Massmedia skriver om oss: Hur du organiserar din mediebevakning för maximal effekt

8 min läst
Massmedia skriver om oss

Varje företag strävar efter att bli omnämnt i tidningar, pryda omslagen på prestigefyllda tidskrifter och få många omnämnanden i media.

Många varumärken visar upp sin mediatäckning i ett avsnitt med rubriken ”Massmedia om oss” på sina webbplatser, inklusive hänvisningar till nyhetsartiklar, TV-segment och skannade kopior av tryckta medier. Denna strategi bidrar till att etablera ett företags expertis och övertyga potentiella kunder att bli kunder.

Att lyfta fram positiv rapportering från respekterade källor visar att ett varumärke är väl ansett i media, vilket skiljer det från konkurrenterna och ökar kundernas förtroende.

Men trots sin uppenbara enkelhet kan det vara komplicerat att genomföra detta tillvägagångssätt i praktiken och det kan uppstå olika utmaningar.

Varför avsnittet ”Massmedia om oss” är nödvändigt

Sidan med alla referenser till ett varumärke i massmedia löser flera uppgifter samtidigt:

Trovärdighet: Positiv mediebevakning från välrenommerade källor kan bidra till att bygga upp trovärdighet och öka förtroendet hos din publik. Genom att visa upp den här rapporteringen på din webbplats kan du ge en tredje del en bekräftelse av ditt varumärke eller din organisations prestationer och inverkan.

Differentiering: Positiv mediebevakning kan bidra till att skilja ditt varumärke eller din organisation från konkurrenterna. Genom att lyfta fram de unika aspekter av ditt varumärke eller din organisation som har fått uppmärksamhet i media kan du särskilja dig från din publik.

Synlighet: Att inkludera ett avsnitt ”Massmedia skriver om oss” på din webbplats kan bidra till att öka din synlighet och räckvidd. När läsarna stöter på positiv mediebevakning om ditt varumärke kan de vara mer benägna att besöka din webbplats eller engagera sig i ditt varumärke på sociala medier.

Spänning: Positiv mediebevakning kan bidra till att skapa en känsla av spänning och dynamik kring ditt varumärke. Genom att visa denna rapportering på din webbplats kan du förstärka denna spänning och hålla din publik engagerad och intresserad av ditt varumärke.

Hur man ordnar avsnittet ”Massmedia skriver om oss” på rätt sätt

Att arrangera avsnittet ”Massmedia skriver om oss” beror på det specifika innehållet och formatet för mediebevakningen. Här är dock några allmänna riktlinjer för hur man organiserar denna typ av avsnitt:

1. Gruppera liknande typer av mediebevakning tillsammans: Om du har mediebevakning från flera olika källor kan du överväga att gruppera dem baserat på medietyp, till exempel tryckt, online eller sändning.
  2. Organisera efter datum: Ordna mediebevakningen inom varje grupp i kronologisk ordning, med den senaste bevakningen överst.
  3. Använd rubriker och sammanfattningar: Inkludera rubriker och en kort sammanfattning av varje medieartikel så att läsarna snabbt kan förstå huvudämnet och budskapet i varje artikel.
  4. IInkludera länkar eller kopior av mediebevakningen: Beroende på avsnittets format kanske du vill inkludera länkar till online-artiklarna eller kopior av de tryckta artiklarna så att läsarna kan läsa bevakningen själva.
  5. Höj fram viktiga eller särskilt positiva reportagee: Om du har särskilt positiv eller viktig mediebevakning kan du överväga att lyfta fram den på något sätt, till exempel genom att inkludera ett citat eller en större rubrik.
  6. Gör avsnittet enkelt och tydligt för läsaren. Det är inte nödvändigt att göra en lång lista med hänvisningar till publikationer; de kan sluta fungera med tiden. Förteckningen över PDF-filer blir överflödig, och kunderna har inte tid att ladda ner en skärmkopia av publikationer. Du är inte så viktig för dem ännu.

Exempel på en sida som blir svår att förstå för en läsare:

Här kan du se vilka referenser som företaget fick i massmedia, men det är oklart var det publicerades.

Samt sett är målet med avsnittet ”Massmedia skriver om oss” att visa upp den positiva uppmärksamhet som din organisation har fått i media och att ge läsarna en uppfattning om omfattningen och kvaliteten på rapporteringen. Genom att organisera bevakningen på ett tydligt och logiskt sätt kan du hjälpa läsarna att förstå den inverkan som din organisation har i media.Återskapa svar

Populära misstag

Det är viktigt att bevara integriteten i en artikel eller rubrik. Om ditt företag presenteras i en officiell mediepublikation ska du undvika att förvränga fakta och påstå att medierna har godkänt ditt företag som det bästa i landet. Enligt reklamlagstiftningen måste alla påståenden stödjas av bevis.

En av våra kunder har nyligen lagt ut en annons i Forbes via PRNEWS.io. I rubriken stod det att företaget ”Better Cash” var den främsta säljaren av kaninformade ballonger i staden Zhmykhov. Även om det tekniskt sett är korrekt, eftersom det bara finns ett fåtal ballongleverantörer i Zhmykhov och företaget är den enda säljaren av kaninformade ballonger, så förvrängde kunden senare informationen i avsnittet ”Massmedia skriver om oss” och hävdade felaktigt att Forbes hade utnämnt dem till den främsta ballongförsäljaren.

Trots att artikeln på Forbes var markerad som ”partnermaterial” och att förlaget följde den federala lagen ”Om reklam”, liknade textens format i hög grad redaktionellt innehåll, med frågor från en journalist och svar från företagets chef. Forbes, som ett välrenommerat medieföretag, värdesätter sitt rykte och är orolig för att dess läsare kan förväxla reklam med objektiv rapportering.

Senaste från Blog