Hvordan Instagram kan bruges til B2B-markedsføring og PR

1 min læst

Hæv din virksomhedskultur på Instagram i stedet for at sælge dine produkter eller tjenester.

Alexander Storozhuk, stifter & bestyrelsesmedlem hos PRNEWS.IO

Instagram B2B marketing. Instagram bliver ofte opfattet som en platform kun for B2C-brands. Når alt kommer til alt, er de mennesker, der har tendens til at bruge Instagram, forbrugere, og de ønsker sjældent at blive solgt til af B2B-virksomheder, ikke sandt? Ikke nødvendigvis. I skrivende stund har Instagram 1 milliard månedlige brugere – hvoraf nogle af dem er ansat af B2B-virksomheder. Når det kommer til stykket, så reklamerer du ikke over for en anden virksomhed, du reklamerer over for den person i virksomheden, som sandsynligvis har en Instagram-konto, især i takt med at yngre generationer begynder at trænge ind i erhvervslivet.

Med teknologiens vækst og de sociale mediers globale fremkomst er det ikke til at benægte, at folk i vid udstrækning er afhængige af disse sociale netværk. Det kan være yderst effektivt og omkostningseffektivt at overveje sociale medier som Instagram til at forbedre din B2B-virksomheds PR (Public Relations).

Sådan bliver du verificeret på Instagram

Hvad er B2B PR & Marketing?

B2B Public Relations er din B2B-virksomheds kommunikation, der fokuserer på at finde og målrette forretningsmålgrupper, som åbner vejen for salg mellem din virksomhed og deres virksomhed. Med andre ord er alle de markedsførings- og salgsstrategier, som du vedtager for at tiltrække dine målvirksomheder, dine B2B-forretnings-public relations.

Hvorfor bruge Instagram til B2B PR?

Med omkring 1 milliard månedlige aktive brugere på verdensplan er Instagram et meget underholdende og samtidig vanedannende socialt medie blandt næsten alle aldersgrupper. Folk bliver druknet i forskellige indlæg og historier fra venner eller virksomheder, at de glemmer tiden. Mange af os, nogle gange selv de travleste af os, tjekker Instagram som det første om morgenen. Vi tjekker det også på arbejdet, i kaffepauser, til frokost, efter arbejde og før vi sover.

Den billedbaserede karakter af Instagram skaber en visuel tiltrækning, som er typisk for Instagram. Når der er mange brugere derude, og platformen er brugervenlig, er resultatet en perfekt grobund for Instagram-markedsføring for din virksomhed. Ifølge statistikker er Instagram et effektivt netværk for 30% af B2B-virksomhederne.

Instagram kan faktisk være en fantastisk platform til B2B-markedsføring. Jeg forstår godt den betænkelighed – Instagram kan virke som et sted, der udelukkende er for B2C, men når man først er kommet over den forhindring, kan man se, at det er et sandt arnested for aktiviteter, som de fleste B2B-annoncører har holdt sig væk fra.

Tricket er at have en konkret strategi i tankerne – hvem er det, du ønsker at målrette, hvilken slags budskab vil give genklang hos dem, og hvad er din plan for at dreje om, hvis noget ikke går, som du gerne vil? Det er også en god idé at blive fortrolig med Facebook Ads Manager, da du skal bruge den til at føre tilsyn med dine Instagram-annoncer. Denne platform giver dig mulighed for at oprette målgrupper baseret på interesser, adfærd, eller hvor meget en person ligner din nuværende kundebase. At gøre dig bekendt med, hvordan platformen målretter din målgruppe, er en god måde at sikre, at du målretter den rigtige målgruppe.

De personer, som du går efter med Instagram-annoncer, er de personer, der arbejder i B2B-virksomheder … ikke B2B-virksomhederne selv. Yngre mennesker er begyndt at komme ind på B2B-området og ønsker derfor at blive annonceret på de platforme, som de bruger. Det er grunden til, at ældre, mere jordbaserede reklamer ikke er så effektive, som de engang var. Vi var også betænkelige ved at bruge Instagram-annoncer som platform, indtil det begyndte at give nogle imponerende resultater. Jeg siger altid, at man absolut skal eksperimentere – bare man har en konkret plan for, hvornår man gør det.

Hvad er nogle af Instagram-markedsføringsreglerne for et B2B-brand?

Instagram er den perfekte sociale medieplatform for den moderne generation. Det bedste af alt er, at Instagram er en gennemprøvet social medieplatform, der hjælper virksomheder med at engagere nuværende kunder og tiltrække nye.

Her vil jeg foreslå nogle tips til B2B-markedsføring på Instagram.

• Sæt mål for dit B2B-brand.
  • Optimer din profil.
  • Mag Instagram Stories til din virksomhed!
  • Interagér med følgere for at skabe vækst.
  • Indsæt billeder, der fanger dit brand.
  • Skab interaktive hashtags.
  • Følg flere personer & konverter følgere til leads.
  • Brug kreativitet til at skabe kontakt med dit publikum.

Hvad er de bedste måder at bruge Instagram effektivt til B2B-markedsføring? Alt afhænger af en niche, men det vigtigste, du skal huske, er: I sidste ende træffer folk beslutninger.

Så den bedste strategi er at oprette en forretningsprofil for folk, der træffer købsbeslutninger for de produkter og tjenester, du tilbyder. Tænk over deres behov, problemer og interesser. Derefter skal du levere indhold, der vil være interessant for dem og give dig mulighed for at engagere dig med disse mennesker. Opbygning af brand awareness og salg vil være de næste skridt.

Hvordan Instagram kan fungere for B2B Marketing & PR

Nu er du overbevist om, at du skal bruge Instagram til business-to-business PR & markedsføring af dit brand, så er det tid til at lære, hvordan Instagram kan fungere til B2B PR. Her er de eneste 11 tips, som du har brug for for at få din virksomhed til at vokse organisk på Instagram.

• Post kun indhold, der er relevant for din niche.
  • Følg ikke tilfældigt folk bare for at øge dine følgere.
  • Analyse dine konkurrenters indhold. Deres indholdstype, deres indholdsstrategi, hvilke indlæg får mere engagement, og hvad der ikke gør.
  • Hijack deres kommentarsektion .dvs. når dine konkurrenters følgere kommenterer deres indhold, skal du svare på kommentarer, som er relevante og ligesom gode kommentarer. Dette vil fange deres opmærksomhed, og de vil måske besøge din side.
  • Gå til konti i den samme niche som din , gå til deres taggede sektion, følg relevante konti og begynd at kommentere deres indhold. meningsfuldt indhold altid. sørg for at kommentere 10-15 gange på forskellige konti for mere synlighed.
  • Steal de hashtags, som de bruger, i henhold til din kontostørrelse. Brug alle 30 hashtags i dine indlæg. Brug ikke hashtags, som har indlæg på mere end 500k.
  • Brug reels, da det virkelig giver gratis organisk reach. Post mindst 4-5 gange.
  • Post 3-5 historier om dagen. Du kan også bruge hashtags i historierne(max 11) for at opnå stor rækkevidde.
  • Før mindst én igtv om ugen, hvor du forklarer dit produkt.
  • Gå live hver uge og besvare spørgsmål fra dit publikum. Og hvis du er en person , lav en live med en af dine venner for at øge eksponeringen.
  • 11) Brug altid lokations-tags i dine indlæg, så når en person går til sin udforskningsside og søger på en lokation, som du har tagget, får du deres opmærksomhed.

1. Opret en professionel Instagram-profil

Først og fremmest bør du skifte din Instagram-konto til forretning, hvis du ikke allerede har gjort det. En erhvervskonto giver dig en masse muligheder, som du ikke kan få med en normal konto. Du kan f.eks. tilføje dine kontaktoplysninger til en forretningsprofil eller tilføje dine landingssidelinks til dine historier, hvis du har mere end 10K følgere.

Tag et kig på PRNEWS.IO Instagram-profil:

2. Tilføj Swipe Up-knappen til dine historier

Instagram stories har en høj engagementrate primært af to årsager. For det første forsvinder de efter 24 timer, så brugerne tager sig god tid til at se dem, før de er væk.

For det andet er de lettere at få øje på, da de vises over brugernes feeds.

Hvis din konto har mere end 10K følgere, kan du tilføje en Swipe Up- eller Se mere-knap til dine historier og promovere din landingsside.

Hvis du f.eks. har lanceret en ny kampagne til Black Friday, kan du tilføje linket til landingssiden til din historie og bede dine følgere og B2B-virksomhedsejere om at tjekke dine tilbud.

3. Fremhæv dine historier

Hvis du har lagt noget op som en historie, men du ønsker at beholde den længere end 24 timer, kan du gemme den som en fremhævning. Story highlight forbliver over din profil under bio, og du kan beholde den så længe du vil. Opdel dine højdepunkter i forskellige kategorier, og tilføj de relaterede historier til de relevante kategorier. Så nye besøgende eller dine følgere kan se dine historier baseret på deres emner.

Husk at vælge et coverbillede til dine højdepunkter for at give æstetisk skønhed til din profil. Tænk på en temafarve, en bestemt skrifttype osv.

4. Menneskeliggør dit brand image

Vis dine følgere, hvordan din virksomhed ser ud, ved at bruge et autentisk og originalt billede af din virksomhed. Lav f.eks. interviews med dine teammedlemmer, fortæl om din virksomheds historie, fortæl, hvordan du fik idéen til din virksomhed, lav videoer bag kulisserne osv.

Med andre ord, præsenter hvem du er, og hvad du laver. Skab tillid og præsenter din virksomhed så fejlfrit og ærligt, at andre virksomheder gerne vil arbejde sammen med dig.

5. Del kundehistorier

Ok, men ikke alle dine kunders historier! Det er ikke kun ubrugeligt, men også frustrerende for dine følgere. Derudover bør du kun dele noget, der er værd at dele. Derfor skal du kun fokusere på de historier, der er i tråd med dit eget indhold. Husk på, at de historier, du deler, giver et bedre billede af dit brand og dine tjenester. Derfor bliver andre virksomheder mere interesserede i at købe dine produkter og tjenester.

Instagram B2B marketing Share Customer Stories

6. Brug medarbejdernes Advocacy Marketing Strategi

Din virksomheds Instagram-konto er ikke nok til at promovere din Instagram. Bed dine medarbejdere om at spille som dine fortalere på deres egen Instagram og andre sociale medier. De kan kuratere dit indhold og dele de seneste nyheder og udgivelser fra din virksomhed.

Ifølge statistikker bliver 74% af køberne påvirket af mund til mund-omtale. Derfor er det betegnende for, at folk generelt hellere vil høre fra en virksomhed indirekte end fra virksomheden selv. Husk ikke at tvinge dine teammedlemmer til strengt at poste det samme indhold eller genposte det samme indlæg. Giv dem albuerum nok til at udtrykke deres egen mening, og gør den helt personlig.

Brug Employee Advocacy Marketing Strategy for Instagram B2B marketing.

7. Introducer dine produkter og tjenester

Da Instagram er billedbaseret, kan denne platform perfekt præsentere dine produkter og tjenester gennem billeder. Ikke kun billeder, men også designs, infografikker, demovideoer, korte simple animationer, videoer til produktlancering og mange flere.

For at påvirke dit publikum visuelt på Instagram skal du bekymre dig om dit visuelle indhold. Det betyder dog ikke, at tekstuelt indhold, f.eks. billedtekster, er uvæsentligt for Instagram-markedsføringsstrategier. Snarere er begge dele nødvendige for at efterlade en dybdegående indflydelse på dine følgere og dit publikum.

Beslut, hvor ofte du kan poste på Instagram, og prøv at balancere sjove billeder med billeder fra din virksomhed. Fortæl en historie gennem billederne, på den måde vil du helt sikkert vinde. Du skal involvere dine besøgende og fange deres interesse. Inspirer dine potentielle kunder med billeder, der er relevante for dit brand.

Skriv en kort, interessant og fængende beskrivelse til hvert indlæg. Brug hashtags effektivt, men husk, at en rimelig grænse er fem hashtags. Hvis du overbruger hashtags, vil din fotobeskrivelse se ulæselig, rodet og spammy ud.

8. Inspirer dine følgere

Selvfølgelig skal en virksomhedsprofil skrive om sine produkter og tjenester. Men det kan lyde kedeligt set fra følgernes synspunkt. For at undgå dette bør du nogle gange give en pause og holde op med at skrive om selve din virksomhed. Prøv i stedet at poste inspirerende citater, der sender nok positive vibrationer til, at dine følgere kan gå videre og overleve en udfordrende dag. Du kan også finde billeder uden ophavsretlige begrænsninger, der passer til din inspirerende tanke.

Vær opmærksom på dine følgere, og følg dem tilbage. Hvis de har interessant indhold på deres konto, så kan du like, tagge eller kommentere deres billeder. Det vil give dig en stor chance for at komme i kontakt med andre større brands også og starte dine forretningsforbindelser med succes. Opmuntre også dine følgere til at dele dine billeder og din side. Sponsorerede indlæg og produktanmeldelser kan også i høj grad optimere din arbejdsgang for udstationering.

9. Få dine følgere engageret

Instagram har skabt et venligt miljø, hvor brugerne frit kan kommunikere med hinanden via kommentarer, DM’er og kontaktsektioner i virksomhedsprofilerne. Derfor er det ikke et stift medie, der arbejder i én retning. Det fungerer snarere på grundlag af gensidig interaktion.

Opfordre kommunikation ved hjælp af kreativt engagerende indhold. Find en måde, hvorigennem dine følgere gerne vil føre en samtale med dig. Stil dem et spørgsmål i dine indlæg eller historier, skabe en afstemning i dine historier, gå live, og besvar forretningsrelaterede spørgsmål osv.

Hvordan SMM-markedsføring hjælper din virksomhed med at vokse

Er din Instagram-konto klar til verifikation?

Gør dig bekendt med Instagram-tjenesten og tjek Instagram for deres Business Blog, som indeholder alle de nødvendige ting, som du virkelig har brug for: trin-for-trin instruktioner, tips, live eksempler, erfaringsdeling, nyheder osv. Det hjælper dig til bedre at forstå, hvordan du kan udvikle din kreative strategi ved at integrere denne sociale netværkstjeneste i din virksomheds markedsføringsstrategi.

Download vores GRATIS tjekliste til verifikation

Seneste fra Blog