Typer folkefinansiering: Slik får du oppstartsbedriften din til å fungere

16 min lest
Innhold gjemme seg
9 FAQ: Typer av folkefinansiering
Innhold gjemme seg
9 FAQ: Typer av folkefinansiering
Typer av folkefinansiering. Crowdfunding er en type investering som ligner veldig på veldedighet. I bytte for pengene som investeres i prosjektet, mottar du en slags gave eller fordel. Du kan for eksempel motta et takkebrev, sende produktet du utvikler før det offisielt kommer i salg, eller få livstidsrabatt på kjøp av produktet. Bonusen avhenger av fantasien og ferdighetene til personen som samler inn penger til produktet.

Crowdfunding er veldig vanlig i kreative kretser. Dette er hvordan musikere, kunstnere, spillutviklere samler inn penger til prosjekter.

Den beste måten å markedsføre folkefinansieringskampanjen din
på. Den beste måten å markedsføre oppstarten eller prosjektet ditt på er å spre så mye informasjon om det i media som mulig. Jo mer folk lærer om det, jo mer interessert vil de være og investere penger. Selv om du er eier av en folkefinansieringsside, kan du hjelpe folk med å få vite om den ved hjelp av PRNEWS.IO. Et ganske stort publikum, fra nesten alle nyhetssider, lærer om plattformen din. Dette øker antall interesserte mange ganger. Del anmeldelser, livshacks og crowdfunding-tips.

Hva er det behov for folkefinansiering til?

Crowdfunding definisjon (ordrett oversettelse «folkefinansiering») er en mekanisme for å skaffe midler til å selge et produkt, holde et arrangement, hjelpe de som trenger det, støtte bedrifter osv. Ofte er det mangel på midler til å implementere kule ideer. Dette er grunnen til at hundrevis av oppstart, oppfinnelser, filmer dør. Imidlertid er mange mennesker i verden klare til å støtte en god idé og investere penger i gjennomføringen. Det er det crowdfunding-nettsteder er til for..

Fordelene med crowdfunding er at det lar deg skaffe finansiering uten involvering av banker, venturefond og børser. Med fremveksten av folkefinansieringsplattformer har denne prosessen blitt mye enklere og mer demokratisk. For forfatteren av prosjektet er det en mulighet til å skaffe penger til prosjektet uten lån og overføring av opphavsrett. Det er også en flott PR-mulighet til å snakke om prosjektet uten å pådra seg ekstra kostnader. Et stort pluss er også den personlige interessen til personen som støtter prosjektet. Han liker ideen, produktet; han kan empati med en persons vanskeligheter.

Det første kjente eksemplet på folkefinansiering var en kampanje for det britiske rockebandet Marillion. I 1997 samlet fansen deres inn 60 000 dollar slik at musikerne kunne turnere i amerikanske byer. Senere ble innsamling av frivillige donasjoner via Internett for filming og utvikling av filmindustrien mer og mer populært. Alt dette førte til at noen få år senere dukket det opp dusinvis av plattformer på nettverket, som hjalp til med å organisere innsamlingsarrangementer for en liten kommisjon.

Typer crowdfunding

Typer folkefinansiering

Avhengig av måten pengene samles inn på (materiell tiltrekningsmodell), kan investorene forvente en viss fordel (f.eks. utbytte) eller være forberedt på at den uteblir.

Typer av folkefinansiering Det finnes forskjellige typer folkefinansiering avhengig av belønningen for sponsoren:
    1. Gratuositet (belønning)
    2. Gratuitous (donasjon): folk donerer ganske enkelt penger for å få ideen til å skje, uten forpliktelser overfor forfatteren. Denne typen brukes vanligvis til å samle inn penger til ikke-forretningsprosjekter. Folk donerer penger til kostbar medisinsk forskning og operasjoner, veldedige organisasjoner og skoleaktiviteter for å hjelpe mennesker som lever under fattigdomsgrensen i land i den tredje verden. Siden det er en veldedig organisasjon, mottar folk ikke annet enn takknemlighet for sine donasjoner.
    3. .
    4. Ikke-finansielle belønninger (Kickstarter-modellen): Dette kan være postkort, videoer som uttrykker personlig takknemlighet, omtale i produktet som selges (på nettstedet eller i pressemeldingen), t-skjorter, krus, penner, plakater osv. med logo. De fleste investorer i denne kategorien prosjekter er interessert i å få tidlig tilgang til et produkt eller en prototype, så de blir vanligvis referert til som tidlige følgere. Dette er mennesker som trygt kan beskrives som elskere av teknologisk innovasjon. Sponsorer får sjelden økonomisk avkastning fra disse kampanjene (annet enn et gratis eksemplar av selve produktet), men hvis noen donerer et veldig stort beløp, blir de belønnet med noe mer betydelig.
    5. . Finansiell kompensasjon (crowd investing): Her mottar store investorer en prosentandel av inntekter og salg. Denne typen folkefinansiering brukes ofte til å finansiere filmer, utvikle spill og apper og musikkalbum. Dette er et ideelt alternativ for å bringe bedrifter og mennesker sammen. Gjør det mulig for folk å bli en del av en oppstart og påvirke hva slags beslutninger som tas av skaperne. Debt crowdfunding er en relativt ny type. Du ber om penger i bytte mot en andel i en fremtidig virksomhet eller et løfte om avkastning. Strengt tatt låner du penger fra folk. Og «kreditorene» dine får tilbake beløpet etter en viss tid, pluss den avtalte renten. Det er som en debetkvittering. Denne typen er spesielt populær i gründerkretser.. ICO. Den nyeste typen crowdfunding. Oppstartsbedrifter utsteder kryptovalutaer, og i stedet for å motta tradisjonelle kontantdonasjoner bytter de dem mot andre kryptovalutaer, vanligvis Bitcoin eller Ethereum. Denne metoden er en kampanje basert på både kompensasjon og aksjer. Den eneste forskjellen er at i stedet for aksjer mottar sponsorene en kryptovaluta som kalles et token..
Hvordan lykkes med folkefinansiering

Hvordan lykkes med folkefinansiering?

Her er noen gode tips for å sikre at prosjektet ditt ikke svikter i starten av gjennomføringen:

Få noen tips for å sikre at prosjektet ditt ikke svikter i starten av gjennomføringen

1. Be om en liten sum penger. Hvis prosjektet ber om et lite beløp, øker det sjansene for å skaffe penger på kort tid, samtidig som det ikke faller inn under byrden av forpliktelser overfor investorer. Tenk på løftene: Det er veldig vanskelig å sende ut for eksempel 1000 kopier av disketter til dem som har gitt penger.
    2. .
    3. Nok 2 000 dollar . Tilstedeværelsen av dette beløpet vil være nok til å flytte ideen: Penger kan gå for å lage et nettsted, kjøpe utstyr, ta opp en singel. Det vil si, start ressurs kapital til å erklære seg selv.
    4. . . Den økonomiske delen av prosjektet. På en folkefinansieringsplattform blir det vanligvis ikke bedt om penger for hele prosjektet, men for en del av det. Resten av pengene kan investeres i et offentlig fond eller i dine egne sparepenger..
    5. Snakk om prosessen. Etter at prosjektet har mottatt penger, ikke glem å fortelle investorene hvordan prosessen fungerer.
    6. .
    7. Glem ikke å fortelle investorene om prosessen.
    8. Presenter prosjektet nøkternt.
    9. Presentere ideen nøkternt. Det er nødvendig å presentere et mentalt klart prosjekt, der strategien for gjennomføringen er tydelig angitt. Du kan ikke komme med ideen, «men vi setter oss ned og tenker på filmen / boken / klippet», det er bare en tanke, men det er ingen idé ennå. Arbeid ut presentasjonen.
    10. Å utarbeide en prosjektpresentasjon for andre brukere er en mulighet til å få folk interessert med ideer. 50 % av prosjektets suksess avhenger av videopresentasjonen..
Hvorfor viser folk sin interesse for folkefinansiering?

Hvorfor bruker folk frivillig penger på folkefinansieringsselskaper? Hvorfor gjør de det når de ikke engang er akkrediterte investorer som mottar aksjer? Vel, av en rekke grunner.

Spredning av innovasjon

Avhengig av hvor tidlig en person tar i bruk et nytt og innovativt produkt eller en ny tjeneste, kan han eller hun falle inn i en av tre kategorier:

–>
  1. Tidlige følgere prøver å ikke gå glipp av en mulighet til å delta i noe nytt, i det som kan være progressivt, innovativt. Dette er mennesker som tror på ideen din fra begynnelsen, selv før den blir populær. Hvis de synes produktet ditt er interessant, vil de sørge for å få tidlig tilgang til det og gi en donasjon i bytte mot en prototype.
  2. .
  3. Et godt eksempel er folk som donerer penger.
  4. Et godt eksempel er folk som ikke er redde for å tilbringe flere dager i kø for å være en av de første til å få et nytt Apple-produkt. De vil gjøre hva som helst for å få tak i de nyeste og mest avanserte teknologiene før andre.
  5. . Senere er de fleste og etternølerne mennesker som vil akseptere det nye produktet etter en tid (når det ikke lenger er unikt). De venter på at teknologien skal testes av andre kjøpere og bekrefte kvaliteten og de påståtte funksjonene, og først da vil de kjøpe den..
Problemløsning med likesinnede

Noen mennesker føler seg som en del av samfunnet og er på en eller annen måte knyttet til gründeren eller til det han prøver å løse. Når empati oppstår, har de en tendens til å føle seg forpliktet til å hjelpe og donere penger til en god sak. Denne handlingen gir folk en følelse av tilfredshet og engasjement.

Noen deler penger fordi de bryr seg om det ferdige produktet eller bare liker ideen, og de ønsker å se at det lykkes.

De mest populære plattformene for folkefinansiering i verden

De mest populære områdene for folkefinansiering er sosiale prosjekter, gadgets og oppfinnelser, kino, video og musikk, informasjonsteknologi, små bedrifter og mote. Det finnes flere populære plattformer der du kan legge frem et prosjekt og få finansiering til ideen:

De mest populære plattformene for folkefinansiering i verden

1. Kickstarter er den mest kjente og en av de første folkefinansieringsplattformene i verden, grunnlagt i 2009. Den fungerer etter dette prinsippet: prosjekteieren må registrere seg, legge ut en beskrivelse av ideen og minimumsbeløpet som skal samles inn. Hvis 100 % av det angitte beløpet ikke kan samles inn i tide, returneres pengene til giverne. Kickstarter selv tar 5 % av de innsamlede midlene. Plattformen har også geografiske begrensninger – innbyggere i USA, Storbritannia, Canada, Australia, New Zealand, Nederland, Tyskland, Danmark, Irland, Sverige og Norge kan legge til prosjektet på plattformen. De fra andre land må bruke tjenestene til mellommenn. Hovedtemaene for prosjektene omfatter innovative produkter, film, musikk, kunst, spill og gadgets.
  2. .
  3. En annen populær folkefinansieringsplattform er Indiegogo. Igjen er det et gebyr for å legge til et prosjekt på nettstedet, men det er ingen faste begrensninger på typen prosjekt. Musikk og hobbyer, så vel som personlig økonomi, veldedighet og mer, er populære. I motsetning til Kickstarter har Indiegogo heller ingen geografiske begrensninger for å opprette en kampanje og få finansiering, slik at forfatteren av prosjektet kan motta penger selv om de ikke har samlet inn 100 % av det forespurte beløpet innen fristen.
  4. . Crowdfunder er en plattform for å tiltrekke seg investeringer og gir tilgang til et av de mest dynamisk voksende investornettverkene i verden. Ofte, etter å ha plassert prosjektet på Kickstarter eller Indiegogo, registrerer forfatteren det på Crowdfunder for å tiltrekke investorer til å selge aksjer..
Det finnes også andre spesialiserte plattformer dedikert til musikalske og litterære prosjekter – PledgeMusic, Unbound og Distrify. Og for de som ønsker å opprette en oppstart, kan nettstedene Fundable, Crowdcube og Seedrs være nyttige. Forfatteren av ideen må beskrive i detalj hvorfor det er verdt å investere og hvordan innovasjonen vil være nyttig for samfunnet, hvordan den kan forandre verden eller hvordan givere kan få pengene tilbake.

Konklusjon: typer av folkefinansiering

Å administrere en oppstart mens du prøver å finne finansiering for det kan være en ganske tidkrevende okkupasjon. I mellomtiden mislykkes mange oppstart rett og slett fordi de går tom for penger. Hvis du eier en oppstart, men mangler midler, er den beste måten å finne dem på crowdfunding.

Når du begynner å samle inn penger på internett, vil du ikke tape noe, du vil bare vinne. Det er mange investorer og mennesker som bare vil støtte interessante prosjekter; det eneste viktige er å presentere dem kompetent.

[/sc

FAQ: Typer av folkefinansiering

Hvilke typer formål finnes det for folkefinansiering?

Hvis du ikke har nok midler til å gjennomføre en oppstart eller en idé som kommer alle til gode, kan du enkelt bruke folkefinansiering. For at mekanismen for kollektiv finansiering skal fungere tydelig og sammenhengende, tilbyr forfatteren av prosjektet en viss belønning til de som støtter det. Dette kan være et sluttprodukt, for eksempel et spill, en film, et musikkalbum eller en bok, eksklusive merchandise.

Hva er folkefinansiering?

Hva er crowdfunding?

Crowdfunding er et samarbeid mellom mennesker («sponsorer») som finansierer prosjekter til andre mennesker eller organisasjoner ved hjelp av en crowded plattform. Midler kan samles inn til ulike samfunnsnyttige formål.

Hvordan fungerer folkefinansiering?

For at folkefinansiering skal fungere, må du ta noen skritt: * tilstedeværelsen av en idé, en oppstart; * en kommando for å starte prosjektet; * opprettelse av selve prosjektet, beregningsdata; * legge til et prosjekt på crowdfunding-plattformen; * spre informasjon så mye som mulig (media, sosiale nettverk); * samle inn det nødvendige beløpet fra andre mennesker; * gjennomføring av prosjektet og distribusjon av gaver til investorer.

Hva er folkefinansiering?

Hva er de ulike typene folkefinansiering?
?

Det finnes slike typer folkefinansiering: * basert på donasjoner; * for godtgjørelse; * for andelen i prosjektet; * gjeld crowdfunding * ICO.

Siste fra Blog