Mitä eroa on kumppanuusmarkkinoinnilla ja vaikuttajamarkkinoinnilla?

12 minuuttia luettu

Jos olet uusi verkkosivuston omistaja tai bloggaaja, idea markkinoinnista ja siihen liittyvistä strategioista saattaa tehdä olosi epämukavaksi. Tällaista tapahtuu monille ihmisille.

Tämänpäiväisen postauksen tarkoituksena on erottaa pari näistä strategioista, eritellä ne ja käydä läpi niiden hyviä ja huonoja puolia.

Valmis tutustumaan joihinkin näistä tehokkaista tekniikoista ja tule asiantuntijaksi affiliate- ja vaikuttajamarkkinoinnin eroista? Mennään.

Mitä on affiliate-markkinointi?

Kumppanimarkkinointi on brändien luomaa. He haluavat myydä tuotteita. Mutta heidän myynti- ja markkinointitiiminsä ovat rajallisia. Joten mikä on pelin juju?

Yhtiö perustaa affiliate-markkinointiohjelman sisällöntuottajille, jotka myyvät tuotteita heidän puolestaan.

Brändi luo ohjelman ja avaa sen sisällöntuottajille. Luojat, edellyttäen, että he pitävät tuotteesta tai haluavat vain arvostella sitä yleisölleen, lisäävät nämä affiliate-linkit sisältöönsä.

Kun joku heidän yleisöstään klikkaa linkkiä ja tekee ostoksen, sisällöntuottaja saa provision joko prosentteina myynnistä tai kiinteänä palkkiona.

Kumppanuuslinkkejä näet kaikkialla ja kaikkialla. Niitä luovat jotkut maailman kannattavimmista yrityksistä. Amazon oli yksi tunnetuimmista kumppaniohjelmista lähes kahden vuosikymmenen ajan.

Kun olet lukenut arvostelun jostakin tuotteesta blogista ja sitten nähnyt Osta nyt -painikkeen, joka vie Amazonin tuotesivulle, onneksi olkoon, olet juuri klikannut affiliate-linkkiä.

Muut yritykset tienaavat omaisuuden affiliate-myynnillä. Hyvä esimerkki tästä on NerdWallet. He ovat nykyään pörssiyhtiö, jonka lähes kaikki tulot tulevat luottokorttien kumppanuusohjelmista sekä muiden rahoituspalveluiden kumppanuuslinkeistä.

Affiliate-markkinointi käytännössä

Affiliate-markkinointi tarvitsee kolme osapuolta menestyäkseen. Ilmeisin on asiakas. Ilman sitä brändi ja vaikuttaja ovat merkityksettömiä. Oletamme siis, että brändilläsi on loistava tuote ja että on paljon vaikuttajia, jotka haluaisivat mainostaa sitä.

Kumppanuusohjelman luominen

Kun perustat yrityksen, tarvitset tuloja. Suulliset suositukset ovat edelleen loistava markkinointikeino, ja niillä on parempi ROI kuin millään muulla markkinointipyrkimyksellä.

Luoaksesi kumppanuusohjelmasi sinun on ensin päätettävä, aiotko toteuttaa ohjelman itse vai käytätkö verkostoa, kuten ShareASale, toteuttamaan sitä puolestasi. Tämän hyvä puoli on se, että se on yrityksellesi huoleton asia. Nämä verkostot ottavat kuitenkin osuuden provisioista itselleen.

Jos päätät pyörittää ohjelmaa itse, seuraava askel on löytää vaikuttajia, jotka kertovat brändistäsi ja siitä, miksi heidän pitäisi mainostaa sitä. Pyydä markkinointitiimiäsi tekemään markkinointityötä löytääksesi oikeat vaikuttajat kampanjaasi varten.

Kun vaikuttajat alkavat kuulla ohjelmastasi, sinun ei tarvitse enää tehdä niin paljon outreach-työtä. Jos tuotteet ja palkkiot ovat hyviä, ohjelmasi lähtee nopeasti lentoon.

Kumppaniksi ryhtyminen

Yritysten kumppanina toimiminen on monien ihmisten elinkeino. Mitä hauskaa on olla vaikuttaja, jos ei saa palkkaa?

Tekijänä tarvitset sisältöä alustoillesi. Arvostelujen tekeminen ja sellaisten tuotteiden mainostaminen, joista nautit ja joihin uskot, voi auttaa monipuolistamaan tulovirtojasi ja sisältöjäsi.

Voit liittyä yritysten ylläpitämiin yksittäisiin kumppaniohjelmiin. Tällä strategialla on yleensä korkeampi voitto. Sinulla on kuitenkin myös riski, että kumppanuusohjelma sulkeutuu tai brändi lopettaa toimintansa kokonaan.

Tästä syystä on tärkeää käyttää erilaisia ohjelmia mainostamiseen siltä varalta, että matto lakaistaan alta pois.

Toinen vaihtoehto on käyttää ShareASalen ja muiden vastaavien kaltaisia verkostoja. Liityt verkostoihin ja selaat sitten kaikkia yrityksiä, jotka ovat kumppaneita ohjelman kanssa. Voit liittyä ja lähteä mukaan oman harkintasi mukaan. Näissä verkoissa on tuhansia affiliate-mahdollisuuksia useilla eri markkinarakoilla.

Mitä on vaikuttajamarkkinointi?

Vaikuttajamarkkinointi eroaa affiliate-markkinoinnista. Siinä ei ole ohjelmaa. Vaikuttajien käyttäminen osana markkinointistrategiaasi tunnetaan yleisesti nimellä brändisopimukset tai brändisponsorointi.

Jos olet joskus katsonut Instagramissa tai YouTubessa vaikuttajan ottavan kuvan, jossa hän juo kokista tai jossa kokis on strategisesti sijoitettu kuvaan tai videoon, on hyvin todennäköistä, että hänelle on maksettu siitä, että hän on tehnyt sen.

Todennäköisesti Coken ei tarvitse tehdä tätä usein. Kaikki tuntevat ja kuluttavat heidän tuotteitaan. Mutta pienemmät brändit eivät ole samaa luokkaa.

Tämä on usein nähtävissä ravintolisien kohdalla. Terveys- ja hyvinvointivaikuttajat tekevät rahaa ottamalla kuvia tai videoita, joissa on uusin ja uusin lisäravinne tai proteiinijauhe mukana heidän sisällössään.

Jos brändi tavoittelee vaikuttajaa, sillä on yleensä tarjous ja tietyt kriteerit. Näitä voivat olla esimerkiksi postausten määrä, tietyt hashtagit, sisältötyyppi ja paljon muuta. Yritys tarjoaa vaikuttajalle tiettyä summaa rahaa tämän ponnisteluista, minkä jälkeen vaikuttaja joko suostuu tai kieltäytyy tilaisuudesta.

Vaikuttajamarkkinointi käytännössä

Vaikuttajamarkkinointi on aika erilaista vaikuttajan ja brändin kannalta. Siihen liittyy paljon antamista ja ottamista. Mitä enemmän seuraajia sinulla on ja mitä parempi maine menestyksestä, sitä enemmän brändi on valmis maksamaan.

Tämän asian toisella puolella kaikilla yrityksillä on markkinointibudjetti. Jos olet suhteellisen uusi ja vasta aloittamassa, Kardashianin yrittäminen on budjetin ulkopuolella.

Vaikuttajaohjelman luominen

Jos olet vasta aloittamassa tämäntyyppistä markkinointia, aloita pienestä. Etsi nano- ja mikrovaikuttajia. Nano-vaikuttajat ovat tekijöitä, joilla on alle 10 000 seuraajaa ja mikrovaikuttajilla on 10 000-50 000 seuraajaa.

Näitä sisällöntuottajia seuraavat lähinnä ystävät, perhe ja laajennetut verkostot heidän henkilökohtaisesta verkostostaan. Tämä tekee heistä erittäin luotettavia ja arvovaltaisia omalla alueellaan.

Ajattele, mitä haluat tehdä kampanjallasi. Jos olet uudempi yritys, olet luultavasti eniten kiinnostunut brändin tunnettuudesta. Tämä on tulevien kampanjoiden ja myynnin perusta. On siis tärkeää aloittaa oikealla tiellä.

Hae vaikuttajia, jotka jakavat brändisi ihanteet ja sopivat viestiin tai missioon. Ota yhteyttä ja kerro heille, mitä sinulla on tarjota ja miksi he sopivat hyvin. Vaikka nano- ja mikrovaikuttajat työskentelevät halvemmalla kuin joku, jolla on miljoona seuraajaa, älä yritä ryöstää heitä.

Ihmiset puhuvat ja sana leviää nopeasti sosiaalisilla alustoilla. Et voi todistaa brändisi arvoa, jos et voi todistaa sitä ensin vaikuttajille.

Vaikuttajaksi ryhtyminen

Kolikon toisella puolella, miten ryhtyä vaikuttajaksi?

Yksinkertaisin vastaus on helpoin. Sinun on luotava upeaa sisältöä, joka tuo jonkinlaista lisäarvoa yleisöllesi.

Ei affiliate-markkinoinnin tapaan voi lähteä metsästämään brändisopimuksia ja sponsorointisopimuksia. Sinun on odotettava, että ne tulevat luoksesi. Kun yleisösi kasvaa, sinulle tulevien tarjousten määrä kasvaa nopeasti.

On valitettavaa, mutta valtaosa näistä tarjouksista on roskapostia tai suoranaista huijausta, jolla yritetään ryöstää sinut. Ole kärsivällinen ja odota tuotetta tai palvelua, jota jo käytät tai jota olet pitänyt silmällä jo jonkin aikaa.

Tämänkin asian voi kuitenkin kiertää. Jos todella pidät jostain asiasta, ala puhua siitä ilman maksua. Vain yksi tai kaksi sisältöä. Käytä hashtageja ja avainsanoja saadaksesi haluamaasi huomiota ja ehkä brändi huomaa sen.

Tärkeää on olla kohtelias ja ammattimainen. Jos olet ilkeä yleisöllesi, monet brändit päättävät, että et ole sellainen tekijä, jota he haluavat käyttää edustamaan tuotettaan tai palveluaan.

Muistettava on myös se, että et halua liioitella. Kanavat, blogit ja sosiaaliset alustat, jotka ovat täynnä pelkkää brändin mainontaa, voivat olla yleisöllesi käänteentekeviä.

Valitse ja valitse viisaasti. Rehellisyys ja rehellisyys tässä pelissä hyödyttää sinua pitkällä tähtäimellä paljon enemmän kuin nopea raha, kun aloitat.

Johtopäätöksemme aiheesta: Mitä eroa on kumppanuusmarkkinoinnilla ja vaikuttajamarkkinoinnilla?

Merkkinä, kumpi näistä vaihtoehdoista sinun tulisi valita? Se riippuu yrityksestäsi ja siitä, mitä haluat saavuttaa, mutta realistisin vastaus on molemmat. Tee runsaasti A/B-testausta nähdäksesi, mitkä toimet tuottavat eniten ROI:ta, ja käytä sitten suurin osa budjetistasi niihin.

Vaikuttajien kannattaa pyrkiä molempiin vaihtoehtoihin. Kumppanuusmarkkinointi tuo alkuvaiheessa rahaa, samoin kuin muut tulovaihtoehdot, kuten mainokset. Brändisopimukset ja sponsorointi ovat loppupelin mahdollisuuksia, kun olet kunnolla vakiintunut.

Kiitos, että hengailit ja luit koko postauksen. Jos pidit siitä, tutustu tähän postaukseen aiheesta miten hyödyntää tekoälyä markkinoinnissa.

Uusimmat lähettäjältä Blog