Vad är Vanish Mode på Instagram?

7 min läst
Vad är Vanish Mode på Instagram?

Vad är vanish mode på Instagram? Instagram har länge varit ett nätverk som erbjuder många möjligheter att utveckla ditt företag, upprätthålla en personlig profil och lansera ett imponerande projekt. Först nyligen blev vi överraskade av att stories dök upp, men Instagram fortsätter att glädja oss med nya funktioner. Nu förbättrar detta sociala nätverk processen för att chatta privatlivet. Och under diskussionen finns nu ett försvinnande läge. Eftersom det inte var omedelbart tillgängligt för alla användare, och fortfarande har vissa ingen aning om det, är det ändå värt att förstå hur det fungerar. Kanske kan du redan utnyttja vanish-läget fullt ut men har ingen aning om det? Låt oss gå till botten med det.

Läs mer: Hur man blir verifierad på Instagram

Vad är Vanish Mode i sociala medier?

Messengers och sociala nätverk introducerar gradvis försvinnande meddelanden, och vissa tillkännager det till och med som årets genombrott. Försvinnande meddelanden kallas mer logiskt sett för självutplånande meddelanden. Deras huvudidé är att meddelanden raderas från chatten efter en viss tid. Detta är bekvämt och säkert om du av någon anledning vill hålla din personliga eller affärsmässiga korrespondens privat.

Det vanligaste exemplet på försvinnande läge används i Telegram. Om du chattar i en hemlig chatt, snarare än i en vanlig, kan du ställa in en tid efter vilken alla meddelanden i chatten raderas. Tiden kan variera från en sekund till en hel vecka. Meddelanden raderas även från servrarna, vilket är viktigt, och tiden räknas från det ögonblick då personen du pratar med läser meddelandet. Meddelanden kan inte vidarebefordras, och om du försöker ta en skärmdump kommer alla chattdeltagare att underrättas om det.

Facebook bestämde sig för att prova ett annat tillvägagångssätt. De har nu infört försvinnande meddelanden på Instagram. För att aktivera läget måste du svepa skärmen i en chatt med användaren från nedåt till uppåt. Sedan försvinner meddelandena omedelbart efter att man läst och stängt chatten.

How to Use & Turn Off Vanish Mode on Instagram - SociallyPro

Vad är anledningen till att använda funktionen Vanish Mode på Instagram?

Det mest korrekta svaret är förmodligen att garantera säkerheten. Vissa människor är besatta av detta och föredrar att bara chatta i hemliga chattar. Så genom att aktivera vanish-läget på Instagram säkrar du på något sätt dig själv. När alla i chatten har läst meddelandet försvinner det automatiskt. Dessutom kan du använda den här funktionen regelbundet, eller så kan du slå på den vid behov. Det är också viktigt att förstå att om du aktiverar läget för försvinnande meddelanden aktiveras det för alla deltagare i en chatt. Du kan kontrollera detta genom char-designen – temat kommer att ändras till svart.

För att skydda integriteten visar Instagram inte heller innehållet i meddelanden i meddelanden på låsskärmen och övervakar även skärmdumpar och skärminspelningar. Om någon försöker göra detta visas en anteckning i chatten och andra deltagare får omedelbart veta det. Du kan svara på meddelanden som försvinner endast i det här läget. De kommer inte att vara tillgängliga om du byter till vanlig chatt.

Å ena sidan är det ganska bekvämt att låta meddelanden försvinna och du kan förhindra att dina meddelanden missbrukas.

Men vänta! För det första, om det finns spionprogram på din enhet kommer det här läget inte att hjälpa. För det andra kan du om du vill ta en bild av meddelandeskärmen på en annan enhet. Och naturligtvis ger den här funktionen fler möjligheter till alla möjliga obehagliga saker. Till exempel kan hot och förolämpningar försvinna efter att de har lästs, och du kommer inte att kunna bevisa att de fanns där. Samtidigt kan du skicka klagomål om dessa meddelanden även om de försvinner.

Hur man slår på och stänger av Vanish Mode på Instagram?

Om du behöver skicka privat information är det smidigast att göra det i vanish-läge. För att arbeta med det måste du:

• Växla uppåt på skärmen. Ibland behöver du bara svepa uppåt lätt på skärmen, eller svepa uppifrån botten.
  • I botten, ovanför fältet för att skriva in ett meddelande, kommer det att finnas ett tips om att du måste släppa skärmen för att aktivera läget. Därefter bör skärmen bli svart.
  • Skriv en text och skicka den.
  • När den andra personen går in i chatten, läser meddelandets innehåll och stänger chatten försvinner meddelandena omedelbart och läget ändras tillbaka till standardläget.

Senaste från Blog