Mitä ovat brändilähettiläät ja miksi heitä tarvitaan?

17 minuuttia luettu

Reputation ja suosio määräävät brändin menestyksen suureen tulevaisuuteen. Nykyään ei riitä, että brändit mainostavat itseään mahdollisimman hyvin – ne tarvitsevat todellisia ja uskottavia vaikuttajia. Henkilökohtaiset arvostelut todellisilta ihmisiltä saavat yleisön reagoimaan paremmin kuin uutiset suoraan brändiltä. Tässä postauksessa selvitetään, keitä brändilähettiläät ovat, mitä etuja he tarjoavat ja miten brändit voivat hyötyä työntekijöistään, miten he eroavat vaikuttajista ja miten voit aloittaa menestyksekkään lähettiläsohjelman.

Markkinoinnin uusi aikakausi

Sosiaalisen median alustat ovat muuttaneet ikuisesti tapaa, jolla luomme, jaamme ja kulutamme tietoa. Yksi asia on kuitenkin pysynyt samana läpi vuosien – käyttäjät luottavat toisiin käyttäjiin enemmän kuin yrityksiin.

Brändit ovat aina tienneet, kuinka vahva sosiaalinen todiste voi olla, ja digitaalisen aikakauden erilaisten sisältöjen saatavuuden myötä sosiaalisesta todisteesta on tullut yksi menestyvän yrityksen tärkeimmistä elementeistä.

Yritykset valitsevat persoonattomuuden sijaan yhteistyön vaikutusvaltaisten persoonallisuuksien kanssa, jotka ovat linjassa niiden brändikuvan ja arvojen kanssa.

Näitä vaikutusvaltaisia henkilöitä kutsutaan brändilähettiläiksi.

Monet vuodet sitten yritykset työskentelivät ”brändijohtajien” kanssa, joita joskus kutsuttiin myös ”tuotepäälliköiksi”. 2000-luvun alussa brand managerin rooli korvattiin brand ambassadorilla.

Brändilähettiläät olivat tyypillisesti julkkiksia (useimmiten he olivat muusikoita tai näyttelijöitä), joita palkittiin brändin edistämisestä ja osallistumisesta erilaisiin mainoksiin ja mainosmateriaaliin.

Sosiaalisen median yleistymisen myötä niillä, joita ennen pidettiin ”tavallisina ihmisinä”, on nyt mahdollisuus rakentaa kannattajakuntaa ja vaikuttaa poikkeuksellisen paljon ihmisiin tuottamalla, julkaisemalla ja jakamalla tietoa verkossa. Nykyään brändilähettiläsopimukset laajentavat paljon muutakin kuin julkkisten brändäystä.

Brand Ambassadors vs. Influencers vs. Brand Advocates

Kun yritykset pohtivat yhteistyötä, heidän ajatuksensa hyppäävät yleensä vaikuttajamarkkinointiin ja yhteistyöhön julkkisten ja vaikutusvaltaisten sosiaalisen median käyttäjien kanssa, jotka eivät ehkä ole saaneet julkkiksen statusta, mutta pitävät silti yllä uskollisia seuraajia.

Vaikuttajakumppanuus kampanjaa varten eroaa kuitenkin kumppanuudesta brändilähettilään kanssa.

Vaikuttajia käytetään yleensä vain yhtä kampanjaa varten, ja kun kampanja on päättynyt, heidän kumppanuutensa kyseisen yrityksen kanssa päättyy. He saattavat sopia työskentelevänsä uudelleen tulevissa yhteisissä kampanjoissa, mutta he eivät mainosta yksinomaan yhtä brändiä.

Muista, että brändilähettiläs on aina vaikuttaja, mutta vaikuttaja ei välttämättä kuulu brändilähettilääseen.

Toinen ilmaisu, joka yleensä lisää sekaannusta, on ”brändin puolestapuhuja”.

Ja vaikka brändilähettiläät ja vaikuttajat saavat korvauksen työstään ja yhteistyöstään yrityksen kanssa, brändin puolestapuhujat eivät edistä brändiä siksi, että heille maksetaan, vaan siksi, että he ovat sen todellisia faneja.

Brändin puolestapuhujilla, toisin kuin vaikuttajilla ja brändilähettiläillä, ei välttämättä ole merkittävää sosiaalista vaikutusvaltaa.

Lue lisää: Miten mikrovaikuttajat auttavat tuotemerkkejä tekemään parempaa markkinointia

Mikä on brändilähettiläs?

Brändilähettiläät ovat vaikuttajia, jotka ovat sitoutuneet mainostamaan yritystä pitkäjänteisesti ja joista tulee tästä syystä brändin ”kasvot”.

Monet ihmiset pitävät lähettiläitä brändin ”kasvoina”. Nämä ihmiset ovat usein kehittäneet verkostoja ja suhteita edistääkseen tiettyä brändiä suusanamarkkinointimenetelmien avulla, kuten suosittelemalla sukulaisia ja ystäviä tai keskustelemalla brändistä viestintäkanavissa, kuten sosiaalisessa mediassa.

Brändit pyrkivät houkuttelemaan uusia asiakkaita perinteisten mainoskampanjoiden lisäksi. Ne löytävät uusia tapoja hyödyntää puolestapuhujiaan brändin tunnettuuden lisäämiseksi ja liiketoiminnan suorituskyvyn parantamiseksi.

Monet saattavat pitää brändilähettiläitä yrityksen palkkaamina vaikuttajina. Lähettiläs voi kuitenkin olla kuka tahansa, joka ihailee yrityksesi tuotteita ja ponnistelee tukeakseen ja edistääkseen organisaation kasvua.

Hyvien viestintä- ja ihmissuhdetaitojensa ansiosta lähettiläillä on valta vaikuttaa ihmisten mielipiteisiin ja vaikuttaa heidän ostopäätöksiinsä.

Mihin tarvitset brändilähettilästä?

Suhde, luottamus, vaikutusvalta – miksi ikinä sitä haluatkin kutsua – on avainasemassa.

Nämä ovat liiketoiminnan valuuttaa: mitä enemmän luottamusta ja vaikutusvaltaa sinulla on jonkun kanssa, sitä todennäköisemmin voit hyötyä hänen liiketoiminnastaan. Tämä on brändilähettilään ansio.

Brändilähettiläiden houkutteleminen osaksi markkinointistrategiaasi, sosiaalista mediaa ja viestintäsuunnitelmiasi voi olla pitkä matka lisäämässä brändin tunnettuutta ja tuottamassa enemmän voittoa.

Kehittyvät brändit kohtaavat poikkeuksellisen laajamittaista kilpailua. Markkinat kyllästyvät, ja asiakkailla on mahdollisuus valita monien eri tuotteiden ja palveluiden välillä. Siksi yritykset kääntyvät nyt tekemään nykyisistä asiakkaistaan, yhteistyökumppaneistaan, alihankkijoistaan ja työntekijöistään lähettiläitä.

3 syytä, miksi jokainen yritys tarvitsee brändilähettiläitä:

Lisää luottamusta ja brändin tunnettuutta

Yksi yleisimmistä motiiveista, miksi yritykset haluavat tehdä yhteistyötä lähettiläiden kanssa, on lisätä brändin tunnettuutta, parantaa sosiaalista sitoutumista ja luoda luottamusta käyttäjien ja seuraajien keskuudessa. Kun suurin osa organisaation viestinnästä tulee suoraan yritykseltä, viestit eivät ole yhtä luotettavia kuin silloin, kun ne tulevat oikeilta ihmisiltä.

Tänä päivänä ihmiset altistuvat päivittäin sisällön ylikuormitukselle. Siksi he ovat oppineet leikkaamaan melun läpi ja jättämään huomiotta sen, mitä he pitävät sopimattomana – mukaan lukien yritysten mainokset.

Tämä tarkoittaa sitä, että ihmiset luottavat toisten mielipiteisiin ja ehdotuksiin, jotka ovat käyttäneet tuotteita ja palveluita tosielämässä, ja jonkun henkilökohtainen arvostelu on tietolähde, johon asiakkaat luottavat eniten.

Brändilähettiläiden on paljon helpompi vaikuttaa yleisöönsä aidolla ja aidolla tavalla, saada yleisön huomio ja innostus tuotteisiin ja palveluihin.

Kustannustehokkuus

Kuten edellä mainittiin, edunvalvontamarkkinointi voi olla huomattavasti kustannustehokkaampaa kuin perinteinen myynninedistäminen ja muut markkinointi- tai myyntikampanjat. Vaikka joillekin brändilähettiläille saatetaan maksaa käteisellä, ilmaisilla tuotteilla tai lahjakorteilla, menestyneimmät lähettiläät ovat yleensä niitä, joiden suurin motivaatio on nähdä brändin kehittyvän.

Monissa tapauksissa brändilähettiläät ovat omia työntekijöitäsi. Vaikka monilla yrityksillä on myös maksullisia lähettiläisohjelmia, ne ovat silti hyvin kalliita. Verrattuna kalliisiin mainoskampanjoihin, lähettiläät voivat tehdä paljon parempaa työtä yleisön huomion saamiseksi, laajemman yleisön tavoittamiseksi ja suuremman myynnin aikaansaamiseksi.

parempi työnantajabrändi ja enemmän laadukkaita työnhakijoita

Näkyvyyden, bränditietoisuuden ja myynnin lisäämisen lisäksi brändilähettilästoiminta voi olla erittäin tehokas tapa parantaa organisaatiosi työnantajabrändiä ja siten houkutella enemmän laadukkaita ehdokkaita avoimiin työpaikkoihin.

Työntekijät, jotka ovat ylpeitä siitä, että ovat osa yritystäsi, voivat levittää sanaa keskeisistä brändiarvoistasi, EVP:stäsi ja omasta työntekijäkokemuksestaan.

Kuka voi olla brändilähettiläs?

Se riippuu yrityksesi tavoitteista (ja lähettiläsohjelmastasi), mutta – kenellä tahansa työntekijällä on potentiaalia olla brändilähettiläs.

Myynnin, henkilöstöhallinnon, markkinoinnin, viestinnän, tuote- ja insinöörityön sekä johdon työntekijät voivat muuttua tehokkaiksi brändilähettiläiksi.

Tässä on muutamia esimerkkejä tuloksista, joita näihin ihmisryhmiin kuuluvat työntekijät voivat saada aikaan:

• Myynti: uusien tilaisuuksien luominen, myyntisyklin lyhentäminen, liikevaihdon ja liidiputken kasvattaminen
  • .
  • Henkilöstöhallinto: rakentaa työnantajamaineesi, lisää rekrytointia ja sitouttamista, parantaa osaajapoolia,
  • Markkinointi: brändin tunnettuus, liidien tuottaminen, sosiaaliset jakamiset, verkkoliikenne
  • Tuote &; tekniikka: tuotetietoisuus, ajatusjohtajuus

Yleisesti työntekijät, jotka yleensä kommunikoivat yrityksen ulkopuolisten ihmisten kanssa, ovat niitä, jotka tuovat suurimmat tulokset. Tällä digitaalisella ja sosiaalisella uudella aikakaudella lähes jokaisella työntekijällä on laaja ammatillinen verkosto. Sen lisäksi monet jakavat jo nyt tietoa yrityksestäsi, tajusivatpa johtajat sitä tai eivät.

Sosiaalisen median, sähköpostin ja muiden palveluiden välillä B2B-työntekijöillä on merkittävä määrä ihmisiä, joiden kanssa he kommunikoivat ja joiden kanssa heillä on hyvät suhteet ja joihin he luottavat.

Keskimäärin ja ottaen huomioon heidän tehtäviensä luonteen (esim. vaatimus verkostoitua yrityksen ulkopuolisten ihmisten kanssa), myynnillä, markkinoinnilla ja johdolla on suurimmat ammatilliset verkostot ja ne voivat tuoda suurimmat tulokset.

Missä aloittaa?

Taivas on rajana, kun päätät käynnistää työntekijälähettiläsohjelman.

Kaikki on mahdollista.

Olitpa sitten päättänyt palkata lähettiläitä tai tehdä yhteistyötä vaikuttajien kanssa, hyvä paikka aloittaa on yrityksesi henkilöstöhallinto. Ajan ja menestyksen myötä ohjelmasi on mahdollista saavuttaa piste, jossa suurin osa yrityksesi työntekijöistä osallistuu siihen.

Mutta – ja alussa – on parempi edetä askel askeleelta. Aloita pienestä, analysoi, iteroi, näytä onnistuminen, paranna ja toista.

Erityisesti aloittaessasi on tärkeää keskittyä houkuttelemaan ohjelmaan työntekijöitä, jotka todella haluavat osallistua ja jotka pitävät sosiaalisesta mediasta ja muista nykyaikaisista viestintä- ja verkostoitumisalustoista ja joilla on kokemusta niistä.

Vaikka tämä vaikuttaa hyvin orgaaniselta asialta, onnistuneiden työntekijöiden kannatusohjelmien toteuttaminen ei olekaan niin helppoa. Seuraavassa on lueteltu välttämättömät vaiheet onnistuneen suurlähettiläskoulutusohjelman luomiseksi yritykseesi:

1. Tunnista brändilähettiläsohjelmasi säännöt
  2. .
  3. Opeta työntekijöillesi, miten toimia lähettiläinä (teot ja kiellot)
  4. Valitse nykyiset sisäiset lähettilääsi
  5. Palauta kysely, joka paljastaa, ketkä ovat potentiaalisia lähettiläitäsi
  6. Väitä selkeästi brändilähettilästoiminnan hyödyt sekä yksittäisille henkilöille että yrityksellesi kokonaisuutena
  7. Luo ja jaa sisäiselle yleisöllesi merkityksellistä sisältöä (vain silloin he haluavat jakaa sen verkostoilleen)
  8. Helpotetaan lähettiläitä jakamaan sisältöä ulkoisesti
  9. .
  10. Arvioi brändilähettilästoiminnan vaikutusta
  11. Tunnusta ja palkitse brändilähettiläitäsi

Tavoitteisiisi sopivan brändilähettiläsohjelman luominen

Harkitse, mitä yrität saavuttaa brändilähettiläsohjelmallasi ja kuinka paljon voit investoida. Eri yrityksillä on erilaiset vaatimukset lähettiläilleen ja erilaiset vaatimukset ohjelmilleen.

On monia tapoja aloittaa brändilähettiläsohjelma:

• Tarjoa lähettiläillesi täydentäviä tuotteita.
  • lähettää suurlähettiläillesi alennusta tuotteistasi.
  • Maksa lähettiläillesi säännöllisesti:
    • Tällaisessa maksumallissa brändilähettiläs sitoutuu mainostamaan yritystä ja täyttämään sopimuksensa kiinteää kuukausimaksua vastaan.
    • Tämä maksu on suoritettava riippumatta siitä, oletko antanut lähettiläälle työtä vai et.
  • Luo kumppanuusohjelma.
    • Kumppanit saavat jonkin verran palkkiota ostoksista, jotka liittyvät heidän mainostoimintaansa. Kumppanuusohjelmat kattavat tyypillisesti ainutlaatuisen alennuskoodin, joka toimii kannustimena seuraajille ostaa.

Voit myös yhdistellä mitä tahansa näistä menetelmistä luodaksesi oman ainutlaatuisen lähettiläsohjelmasi tai tilataksesi julkaisuja esimerkiksi PRNEWS.IO-palvelun kautta, mikä kasvattaa väkilukua ja rakentaa hyvää mainetta. PRNews.io tarjoaa taatun sisällön jakelun julkaisuissa ympäri maailmaa. PRNews.io-alustan avulla voit lisätä tietoisuutta potentiaalisten asiakkaidesi, kumppaneidesi ja sijoittajiesi keskuudessa ja kasvattaa myyntiäsi. Se auttaa sinua olemaan tuhlaamatta aikaa etsimällä ja tarjoamalla itsellesi paljon tiedotusvälineitä, jotta voit julkaista lehdistötiedotteesi, uutisesi tai tarinasi siellä. PRNews.io on palvelu, joka yhdistää brändit ja toimittajat.

Päällimmäisenä

Potentiaaliset ehdokkaat ja käyttäjät luottavat todellisiin suosituksiin enemmän kuin perinteisiin mainoksiin. Ja koska lähettiläät ovat asiantuntija-asemassa, potentiaalisten asiakkaiden luottamus on vielä vahvempaa.

Työnantajabrändäyksen ja rekrytoinnin onnistuminen riippuu entistä enemmän työnantajan hyvästä maineesta sosiaalisilla alustoilla – yrityslähettiläät voivat auttaa siinä. Jos brändit luottavat brändilähettiläisiinsä, ne saavuttavat monia etuja. Jos sinulla ei ole heitä nyt, kannattaa aina käyttää apuna ammattilaispalveluita, kuten PRNEWS.IO.

Uusimmat lähettäjältä Blog