntyy, kun yritykset törmäävät ongelmiin tai negatiivisiin mediajulkaisuihin.

Sosiaalisen median hallinta

Sosiaalisen median ja yhteisöjen hallinnasta on tullut yhä useammin myös osa PR-vastuuta. Tämä johtuu siitä, että sosiaalinen media on yksi asia, jonka useimmat ihmiset tarkistavat saadakseen lisätietoja yrityksestä, ja siitä on tullut myös asiakaspalvelun etulinja. Yhteisöhallinto huolehtii sosiaalisen median seurannasta, vastaa käyttäjien kyselyihin ja välittää asioita tarvittaessa asiakashallinnolle.

Tämä sisältää myös sisällön luomisen ja julkaisemisen sekä positiivisiin tai negatiivisiin kommentteihin vastaamisen sitoutumisen lisäämiseksi. PR-toimistot voivat myös tarjota koulutusta, jotta työntekijät osaavat edustaa brändiä parhaiten digitaalisessa maailmassa.

Multimedian kehittäminen & visuaalinen tarinankerronta

Tämän päivän PR-päälliköiltä odotetaan vahvaa ymmärrystä siitä, miten yrityksen viestejä levitetään multimediaan. PR-asiantuntijat käyttävät storyboardeja ja luovia briiffejä varmistaakseen, että sisältö välittää brändin asemoinnin ja viestinnän.

Tapahtuma &; elämyksellinen markkinointi

Tapahtuma- ja elämysmarkkinoinnin tukeminen on yhä tärkeämpää brändeille. PR-tiimit ovat brändinsä puolustajia, ja heidän tehtävänään on varmistaa, että elämysmarkkinointi välittää brändin viestinnän oikein. Lisäksi PR-toimistot auttavat valvomaan, että elämysmarkkinointitapahtuma tekee positiivista ansaittua mediajulkisuutta.

Influencer Marketing &; Blogger Relations

Influencer-markkinointi on tulevaisuutta, ja se nousee suositun Instagram-henkilön sponsorointia korkeammalle. Viime vuosina sisältöä tuottavien ammatti- ja amatöörivaikuttajien määrä on kasvanut olennaisesti. Näillä tekijöillä voi olla suuri lukijakunta kohdeyleisön keskuudessa. Olipa kyse sitten vaikuttajasponsoroinnin kanssa työskentelystä tai sitoutumisesta orgaanisten brändin puolestapuhujien palkattomaan verkostoon, vaikuttajamarkkinointi ja bloggaajasuhteet ovat yhä tärkeämpiä, kun omakustanteet kehittyvät ja vaikuttavat yhä enemmän ihmisiin.

C-suite-tuki

Hyvä PR-toimisto on pohjimmiltaan ammattimainen neuvonantaja, joka antaa asiakkaalleen (yritykselle, yritykselle tai yksityishenkilölle – jos kyseessä on henkilökohtainen PR) viestintäneuvoja. Yrityksen, joka palkkaa PR-toimiston, tulisi olla avoin ehdotuksille ja sille, että heidän ideoitaan kyseenalaistetaan – sillä juuri sitä parhaat toimistot tekevät. On tärkeää, että asiakas ja PR-toimisto tekevät yhteistyötä parhaiden tulosten saavuttamiseksi.

PR-raportointi

Tämän päivän esimiehet toimittavat PR-raportteja johtajien kanssa ja myös poikkitoiminnallisesti.

PR-toimisto vai PRNEWS.IO?

Pitäisikö palkata PR-toimisto vai käyttää PRNEWS.IO:n palveluita? Vastataksesi tähän kysymykseen vertaa tarpeitasi ja resurssejasi:

PR-toimisto vs. DIY vs. PRNEWS.IO
Lue lisää: PR-toimiston palkkaamisen piilokustannukset

Päättely: Mitä PR-toimisto tekee?

Olipa kyse sitten brändin tunnettuuden rakentamisesta tai liikenteen ja myynnin synnyttämisestä, PR-markkinointi toimii viestinnän hallitsemiseksi ja molempia osapuolia hyödyttävien suhteiden rakentamiseksi yrityksen ja sen yleisön välille. Vaikka jotkut saattavat edelleen väittää, että PR-toimistot ovat täynnä valehtelijoita, jotka yrittävät vaikuttaa yleiseen mielipiteeseen, toivottavasti tämä viesti antoi sinulle paremman käsityksen siitä, mitä PR oikeastaan tarkoittaa.

Uusimmat lähettäjältä Blog