Miksi hyvä Web Hosting on tärkeää PR:lle

10 minuuttia luettu
–>

Ajattele, mitkä asiat voivat pilata PR:n. Huonolaatuinen sisältö? Toki.
Sivuston päivitysten puute? Totta kai. Twitterissä ja Facebookissa vastaamatta jättäminen. Ehdottomasti.

Mutta entä verkkohostingin laatu? Onko sillä sama tuhovoima?

Ensimmäinen ajatuksesi saattaa olla: ”Ei, hosting on ehkä tärkeää SEO:n kannalta, mutta sillä ei ole paljon tekemistä PR:n kanssa.”

Tämä on erittäin vaarallinen virhe, jonka jokainen yritys tai verkkosivuston omistaja voi tehdä. Itse asiassa sillä, kuinka hyvä hosting on, on valtava merkitys PR:n kannalta. Kyseessä on monimutkainen ja monimutkainen yhteys, joten puran sen sinulle.

Mitä eroa on hyvällä ja huonolla hostingilla?

Jos luulet, että hosting-yritykset eroavat toisistaan lähinnä hinnan perusteella, mieti uudelleen. On kolme avaintekijää, jotka luonnehtivat isäntiä: käytettävyys, vasteaika ja 24/7-tuen saatavuus.

Uptime on prosenttiosuus ajasta, jonka sivustosi on käytettävissä. Loppuosa on seisokkiaikaa – eli sivusto ei lataudu.

Vastausaika on aika, jonka palvelin tarvitsee aloittaakseen tietojen tarjoamisen. Se on sivun latausnopeuden tärkein osatekijä. On olemassa useita tapoja tarkistaa tietyn isännän vasteaika ja käytettävyysaika. Niihin kuuluvat Google Analytics ja online-isäntien ranking-työkalut.

As mitä tulee ympäri vuorokauden toimivaan tekniseen tukeen, harva verkkosivuston omistaja ajattelee sitä valittaessa isäntää. He yleensä tulevat katumaan virhettään. Jos sivustosi kaatuu keskellä yötä sunnuntaina, toivot, että sinulla olisi joku isännän puolelta, jolle puhua.

Varmista, että isännän tarjoama palvelu ei ole pelkkä myynti-chat vaan tekniikan live-chat. elävä osa on ratkaiseva. Teknisen tuen tiketin avaaminen ei riitä. Yrityksellä on oltava verkossa päteviä henkilöitä, jotka voivat ratkaista ongelmasi 24/7.

Tyhjäkäynti tekee sinusta näkymättömän

Kuten ehkä tiedätkin, sivun täytyy olla indeksoitu indeksoijabotin toimesta, jotta se näkyy hakutuloksissa. Googlebot indeksoi verkkoa yötä päivää ja lisää uusia URL-osoitteita indeksiin.
Mitä tapahtuu, jos sivusi on alhaalla indeksoijan saapuessa paikalle?

Sivua ei joko indeksoida lainkaan – tai Google-rankingisi kärsii.

Tässä on vain pari esimerkkiä tosielämästä:

Credits: Googlen tuki

Tuloksena oleva vaikutus verkkosivuston käynteihin voi olla raju:

Credits: StackExchange.com

Teoriassa Google ei saisi rangaista sivustoa lyhyestä käyttökatkoksesta. Mutta jos botti ei pysty välimuistiin tallentamaan kopiota sivustosta, sen sijoitukset voivat kärsiä.  Tässä tapauksessa jopa muutaman tunnin seisokkiaika voi olla erittäin huono asia SERP-sijoitukselle – puhumattakaan pidemmistä ajanjaksoista. Ja se tarkoittaa vahinkoa PR-pyrkimyksillesi. Sanotaan, että olet luonut kauniin blogikirjoituksen, joka voisi tehdä ihmeitä suhdetoiminnallesi. Se päätyi kuitenkin jonnekin sivulle 5, koska sivustosi oli alhaalla. Kivuliasta, eikö?

Ei tietenkään ole mahdollista saada 100 %:n käytettävyyttä: kaikilla palvelimilla on käyttökatkoksia ja ne vaativat joskus huoltoa. Mutta mikä on se prosenttiosuus, johon kannattaa pyrkiä? Monet hosting-yritykset lupaavat sinulle 99,99 %, mutta vain harvat pitävät sen. Yleensä kaikki yli 99,95 % on hyvä. Se tarkoittaa, että sinulla on 7-8 minuutin käyttökatkos 24 tunnin välein.

Credits: HRank.com

Ajanpuute synnyttää negatiivisuutta ja kaunaa

Mitä käyttäjä ajattelee, jos hän käy sivustollasi ja näkee tämän?

Parhaassa tapauksessa he luulevat, että sivusi on yksinkertaisesti alhaalla. He lähtevät – eivätkä luultavasti enää koskaan palaa.

Hieman huonommassa skenaariossa käyttäjä ärsyyntyy todella pahasti – varsinkin kun hän yrittää toistuvasti tarkastella sivustoasi. Tällöin kävijä saattaa ryhtyä Twitteriin ja haukkua sinua siellä, mikä luo negatiivista ilmapiiriä brändisi ympärille.

Pahinta on, jos käyttäjä luulee, että yritystäsi ei yksinkertaisesti enää ole. Jos sivusto ei vastaa, yrityksen täytyy olla kuollut. Olet varmaan mennyt konkurssiin. Käyttäjät, jotka tekevät tällaisia hätiköityjä johtopäätöksiä ja joutuvat paniikkiin, menevät luultavasti kirjoittamaan asiasta sosiaaliseen mediaan tai foorumeille. Muut saattavat uskoa heitä. Mikä voisi olla pahempaa PR:n kannalta?

Hidas latausnopeus on hyvän PR-sisällön vihollinen

Sivun latausnopeus on tärkeä ranking-tekijä Googlelle. Tämä johtuu siitä, että yli puolet kaikesta liikenteestä tulee mobiililaitteista – ja älypuhelinten käyttäjät eivät halua odottaa. Jokaisella sekunnilla on merkitystä. Tutkimusten mukaan 25 % yhdysvaltalaisista käyttäjistä hylkää sivuston, jonka lataaminen kestää yli 4 sekuntia. Jotkut asiantuntijat ovat jopa laskeneet, että jos Amazonin vasteaika olisi 1 sekunnin hitaampi, se menettäisi vuosittain 1,6 miljardia dollaria myyntiä. Vaikuttavaa, eikö olekin?

Myynnin vahingoittamisen lisäksi hidas vaste on huono asia erityisesti PR:n kannalta – koska se vahingoittaa sijoituksiasi. Sanotaan, että myyt chia-siemeniä, ja sinulla on loistavaa brändisisältöä niistä. Olet panostanut tunteja artikkelien kirjoittamiseen, joissa on kauniita kuvia tilastoja, reseptejä jne. Odotat, että käyttäjät, jotka haluavat oppia chian eduista, tulevat sivustollesi – ja ehkä tekevät ostoksen.

Vain kukaan ei näe rikasta ja informatiivista sisältöäsi – koska se on siirretty sivulle 2 tai 3. Joka on periaatteessa kuin etelänapa. Kukaan ei edes löydä sinua sieltä.

Miksi tämä tapahtui? Koska sivustosi latautuu hitaasti – joten Google rankaisi sinua, jolloin kaikki PR-sisältösi on arvotonta.

Parhaiden hosting-yritysten vasteaika on vähintään 700 millisekuntia – eli 0,7 sekunnin osuutta. Älä vain luota hosting-yritysten mainoksiin tässä asiassa. Todelliset luvut voivat olla hyvin erilaisia kuin mitä isäntä lupaa.

Hidas latausnopeus vie mediahuomion

Olet nähnyt, miten hidas hosting-palvelin estää ihmisiä löytämästä sinua. Ongelma on kuitenkin vielä syvemmällä. Asianmukainen medianäkyvyys on PR:n kannalta elintärkeää. Haluat, että muut sivustot lainaavat sisältösi. Haluat rakentaa brändillesi asiantuntijamaineen. Mutta jos sivusi lataaminen kestää useita sekunteja, sano hyvästit kaikelle tälle.

Kuvittele toimittaja, jonka täytyy kirjoittaa artikkeli lohkoketjun hyödyistä rahoituksessa. Luonnollisesti hän hakee tietoa Googlesta.  Ja kuten 99 % ihmisistä, hän ei katso tuloksia ensimmäistä sivua pidemmälle.

Nyt olet raatanut aiheeseen liittyvän tutkimuksen ja infografiikan parissa, ja tulos näyttää upealta. Jos toimittaja näkisi artikkelisi, hän varmasti lainaisi niitä ja linkittäisi niihin. Se voisi auttaa PR:ääsi paljon. Mutta, kuten voit jo arvata, niin ei tapahdu. Suunnitelmasi tulla tunnustetuksi ja siteeratuksi aiheen asiantuntijaksi on aika lailla tuhoon tuomittu.

Ajattelun aihetta

Olenko saanut sinut vakuuttuneeksi? Toivottavasti nyt ymmärrät, miten huonolaatuinen webhotelli heikentää PR:ääsi. Sen sijaan hyvä hosting voi tehdä ihmeitä:

• Varmistaa paremmat sijoitukset;
  • Saat enemmän silmäpareja sisällöllesi;
  • Houkuttele huomiota muilta verkkosivustoilta
  • Luo positiivisen mielikuvan yleisön keskuudessa ja paljon muuta.

Tässä tapauksessa ennen kuin allekirjoitat sen superhalvan hosting-tarjouksen, tee hieman tutkimusta. Onko kyseisellä hosting-palveluntarjoajalla sitä, mitä se tarvitsee PR:si auttamiseksi? Vai vahingoittaako se itse asiassa liiketoimintaasi?
Muista – koko PR-strategiasi voi riippua sellaisista perusasioista kuin käytettävyys ja vasteaika.

Uusimmat lähettäjältä Blog