Copywriting Tips & Trends: Miten sisältö todella toimii vuonna 2023?

18 minuuttia luettu
–>
Copywriting Tips: Kuinka tehdä sisältöä, joka oikeasti toimii i

Eikö sinua pelota ajatus aloittaa seuraavan postauksen kirjoittaminen verkkosivuillesi? Entä saada tekstisi myyväksi? Emme aio kaupitella vanhoja juttuja sanottuamme, että pätevä sisältö on loistava mahdollisuus houkutella asiakkaita. Tässä artikkelissa puhumme siitä, miten copywriting tehdään kirjaimellisesti, ottaen huomioon kaikki trendit & copywriting tips.

Paras copywriting-kaava

Kirjoititpa sitten hyvin tai et, kirjoita rohkeasti

– Bill Stout

C.C.R

Tämä lyhenne ei sinänsä ole copywriting-kaava. Se on jotakin, jonka poimin opiskeluaikana kirjallisuuden kurssilla. Mutta olen käyttänyt sitä jo jonkin aikaa, ja se on tuottanut vaikuttavia tuloksia ja saanut muutaman asiakkaani hymyilemään.

Se tarkoittaa Conflict, Climax, and Resolution.

Pelko ja halu

Kirjoittaminen on tavaroiden ja palveluiden myymistä varten. Tässä vaiheessa on hyödyllistä muistaa tosiasia, joka ei ole koskaan muuttunut ikimuistoisista ajoista lähtien: ”Ihmiset ostavat kahdesta syystä – pelosta tai halusta.”

Jos kirjoitat myynti- tai markkinointitekstiä, yritä selvittää, mitä ihmiset pelkäävät, tai yritä ymmärtää, mitkä ovat heidän unelmansa, toiveensa (halun osuus). Tarjoa sitten joko RATKAISU heidän ongelmaansa (pelko) tai tarjoa TARJOUS, josta he eivät voi kieltäytyä (ahneus). Jos onnistut siinä, kopio toimii ja ihmiset alkavat ostaa tuotetta tai palvelua.

Tämä on suosikkikaavani copywritingissa: kirjoita puhuttelemaan pelkoja ja toiveita. Se toimii aina.

PAS: ongelma, levottomuus ja ratkaisu

”Luotettavin myyntikaava, joka on koskaan keksitty”

– Dan Kennedy

Lempikaavani copywritingin tekemisessä on PAS.

PAS copywriting on hyvin erityinen tapa kirjoittaa tuotteesta tai palvelusta.

Se yhdistää kolme elementtiä: ongelma, agitaatio (saa ihmiset järkyttymään) ja ratkaisu.

Paras PAS-myyntikirjeessä on kaikki kolme elementtiä, ja se antaa asiakkaalle koko joukon syitä ostaa sinulta.

PAS-myyntikirjeessä on kaikki kolme elementtiä.

PAS-tekstinkirjoittamisessa on kyse myyntikirjeen kirjoittamisesta, joka tarjoaa ratkaisuja lukijoiden ongelmiin. Siihen kuuluu lukijoiden ongelmien oppiminen, kysymykset, joihin he haluavat vastauksen, ja sen jälkeen yhä vakuuttavampien tarjousten luominen, jotka johtavat heitä varovasti kohti lopullista toivottua lopputulosta: ”MYYNTI”.

FAB: ominaisuus, etu, hyöty

Tämä lähestymistapa on ihanteellinen syvällisemmin sitoutuneille potentiaalisille asiakkaille ja ihmisille, jotka etsivät aktiivisesti lisätietoja. Siinä keskitytään tuotteesi hyötyyn, ”mitä hyötyä siitä on minulle” -tekijään. Kuten vanha sanonta kuuluu, ominaisuudet kertovat, hyödyt myyvät. Maalaamalla hyvin selkeä kuva siitä, miten potentiaalinen asiakkaasi hyötyy tuotteestasi tai palvelustasi, annat merkityksen ja emotionaalisen arvon niille ominaisuuksille, jotka muutoin jäisivät tyhjiksi ominaisuuksiksi.

Parhaat copywriting-vinkit

Mitä sitten?

Joskus kun kirjoitamme brändistä, tuotteesta tai palvelusta, ehkä jopa omasta, voimme jäädä kiinni yksityiskohtiin emmekä muista miettiä, miksi jonkun muun pitäisi välittää tästä. On tärkeää ottaa askel taaksepäin ja kysyä itseltään ”vastasinko ”niin mitä?” -kysymykseen”. Miksi tämä tieto on tärkeää, relevanttia tai jopa hyödyllistä? Jatkaisinko tämän lukemista?

Yleisösi etsii hyvin konkreettisia vastauksia ongelmiinsa tai kipupisteisiinsä. Mitä tarkemmin vastaat heidän kysymyksiinsä, sitä sitoutuneempia he ovat.

Ole strategisesti väärässä

Meidät pommitetaan mainonnalla ja suoraan sanottuna suurin osa siitä jää pois.

Kokemukseni mukaan sellaisen asian esiin tuominen, joka ei sovi tai on ristiriitaista, on yksi parhaista tavoista saada nopeasti lukijan huomio kiinnitettyä.

Oh, ja ole ytimekäs koukkusi kanssa. Jos pystyt yhdistämään nämä kaksi, mahdollisuutesi tulla luetuksi huipentuvat.

Tutkimus

Tutkimukseen tulisi käyttää puolet siitä ajasta, jonka käytät projektiin.

Se antaa sinulle etulyöntiaseman, joka vain harvoilla muilla on, nostaa onnistumisprosenttiasi ja antaa yleensä sen ainutlaatuisen lähestymistavan, joka myy.

Saat kirjoittamisen ja tarkistamisen sujumaan myös paljon nopeammin.

Kirjoita suunnitelmallisesti

Kirjoita pääpiirteittäin kaikki, mitä haluat sanoa, jotta et jätä mitään sanomatta. Käytä näitä muistiinpanoja viitteenä, kun kirjoitat tekstiäsi. Yritän selventää muistiinpanoista kohtia, jotka sisällytän kopiooni, jotta vältän toistamasta itseäni.

Kokemukseni mukaan tämä antaa minulle selkeyttä ja antaa minulle etukäteen tietää, toimiiko tarina tai konsepti.

Tämänhetkiset copywriting-trendit

Me kaikki olemme runoilijoita

Patrick Ward, suurnopeusasiantuntija, kertoo ajatuksiaan Forbesin haastattelussa: ”Yritysten suosima sosiaalinen media LinkedIn asettaa etusijalle ne viestit, jotka sisältävät rytmiä. On niin suloista lukea runoja kännykällä, kun kerronnan tapa kutsuu lukijan tunnematkalle. Näin potentiaalinen asiakas haluaa kuluttaa tekstejäsi ja sitä kautta tuotteitasi vielä enemmän.”

Todellakin meillä on tapana muistaa riimitellyt mainoslauseet, vaikka niiden kirjallisuuden eminenssi jättäisikin paljon toivomisen varaa.

• Ole viisas – alkaloi
  • Grace, Space, Pace
  • Ei akku ole vahvempi pidempään.
  • Mihin ikinä menetkin, verkostomme seuraa sinua
  • Typhoon kanssa saat vain ’OO’

ovat ensimmäisiä mottoja, joita voi keksiä.

Kuten siis käyttää riimiä copywritingissa? Rishi Dastidar ehdottaa useiden ideoiden käyttöä.

• Kovuus on lahjakkuuden sisar. Älä kirjoita liikaa. Samoin älä rytmittele pitkään. Hienot minuutit riittävät;
  • Tekniikka ’silmäpallopotkut’ on scifi-kirjailija Rudy Rookerin keksimä: lukijaan pitää tehdä vaikutuksen käyttämällä kahta yhteensopimatonta sanaa yhdessä lauseessa. Ihmisillä on taipumus luottaa niihin, jotka aiheuttavat ristiriitaisia tunteita. Havainnollistetaanpa, mitä on sanottu aiemmin. Finetran valmistamat vuodevaatteet ehdottivat seuraavia mainoksia: ”Missä painajaisetkin saavat levätä”. Samaan aikaan Unileverin Lifebouy pelasi ihmisten käsivarsilla olevien pöpöjen pelkoa sanomalla: ”Syöt sitä, mitä kosketat”;
  • .
  • Käytä sarjakuvamaisia nelisäkeitä esimerkiksi luodaksesi omaperäisen kuvauksen ”Tietoa meistä” verkkosivustolla;
  • Entä runollinen proosa? Valkoinen säe voi olla erinomainen teksti lyhyen kirjeen, postikortin, faktaesimerkin, vakavaan tyyliin kirjoitetun humoristisen genren tai surrealistisen tarinan muodossa.

Kipu on edistyksen moottori

Etenkin se toimii, kun päästään asiakkaan kipuun. Deev Manicum Dell Boomi puhuu siitä, miten ymmärrys hyvistä teksteistä on muodostunut:

Aiemmin olemme luoneet sisältöä, jossa kerrotaan tarkemmin tuotteesta ja sen ominaisuuksista. Mutta sen jälkeen tiimimme tajusi, että oli tarpeen jakaa artikkeleita, jotka demonstroivat kuluttajien kipupisteitä.

Deev Manicum

Tietysti siirtyminen toiminnallisesta kuvauksesta ongelman ratkaisuun keskittymiseen mahdollistaa yrityksen arvojen perusteellisemman esille tuomisen.

Myös yrityksen arvot.

Miten rakentaa sisältöä kuluttajien tarpeiden pohjalta?

Tarjoamme toimintasuunnitelman:

1. määritä, kuka on kohdeyleisösi, ja luo muotokuva;
  2. ajattele, missä kohdeyleisösi asuu, seuraa foorumeita ja katso, mitkä aiheet kiinnostavat ihmisiä;
  3. valitse kolmesta viiteen tärkeintä ongelmaa, jotka koskevat yleisöä, ja laadi teemasuunnitelma; keksi sitä varten mielenkiintoisia otsikoita ja hahmottele, mistä aiot kirjoittaa;
  4. tarjoa personoitua sisältöä, kerro tarinoita, joissa ihmiset tunnistavat itsensä, jotta he luottaisivat sinuun ja olisivat kiinnostuneita tuotteistasi;
  5. älä unohda näyttää ulospääsyä kuvatusta tilanteesta – ota yhteyttä asiantuntijoihin ja anna arvokkaita vinkkejä, joita yleisösi voi käyttää heti viestin lukemisen jälkeen.

Verkostomarkkinointi muuten toimii usein tällä periaatteella. Sinulle kerrotaan esimerkiksi pitkä sydäntä särkevä tarina onnettomasta perhe-elämästä, rakastetun pettämisestä ja epäonnistumisista, jotka seurasivat päähenkilöä juuri siihen hetkeen asti, kun hän tilasi ”maagisia laihdutuspillereitä”. Vaikka kaikille on kerrottu tällaisten tuotteiden haitallisuudesta, tarinaa lukiessa monet naiset tunnistavat itsensä. Ainakin he kiinnostuvat tavaroista ja ehkä tilaavat.

Myös psykologit kääntyvät asiakkaiden etsimisessä ihmisen kivun käsitteen puoleen. Tein tutkimuksen todisteiden löytämiseksi ja analysoin konsulttien, kouluttajien ja muiden itsensä kehittämisen asiantuntijoiden profiileja sosiaalisessa mediassa. Perinteisesti heidät voidaan jakaa kahteen ryhmään. Jotkut tarjoavat palveluja käyttäen termejä, joita useimmat psykologiasta kaukana olevat ihmiset eivät ymmärrä. He tarjoavat ”inkontinenssin työstämistä”, ”valmentajaistunnon pitämistä”, ”syyllisyyden poistamista”, ”naisellisuuden pumppaamista” ja ”menestyksen saavuttamista muuttamalla ympäristöä”. Itse asiassa kohtaamme päivittäin jokaisen näistä näkökohdista. Mutta kun olemme lukeneet tällaisen ehdotuksen, emme näe siitä saatavaa hyötyä.

Miten usein esimerkiksi heräämme ajatuksella: ”Pitääkö meidän treenata kognitiivis-behavioraalisia reaktioita?”.” Veikkaan, että emme koskaan. Sanotaan yksinkertaisemmin: ”miten alkaa ansaita 30 prosenttia enemmän”, ”miten opettaa lapsi kommunikoimaan ikätovereiden kanssa” tai ”miten löytää yhteinen kieli teini-ikäisen kanssa” – ja mielikuvituksemme piirtää tietyn tuloksen.

Palataan kuitenkin takaisin tutkimukseen. Eniten tykkäyksiä ja repostia saavat ne psykologit, jotka tarjoavat konkretiaa, vähiten – abstraktit postaukset. Syynä on se, että jälkimmäiset kaivautuvat alitajunnan villeihin alueisiin, ja edelliset työskentelevät asiakkaan ”kivun” kanssa.

Huulenhaku ja avainsanat

Ihmiset käyttävät Siriä, Googlea, Alexaa ja vastaavia viestintäkanavia. Toisaalta se on paljon kätevämpää kuin pyynnön kirjoittaminen käsin. Toisaalta työtä on tullut lisää copywritereille, joiden on nyt tiedettävä asiakkaiden tarkat pyynnöt voidakseen käyttää niitä SEO-materiaaleissa.

Carmine Mastropierro väittää esimerkiksi, että sen sijaan, että kysytään: ”New Yorkin parhaat asianajajat”, pitää kirjoittaa: ”Mitkä asianajajat ovat parhaita New Yorkissa”. No, lause ”Toronton väkiluku 2022” pitäisi korvata lauseella ”Mikä on Toronton väkiluku vuonna 2022?”

Miten luoda unelmiesi viesti

Neil Patelin tekemän markkinatutkimuksen mukaan täydellisen blogin tulisi sisältää seuraavat elementit:

• käytännöllisiä neuvoja – älä ehdota lukijalle strategioita tai ideoita, vaan sinun on näytettävä, miten niitä voi käyttää;
  • erityiset tiedot, grafiikat, tilastot tukevat näkemystäsi;
  • looginen rakenne ja hyvä muotoilu auttavat lukijaa ymmärtämään sisältöä paremmin;
  • SEO-materiaalit;
  • kieliopillisten, oikeinkirjoituksellisten ja tyylillisten standardien noudattaminen;
  • yksilöllisen tyylin avulla voit olla erilainen kuin miljardi muuta blogia;
  • video ja visuaalisuus tekevät blogeista informatiivisempia: Joe Reaganin mukaan 45 % kaikista internetin käyttäjistä kuuntelee podcasteja ja 40; kun taas millenniaalit luottavat täysin videon kaltaiseen sisältömuotoon.

Youtuben vahvuus ja voima | Copywriting Trends

Michael Stelzner haastatteli Sin Cannelia, Think Marketing Podcastin ja YouTube Secrets -kirjan kirjoittajaa, Social Media Examinerille. Siinä todetaan, että markkinoijien tulisi kiinnittää ensimmäisenä huomiota Youtubeen. Sin Cannel kokosi kanavalleen 1,5 miljoonaa tilaajaa ja kertoi syitä Youtube-kanavan perustamiseen:

• YouTube ylpeilee kahdella miljardilla aktiivisella käyttäjällä;
  • Samanaikaisesti nykyaikaiset sukupolvet, kuten Z-sukupolvi ja millenniaalit, katsovat jatkuvasti videoita;
  • 50 % useammista aikuisista käy säännöllisesti tällä alustalla;
  • Googlen siteeraamien tilastojen mukaan 68 % ihmisistä käyttää YouTubea saadakseen vastauksen kysymykseen.

Videosisällön tekijöiden oletetaan samalla täyttävän seuraavat markkinavaatimukset:

1. Laatu on tärkeämpää kuin määrä. Esimerkiksi monet bloggaajat lataavat videoita päivittäin, mutta eivät saa niin paljon katselukertoja kuin tarvitsisivat. Sin Cannel suosittelee lataamaan 1-2 laadukasta videota viikossa. ”YouTube on hakukone, jonka avulla arvokkaat videot pääsevät kärkeen, ja ne saavat mahdollisuuden pysyä kärkisijoilla monta vuotta.”

2. Brand management hallitsee markkinointia. Kuvittele, että ostamme Nike-urheiluvaatteita, emme Facebookissa rakennetun erinomaisen mainosstrategian vuoksi, vaan siksi, että he ovat luoneet brändi-identiteetin ja brändin tunnettuuden vuosikymmenien ajan. YouTubeen lataamiesi videoiden ei pitäisi vain myydä vaan myös edustaa brändiäsi.

3. Seitsemännen laki markkinoinnissa sanoo: ”Saadaksesi aikaan halusi ostaa minkä tahansa tuotteen, sinun on nähtävä se vähintään seitsemän kertaa.” Googlen tilastojen mukaan tarvitaan kuitenkin 21-25 vuorovaikutuskertaa, jotta tuote saadaan myytäväksi.

Sin Cannel puhuu myös markkinoinnin uteliaisuudesta: ”Sinun ei tarvitse ajatella vain myyntiä. Itse asiassa, jos kiinnostat ihmisiä, ihmishuhu ylistää sinua. Sen sijaan, että raportoisit tuotteen ominaisuuksista, näytä vain, kuinka hyvä se on, ja mainitse, että esimerkiksi sinä ”pidät todella silmänalusista”.” Yleisösi kysyy itseltään, mikä se on ja mitä ominaisuuksia siinä on. ”

4. Little Monster Media Co.:n Matt Gylan mukaan katsotuimmat videot ovat niitä, joissa näytetään tarjouksia, joilla on selkeä tuotteen arvo. Näin ollen sinun ei kannata ladata videota, joka ei houkuttelisi tilaajiasi.

5. Kyberturvallisuus kannattaa ottaa huomioon. Nykyään hyökkäyksiä voi tapahtua paitsi reaalimaailmassa myös virtuaalitodellisuudessa. Mitä arvokkaampaa sisältösi on, sitä todennäköisempää on, että hakkerit ovat siitä kiinnostuneita. Mieti siis etukäteen, miten voit suojata IP-osoitteesi ja tutustu mitä on VPN.

How to Write Press Release - Guidelines, Formats, Free Samples

Johtopäätös: Copywriting Tips & Trends

Sisältöä on hyvin epätodennäköistä olla olemassa ilman videota, visuaalista komponenttia ja tietysti brändinhallintaa. Luo ainutlaatuinen tuote ja kirjoita siitä tekstejä! Me puolestaan autamme sinua.

Tallenna Pinterestiin

Voit tallentaa tämän sivun Pinterest-taulullesi myöhempää käyttöä varten.

Uusimmat lähettäjältä Blog