Content Seeding 101: Hvordan fungerer det?

24 min lest
Innholdssåing er mye mer som å plante frø. Den eneste forskjellen er at du ikke dyrker planter. Det du gjør er å skape interesse for merkevaren din og øke merkevarebevisstheten. Og en god strategi med innhold i hjertet vil gjøre susen. Så for at du skal gjøre merkevaren din kjent på nettet, er godt innhold et must..

Såing av innhold: Betydning og mål

Skrev et flott blogginnlegg og publiserte det, men ingen leser det. Høres det kjent ut? Vel, vi har alle vært der. Men med en godt planlagt tilnærming for hånden, kan du hoppe over den elendigheten. For å spre historien din på nettet må du tildele den til bestemte kunder. Seeding markedsføring vil bidra til å øke rekkevidden til innholdet ditt og, som et resultat, merkevarebevisstheten din.

Så nok en gang er blogginnlegget ditt hagen din. I likhet med planter er innholdet ditt sjelden perfekt fra grunnen av. Likevel, for å skape en historie av høyeste kvalitet, må du hjelpe den til å vokse. Og det krever «sol og vann» for å gi den næring og få den til å vokse. Og en veldig strategisk tilnærming til denne ernæringen vil være en vinn-vinn-situasjon.

For å få historien din delt, må du overbevise opinionsledere om at det er verdt å gjøre det. Det er en måte å nå ut til nye målgrupper og vinne deres tillit. Så det er smart å samarbeide med pålitelige personer for å få studien din i omløp. Når du gir dem en grunn, vil de bruke sine distribusjonskanaler til å dele den. En godt planlagt tilnærming til å spre innholdet ditt er nøkkelen. Når du har gjort det, vil de få merkevaren din til å føles troverdig. Ellers vil det være et skudd i mørket.

Beste praksis for såing av innhold og hvordan du bruker disse

«Vellykket såing må omfavne en omnikanaltilnærming som integrerer markedsføring med PR for å angripe alle kanaler sammen. I hovedsak må markedsføring samarbeide med PR for å spre innholdsfrøene, og omvendt. Samarbeid skaper ikke bare disiplinerte budskap over hele linjen, det øker også mulighetene for å nå målgruppene uansett hvor de befinner seg. Til syvende og sist handler seeding om strategisk plassering av innhold på de beste stedene for å øke merkevarebevisstheten og tiltrekke seg kunder.»

. Jim Christiana, administrerende partner og grunnlegger av M:7 Agency

1. Identifiser den relevante/tiltrodde opinionslederen

Det viktigste trinnet for å lykkes med produktsåing er å finne den spisse influencer som vil hjelpe til med formidling. For det kan du bruke Google-søk, lure i bloggkataloger eller bruke et hvilket som helst annet bloggeroppsøkingsverktøy. Vel, du kan prøve alle disse; det vil ikke skade. Finn alternativene dine for å se hvilken som vil fungere bedre for deg.

2. Skriv eviggrønt innhold

Uansett hvilken nisje du har, finn emner som er varme og peker på virksomheten din. Det er ikke så vanskelig. Prøv å bruke Google Alerts først. Automatiske oppdateringer vil gi deg de siste trendene og nyhetene i din bransje. Hvis det ikke er nok, kan du sjekke bloggernes oppsøkende kampanjer. Det kan være mange interessante ting å vurdere.

[/sc

3. Ta vare på kontaktdatabasen din

Det er viktig å holde kildene dine samlet. Dermed kan du spore og måle resultatene du får.

4. Skille deg ut med din pitch

Uansett hvor unikt tilbudet ditt er, er du ikke den eneste som prøver å nå ut til opinionsledere. De får mange henvendelser, men bare noen få får deres oppmerksomhet. Så hvis du er sikker på at bloggeren du prøver å nå, er relevant for din nisje, kan du begynne med fordelene du kan tilby med en gang. Tenk fra deres perspektiv. Legg vekt på hvordan historien din vil hjelpe dem med å lykkes i deres blogging nisje. Selvfølgelig vil slik personalisering ta tid, men det er mer sannsynlig at resultatene vil lønne seg til slutt.

Fordeler du vil få fra Content Seeding

Det beste er at påvirkere drar nytte av innholdssåing. Enda bedre, de kan gjøre det til en av de mest kostnadseffektive markedsføringsstrategiene som er tilgjengelige for merkevarer i alle størrelser. Hvordan gjør de det? Gjennom deres dedikerte publikum. Så hva får du ut av det?

Dermed er et publikum som velger å se innholdet deres mer lojalt. Og når du snakker direkte til dem, er det ikke så vanskelig å tiltrekke seg mange av de lojale kundene. Og når du finner riktig merkevare-til-influencer-tilpasning, kan du lage en studie som:

• samsvarer med din merkevareidentitet
  • utnytter det engasjerte fellesskapet ditt,
  • øker trafikken til nettstedet ditt,
  • gir deg større rekkevidde enn mer tradisjonelle former for markedsføring,
  • få flere tilbakekoblinger,
  • sikrer at du når ut til riktig målgruppe med et svært relevant budskap,
  • bygge merkevarebevissthet,
  • øker din SEO-rangering,
  • markedsfører dine sosiale kanaler,
  • genererer salgsleads og høyere konverteringer.
  • .

Influencer-kampanje for å starte innhold

Å sette opp en influencer-kampanje for såing av innhold er en av de beste måtene å hjelpe studien din til å bli viral. For å gjøre det, bør du vurdere å gjøre følgende:

•  Ha et nettverk
  • Ha et nettverk

Ditt nettverk er målgruppen din. For at strategien din skal lykkes, må du definere målgruppen din. Hvem er de? Hvor bor de? Hvilke nettverk bruker de tiden sin på?

•  Definer målene dine
  • Definere dine mål

Ditt mål er unikt. Det avhenger av hva du ønsker å oppnå i løpet av denne kampanjen. Enten det er mer trafikk på nettstedet, salg eller merkevarebevissthet, definer målet ditt.

•  Finn influencers og kontakt dem

Forskning for å finne de relevante opinionslederne i din nisje. Ideelt sett vil du at folk som allerede er kjent, skal snakke om produktet ditt eller støtte det på en eller annen måte.

•  Tilbudsverdi

Å gå ut med et unikt tilbud kan bidra til å skille kampanjen din fra andre. Påvirkere mottar utallige pitcher, så hva er grunnen til å dele budskapet ditt?

•  Måling av resultater

Sjekk alltid resultatene. Ellers vet du ikke om du har nådd målene dine. Gjør det under og etter kampanjen for å få bedre resultater.

•  Build Relationship

Her er en «sol og vann» -del for strategien din. Etablere relasjoner med opinionsledere og holde dem i gang.

Debbie Vasen, sjef for LoveToKnow Media:

I min rolle refererer jeg ofte til meg selv som en gartner. Jeg planter frø av ideer i alt jeg gjør. Det er spesielt fornøyelig å se disse frøene vokse til reell effekt. Ideen om å plante frø for PR er en integrert del av organisk merkevareutvikling. Jo flere frø du planter, jo mer sannsynlig er det at de spirer. I markedsføring handler det om å bygge merkevarebevissthet. Menneskesinnet legger hele tiden lag på lag med informasjon og assosierer konsepter. For et varemerke vil du at folk skal begynne å høre om deg, slik at du blir gjenkjennelig, men du vil også at de skal assosiere deg med en følelse eller et inntrykk. Ved å knytte merkevaren din til innhold som gir informasjon eller underholdning, kan du deretter tilpasse dette konseptet til merkevaren din indirekte. Dette indirekte forholdet er frøet. Jo mer folk begynner å se merkevaren din i det lyset, jo mer begynner de å forholde seg naturlig til merkevaren med det inntrykket. Nøkkelen til vellykket seeding er å få innholdet relatert til merkevaren til å bli sett, men det må også være riktig innhold for merkevarens misjon.

[/sc

Andre måter å så innhold på

En plattform All Things Hair satt av Unilever kan være et godt eksempel på såing av innhold for inspirasjon. Dermed har merker, inkludert Dove, TRESemmé og Suave, opprettet en YouTube-kanal. Sammen med skjønnhetsbloggere fra hele Storbritannia og Irland har de laget en sammenhengende kampanje som nådde ut til over 64 millioner mennesker globalt. Det var uten tvil en stor suksess for merkevaren.

Sosiale medier

Å dele innholdet ditt på sosiale medier er en av de mest effektive måtene å komme i gang på. Facebook, Twitter, Instagram, Linked In eller Pinterest, valget avhenger av målgruppen din. Finn ut hvor de er, og gå dit.

Pinterest-kampanje: opprett unike pins for hvert blogginnlegg. Eksempel: https://pin.it/2MlPjuG

LinkedIn: del materialet ditt og nevne relevante personer

Quora er en utmerket kilde for å generere organisk bevissthet, innholdsmarkedsføring, tankelederskap og betalt reklame, og det hjelper deg til og med å lære om publikum.

Les mer om Quora-distribusjon her: Innholdsdistribusjonsstrategi

–> Sjekkliste for Quora-distribusjon.
Quora-distribusjon

Bevis ekspertisen din på bloggen

Å bevise deg selv som ekspert i bransjen din er en smart måte å nå ut til et bredere publikum på. Du kan også skrive et gjesteblogginnlegg og kommentere på andre blogger.

E-postmarkedsføring er fortsatt populært

Uansett hva du måtte høre, er e-post en av de beste markedsføringskanalene i dag. Årsaken? Den har ikke en algoritme som påvirker om en bruker ser en e-post.

Les mer: Sjekkliste for distribusjon av innhold etter publisering

Få hjelp

Ingen merkevare har råd til et dårlig inntrykk. Uansett årsak kan du alltid få hjelp fra fagfolk. Fordelen? PRNEWS.IO er en alt-i-ett-tjeneste som hjelper deg med å distribuere nyhetene dine på dine vilkår.

Verdenes første sponsede innholdsbutikk på nett .

Du kan få historien din publisert over hele verden. Opprett, publiser og distribuer innholdet ditt på flere tilgjengelige plattformer der ute. Innholdet ditt kan nå målgruppen din på riktig måte og til riktig tid. Det er en klar fordel i forhold til ukjente markedsføringsavdelinger. Og det beste er at tjenesten er rimelig for alle bedrifter.

Kall det en taktikk, strategi eller tilnærming, innholdssåing betyr det samme. Det betyr prosessen som hjelper deg med å spre historien din gjennom forskjellige kanaler. Å komme i gang er ikke nødvendigvis så vanskelig. Likevel er godt innhold nøkkelen. Du må lage en god historie først før den kommer ut til massene. Det er selvfølgelig lettere hvis du allerede har kontakter med viktige personer. Men hvis ikke ennå, kontakt PRNews.io for å bli lagt merke til av den rette.

Les mer: Hva er betalte, eide og opptjente medier

Eksperter om seeding av innhold

Jacob Villa, markedsdirektør i Myndigheten

Jacob Villa, markedsdirektør i Myndigheten

Content seeding er det å plante ditt innhold på strategiske steder slik at det har større sjanse for å bli sett og delt av målgruppen din. Det er med andre ord en måte å få innholdet ditt foran de riktige personene til rett tid.

Det er flere forskjellige måter å spre innholdet ditt på, men noen av de mest effektive metodene inkluderer sosiale medier, fora og bloggkommentarer.

La oss for eksempel si at du skriver et blogginnlegg om et nytt produkt som du er begeistret for. Du kan spre innholdet ditt ved å dele lenken på sosiale medier, legge det ut i relevante fora eller legge igjen kommentarer på relaterte blogger. Dette vil bidra til å øke synligheten til innholdet ditt og få det ut til folk som er interessert i det du har å si.

Selvfølgelig er det mer å innhold seeding enn bare tilfeldig å dele lenkene dine. Hvis du vil lykkes fullt ut, må du ha en strategi på plass. Her er to tips for å hjelpe deg i gang:

–>
  1. Skriv eviggrønne artikler
  2. Skriv eviggrønt innhold. Dette er innhold som vil forbli relevant og nyttig i lang tid. Det er den typen innhold som folk vil dele om og om igjen. Når du skriver eviggrønt innhold, bør du fokusere på emner som er tidløse og relevante for bransjen din.
  3. . Ha en fengende&nbsppitch. Når du deler innholdet ditt, må du ha en salgspitch som fanger opinionsledernes oppmerksomhet og gir dem lyst til å lese mer. Skriv en fengende overskrift og inkluder en kort, fyndig beskrivelse av hva artikkelen din handler om..

Når det gjøres riktig, innhold seeding kan være et ekstremt kraftig markedsføringsverktøy. Ved å ta deg tid til å seede innholdet ditt, øker du sjansene for at det blir sett og delt av de menneskene som betyr mest. Det kan hjelpe deg med å øke rekkevidden din, bygge relasjoner med påvirkere og generere potensielle kunder for virksomheten din.

Amy, medstifter og COO for Mediumchat Group

Nisjen vår er svært konkurransedyktig, men ved å så innhold, er vi nå i stand til å få budskapet vårt til målgruppen vår. Vi er ikke på et stadium der vi kan bruke påvirkere, selv om mange av teamet vårt er godt kjent i vår bransje og deler innholdet vårt. Vår strategi fokuserer først og fremst på sosiale medier og e-post.

Hver historie vi lager, deler vi via e-post med våre kunder og potensielle kunder. En e-post har vist seg å være utrolig effektiv for oss for å nå vår demografiske målgruppe. Hver e-post er personlig tilpasset og basert på en mal som gjenspeiler det stadiet de befinner seg på i kundereisen. Å nå ut med relevant innhold til rett tid er avgjørende. Vi har sett en enorm økning i rekkevidden vår etter hver e-postkampanje, med lesere som deler på sine egne sider i sosiale medier.

Vi foretrekker å ta en mer målrettet tilnærming til frøinnhold på sosiale medier. I stedet for bare å legge ut i kanalene våre, vil teamet vårt legge ut personlig og nå ut til kontaktene sine i hver kanal. Som en virksomhet fokuserer vi på å skape og opprettholde personlig service, og dette gjenspeiles i vår strategi for innholdspublisering.

Max Whiteside, SEO & Content Lead på Breaking Muscle

Innen markedsundersøkelser er såing tildeling av markedsføring til bestemte kunder eller kundegrupper for å stimulere den interne dynamikken i markedet og forbedre diffusjonsprosessen.

Content Seeding fokuserer mindre på langsiktige relasjoner og mer på å spre merkevarekunnskap så langt som mulig over nettet ved å plante «frø». Disse «frøene» er små innholdsbiter som er utformet for å vekke interessen til en forhåndsbestemt målgruppe. Såing antas å være en effektiv markedsføringstaktikk siden det gjør det mulig for markedsførere å bruke opinionsledere og gruppeinnflytelse.

Teknikken for såing inkluderer en markedsføringskampanje som lanseres ved nøye å identifisere frøets målgruppe for å maksimere effekten av kampanjens spredning.

Sarah Jameson, markedsdirektør for Green Building Elements

Content seeding brukes av de fleste bedrifter for å målrette innholdet sitt mot riktig publikum ved å bruke merkevareambassadører eller påvirkere som en måte å tiltrekke seg potensielle kunder på. Mange markedsførere stoler på denne strategien fordi
påvirkere er klarert av sine egne følgere eller samfunn.

Sosiale medieplattformer er det beste valget for å utføre innholdsseeding på grunn av det enorme antallet brukere som følger og sporer disse påvirkerne. Dette har på en måte blitt en ny form for PR, men bygger på en måte bro over hullene og problemene som klassisk PR hadde på digitale medier. Dette krever også at PR-profesjonelle integrerer nye kvalifikasjoner og ferdigheter som vil gi dem innflytelse til å ta steget opp til denne nye formen for PR i stedet for å spille catch up.

Jonathan Saeidian, grunnlegger/administrerende direktør i Brenton Way

Seeding i PR refererer til prosessen med å plante positive meldinger om et selskap eller produkt i nettfora og sosiale medieplattformer. Målet er å generere buzz og skape et gunstig inntrykk av merkevaren. Når det gjøres riktig, kan seeding være en effektiv måte å bygge merkevarebevissthet og skape et positivt omdømme på. Det kan også bidra til å øke salget og oppmuntre til kundelojalitet.

For å frø effektivt, må PR-fagfolk først identifisere viktige påvirkere i målmarkedene. De lager deretter engasjerende meldinger som vil gi gjenklang hos disse påvirkerne og oppmuntre dem til å dele innholdet med sine følgere.  Seeding kan være en arbeidskrevende prosess, men utbyttet kan være betydelig.
Seeding kan være et kraftig verktøy for å generere positiv buzz, men det må gjøres nøye for å unngå å komme over som uærlig. Når det gjøres bra, kan seeding bidra til å bygge merkevarebevissthet og skape et positivt inntrykk av selskapet eller produktet.

Diana Stepanova fra Monitask

Content seeding er prosessen med å plassere innholdet ditt på nettsteder med høy trafikk og sosiale medieplattformer for å øke synligheten og rekkevidden. Ved å gjøre dette kan du dramatisk øke antall personer som ser og engasjerer seg i innholdet ditt, noe som kan føre til flere potensielle kunder og kunder.

Men hvorfor skal du frø innholdet ditt? Det er noen viktige fordeler:

Det er noen viktige fordeler:

Øk synligheten: Som nevnt ovenfor er en av de viktigste fordelene med å så innholdet ditt at det kan bidra til å øke synligheten. Når du legger ut innholdet ditt på populære nettsteder og sosiale medieplattformer, øker du sjansen for at flere vil se det. Og jo flere som ser det, jo mer sannsynlig er det at noen vil handle (f.eks. besøke nettstedet ditt, registrere seg for nyhetsbrevet ditt osv.).

Bygg lenker: En annen fordel med å så innholdet ditt er at det kan hjelpe deg med å bygge lenker. Når andre nettsteder og brukere av sosiale medier deler innholdet ditt, inkluderer de ofte en lenke tilbake til nettstedet ditt. Dette bidrar til å forbedre nettstedets søkemotoroptimalisering (SEO), noe som gjør det lettere for folk å finne deg på nettet.

Generer potensielle kunder: Til slutt kan såing av innholdet ditt også bidra til å generere potensielle kunder. Når folk ser innholdet ditt på et populært nettsted eller en sosial medieplattform, kan de bli fascinert nok til å klikke seg videre til nettstedet ditt. Når de er på nettstedet ditt, har du muligheten til å fange opp kontaktinformasjonen deres (f.eks. via et skjema for å fange opp potensielle kunder), slik at du kan følge dem opp senere. Hvis du leter etter måter å øke synligheten, rekkevidden og effekten av markedsføringstiltakene dine, er det verdt å vurdere seeding av innhold.

Nick Bolshaw, grunnlegger av Inyouths LED Mirrors

De fleste markedsførere skiller mellom grunnleggende og avansert såing. Enkel seeding innebærer å legge ut materiale på merkevarens nettverk og be en utvalgt gruppe kjente påvirkere om å dele det. Innsatsen og utgiftene som er involvert i denne innsatsen er minimale, men for å overtale nettbrukere til å dele innholdet med sine egne nettverk, må innholdet være av ekstremt høy kvalitet og ha ekte verdi.

Sannsynligheten for at noe går viralt økes betydelig ved avansert seeding. Her vil markedsførere bruke en rekke videoer, essays og infografikk for å spre informasjonen sin til flere blogger, fora, grupper, relevante bransjeledere og nettsteder med mange følgere på sosiale medier. Men det er behov for større innsats og kostnader for å starte og opprettholde forhåndssåing.

Poenget er at du trenger alle disse elementene for å jobbe effektivt sammen og mot ett felles mål. Selv om hver av dem har sin egen verden, kan deres kombinerte positive effekter gjøre eller ødelegge innholdet ditt. Du må lage en solid plan for å oppnå hvert aspekt og organisere dem alle mot ett felles mål. Dette er den eneste måten å få det til å gå viralt på!

Kavin Patel, grunnlegger og administrerende direktør for Convrrt

Ved hjelp av innhold seeding kan merkevarer få innholdet sitt til å gå viralt. Informasjonen, som kan være en video, en artikkel eller en infografikk, distribueres til påvirkere i sosiale medier, blogger, fora, nettsteder, journalister, redaktører og medier. Formidlingen av innholdet kan være organisk eller uorganisk. Uorganiske tilnærminger innebærer distribusjon av nettbasert materiale gjennom sponsing, annonser og partnerskap.

Organiske metoder er derimot avhengige av SEO, et kraftig budskap og en godt planlagt strategi for å nå målgruppen. På grunn av dette er organiske tilnærminger betydelig mer effektive både når det gjelder innholdets naturlige spredning og dets varighet på Internett. På nåværende tidspunkt skiller pressemeldinger seg ut som den mest effektive og potente typen innhold for organisasjoner som ønsker å lansere en organisk strategi for såing av innhold.

Amber Morland, grunnlegger og markedssjef i Softwalla.

Content Seeding handler mer om å bygge relasjoner mens du fremmer bevissthet for et merke ved å så frø av mikroinnhold i det digitale rommet for å trekke oppmerksomheten til et forhåndsplanlagt publikum eller målmarked.
Dette er et verktøy som utnyttes av digitale markedsførere for å stimulere meninger fra ledere i et målmarked for best å oppfylle deres behov og konvertere dem til kunder.

Spørsmål og svar om innhold

Hva er innholdsseeding?

Det er en strategi som kan bidra til å så presseomtale gjennom ulike kanaler. Hvis det er godt planlagt, blir temaet ditt viralt. Med andre ord sprer du ordet om produktet ditt for å øke salget og skaffe nye kunder.

Hva er sosiale medier?

Hva er seeding av innhold i sosiale medier?

Det er en taktikk som bidrar til å spre budskapet ditt på sosiale medier. Du kan doble innsatsen ved å målrette deg mot opinionsledere. Det er en måte å øke din generelle SEO på. Det kan bli grunnlaget for markedsføringskampanjen din.

Siste fra Blog