Mitä on sponsoroitu sisältö? Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää

35 minuuttia luettu
–>
Mitä on sponsoroitu sisältö

Kuluttajat ovat kyllästyneet ainaiseen in-your-face-mainontaan, joten matalan kynnyksen sponsoroidun sisällön käyttäminen on loistava tapa saada brändisi useampien ihmisten tietoisuuteen.

Sponsoroitu sisältö on tehokas väline, jolla tavoitat kohdeyleisösi hienovaraisesti mutta tehokkaasti. Koska sisältöä isännöidään verkkosivustolla, jota sen yleisö kunnioittaa tai tunnustaa, mainostajalle taataan näkyvyys ja sitoutuminen, ja mainosten estämisen riski on minimaalinen.

Sponsoroidun sisällön avulla voit tavoittaa yleisösi ei-tunkeutuvalla tavalla. Koska se muistuttaa toimituksellista sisältöä, ihmiset sitoutuvat siihen todennäköisemmin.

Voit löytää esimerkkejä sponsoroidusta sisällöstä eri alustoilla. Se vaihtelee sosiaalisessa mediassa julkaistavasta sisällöstä bannerimainoksiin, videoihin – ja kaikkeen siltä väliltä.

Sponsoroitu sisältö on houkutteleva tapa kertoa ihmisille enemmän siitä, mitä teet, koska se sisältää hyvää tietoa ja tuntuu sopivalta asiayhteyteen.

Sponsoroitua sisältöä on ollut olemassa jo vuosikymmeniä, alkaen painetuista julkaisuista. Digitaalisen sisällön tulon jälkeen brändien integrointi sponsoroituun sisältöön televisio-ohjelmissa, digitaalisissa artikkeleissa, podcasteissa ja YouTubessa on kuitenkin kehittynyt valtavasti.

Puhdas ja yksinkertainen sponsoroidun sisällön määritelmä

Neljä ilmeistä tekijää muodostavat täydellisen sponsoroidun sisällön määritelmän:

• Se ei ole suoraa tai ”kovaa myyntitekniikkaa”
  • .
  • Se on yleensä samassa muodossa kuin julkaisijan (toimituksellinen) tavanomainen sisältö tietyllä alustalla.
  • Se pyrkii olemaan hyödyllinen, informatiivinen ja viihdyttävä.
  • Se pyrkii vaikuttamaan yleiseen käsitykseen brändistä (positiivisella tavalla).

Sponsoroidussa sisällössä ei siis ole kyse suorasta myynnistä, vaan brändin tunnettuudesta. Kyse on suhteen rakentamisesta potentiaalisiin tai olemassa oleviin asiakkaisiin ja asiakkaisiin.

Loppujen lopuksi kyse on suhteiden rakentamisesta.

Sponsoroitu sisältö on maksettu mainos, jonka jaat ja sisällytät kappaleisiisi, sulautuen saumattomasti sisältöösi.

Promotoidut postaukset ilmestyivät ensimmäisen kerran printtimediassa, ja niitä on ollut olemassa jo vuosikymmeniä. Kun digitaalinen mainonta on kuitenkin tullut hallitsevaksi tavaksi kuluttaa tietoa, printtimainokset ovat vähitellen hiipuneet. Jopa sosiaalisen median sivustoilla, kuten Instagramissa, sponsoroitu materiaali on yleistynyt.

Sponsoroitu sisältö on maksettu mainos, jonka jaat ja sisällytät kappaleisiisi, sulautuen saumattomasti sisältöösi; Kun asiakkaat ja yleisö törmäävät siihen, se ei yleensä tunnu tungettelevalta ja herättää yleisön uteliaisuuden. Markkinoijat ja tuotemerkit osallistuvat tähän vaihtoon saadakseen lisää verkkosivuliikennettä ja lisätäkseen tuotemerkin uskottavuutta aktiivisten lähteiden kanssa – mainosstrategia, joka lyö kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Minusta se tekee sisällöstä myös visuaalisesti miellyttävää ja tiivistä, ja siinä on viittauksia, joita katsojat voivat käyttää ja joista he voivat nauttia, mikä lisää sivuston suunnittelun laatua.

Leo Coleman, päätoimittaja GamblingNgo.com

Sponsoroidun sisällön ja muunlaisen sisällön erot

Sponsoroitua sisältöä voi olla vaikea havaita, koska sitä voi olla monessa eri muodossa ja koossa. Se sekoitetaan usein muunlaiseen mainontaan ja brändiviestintään. Niissä on kuitenkin joitakin merkittäviä eroja. Keskusteltaessa sponsoroidun sisällön eroista on hyvä tarkastella ensin, mitä sponsoroitu sisältö ei ole.

Mitä eroa on lehdistötiedotteella ja sponsoroidulla sisällöllä?

Lehdistötiedote on virallinen lausunto, jonka yleensä laatii PR-ammattilainen. Lehdistötiedotteet ovat lähinnä brändin uutisia ja ilmoituksia. Lisäksi yritys itse uskoo, että tiedote on ratkaiseva, joten sillä ei ole väliä, pitääkö yleisö sitä merkittävänä vai ei.

Sivumennen sanoen, voit nähdä lehdistötiedote-esimerkkejä linkin takaa.

Sponsoroitu sisältö on samanlaista kuin brändin tuottama toimituksellinen sisältö. Koska se sulautuu hyvin orgaaniseen sisältöön, se näyttää ja tuntuu natiivilta. Sponsoroitu sisältö eroaa siitä, että yleisön kiinnostuksen kohteet ovat tärkein ajuri. Onnistunut natiivimainonta näyttäytyy yleisölle aitona, hyödyllisenä ja viihdyttävänä. Sponsoroitu sisältö ei joskus kerro brändistä (ainakaan selvästi).

Sisältömarkkinointi ei ole sponsoroitua sisältöä

Sponsoroitu sisältö on osa sisältömarkkinointia. Sen on tarkoitus olla viihdyttävää, informatiivista tai hyödyllistä (sen sijaan, että se olisi vain jälleen yksi myyntipuhe).

Sisältömarkkinointi on prosessi, strategia, jota yritys noudattaa sitouttaakseen yleisönsä ja muuttaakseen heidät uskollisiksi asiakkaiksi tai ainakin liidiksi. Sisältömarkkinointiin kuuluu sponsoroitu sisältö yhtenä tehokkaana keinona houkutella tällaisia käyttäjiä.

Toimituksellinen sisältö ei ole sponsoroitua sisältöä

Jos etsit toimituksellisen sisällön määritelmää, se tarkoittaa periaatteessa mitä tahansa ei-mainostavaa sisältöä. Mutta kuten monissa asioissa mediamaailmassa, sen vedet ovat hieman mutaiset. Toimituksellisen sisällön pitäisi olla sen varsinaisessa merkityksessä puolueetonta, puolueetonta ja tasapainoista – mutta pääasiassa se on kuitenkin julkaisun mielipide.

Sentähden se on usein subjektiivista. Toimituksellisen sisällön tulisi olla ”sopusoinnussa” yleisönsä kanssa – se voi olla syy siihen, että yleisö ylipäätään tulee sinun luoksesi. Kyse on luottamuksesta. Yleisö luottaa siihen, mitä toimituksellinen sisältö sanoo.

Toimituksellisen sisällön määrittely on kuitenkin vaikeaa. Se, missä määrin toimituksellinen sisältö on koskaan todella puolueetonta, on kiistanalaista. Moniin toimituksellisiin sisältöihin vaikuttavat esimerkiksi omistajuuskysymykset tai poliittinen suuntautuminen. Koska toimituksellisella sisällöllä on valta vaikuttaa muihin, ei ole yllättävää, että myös siihen voidaan ”vaikuttaa”.

Advertorials are not Sponsored Content

Advertoriaaleissa esitetään mainoskopio toimituksellisena sisältönä periaatteessa keinona vaikuttaa uskottavalta. Advertorialit ovat ovela (joidenkin mielestä hieman epärehellinen) markkinointikeino.

Sponsoroitu sisältö sen sijaan kertoo nimenomaan brändistä. Koko ideana on saada yleisö tietoiseksi brändistä – ei piilottaa sitä salakavalasti.

Mitä natiivimainonnasta?

Sponsoroitu sisältö, kaikesta tehokkuudestaan ja houkuttelevuudestaan huolimatta, tunnistetaan usein virheellisesti perinteiseksi natiivimainonnaksi.

Sponsoroitua sisältöä kutsutaan usein natiiviksi mainonnaksi. Miksi?

Natiivilla tarkoitamme, että se on yhteistä sille media-alustalle, jolla sisältö julkaistaan. Esimerkiksi Facebookissa natiivimainonta näyttää aivan kuin Facebook-postaus, ja Twitterissä se näyttää aivan tavalliselta twiitiltä.

Käsitteellä ”natiivimainonta” tarkoitetaan journalistisissa yhteyksissä esiintyvää mainosmateriaalia, joka on luonnollisesti integroitu aineistoon. Seuraava askel voi olla maksaminen verkkosivustolle tai kustantajalle siitä, että se sisällytetään kuratoituun artikkelivalikoimaan niiden kotisivuilla.

Mikäli puhumme sisältömuotojen eroista, tutustu blogiimme aiheesta 3 eroa artikkelin ja lehdistötiedotteen välillä.

Miten tunnistat sponsoroidun sisällön esimerkin?

Monet media-asiantuntijat ja analyytikot ovat yrittäneet päästä käsiksi tähän kysymykseen. Sisältömarkkinoinnin asiantuntijat, Contently, tekivät Tutkimuksen tästä.

Oheinen kaavio todella korostaa ihmisten vaikeutta erottaa sponsoroidun sisältömainonnan ja aidon artikkelin välillä. Vaikuttaa siltä, että useimmilla olisi vaikeuksia määritellä selkeästi sisällön sponsorointi. Ei ihme, että niin monet ihmiset eivät tunnista sisällön sponsorointia, kun he näkevät sen!

Mihin tarvitset sponsoroitua sisältöä?

Yksinkertaisesti ajateltuna, katso asiaa näin: Kaikki tekevät sitä, joten sinunkin pitäisi!

Digitaalisessa maailmassa mittaaminen hallitsee: Numerot, tilastot ja analytiikka – näin arvioimme menestystä.

Takana vuonna 2014, EMarketer’s Native Advertising Roundup raportoi, että lähes 75 % kaikista mediaostajista käyttää natiivimainontaa. Yli 90 % odotti vähintään saman rahankäytön jatkuvan tulevina vuosina.

Sponsoroitu sisältö on brändin maksamaa sisältöä, joka ilmestyy median verkkosivustolla tai painetussa julkaisussa. Ne luodaan tiedottamaan tai viihdyttämään julkaisun yleisöä. Tämä sisältö edistää positiivista käsitystä brändistä. Sponsoroitu sisältö kertoo tarinan, jossa on hienovaraisia viittauksia brändiin. Se tarjoaa lukijoille merkityksellistä ja arvokasta tietoa, joka voi viihdyttää tai kouluttaa. On välttämätöntä sisällyttää toimintakutsu.

Kuluttajat käyttävät sponsoroidun postauksen lukemiseen yhtä paljon aikaa kuin orgaanisen sisällön lukemiseen. Yhä useammat julkaisijat ja mediaostajat ottavat sponsoroidun sisällön omakseen. Sponsoroitu sisältö on loistava väline, jonka avulla brändi voi lisätä tunnettuutta, päästä ihmisten tietoisuuteen ja lisätä liikennettä. Kun olet epävarma, pidä mielessä, että kuluttajat eivät halua lukea lehdistötiedotteita ja toimittajat eivät halua lukea mainoksiasi.

Sponsoroidun sisällön hyödyt

Ihmiset kiinnittävät todennäköisemmin huomiota sponsoroituun materiaaliin, jos se tulee uskottavasta lähteestä, eikä brändiltä, jonka he tuntevat ja johon he luottavat.

Sponsoroidun sisällön ilmeisin hyöty on tulojen kannalta. Pelkästään Yhdysvalloissa vuonna 2013 natiivimainontaan käytettiin yhteensä 1,3 miljardia dollaria. Tämän odotetaan nousevan lähelle 10 miljardia dollaria vuoteen 2018 mennessä.

Vähemmistö kustantajista odottaa, että natiivimainonnan osuus kaikista vuotuisista digitaalisista tuloista on 25 prosenttia – ja tämän luvun odotetaan vain kasvavan.

Mutta sponsoroidun sisällön hyödyt ulottuvat vielä paljon pidemmälle. Se on loistava tapa nostaa tietoisuutta tietystä tuotteesta tai palvelusta tai brändistä yleisemmin. Kilpailevilla markkinoilla – tai markkinoilla, joille olet uusi – sponsoroitu sisältö voi olla erittäin hyödyllistä.

Kaupallisen tunnettuuden lisäämisen lisäksi sponsoroidun sisällön avulla voit tietysti kouluttaa ja tiedottaa kohderyhmääsi. Koulutus-/tiedotusnäkökulmaa ei pidä jättää huomiotta, sillä sen avulla voit kasvattaa mainetta ajatusten johtajana/asiantuntijana. Sponsoroidun sisällön avulla pääset ihmisten tietoisuuteen.

Kun sinusta tulee arvostettu ja hyödyllinen brändi – sellainen, johon voidaan luottaa, että tarjoat rikasta ja hyödyllistä sisältöä – lisääntynyt liikenne on lähes pakko seurata. Siitä seuraa johtolankojen ja konversioiden lisääntyminen.

Tämä vie meidät takaisin siihen, mistä aloitimme – lisääntyneisiin tuloihin.

Miten luot sponsoroitua sisältöä, joka toimii?

Tutkimusten mukaan brändätty sisältö muistetaan kaksi kertaa pidempään kuin yleinen mainonta.

On muutamia asioita, joita kannattaa välttää, jos haluat tuottaa hyvin toimivaa sponsoroitua sisältöä. Minkä tahansa tuotesijoittelun on vaikutettava luonnolliselta ja aidolta. Kun se näyttää väkinäiseltä, epämääräisen epätavalliselta tai herättää pienintäkään yllätyksen häivää, se ei vaikuta aidolta.

Sponsoroidun sisällön pitäisi antaa katsojalle vaikutelma, että hän on saanut tietoa eikä vain altistunut mainokselle. Tämän seurauksena ihmiset saavat paremman kuvan yrityksestäsi ja sen tuotteista.

Kuvauksen tulisi olla laadukasta. Vältä myös tekstin monistamista – se haisee aina mainonnalta! Älä käytä liikaa avainsanoja ja hashtageja – se saa tekstin näyttämään roskapostilta!

Suuri osa sponsoroidun sisällön saamisessa näyttämään aidolta ja luonnolliselta on varmistaa, että se kertoo tarinan. On tärkeää, että sisältö ei keskity vain tiettyyn palveluun tai tuotteeseen tai siihen, mitkä ovat sen edut ja ominaisuudet (vaikka ne olisivat kuinka hyviä!).

Jos sisältö lankeaa tähän ansaan, se tuntuu lähinnä myyntipuheelta. Kukaan ei pidä myyntipuheista, mutta kaikki rakastavat hyvää tarinaa!

Kertominen luo yleisölle kontekstin. Se tuo sisältöön tunnetason ja tekee siitä samaistuttavaa, aitoa ja rauhoittavaa. Siitä rakentuu luottamus ja auktoriteetti.

Sponsoroidun sisällön levittäminen on seuraava ratkaiseva vaihe. On olemassa lukuisia jakelualustoja joita on saatavilla, ja pakettihinnat määräytyvät useiden tekijöiden mukaan, kuten sähköpostin, näyttävän mainonnan tai sosiaalisen median mainonnan mukaan. Useimmat alustat tarjoavat erilaisia ”pakettiextroja”, jotka voit valita tarpeidesi ja budjettisi mukaan. Hinnat määräytyvät myös alustaan itseensä vaikuttavien tekijöiden mukaan – sen Page Rank, domain-auktoriteetti ja niin edelleen.

Toinen ilmeinen lähestymistapa on tehdä yhteistyötä bloggaajien kanssa – jälleen kerran tietyn bloggaajan ”tavoittaminen” määrittää pitkälti hinnoittelun. Käytettävissä on erilaisia työkaluja ja verkostoja, jotka lähinnä yhdistävät brändit bloggaajiin.

Johtopäätös

Keskeisesti kyse on yhdestä yksinkertaisesta asiasta: jos sponsoroitu sisältö ei ole laadukasta sisältöä, sitoutuminen on heikkoa. Jos se ”tuntuu” mainokselta, yleisö ei osta sitä.

Ja päinvastoin, jos sisältö on laadukasta, se tuntuu täysin orgaaniselta. Se näyttää natiivilta.

Tällöin sinulla on sisältöä, joka tuo tuloksia!

Toimialan asiantuntijat sponsoroidusta sisällöstä

Krittin Kalra, perustaja at Writecream

Krittin Kalra, Writecreamin perustaja

Minulla on kokemusta sekä sponsoroidun sisällön että yrityksemme luoman sisällön kanssa työskentelystä. Tässä on minun näkemykseni tämäntyyppisestä sisällöstä. Mielestäni sponsoroitu sisältö voi olla erittäin tehokasta oikeassa yhteydessä. Sitä voidaan käyttää keinona rakentaa luottamusta ja luoda suhde yleisöön. Sitä voidaan käyttää yleisön kouluttamiseen tietystä aiheesta. Sitä voidaan käyttää auttamaan yleisöä ymmärtämään monimutkaista aihetta helpommin. Mielestäni ainoa kerta, jolloin tämäntyyppinen sisältö ei ole tehokasta, on se, kun sitä käytetään keinona myydä jotain.

Minusta sisältö on loistava tapa lisätä arvoa sivustollesi. Se on hyvä tapa osoittaa, että olet valmis panostamaan sisältösi laatuun. Se on myös hyvä tapa saada sisältösi laajemman yleisön eteen. Ainoa asia, jonka sanoisin, on se, että sinun on oltava varovainen, ettet roskapostita yleisöäsi liian suurella määrällä sisältöä. On tärkeää, että sinulla on strategia, miten aiot toteuttaa tämäntyyppistä sisältöä.

Olen nähnyt sponsoroitua sisältöä käytettävän moneen tarkoitukseen. Sitä voidaan käyttää uuden tuotteen, palvelun tai tapahtuman mainostamiseen. Sitä voidaan käyttää myös brändin tunnettuuskampanjaan. Sitä voidaan käyttää myös lisäämään sitoutumista blogikirjoitukseen. Yleisesti ottaen en usko, että sponsoroitua sisältöä kannattaa käyttää blogissa, joka ei ole yritysblogi.

Jan Suski, Content Strategist at Chilli Fruit Web Consulting

Jan Suski, Content Strategist osoitteessa Chilli Fruit Web Consulting

”Mielestäni sponsoroitu sisältö voi olla hyvä tapa saada suuren budjetin kampanjat käyntiin. Sen avulla brändit voivat tavoittaa laajemman yleisön ja rakentaa suhteita potentiaalisiin asiakkaisiin. On kuitenkin tärkeää kertoa avoimesti, että sisältö on sponsoroitua. Mielestäni sponsoroitua sisältöä tulisi käyttää vain silloin, kun se on selkeästi merkitty sellaiseksi ja kun sen suhde mainostajiin on avoin. Joillakin verkkosivustoilla sponsoroituja viestejä ei voi merkitä sellaisiksi, koska Google huomioi ”Sponsored”-merkinnän. Tällaisella merkinnällä varustetuissa artikkeleissa olevat linkit eivät ole yhtä vahvoja kuin merkitsemättömät.

Olen myös sitä mieltä, että sponsoroitua sisältöä tulisi käyttää vain silloin, kun se on laadukasta ja tarjoaa arvoa lukijalle. Muussa tapauksessa se on vaarassa kääntää lukijat pois.”

Steve Pogson, Founder & E-commerce Strategy Lead at FirstPier

Steve Pogson, FirstPierin perustaja & sähköisen kaupankäynnin strategiajohtaja

Sponsoroitu sisältö, jota kutsutaan myös advertorialiksi, on sponsorin tai yrityksen mainossisältöä, jonka toinen henkilö tai media julkaisee. Se voi vaikuttaa samankaltaiselta kuin se, mitä julkaisija jo luo. Sponsoroitu sisältö vaikuttaa luonnollisemmalta kuin tavalliset verkkomainokset. Brändit jakavat sponsoroitua sisältöä sosiaalisessa mediassa tavoittaakseen uusia yleisöjä ja lisätäkseen uskottavuuttaan. Sponsoroitu sisältö on eräänlaista natiivimainontaa, vaikkakin se on yleensä osa julkaisijan ja yhteistyökumppanin suurempia brändialoitteita, kun taas natiivimainonnassa myydään usein yksittäistä tuotetta. Natiivimainonta voi lisätä klikkauksia ja liikennettä enemmän kuin tavallinen mainonta, koska tuotemerkit, tuotteet ja palvelut ovat verrattavissa sivuston sisältöön, mutta sponsoroitu aineisto upottaa sen osaksi sivustoa. Sponsoroidun sisällön tuottamisella organisaatioille tai yrityksille ja sisällöntuottajille on myös seuraavia etuja:
Tavoittavuus: Yritykset voivat saada verkossa yhteyden yleisöihin, joihin ne eivät ehkä tavallisesti saa yhteyttä perinteisten markkinointi- tai mainoskanavien ja -taktiikoiden kautta.
Luottamus: Osoittamalla kullekin yleisölle, että kumppani uskoo heihin ja heidän brändiinsä tarpeeksi sponsoroidakseen sisältöä tai isännöidäkseen sponsoria, mainostettu sisältö voi lisätä uskottavuutta.

Dean Lee, markkinointipäällikkö at Sealions

Dean Lee, Sealionsin markkinointipäällikkö

Sponsoroitu sisältö on mielestäni hyödyllinen strategia kolmesta keskeisestä syystä. Koska sponsoroitu sisältö on arvovaltaista ja relevanttia, huomattava osa ihmisistä, jotka ovat vuorovaikutuksessa sisällön julkaisijan tai vaikuttajan kanssa, todennäköisesti arvostaa sitä. Se toimii tällä tavoin vain silloin, kun sitä esittelee kaksi yritystä, jotka toimivat toisiinsa liittyvillä toimialoilla, ja kun näiden brändien kohderyhmillä on joitakin samankaltaisia arvoja. Sponsoroidun materiaalin tuottamiseen käytössä oleva järjestelmä on suoraviivainen.

Kahden brändin välisen kumppanuuden ehdoista sovitaan. Tyypillisesti brändi (mainostaja) tuottaa sisältöä ja maksaa toiselle brändille, sosiaalisen median vaikuttajalle tai julkaisijalle korvauksen siitä, että se jakaa sen yleisönsä kanssa. Tilaajilleen sisältöä ristiinmyydäkseen brändit tekevät toisinaan yhteistyötä sisällön kehittämiseksi. Nopea ja tehokas tapa levittää markkinointiviestiä uusille yleisöille on sponsoroitu sisältö.

Aquif Shaikh, BloggingOcean.comin perustaja

Sponsoroitu sisältö on eräänlainen mainonnan muoto, jossa maksat siitä, että brändisi tai tuotteesi on esillä toisen yrityksen verkkosivustolla, sosiaalisen median alustalla tai blogissa. Sponsoroitu sisältö voi olla monessa eri muodossa, kuten artikkeleina, videoina, infografiikoina tai jopa natiivimainontana (mainokset, jotka on suunniteltu sulautumaan ympäröivään sisältöön).

Mitä mieltä olet tämäntyyppisestä sisällöstä?

Sponsoroitu sisältö voi olla loistava tapa saada brändisi tai tuotteesi uuden yleisön eteen. On kuitenkin tärkeää varmistaa, että yritys, jonka kanssa teet yhteistyötä, sopii hyvin brändiisi ja että heidän yleisönsä on todennäköisesti kiinnostunut siitä, mitä sinulla on tarjota. Muuten vaarana on, että tuhlaat rahasi mainoskampanjaan, joka ei tavoita kohdemarkkinoitasi.

Milloin tällaista sisältöä on mahdollista käyttää?

Sponsoroitu sisältö on tehokkainta silloin, kun sillä mainostetaan jotain, joka liittyy läheisesti yritykseen tai verkkosivustoon, jossa se esiintyy. Jos olet esimerkiksi SaaS-yritys, kannattaa harkita artikkelin sponsorointia teknologiablogissa, jossa arvioidaan erilaisia ohjelmistotuotteita.

Lattice Hudson, Lattice & Co:n perustaja ja yritysvalmentaja

Sponsoroidulla sisällöllä tavoitetaan uusia yleisöjä, mikä on hyödyllistä brändin näkyvyyden kannalta. Tarvitset jatkuvasti uusia ihmisiä laajentaaksesi yleisöäsi. Saat tarvitsemasi näkyvyyden panostamalla mainoksiin. Algoritmien kannalta sponsoroidulla mainonnalla on selvä vaikutusvalta. Esimerkiksi tavallisella orgaanisella postauksella on pienempi tavoittavuus kuin sponsoroidulla postauksella. Kohdentamisen kannalta sponsoroitu aineisto on fantastista. Voit rajata aineistosi tietylle ryhmälle, väestöryhmälle tai jopa ikäryhmälle.

KPI:t ovat aina tarpeen sisältöä kehitettäessä (key performance indicators). Ne ovat kriittisiä, kun määritetään onnistumista ja määritetään, mitä on muutettava, mikä toimii ja niin edelleen. Tätä mittaria voidaan käyttää myös sisältömarkkinoinnin optimointiin.
Tarkastele esimerkiksi orgaanisten postausten tilastoja selvittääksesi, mikä niistä suoriutui parhaiten tavoittavuuden, kokonaiskatselujen, vuorovaikutuksen ja niin edelleen suhteen. Toista sitten premium-sisällön osalta. Voit hyödyntää näitä tuloksia ja postauksia monin eri tavoin.
Erinomaisia orgaanisia postauksia voidaan esimerkiksi mainostaa. Hyvin toimineita sponsoroituja postauksia voidaan muokata hieman orgaanista testausta varten. Voit jatkaa alkuperäisen käyttöä, mutta kokeilla julkaisemalla orgaanisesti hieman muutettuja versioita.

Sofia Perez, CharacterCounter.COM:n perustaja

Sponsoroitu sisältö on mainonnan muoto, jossa maksetaan maksu siitä, että mainosmateriaalia julkaistaan toisen osapuolen verkkosivustolla. Vaikka sponsoroitu sisältö voi olla monessa eri muodossa, se on yleensä suunniteltu sulautumaan ympäröivään toimitukselliseen sisältöön, jotta lukijalle syntyy saumaton lukukokemus. Jotkut ovat kritisoineet sponsoroitua sisältöä maksullisen journalismin muotona, mutta sitä voidaan pitää myös keinona tukea laadukkaan sisällön luomista. Oikein käytettynä sponsoroitu sisältö voi olla tehokas tapa mainostaa tuotetta tai palvelua ja tarjota samalla arvoa lukijalle.

Mladen Maksic, digitaalisen Play Media -toimiston toimitusjohtaja/perustaja

Mladen Maksic, Play Median digitaalisen viraston toimitusjohtaja/perustaja

Markkinoijat kokevat sponsoroidun sisällön tehokkaaksi tavaksi tavoittaa kuluttajat, sillä sen avulla he voivat suoraan hallita tuotteeseensa tai palveluunsa liittyvää viestintää. Lisäksi sponsoroitua sisältöä voidaan pitää uskottavampana kuin muita mainonnan muotoja, koska se ei ole nimenomaisesti myynninedistämistä ja muistuttaa toimituksellista sisältöä. Jotkut markkinoijat ovat kuitenkin huolissaan siitä, että sponsoroitua sisältöä ei välttämättä tunnisteta, mikä voi johtaa kuluttajien hämmennykseen.

Lisäksi sponsoroitu sisältö voi olla vähemmän tehokasta kuin muut mainonnan muodot, jos se ei ole hyvin kohdennettua tai kuluttajalle merkityksellistä. Loppujen lopuksi sponsoroitu sisältö voi olla arvokas työkalu markkinoijille, mutta on tärkeää pohtia mahdollisia riskejä ja hyötyjä ennen sponsoroidun sisällön luomista tai siihen sijoittamista.

Sponsoroituun sisältöön liittyen on otettava huomioon muutamia asioita. Federal Trade Commissionin eli FTC:n mukaan sponsoroidusta sisällöstä on ilmoitettava, kun sitä käytetään mainonnassa.Jos kirjoitat blogikirjoituksen jonkin yrityksen puolesta ja se on maksanut sinulle, sinun on ilmoitettava tämä tieto kirjoituksessa. Voit käyttää sponsoroitua sisältöä myös tuotearvosteluissa, jos kerrot, että tuote on lähetetty sinulle ilmaiseksi tai alennettuun hintaan.

Ei sponsoroitu sisältö saa myöskään olla harhaanjohtavaa tai harhaanjohtavaa. Jos kirjoitat tuotearvostelun ja saat korvauksen yritykseltä, sinun on tehtävä selväksi, että saat korvauksen arvostelustasi.

Loppujen lopuksi sponsoroitua sisältöä voidaan käyttää sosiaalisen median viesteissä, mutta tässäkin tapauksessa sinun on ilmoitettava suhteesi mainittuihin tuotemerkkeihin tai tuotteisiin. Varmista, että sponsoroitu sisältö on laadukasta ja tarjoaa arvokasta tietoa lukijoillesi.

Harrison Tanner Baron, toimitusjohtaja & perustaja Growth Generators

Nyt yritykseni auttaa yrittäjiä markkinoimaan itseään verkossa. Ja joskus opetan heitä siitä, miten arvokasta on tehdä yhteistyötä podcastien kanssa sponsoroimalla niitä, jotta heidän yrityksestään saadaan sana leviämään.

Syy tähän on se, että ainoa tapa, jolla yritykset voivat levitä, on suusanallinen tiedonvälitys. Jos et levitä sanaa, kukaan ei tiedä yrityksesi olemassaolosta ja se epäonnistuu.

Sen vuoksi sinun on löydettävä luovia tapoja, joilla ihmiset saavat tietää yrityksestäsi. Ja yksi tapa, jolla voit tehdä sen, on se, että muut ihmiset, kuten podcasterit, sponsoroivat sinua podcastissaan. Jos teet niin, heidän kuuntelijansa saavat tietää heidän yrityksestään.

Jos he luottavat henkilöön, jota he seuraavat, olipa se sitten podcaster, radiojuontaja, talk show -juontaja jne, niin he todennäköisemmin käyttävät yritystäsi. Siksi on parasta käyttää tämäntyyppistä sisältöä aina kun voit, jotta kaikki tietävät yrityksesi olemassaolosta.

James Green, omistaja Kartonkileikkaukset

Sponsoroitu sisältö on loistava vaihtoehto saada brändisi uuden yleisön eteen ilman, että käytät suuria summia maksettuihin mainoksiin. Se on myös hienovaraisempi markkinointitekniikka, mikä voi toimia eduksesi, sillä kuluttajat ovat mainosväsyneitä. Kuluttajia pommitetaan jatkuvasti maksullisilla mainoksilla, ja he ovat alkaneet sulkea ne pois. Sponsoroitu sisältö tulee yleisimmin vieraana blogikirjoituksena tai vieraskirjoituksena sosiaalisessa mediassa. Se on paljon hienovaraisempaa, mikä kiinnittää kuluttajien huomion enemmän kuin maksettu mainos. Jos tarjoat postauksessasi arvokasta tietoa, voit vakuuttaa uuden yleisön siitä, että olet asiantuntija omalla alueellasi, mikä saa heidät etsimään sinulta vielä enemmän tietoa. Sivustollesi tulee lisää liikennettä, mikä lisää myynnin lisääntymisen mahdollisuutta.

Uusimmat lähettäjältä Blog