PR på en budget 101: Att få press på en liten budget

16 min läst

Du behöver inte ha stora budgetar och ett marknadsföringsteam på heltid för att lansera och genomföra en framgångsrik PR-kampanj. Du behöver inte ens ha massor av kontakter med journalister eller en färdig lista med nyheter som väntar på att delas (även om detta också hjälper). Allt du behöver är en väl genomtänkt PR-strategi, lite tid, lite organisation och rätt metoder och verktyg för jobbet. Det är där den här listan kan vara till hjälp – följ min steg-för-steg-guide för att göra PR med en budget.

Skapa en PR-strategi själv

PR misstolkas ofta och folk tror att det kräver speciella färdigheter. I verkligheten är det möjligt och hanterbart att göra PR själv.

Känner du till din bransch och ditt företag väl? Troligen bättre än någon som inte är bekant med din bransch, till exempel en PR-firma. Kan du berätta om den för någon? Jag är säker på att du har gjort det många gånger tidigare och marknadsfört din verksamhet. Så grattis, du är duktig.

PR skiljer sig inte särskilt mycket från alla andra marknadsföringsverktyg. Du måste känna till din målgrupp. Vilka är de? Vad gillar de att läsa? Vilka är deras utmaningar?

Detta ger dig möjlighet att ta reda på:

• De viktigaste budskapen som du vill förmedla: Tänk på vilka problem din produkt eller tjänst löser och vad som skiljer dig från dina konkurrenter.
  • Vem försöker du locka till dig? Bestäm det före allt annat: vem försöker du tilltala och vad tänker du uppnå med PR? ”Mer vinst” är förmodligen det snabba svaret, men gå djupare än så – vilka är de potentiella kunderna, var finns de, vilka företag driver de eller arbetar de för, hur gamla är de och så vidare.
  • De förmedlare och tjänster som du måste inrikta dig på för att nå din målgrupp: Oavsett om de är journalister, PR-tjänster online, bloggare, copywriters, podcasters, vloggers eller influencers. Det beror på ditt företag och din branschs behov.
  • De verktyg du kommer att använda för att uppnå dessa mål är pressmeddelanden, sociala medier, bannerannonser och e-post. Bestäm vilket som passar bäst för varje.

När du har fått denna information kan du nu skapa din strategi och bygga en plan. Varje dag ger dig så många sätt att utforska och så många PR-motiv. Var uppmärksam och kreativ!

Förresten har vi här på PRnews.io ett verktyg för medieplanering:

Mediaplanering - be om mediaplan för din kampanj

Använd det du redan har

Det som är bra med PR är att det inte krävs några stora investeringar. Du kan använda det du redan har, inklusive sociala medier och CRM-databaser. Sociala medier och e-post är bra sätt att få kontakt med bloggare, influencers och till och med journalister.

Konton i sociala medier

Twitter, Instagram, LinkedIn och Facebook är några av de bästa sätten att kommunicera med personer som du tror kan hjälpa dig att stärka ditt företag. Följ dem och engagera dig sedan med dem genom att gilla, dela eller kommentera deras innehåll. Du kan också kontakta dem direkt.

Följ oss: Twitter | Facebook

Nyhetsbrev via e-post

E-post är ett annat bra alternativ för att presentera sig för en reporter eller influencer. Kanske till och med det bästa för vissa av dem. Allt du behöver är en e-postadress så försök att skapa din lista över personer att kontakta.

webbplats

Tänk också på att omforma och lansera din webbplats på nytt. Ompröva hur du presenterar din produkt och förmedlar fördelarna med din tjänst.

Använd dina analyser

Se till att Google Analytics och Google Tag Manager är korrekt installerade på din webbplats innan du startar en PR-kampanj. Du kommer att behöva försvara effekten av dina aktiviteter på någon. Även om det bara är du själv, så bestäm dig för vilken position du utgår från och använd sedan webbplatsens insikter för att fastställa effekten av varje PR-kampanj allteftersom.

Mät värdet

Analysera allt. Se bortom hur många tidningsurklipp du har och tänk på upplagesiffror, sociala andelar, nya länkande domäner, användare som nås, nya webbplatsbesökare, nya leads och så vidare. Detta är avgörande om du ska förstå vad som fungerar och försöka bevara det.

Google ditt företag

Så många företag utnyttjar fortfarande inte sitt Google My Business-konto på bästa sätt, inklusive de elementära sakerna som att hävda företagslistorna och hålla öppettider, kartpositioner, recensioner och uppdaterade foton. Ytterligare tips för att lyckas inkluderar Google Recensioner och Google My Business Posts; ett fortfarande oskattat alternativ för att kommunicera med kunder som engagerar sig i ditt företag med de senaste nyheterna, händelserna eller erbjudandena.

Google search: PR på en budget tips

Mer SEO än PR, men ingen PR-expert kan längre utelämna SEO-prestanda på ett företags webbplats. Om du inte redan har gjort det bör du få alla dina domäner inställda på Search Console och kopplade till dina Analytics Properties så att du kan analysera vilka nyckelord människor använder för att hitta dig på nätet. Det kan vara en rik oexploaterad källa till framtida idéer för marknadsföring.

Bygga relationer

Att bygga relationer är grunden för PR och det är verkligen det bästa sättet att få ditt företag omtalat. För att utveckla ditt företag måste du bygga upp starka relationer med till exempel partners. De kan fungera som en ovärderlig tillgång för din PR.

Skapa en lista över de olika företag och organisationer du arbetar med, har du bett dem att öka din verksamhet? Har du bett dem att presentera dig för andra företag/personer som de samarbetar med och som skulle vara lönsamma för dig eller som helt enkelt skulle gå med på att marknadsföra ditt företag via sina kanaler i sociala medier eller bloggar?

Du kan också engagera dig i välgörenhet – erbjud dig att vara värd för ett evenemang i dina lokaler och bjud in media. Du kommer att göra en god gärning och dra till dig uppmärksamhet till ditt projekt.

Och ta aktiv del i samhället – försök samla in pengar eller erbjud din produkt eller tjänst som pris i en tävling. Det är en utmärkt chans till ytterligare PR.

Att utöka ditt nätverk och få fler kontakter är nycklar till din PR-succé och mer allmänt till din affärsutveckling. Gör en lång lista över de partners och företag du arbetar med och försök att lägga upp en plan.

Skapa en PR-kalender: PR på en budget

: Skapa en PR-kalender: Tips för PR på en budget

En sak att notera är att offentliga relationer inte alltid handlar om ditt företag. Ibland är det inte rätt sätt att få publicitet att tala om ditt företags prestationer. PR handlar också om händelser och nyheter i din bransch. Genom att helt enkelt kommentera nyheterna och ge intervjuer till mediaförfrågningar kan du också få uppmärksamhet. Det hjälper till att bygga upp ett positivt varumärkesrykte och det tar inte mycket tid.

Hur som helst måste du organisera dig och vara redo att reagera eftersom timing är viktigt. Du måste förbereda en PR-kalender med alla viktiga datum som rör ditt företag i förväg. Du måste också lägga till dina affärshändelser i den, din nästa produktlansering till exempel.

Skapa en PR-kalender

Läs mer: Hur man skapar en PR-kalender: Slumpmässigt innehåll ger slumpmässiga resultat

Håll i minnet att nästan allt är en potentiell historia

Dra upp nästa år för ditt företag och din bransch, lokalt eller nationellt. Vilka nyheter, milstolpar eller händelser kommer att inträffa som direkt eller indirekt rör ditt företag? Även den minsta händelsen har potential att bli en berättelse med tillräcklig planering och kreativitet, så var inte för snabb med att slänga till synes obetydliga saker.

Utforska funktionslistor

Alla de stora tryckta medierna har framtidsartikellistor om du gräver tillräckligt djupt på deras webbplats eller ringer upp växeln. De är intresserade av att låta folk veta vad de kommer att behöva och när, så kontakta dem och hitta de funktioner där du kan bidra med din expertis. Det är viktigt att göra detta i detalj minst två gånger om året. Lägg till dessa i din plan.

Följ nyheterna

Kanske låter det här uppenbart, men om du ska fånga alla PR-möjligheter måste du känna till det tidigare, genom att läsa, lyssna på eller titta på nyheterna varje morgon. Oavsett om det är en daglig nationell (tryckt eller digital), lokal företagsnyhet eller inlägg i sociala medier (här ska du vara uppmärksam, av uppenbara skäl). Ju mer du tar reda på, desto fler idéer kommer du att få.

Använd PR-verktyg online

Naturligtvis kan det vara tidskrävande att skapa och genomföra en PR-strategi. Att engagera sig med rätt personer i sociala medier, bygga upp listor över medier och reportrar, kontakta människor och utveckla relationer, övervaka medierna, omnämnanden av ditt varumärke… Det är mycket arbete.

Och till och med de bästa PR-tjänsterna och verktygen, fullt laddade med alla premiumfunktioner, kostar inte så mycket som du kanske tror, särskilt med tanke på det värde de kan tillföra i form av vunnen nytta. Som tur är finns det en fantastisk prisvärd tjänst som kan hjälpa dig med det. PRnews.io kommer att göra många tidskrävande processer åt dig – du behöver inte kontakta alla medier en och en, vänta på svar, komma överens om villkoren för att publicera ditt innehåll, pitcha journalister osv. PRnews.io är en pålitlig, hjälpsam och prisvärd tjänst.

PR-tips för att få uppmärksamhet i media med en budget (från branschexperter)

Michelle Glogovac, VD och grundare av The MLG Collective

En av de bäst bevarade hemligheterna är att utnyttja podcastintervjuer som en form av PR. Podcasts är gratis att lyssna på och de flesta är gratis att bli intervjuad i (jag föreslår att man aldrig betalar för en intervju!).

Tänk på din berättelse och ditt budskap för att skapa unika föredragsämnen. Skapa ett varumärkesbaserat media kit i Canva som innehåller ditt porträtt, din biografi, länkar och talämnen. Använd ditt mediekit och ett personligt e-postmeddelande för att skicka till podcastvärdar som har en publik som överensstämmer med din målgrupp/klient. Se till att din pitch OCH intervju inte är en försäljningspresentation för dig själv, utan snarare delad kunskap och utbildning för publiken. Svara på frågorna: Vad gör dig till expert på ämnet? Hur kan publiken dra nytta av att höra dig? Varför är ditt ämne/din historia relevant?

En annan bra (och gratis!) PR-strategi är att använda dina podcastintervjuer och använda dem till mer marknadsföringsinnehåll på alla dina sociala medier och din webbplats. Detta kommer också att hjälpa dig att få mer PR eftersom det framhäver var du har blivit intervjuad och din expertis.

Kirby Wilkerson, grundare och PR-strateg på The Impact Kind

1. Att anlita en byrå för att pitcha relevanta och hjälpsamma historier för din räkning till journalister som delar en gemensam målgrupp är ett sätt att skapa uppmärksamhet i media snabbare (även om det fortfarande kommer att ta tid) än att försöka pitcha på egen hand. Publikationer letar alltid efter nya och intressanta berättelser och perspektiv att dela med sig av. Sätt ditt varumärke i förgrunden för att få gratis publicitet som når din målgrupp.

Hur man börjar?
Du identifierar vilka publikationer eller medier som din målgrupp läser eller känner igen som branschledare. Dessa berättelser, som placeras i rätt publikationer, har ett enormt inflytande och varaktig effekt. Detta tillvägagångssätt fungerar för chefer, entreprenörer och varumärken som vill öka sin medvetenhet exponentiellt för lokal och nationell mediatäckning.

2. Talar på branschspecifika evenemang och podcasts.

Vidare: PR på en budget

Med lite kreativitet och ansträngning kan vem som helst skapa en framgångsrik PR-plan och genomföra den med en liten budget. Med lite hjälp, din organisation och planering bör du snabbt kunna stå på egna ben.

Senaste från Blog