Trenger du en kunstagent? Hva er rollen til en kunstagent?

14 min lest
Kunstagent: Trenger du en? Denne artikkelen er for kunstnere, skulptører, forfattere, designere, illustratører og tegneserieskapere. For folk som nettopp har begynt og leter etter grunnleggende guider, så vel som erfarne kunstnere som ser andre mestere med en kunstagent og vurderer om de også skal ansette en. Dette innlegget er også flott hvis du er noen som ønsker å vise den grafiske romanen eller bildebokideen til et forlag, og trenger hjelp til å få ting til å bevege seg.

Selv om de fleste kunstnere ikke har personlige managere eller agenter, leter mange mestere nå etter slike tjenester. I økende grad kaller folk seg kunstkonsulenter, agenter eller forhandlere med liten eller ingen erfaring i denne bransjen. Du må vite fordeler og ulemper ved å gjøre forretninger med en kunstagent.

Bygg positivt omdømme på nettet og fjern negativt fra SERP

Hva gjør en kunstagent?

En agent jobber på vegne av en kunstner, forfatter eller illustratør og representerer arbeidet deres. De tar seg av alle de kjedelige tingene slik at du kan fokusere på å skape kunst. Og med kjedelige ting mener jeg for det meste forretningsanliggender som økonomi, lovgivning, forhandlinger og kommunikasjon.

Byråstørrelser varierer veldig, avhengig av både hvor mange agenter de har i staben, og hvor mange artister de representerer.

Som profesjonelle i kunstbransjen, hvis mål er å tjene penger, bør kunstagenter ha mer kontakt med samlere, interiørarkitekter, arrangører, journalister og andre eksperter enn den gjennomsnittlige kunstneren har. Tjenestene deres bør åpne og bidra til å ferdigstille prosjekter, samt introdusere mesteren for nye potensielle kunder eller sponsorer som vil gi dem mer berømmelse, salg og arrangementsmuligheter. Hvis kunstagenten er profesjonell og klarer å finne kjøpere regelmessig, sparer dette kunstnerens tid og lar dem fokusere på kunstverket.

Hva slags typer kunstagenter finnes det?

Kunstnere kan rekruttere mange typer ledere. De kan være:

• en kunstnerisk konsulent,
  • en kunstkonsulent,&nbsp
    • en kunstkonsulent,
    • en kunstagent,
    • en kunstforhandler,
    • et artist management-byrå,
    • en kunstner,
    • et kommersielt kunstgalleri,
    • et ikke-kommersielt kunstgalleri,
    • en interiørdesigner,
    • en publisist, eller en markedsføringsspesialist.
Kunstformidler

En kunstagent er enhver profesjonell som arbeider på vegne av en kunstner for å representere, markedsføre og selge arbeidet deres. De representerer kunstnerens forretningsinteresser. Slik vi kjenner det i kunstverdenen, arbeider kunstagenter ved å forsøke å selge kunstnernes mesterverk. De kan også tjene penger på å handle på vegne av kunstneren, for eksempel gjennom oppdrag, forelesninger, undervisning, arrangementer, lisensiering og publisering.

Kunstnerisk konsulent

Private kunstkonsulenter spesialiserer seg på å selge mesterverk til bedriftssamlere, for eksempel banker, advokatkontorer og hoteller, men de jobber også med private samlere, interiørarkitekter og fagfolk innen offentlig kunst. De tilbyr vanligvis ikke en eksklusiv representasjon eller en utstilling, men de kan selge verkene dine i store mengder.

Kunstforhandler

En kunsthandler kan støtte salg av kunst og/eller kjøpe og selge kunst. Forhandlere har inngående kunnskap om sitt felt, gjør seg kjent med kunstnere og samlere og museer som spesialiserer seg på kunstverkene de formidler eller selger. En god forhandler vil fungere som en uformell agent for kunstnerne de har en avtale med ved å gi dem råd, organisere fremtidige arrangementer og popularisere verkene deres. De kan også selge disse verkene til museer eller samlere med fortjeneste.

Kunstnerens forvaltningsorgan

Artist management-selskaper skaper en merkevare rundt en ny artist og driver dem raskere fremover enn om artisten skulle prøve å gjøre alt alene. De skaper muligheter, rett og slett.

Nye artister er ikke berømte ennå og har ingen troverdighet, så å samarbeide med et artist managementbyrå gir dem et helt team av mennesker som kan hjelpe med promotering, markedsføring, ledelse og så mye mer.

Private kommersielle gallerier

Private kommersielle gallerier kan tilby kunstnere en separatutstilling, mulighet for anmeldelser, publisitet osv. Et ansvarlig og profesjonelt galleri vil gi deg et løft, støtte karrieren din og potensielt generere progressivt salg av arbeidet ditt. Uansett tjener gallerier penger på å selge kunstverk, så arbeidet ditt må være salgbart for å etablere et langsiktig forhold. Et lønnsomt og givende forhold er mulig så lenge alle deltakerne legger ned den tiden og innsatsen som kreves.

Ikke-kommersielle gallerier eller kunstnerdrevne steder

Ikke-kommersielle gallerier utdanner publikum og er vanligvis ideelle organisasjoner. I de fleste tilfeller kan de være mindre opptatt av å selge verket og mer interessert i selve verket. De tilbyr vanligvis gode muligheter for en kunstner hvis stedet er velrenommert. Noen av dem inkluderer museer, universitetsgallerier, kultursentre eller kunstnerdrevne steder.

Den beste måten å dra nytte av disse stedene er å sende inn forslag til vurdering. Hvis du kjenner flere andre kunstnere hvis arbeid virker kompatibelt med ditt eget, kan du samle alle arbeidsprøvene for å tilby en gruppeutstilling.

En interiørarkitekt

Kunstnere kan også kontakte en interiørdesigner og tilby ham mesterverkene sine. Markedet for interiørdesign er enormt, og det krever nye kunstnere.

En publisist, eller en markedsføringsspesialist

I den digitale tidsalderen kan du markedsføre deg selv på utallige plattformer, i utgangspunktet sette deg ut på en virtuell scene og håpe at folk vil lytte. Selv om det ikke er en enkel jobb å gjøre reklame, er det en viktig del av promoteringsprosessen for alle artister.

Jeg foreslår at du starter med dette alternativet. Det er mye billigere (du finner mer om byråavgifter nedenfor) å bruke PR-nyhetstjenesten, du kan bestille publikasjoner på markedet med to klikk og unngå lange søk og forhandlinger med publisister eller markedsføringsbyråer.

Se vårt Intervju med Sasha Stoltz om PR for artister:

Se vårt Intervju med Sasha Stoltz om PR for artister:/p

Trenger jeg en kunstformidler?

Å selge kunst er ganske vanskelig, selv når noen hjelper deg, men kunstnere uten gallerirepresentasjon eller agenter, som du sier, kan finne oppgaven med å selge kunsten sin spesielt vanskelig. Den gode nyheten er at nå i en tid med gratis online plattformer for publisering og annonsering har du mange muligheter for å presentere og selge kunst enn noen gang før.

Verdens første nettbutikk for sponset innhold, med faste priser for publikasjoner. Det er en alt-i-ett-tjeneste for å skape og dele nyheter og historier med hele verden på dine egne vilkår

Utvikle forretningsferdigheter som inkluderer profesjonelle relasjoner, salg, markedsføring og markedsføring av kunstverkene dine. Vurder å representere deg selv. Det er vanskelig å finne noen som er verdig til å representere kunstverkene dine. Enhver agent som er villig til å representere deg uten å kreve penger fra deg på forhånd, er uerfaren. Det er bedre å representere deg selv til du kan tillate å betale en ekspert for å administrere virksomheten din.

Bygg ditt omdømme og berømmelse trinn for trinn. Bruk de brukervennlige PR-tjenestene, som først og fremst håndterer å få trykt og online presse for deg – plassere lengre stykker som intervjuer og funksjoner, pitche journalister på historieideer; og hjelpe deg med å finne veien til å inkludere trendfunksjoner. De vil projisere en selvsikker og entusiastisk holdning til kunstverket ditt både personlig og på sosiale medier.

Hvor mye koster en kunstagent?

Honorarene avhenger av hvilken type forvalter du har valgt og avtalen din.

Kunstkonsulenter ber vanligvis om en mindre prosentandel fordi de ikke har utgiftene til en vanlig utstilling.

En kunstagent tar vanligvis en prosentandel av alle gjenstander du selger og kan konsultere deg mindre om hvordan du kan handle selv. Kunstagenter tjener inntektene sine ved å motta provisjon av salget fra alle verk: fra 25% – 50%. For å få et salg kan det imidlertid ta agenten opptil 100 timer med prospektering og telefonsamtaler og fotarbeid. Det er derfor mange agenter vil kreve penger på forhånd (alt fra $ 1000 – $ 5000 per måned) slik at de ikke jobber gratis hvis kunsten din ikke selger. I dette tilfellet, med mindre kunstagenten har millioner av gode forbindelser, kan det være bedre å betale lønn til en slik manager.

Private kommersielle gallerier tar vanligvis 50% av salget for privilegiet å representere deg på eksklusiv basis. Eksklusivitet har vanligvis en av to betydninger, enten av det geografiske området som dekkes av galleriet eller av perioden avtalen vil fortsette å gjelde. Selv om 50 % kan virke dyrt, er dette bransjestandarden.

Men mange ikke-kommersielle gallerier betaler et kunstnerhonorar eller honorar for å stille ut arbeidet, og ofte kan du også selge arbeid gjennom disse stedene. Disse utstillingsmulighetene krever vanligvis en lavere prosentandel for salg av kunstverk (vanligvis mellom 10-30%).

Ved hjelp av PRnew.io kan du få så mange publikasjoner om kunsten og merkevaren din som du trenger! PRNEWS.IO er en brukervennlig PR-plattform for å dele dine nyheter i bare noen få trinn. Med vårt medieplanverktøy, kan du få en plan for publikasjoner for kampanjen din gratis!

Finn Agenter jobber på WhatJobs akkurat nå! –> Medieplanlegging

Medieplanlegging
For å oppsummere

Hvis du er en fremvoksende kunstner, er det sannsynligvis en mye bedre aktivitet å involvere seg i kunstscenen, utvikle relasjoner og bygge nettverk enn å gå med en kunstagent eller strenge kontrakter med gallerier. Hvis ingen vet hvem du er, vil ikke kunstagenten være til hjelp, og du må bruke mye penger som kunne ha gått til å bygge omdømmet ditt med innlegg i kjente medier. Spill det på din måte rimelig og gradvis.

[/sc

Siste fra Blog