De dolda kostnaderna för att anlita en PR-byrå 2023

9 min läst

Det som gör att samarbetet med en PR-byrå fungerar är detsamma som det som gör att alla bra partnerskap fungerar: Det måste finnas en ömsesidig förståelse, de måste verkligen ”förstå” vad du försöker göra, och bara för att de kan bevisa att de har lyckats i tidigare relationer betyder det inte nödvändigtvis att de är rätt för dig. Och naturligtvis måste de också passa din budget.

Dold PR-kostnad nr 1: Oerfaren personal

Säg att en byrå har sålt sig själv till en kund (genom ägarens namn eller genom ett anbud) och att projektet överlämnades till en revisor – en journaliststudent som har liten erfarenhet av PR.

För ett marknadspris på 12 000 dollar i månaden, vilket är ganska typiskt, servar de dig med sammanlagt cirka 20 timmar i veckan och tar in två juniora medarbetare, som de betalar allt från 50 000 till 100 000 dollar per år.

Detta händer ofta eftersom många PR-byråer lider av hög personalomsättning och brist på experter. Men tyvärr är det kunden som betalar för sådana problem.

Dold PR-kostnad nr 2: Oklart pris för tjänsterna

I det här scenariot berättar representanten för PR-byrån inte det exakta priset för tjänsten och försöker först ta reda på din budget. På så sätt är det mycket lättare för dem att lägga till priset för publikationer, skrivande av pressmeddelanden och så vidare under den totala kostnaden.

Dold PR-kostnad nr 3: Spridning av innehållet

Ett annat exempel på överbetalning för PR-tjänster gäller användningen av distributionsbyråer för pressmeddelanden. Dessa byråer tar ut en avgift för att skriva och skicka dina artiklar och pressmeddelanden till listor med journalister. Avgifterna kan variera beroende på hur många journalister du vill nå. Ett professionellt skrivet pressmeddelande kan kosta mellan 50 och 200 dollar eller mer per pressmeddelande.

Och när PR-byråerna distribuerar innehållet begär de ersättning för tid som lagts ner på uppsökande verksamhet, extra tid för godkännande, PR-chefens lön osv. Denna process kan göras mycket snabbare och mer ekonomiskt när du samarbetar med PRNEWS.IO. Med våra tjänster kan du skapa och distribuera varumärkesinnehåll i olika publikationer. Oavsett om du letar efter ett sätt att skicka pressmeddelanden eller artiklar till trovärdiga medier, har PRNEWS.IO allt du behöver.

Dold PR-kostnad nr 4: Felaktiga KPI:er

I det här fallet är din överbetalning dold i de felaktiga mätvärdena. En PR-byrå kan säga att de  har publicerat 30 artiklar, men de ger dig inte en lista över publikationer, information om trafik, konverteringar och köp etc. (eller så frågar du inte).

De flesta PR-företag väljer att ta ut exekutivkostnader, som vanligtvis är en fast månads- eller kvartalsavgift som tas ut för ett avtalsförhållande på minst 6 månader. Oftast betalas den i förskott.

Det garanterar kunderna en viss nivå av tjänster under avtalstiden. Grunden för att fastställa den tid som ska läggas på en kunds PR är en enkel beräkning: timpriset multipliceras med den uppskattade tiden för att utföra de överenskomna tjänsterna.

Ibland är arbetstiden för ett varumärke högre än vad som utlovats, men detta är vanligtvis  balanserat  av de tider då det finns mindre att göra för kontot. Och på det hela taget garanterar detta arrangemang en viss stabilitet för PR-företaget, som finansierar sina långsiktiga mål och sin dagliga verksamhet. Men det garanterar inte stabila resultat för kunden. Överväg därför att förhandla fram ett avtal baserat på uppnåendet av KPI:er, så att du kan kontrollera dina utgifter eller avsluta kontraktet. Den här metoden kallas för resultatbaserad betalning.

Den består vanligtvis av en grundavgift plus en framgångsavgift. Den sistnämnda tas ut för den medietäckning som erhålls genom PR-insatserna, även kallad pay-per-placement. Detta är det mest tilltalande alternativet för kunder som är skeptiska till PR och vill se bevisad avkastning på investeringar.

Läs mer. PR-poäng: Hur vi mäter PR-kampanjernas framgång
PR-poäng per månad. KPI:er för PR.

Dold PR-kostnad #5: Att betala för onödiga tjänster

PR-byråer erbjuder vanligtvis många tjänster, inklusive strategisk planering, projektledning och genomförande. De anställer olika yrkesgrupper, t.ex. en kundansvarig, kundansvarig, kundplanerare, projektledare, kreativ chef, art director, copywriter och copy editor. Alla har en lön på olika nivåer, och deras tid som läggs ner på ditt arbete eller din kampanj uppskattas och betalas. Som kund betalar du dessa kostnader plus ett multipel som läggs till för att täcka en vinstmarginal på ungefär 20 % och allmänna omkostnader. Om ditt avtal gäller för ett år divideras denna kostnad med 12 för att få fram vad som kallas din förskottsavgift per månad. Tänk dessutom på att en heltidsanställd faktiskt inte ger 160 timmar per månad. Efter att du dragit av semester, sjukdagar och improduktiv tid får du ungefär 120 timmar per månad.

Men ditt projekt kan vara i startskedet när du behöver minimala tjänster. Även om du kanske inte behöver deras fullständiga tjänster måste dessa avgifter betalas oavsett vilken täckning du får (även om professionella företag ger kunderna resultat). Detta är vanligtvis inte möjligt för små och medelstora företag och nystartade företag.

PR-byrå vs. PRNEWS.IO

PR Kostnader för att anlita PR-byrå vs. DIY vs. gör det med PRNEWS.io.

Bottom line

Vi hoppas att dessa punkter hjälpte till att klargöra saker och ting för dig. Ingen känner ditt företag bättre än du själv, och med den här informationen kan du avgöra om det är bäst för dig att anlita en PR-byrå eller skapa en hybrid PR-strategi när du lägger ut dina uppgifter på PRNEWS.IO.

Senaste från Blog