Första stycket i stället för första stycket: 5 anledningar till varför det inte fungerar

12 min läst

En rymlig, lakonisk inledning är en komplicerad men viktig del av texten. Den oerfarna författaren gör sig ofta av med den och ersätter den med det första stycket, men det är en dålig idé.

Tiden blev Internets viktigaste resurs: till och med en guldfisk har en längre uppmärksamhetsspännvidd än den genomsnittlige Internetanvändaren. Det tar bokstavligen några sekunder att fatta ett beslut om vad som är intressant och värt att lägga tid på. När det gäller textinnehåll avgörs allting av början – rubrik och ledtråd (teaser, inlaga eller inställning): om någon kommer att läsa din artikel eller inte.

Medan guldfisken fortfarande håller uppmärksamheten, är användaren redan distraherad.

De flesta författare gör ett bra jobb med att skriva rubriker. Men den klickbara rubriken som lovar ett substantiellt och informativt innehåll definierar bara ett antal visningar.  Det är ledningen som definierar studsfrekvensen och om din artikel är värd att lägga tid på. Det finns många problem, men främst att författaren oftast inte ser någon skillnad mellan en ledtråd och det första stycket.

Det första stycket och ledaren är dock varken likvärdiga eller utbytbara. Det finns minst fem anledningar till att artiklar som använder första stycket som ledtråd sannolikt ”inte kommer fram”.

1. Det första stycket innehåller inte viktig information

I det första stycket kan författaren komma från långt håll, utan allvarliga konsekvenser operera med intrikata metaforer och verbala konstruktioner i flera nivåer. Inledningen är bara det första steget mot ett ämne och den kan bara ha den medierade, indirekta relationen till resten av texten.

Det är omöjligt att utifrån det första stycket dra en slutsats om huruvida artikeln är viktig för dig och värd att lägga tid på. Ledaren måste ge denna information: genom att titta igenom den i några sekunder måste publiken avgöra om det är värt att läsa vidare.

2. Det första stycket fångar inte textens kärna

Inledningen är en Elevator Pitch: på 10 sekunder förklarar du för läsaren hur viktig resten av texten är. Därefter är användaren redo att utvärdera texten personligen eller besluta att ägna tiden åt mer användbara saker. Det första stycket är ett Small Talk: ett par minuter om trevliga känslor och sökande efter en gemensam grund för att skapa en känsla av solidaritet med läsaren. Syftet är att försonas med samtalspartnern, justera den ömsesidiga förståelsen och förbereda sig för fortsatta samtal.

Inledningen ”säljer artikeln”, det första stycket – bjuder in till att hälla upp kaffe, svepa in sig i rutiga kläder och ”att njuta av köpet”. Det första stycket utan ledordet är en övertygande säljare som hastigt rusar mot med frågan ”Visa dig något?”. ”Nej tack, jag tittar bara”, – köparen som saknade 10 sekunder med irritationssvar som ska definieras. Vänder sig sedan om och går till nästa butik med precis samma varor.

Det första stycket i borst på en ledtråd – den övertygande säljaren som inte låter köparen se sig omkring.

3. Det första stycket kan vara volym och tomt

Det första styckets uppgift – att skapa den nödvändiga andan, att ge ett lämpligt sammanhang som föregår huvuddelen. Därför kan inledningen vara ganska spretig och tom. Ledaren har inte råd med det: i dess fall är mängden innehåll i varje symbol och publikens önskan att ta itu med dig omvänt proportionella. Idealiskt är att ledningen är lika stor som en sökares utdrag, visas i den och ger 160 (Google) till 240 symboler (Yandex). Ungefär kommer ledningen att replikeras i samma volym efter rubriken när man lämnar artikeln i reposts på sociala nätverk, kanaler och chattar av budbärare.

I själva verket är ledningen lika stor som storleken på ett utdrag av sökaren.

Det är dessutom viktigt att ledningen visar innehållet i alla dina artiklar i detalj och på ett relevant sätt. Dessutom måste den innehålla maximalt antal viktiga uppgifter. Som man kan se är förberedelse av ledningen ett av de svåraste stegen i arbetet med texten. Varje onödig symbol från 130, till exempel i Telegram – är en förlorad möjlighet att intressera ett större antal läsare, minus en del av en publik och därmed trafik, och slutligen – minus en del av din inkomst. Så att använda ett stort inledande stycke som bryts på ett felaktigt ställe i stället för en rymlig och kort inledning är ett felaktigt val.

4. Det första stycket placerar inte allt i sitt sammanhang

Det första stycket kan avstå från accenter och prioriteringar. Till skillnad från en inledning som noggrant förklarar varför texten är skriven.

Inledningen förklarar genast vad som hände.

Agatha Christie skulle säkert ha blivit förskräckt över idén att vända upp och ner på en deckarhistoria. Så om du en gång fattar beslutet att lämna en bräcklig värld av Internetinnehåll och gå över till odödlig fiktion, glöm den här artikeln.

Metoder och principer för artiklar i informations- eller publiciststil, som upptar nästan allt textinnehåll i RuNet, och mönster för skönlitteratur skiljer sig avsevärt från varandra. Även om ledaren för inartistisk (så kallad icke-fiktiv) text kan använda intriger, skapa överskattade förväntningar hos läsaren, är det inte bara oetiskt utan också fyllt av missnöje hos publiken i slutändan. Och följaktligen minskar effektiviteten hos intrigmetoden i icke-fiktiva texter. Så om du kan avstå från konstnärliga inslag i din artikel på Internet – gör det.

En ledtråds betydelse består av svaren på frågorna ”Vem?”, ”Vad?”, ”Var?”, ”När?”, ”Varför?” och ”Hur?”. Det är uppenbart att även ett lakoniskt svar på var och en av dessa frågor kommer att överskrida de grundläggande 130-240 symbolerna flera gånger. Välj därför de som mest exakt visar huvudtanken och försök att inte missa det ögonblick då det är dags att hålla tyst. Vanligtvis kommer det när den användbara effekten av den tillgängliga mängden symboler fortfarande överstiger den potentiella risken för förlust av publik på grund av ett plötsligt avbrott i budskapet.

5. Det första stycket har ett nära samband med texten och är oklart utan resten

Paradox: Även om inledningen måste förkroppsliga artikelns essens definieras dess kvalitet av en brist på strukturell kontakt med huvudtexten. En bra ledare är en självständig enhet: även utan resten ger den en tydlig bild av ett ämne, medan avsaknaden av den inte påverkar din text. Till skillnad från en ledare utgör det första stycket en viktig del av ett sammanhang, så utan det kommer huvuddelen att förlora sin introduktion och skapa en känsla av fragmentariskhet.

Om det första stycket, som ett inledande ackord, som skrivs direkt i början, är det mycket enklare att skriva en inledning när artikeln redan är färdig. I det här ögonblicket vet du redan vad du vill säga, vilket är syftet med din text och för den reaktion, du förväntar dig dig av läsarna.

Väldigt få människor kommer att överväga arbete av Internet artikel författare utan en lead.

Principerna för förberedelse av en ledtråd:

• Reflekterar huvudtanken och idén i din text, även om den inte avslöjar den helt och hållet.
  • Innehåller maximalt med fakta till minimal volym och skapar inte överskattade förväntningar hos publiken.
  • Håller inte mer än 2-3 rader (helst – upp till 160 symboler).
  • Den är självförsörjande: om man kastar ut den kommer texten att förbli begriplig och fullödig.
  • Den skrivs efter att texten är klar.

Tyvärr är arbetet med en ledare svårt och innebär att man utvecklar förmågan att skriva rymligt och lakoniskt, men om den saknas kan allt arbete med artikelförberedelser gå om intet. Om man ersätter ledaren med det första stycket leder det oftast till att man förlorar läsare. Och det innebär att tiden för förberedelse av texten var bortkastad.

Senaste från Blog