Hur du marknadsför ditt företag på sociala medier

3 min läst
Innehåll Dölj
De bästa sätten att marknadsföra ditt varumärke på sociala medier

Hur marknadsför du ditt företag på sociala medier? De flesta företag finns på sociala medier numera. Det är världens väg, och om du inte följer den riskerar du och ditt företag att hamna på efterkälken eller helt försvinna från radarn.

Sociala medier är ett kraftfullt sätt att främja dina företag för att nå ut till potentiella kunder och kunder. I dagens värld är sociala medieplattformar den bästa platsen för att utveckla ditt företag. Nätverk för sociala medier som Facebook, Twitter, Instagram, YouTube och Pinterest hjälper till med affärsverksamheter som att publicera text- och bilduppdateringar, videor och annat innehåll som driver publikens engagemang för produkten/tjänsten. Regelbunden publicering av innehåll och annonsering via sociala medier kan ge ditt företag en anmärkningsvärd framgång, skapa hängivna varumärkesförespråkare och till och med driva leads och försäljning.

Det finns säkert fortfarande ett behov av pressrum och liknande, men sociala medier gör det möjligt för ett varumärke att ta sig in på marknader som de annars kanske inte skulle kunna nå.

Hur man kan utveckla ett litet företag med hjälp av sociala medier?

Det finns dock några alternativ. Xing är till exempel det ledande sociala nätverket för företag i den tysktalande världen.

Jag skulle också vilja nämna Quora eftersom många företag använder det för att bygga upp sitt rykte som experter och marknadsföra sina varumärken.

Använd alla funktioner som en viss social medieplattform ger dig. Om du till exempel vill vara närvarande på Instagram, publicera inte bara inlägg – använd Instagram stories, visa din verksamhet från backstage, använd rullar för att nå en större publik och ha kul med att publicera innehåll där.

Hur som helst bör dock varje steg du tar på sociala medier vara förenligt med ditt varumärke. Skapa en strategi för sociala medier och håll dig till den – analysera och förbättra och du kommer snart att upptäcka hur sociala medier hjälper dig.

Victor Chirilas, direktör på Mainmark UK

Att använda Instagram kan vara enkelt för entreprenörer och byggföretag eftersom vi kan ta högkvalitativa bilder av det arbete vi utför. Efter ett jobb är det bara att ta en bild och publicera den så att alla kan se vilken kvalitet på det arbete du utför och vad du har gjort för dina kunder.

Publicera konsekvent innehåll och bygg upp en stark portfölj som tittarna kan titta på när de besöker din profil. Högkvalitativa bilder av det arbete du utför kan verkligen hjälpa dig att bli uppmärksammad och få fotfäste på Instagram.

Min rekommendation skulle vara att lägga till din webbplatslänk i din bio så att den bara är ett klick bort för följare och nya besökare. När du sedan publicerar nya bilder på Instagram kan du tala om för tittarna att ”se mer på din webbplats”. Dela fler foton på din webbplats och inkludera andra saker som videor, text, vittnesmål med mera för att bygga upp en plats där folk kan se vad du är för något.

Om vi talar om sociala plattformar som till 100 % är avsedda för en företagspublik är LinkedIn nummer ett i världen.

Victor Chirilas, direktör på Mainmark UK

I sociala medier är visuellt innehåll effektivt. Särskilt videoinnehåll är utmärkt för att fånga uppmärksamhet och visa din personlighet och passion för dina kunder.

Människor är mer benägna att se och interagera med visuellt innehåll när de navigerar genom sina sociala flöden. Det gör det också möjligt för dig att uttrycka mer än vad du skulle kunna göra i ett vanligt inlägg utan att ta för mycket plats.

Var responsiv

Om du försöker bygga upp en gemenskap av följare, se till att du är tillgänglig för att snabbt kunna svara på eventuella problem eller frågor. Övervaka omnämnanden av ditt varumärke. Om det till exempel uppstår problem med en kund, se till att du pratar med personen offentligt innan du startar en privat chatt därifrån.

Tävlingar

Tävlingar lockar besökare till din Facebook-sida (detta fungerar för nästan alla branscher). Bygg upp en försäljningsprocess för hur du ska omvandla deltagarna till kunder (försök att ha giveaways som är relaterade till branschen). Detta ger inte bara likes till din sida utan även fler leads. Få deras namn och e-postadress för att delta i tävlingen. Återinför dem sedan via e-post och annonser.

Fokusera på kundservice

Enligt en undersökning som American Express genomfört har 78 procent av konsumenterna avbrutit eller avstått från att göra inköp på grund av dålig kundservice. Andra undersökningar visar att vissa positiva kundupplevelser måste ersätta negativa.

Med tanke på att lojala kunder är mycket lättare att sälja, gör god kundservice till en prioritet. Kontrollera din nuvarande kundservice och gör de nödvändiga förändringarna för att se till att ditt lilla företag erbjuder tjänster som är överlägsna dina konkurrenter, oavsett om det handlar om att investera i personalutbildning, se över din returpolicy eller grundläggande reparationer som att svara snabbt på röstmeddelanden eller e-post från kunder.

Bygg upp munnen på ditt företag

Oavsett om du driver ett företag i ett litet samhälle eller i en storstad är word of mouth viktigare än tidigare för affärer. De flesta konsumenter söker på Internet efter företagsrecensioner innan de bestämmer sig för var de ska handla, så det är mycket viktigt att bygga upp ett gott rykte för att ditt företag ska lyckas.

Hur får man positiva nyheter genom muntlighet? Genom att tillhandahålla bra, professionella tjänster, bygga upp och övervaka ditt lokala rykte (och på nätet) och få publicitet genom att ge tillbaka till ditt samhälle genom att stödja/sponsra lokala organisationer och välgörenhetsorganisationer.

Vad är den mest populära sociala nätverksplattformen för företagsmarknadsföring?

Victor Chirilas, direktör på Mainmark UK

Företag faller ofta i fällan att behandla sociala medier för mycket som traditionell reklam. Du måste skapa innehåll som folk vill titta på och uppskatta.

Ett varumärke måste marknadsföra den tjänst det erbjuder eller de produkter som erbjuds. Ändå finns det en fin balans mellan att marknadsföra innehåll i varje inlägg och framstå som skräppost och att dela marknadsföringsinnehåll då och då eller på ett smart sätt. Folk vill helt enkelt inte följa ett varumärke om det enda de utsätts för är uppenbara kampanjer i varje enskilt inlägg. För att undvika att hamna i den här fällan bör du ta del av regeln ”en på sju”, en regel som många marknadsförare följer. Den fungerar i huvudsak som en påminnelse om att publicera ett kampanjinlägg vart sjunde inlägg. De övriga sex inläggen kan till exempel vara att dela användbara artiklar. Blanda upp det.

Victor Chirilas, direktör på Mainmark UK

För att se till att ditt varumärke maximerar sin fulla potential på sociala medier, finns här några effektiva sätt att marknadsföra ett varumärke på sociala medier under 2022 och därefter.

Välj rätt plattform

Det finns många sociala nätverk där du kan dela ditt innehåll. Varje dag ökar antalet webbplatser. Om du vill vara framgångsrik måste du dela ditt innehåll på rätt kanaler.

Det finns ett omfattande urval av sociala medieplattformar att välja mellan nuförtiden, med sådana som TikTok, Twitter, Instagram och Facebook som alla är extremt populära för tillfället. Med detta i åtanke är det oerhört viktigt att du väljer rätt plattform för ditt varumärke. Om du till exempel marknadsför en kryssning för den äldre generationen är det inte värt att gå med i TikTok – en plattform som förknippas med unga människor. Bedöm dina kunder och vilken typ av plattformar de använder, samtidigt som du överväger vilken plattform som passar bäst för ditt varumärke och de budskap du vill förmedla.

Skapa engagerande innehåll

Skapa engagerande innehåll som är anpassat till din målgrupp – och du kommer att växa snabbare.

Det bästa sättet är att vara konsekvent och skapa mycket värdefullt innehåll. Se till att använda Hootsuite eller ett Hootsuite-alternativ för att schemalägga inlägg i sociala medier och lägga upp innehåll i förväg. På så sätt kan du skapa ett regelbundet schema för publicering och hålla din publik engagerad.

Du måste också veta vilken typ av innehåll som hör hemma var, och det beror också på din bransch. Se till att fokusera på kvalitet framför kvantitet när du skriver innehåll så att din läsare vill fortsätta läsa efter de första meningarna.

Skapa en kalender för material för sociala medier

Du kan få material av låg kvalitet om du rusar fram inlägg i sista minuten. Upprepade inlägg eller en dvala i din närvaro på en av dina kanaler kan bero på bristande organisation. Om du gör innehållskalendrar för sociala medier kan det hjälpa dig att undvika att göra dessa misstag och få mer framgångsrika inlägg.

Det kan vara lätt att förlora överblicken över vad du har publicerat eller en plan du försöker genomföra, vilket är anledningen till att många tycker att det är användbart att skapa en kalender och organisera det innehåll de delar veckor i förväg. Innehållskalendrar hjälper inte bara till att hålla saker och ting organiserade utan förbättrar också det innehåll du delar eftersom det gör det möjligt för dig att planera i förväg och ta mer tid på dig att utvärdera det innehåll du skapar, istället för att rusa för att få ut något utan att ha tänkt så mycket på det. Innehållskalendrar gör det också möjligt för dig att spåra alla framsteg som görs, vilket är oerhört viktigt. Allt du behöver göra är att använda en vanlig kalender för varje social medieplattform och sedan lägga till din inlägg i förväg, tillsammans med detaljer som hashtaggar, bilder och liknande.

Förbättra deltagandet

Självklart ska sociala medier vara sociala. Detta gäller inte bara för dem som kommer till webbplatserna för att ha roligt. Företag måste också vara interaktiva. Ni måste främja engagemang för att kunna dra nytta av den sociala kompetensen.

Victor Chirilas, direktör på Mainmark UK

Det finns många sätt att använda sociala medier för ditt lilla företag, och här är några tips för att komma igång:

1. Titta på dina konkurrenter på sociala medier. Vad gör de? Vad fungerar bra för dem? Vad fungerar inte?

2. Tänk på vilka dina kunder är och vad de kommer att finna intressant hos dig. Säljer du en tjänst eller produkt som kan presentas på sociala medier?

3. Ta reda på vilken typ av innehåll som kommer att ge gensvar hos din målgrupp. Om du säljer en tjänst, fundera på hur du kan hjälpa människor med deras problem via sociala medier (t.ex. genom att ge råd). Om du säljer en produkt är det kanske något som folk vill se i aktion (t.ex. matlagningsvideor eller videor om hur man tar fram en låda).

4. Se till att ditt innehåll är relevant för vad människor vill ha av varumärken – skriv inte bara om dig själv! Försök i stället att hitta sätt att ansluta till människor på en känslomässig nivå och få dem att känna att de är en del av något större än de själva (som gemenskapen bakom ditt varumärke).

De bästa sätten att främja ditt varumärke på sociala medier

De flesta företag finns på sociala medier numera. Det är världens väg, och om du inte följer den riskerar du och ditt företag att hamna på efterkälken eller helt försvinna från radarn. Det finns säkert fortfarande ett behov av pressrum och liknande, men sociala medier gör det möjligt för ett varumärke att ta sig in på marknader som de kanske inte skulle kunna nå på annat sätt.

Nästan alla har tillgång till sociala medier, tack vare att våra smartphones har blivit alltmer framträdande, vilket har sammanfallit med det ökade antalet människor som streamar olika tjänster på sina enheter, ringer videosamtal eller skickar WhatsApp-meddelanden till sina vänner om det nya Suicide Squad-spelet som finns tillgängligt på casino.com i Storbritannien. Sociala medier är dock lätt en av de mest populära funktionerna som människor använder sig av, vilket är anledningen till att ditt varumärke måste hoppa ombord på det. Många varumärken gör det redan, även om inte alla varumärken genomför sin strategi för sociala medier till absolut perfektion. Faktum är att det finns många skräckexempel där ute.

Senaste från Blog