Tror du att du vet allt om innehållsmarknadsföring? Tänk om igen

19 min läst

Innehållsmarknadsföring är en särskild strategi som hjälper till att skapa och främja användbart, relevant och regelbundet innehåll för att locka till sig och behålla målgruppen & öka försäljningen. Det finns mycket att veta om den här typen av marknadsföring. Den innehåller många verktyg för att interagera med människor och webbläsare på ett framgångsrikt sätt.

I det här inlägget kommer du att se hur du kan producera framgångsrikt och underhållande innehåll som dina följare skulle älska och återpublicera på sina sociala profiler.

Innehållet är en kung

Föreställ dig en situation när en person måste köpa en brudklänning med en budget som gör att man kan välja den dyraste. Vi ser olika märkesmodeller på marknaden och i de flesta fall föredrar människor att göra ett köp när ett företag berättar mer om kläderna, till exempel var de är tillverkade, hur bra tygkvaliteten är och annat.

Distribution av innehåll hjälper dig att uppnå flera mål:

• uppbyggnad av kundlojalitet i företaget;
  • Öka kännedomen om varumärket;
  • Att locka till sig nya kunder;
  • Växande försäljning.

Innehållet har dock inget värde om det inte är relaterat till konsumenternas, de potentiella kundernas intressen. Du kan publicera många artiklar, men om de inte är intressanta för besökarna, inte ger dem någon praktisk nytta, ska du inte förvänta dig resultat av det utförda arbetet.

Varför är innehållsmarknadsföring effektivt?

Denna teknik har gett många företag livskraftiga resultat. Även ett litet företag har en webbplats eller en sida på sociala medier där de berättar om sina tjänster och produkter. De flesta av dem använder sig av innehållsmarknadsföring för att få mer publik och erkännande.

Kontrollera några fördelar med att marknadsföra via denna metod:

1. Det ger långvariga resultat.
  2. Den har ett av de högsta ROI-indexen.
  3. Det har de lägsta CAC-priserna (Customer Acquisition Cost).
  4. Det är det snabbaste sättet att få snabba resultat.
  5. Du kan odla leads tills de utvecklar ett behov.

Det fungerar som reklam till en låg kostnad om du tänker igenom varje detalj innan du lägger ut material. De kan ge vinst eller slösa bort din tid och dina pengar om du glömmer att göra efterforskningar före publicering.

Vilka teman ska man välja för en gemenskapsblogg?

Start med en uppsättning teman som du vill skriva. Gör en innehållsplan så att publikationer kan publiceras regelbundet.

Det finns ett stort antal ämnen som du kan berätta om i din blogg. Frågan här skulle vara hur man väljer ut de rätta som hjälper till att marknadsföra dina tjänster och varor. Det är bättre att definiera ämnena på följande sätt:

• Samhällen;
  • trend teman;
  • SEO-baserat tillvägagångssätt;
  • Analys av konkurrenterna.

Sökordforskning

Hitta ämnen som är relevanta för din verksamhet. Först måste du bestämma pooler av sökfrågor när det gäller relevans för företaget, frekvens av frågor och hur komplicerat det är att hamna i topp. För sökordsforskning kan du använda dessa verktyg:

Läs mer: Hur väljer man de mest relevanta nyckelorden för positionering?

Tänk på vad människor skulle kunna skriva in i Google för att hitta dig: detta är ditt frönyckelord. Om ditt företag till exempel säljer analog fotoutrustning kan utgångsordet helt enkelt vara ”35 mm-film”. Skriv in det här sökordet i Ahrefs Keyword Explorer och titta på rapporten Questions, som ger dig innehållsidéer formulerade som frågor. Notera alla frågor som du kan besvara i ett blogginlägg.

Konkurrensanalys inom innehållsmarknadsföring

Försök att jämföra ditt innehåll med konkurrenternas. Du kan kontrollera nyckelfraser och ord som driver organisk trafik till konkurrenternas webbplatser, kasta ut varumärkesförfrågningar och hitta intressanta ledtrådar via:

Försök att skriva om trendiga och heta händelser för att värma intresset hos dina följare och involvera ännu fler läsare. Skapa en innehållsplan som hjälper dig att publicera regelbundet och inte slösa din tid varje dag på att leta efter ett annat ämne.

Publicering av artiklar – vad ska man vara uppmärksam på?

Innan du lägger ut material på webbplatsen eller på plattformar i sociala medier bör du lägga till ett par saker.

Optimering av nyckelord

Om du hittar bra ord och fraser kan din webbplats hamna bland de bästa sökresultaten när en användare skriver in dessa ord. Förbered artiklar som ska publiceras på företagets webbplats (blogg) och berika de nödvändiga nyckelorden här: Surferseo.com. Med det här verktyget kan du skriva datadrivet innehåll som är älskat av Google & din publik. Det visar hur väl artikeln är optimerad för ett visst sökord:

Glöm inte att lägga till ditt nyckelord

Och dessutom berör optimering av nyckelord varje aspekt av dina SEO-marknadsföringsinsatser.

• Titeltag: Dina målnyckelord måste ingå i titeltaggen. H1
  • Länkar: Optimering av nyckelord bör integreras i din strategi för länkbyggande.
  • Bilder: Målnyckelord bör användas i bildens alt-attribut och filnamn.
  • Metabeskrivning
  • URL: Se till att inkludera nyckelord för SEO i filnamnets sniglar.

Skapa bra rubriker

Glöm inte bort vikten av catchy rubriker för ditt innehåll! Du kan använda verktyg för att generera rubriker:

Controllista för innehållsmarknadsföring

Här är vår checklista för att optimera artikeln innan den publiceras:

• Nyckelord:
    • Inför nyckelfraserna i de 100 första orden i stycket.
    • Tillägg synonymer som är relaterade till dina viktigaste nyckelord.
    • Placera dem i titlar och rubriker.
    • Leta igenom liknande bloggar och identifiera vilka nyckelfraser de placerar.
  • Länkar:
    • Lämna tvärlänkar till vissa interna och externa sidor som har liknande eller omgivande ämnen.
    • Bortse från långa webbadresser; förkorta dem.
    • Använd ankare med ett eller två ord i stället för många.
    • Lägg till länkar från dina gamla inlägg till nya inlägg.
  • Innehåll:
    • Placera artiklar med en längd på minst 800 ord.
    • Förmedla unikt material. Kopiera dem inte från andra. Sökmotorn kommer att indexera dem som original och, beroende på sökfrågan, placera dem högst upp i resultaten.
    • Se till att ditt innehåll är tydligt och sammanhängande för publiken. Tänk på att även om du använder specifika ord för SEO så skriver du fortfarande för människor.
  • Bilder:
    • Håller storleken på dina filer med bilder så liten som möjligt.
    • Håll dig till att placera rätt fraser i filnamnen.
    • Glöm inte att lägga till en beskrivning i alt-taggen för alla bilder.

Läs mer: 7 saker att tänka på innan blogginlägg publiceras

Det är en ansenlig mängd information du måste bekanta dig med. Det är därför du som nybörjare kan tycka att det är svårt. Om du ännu inte är redo att skriva artiklar kan du beställa att skriva artiklar via frilanstjänster:

Förresten kan vi på PRnews.io skriva fantastiska artiklar åt dig! Kolla gärna in vår Professionell skrivtjänst för pressmeddelanden. Våra experter kommer att samla all information om den framtida artikeln, skriva den och publicera den på relevanta medier.

För att göra bra innehållsregistrering kan du använda fler verktyg – De bästa skrivverktygen för moderna skribenter

Monitorpositioner inom innehållsmarknadsföring

Du kan ställa in övervakning av positioner efter nyckelord. Utan övervakning av förändringar i positioner är effekten av innehållsmarknadsföring inte tydlig. Här är några ställen att gå till:

De här verktygen hjälper dig att undersöka lönsamheten i dina inlägg och låter dig veta om några av dem behöver optimeras och inte marknadsförs så aktivt.

Hur man uppskattar publikens räckvidd och innehållskonsumtion

Syftet är att användarna ska se publicerade artiklar eller annat innehåll. För att öka din räckvidd bör du därför tillkännage publiceringen i sociala nätverk, be läsarna att återpublicera, länka till materialet i sändlistan. Många plattformar har särskilda indikatorer, så en marknadsförare har inga problem med att uppskatta effektiviteten av alla inlägg.

Dessa mätvärden måste du kontrollera för att se till att innehållet är relevant och marknadsför aktivt:

Ett antal visningar. Det är det viktigaste måttet för innehållskonsumtion och visar hur många gånger följare har tittat på publikationssidan eller hela resursen. Du kan uppskatta det totala antalet visningar för hela tiden eller antalet visningar under en viss period.

Utomatiska besökare. Antalet (unika) besökare på din webbplats är kanske det viktigaste måttet i det här skedet. Denna information visar dig exakt om dina marknadsföringsåtgärder fungerar eller inte. Ju högre antal, desto bättre.

Källor för trafik. Spåra var nya besökare kommer till din webbplats. Hittar de dig endast via en sökmotor? Kom de från någon källa som hänvisade dem till dig eller från någon av de sociala medieplattformarna? När du har identifierat dina främsta källor kan du marknadsföra ditt innehåll genom att rikta dig till specifika grupper. Till exempel får du mest trafik från Facebook, vilket innebär att dina följare är intresserade av ditt innehåll. Nästa steg är att publicera innehåll på ett sätt som endast lockar Twitter-användare som följer deras intressen.

Backlinks. Bra SEO är en biprodukt av alla framgångsrika marknadsföringskampanjer, och du behöver många backlinks för att få en bra optimering. Genom att spåra antalet webbplatser som länkar till din webbplats kan du mäta hur effektivt ditt innehåll är. I de flesta fall är det så att ju högre antal, desto bättre sökmotorrankning.

Fokusera på att spåra din trafik exakt i det ögonblick du lanserar en ny marknadsföringskampanj. När antalet besökare har ökat börjar du spåra engagemanget i ditt innehåll.

Innehållsfördelning!

Det är viktigt att förstå att även det mest trendiga och coolaste innehållet inte kan skjuta om du inte distribuerar det. Du behöver bara lägga 20 % av dina ansträngningar på att skapa det och 80 % på att distribuera det.

Här kan du se de mest populära plattformarna för marknadsföring:

1. Sociala nätverk som Facebook, Instagram, IG, YouTube och andra.
  2. Bloggwebbplatser som Medium, LinkedIn.
  3. Forum och gemenskaper.
  4. Korporativa kanaler (e-post, push-notiser).
  5. Särskilda plattformar som Quora, Producthunt, Soundcloud osv.
  6. Bloggar och välkända nischresurser.

Ett av de coolaste sätten att distribuera ditt innehåll är att lägga upp artiklar på nyhetssajter med en länk till din artikel med rätt ankare. Här kan du få hjälp och stöd av Prnews.io. Det är en portal som gör det möjligt för många företag att få publikationer i framstående medier, stora webbplatser på nätet, tidskrifter och tidningar.

Ett annat spännande sätt att distribuera innehållet är att hitta artiklar om ett visst ämne via Content-explorer. Sedan måste du skriva till författarna till relevanta artiklar med en begäran om att lägga till en länk till din artikel.

Uppdrag till bloggare och innehållsförfattare för att uppdatera skriften och lägga upp länken du behöver: Buzzstream.com

Du kan också läsa om hur du kan marknadsföra innehåll med Quora, Medium och Facebook här:

Innehållsdistributionsstrategi: 3 säkra sätt att leverera information till målgruppen

Uppdatera ditt innehåll!

Uppdatera ditt gamla innehåll regelbundet. Google älskar det eftersom du ger den en signal om att ditt innehåll är relevant och behöver höjas i SERP. All text efter att ha funnits på en webbplats under en längre tid får statistik och bör uppdateras.

Slutsats

Å ena sidan är innehållsmarknadsföring dyrt eftersom det kan ta mycket tid och kraft att skapa innehåll. Å andra sidan är innehållsmarknadsföring en livslång källa till leads. Oavsett vilken bransch du är verksam inom eller vilken storlek ditt företag har kan du börja använda innehållsmarknadsföring idag för att nå och engagera din målgrupp.

Behövs hjälp att komma igång?

Senaste från Blog