Hyvä PR vs. huono PR: PR: Hyvän PR:n esimerkit ja ero

34 minuuttia luettu
–>
good pr vs bad pr

Hyvässä PR ssa on kyse suhteiden rakentamisesta, selkeän viestin välittämisestä ja merkityksellisten yhteyksien luomisesta tärkeimpien sidosryhmien kanssa. Siihen kuuluu organisaation hyvän maineen hoitaminen osallistumalla toimintaan, joka rakentaa luottamusta ja edistää myönteisiä julkisia käsityksiä. Esimerkkejä ovat uusien tuotteiden tai palveluiden lanseerauksen tukeminen, suhteiden vaaliminen tiedotusvälineisiin sen varmistamiseksi, että organisaation viesti välitetään tarkasti, nopea ja myönteinen reagointi kriiseihin tai negatiiviseen julkisuuteen sekä palautteen antaminen yhteisölle vapaaehtoistyön tai hyväntekeväisyystoiminnan kautta.

Paha PR tarkoittaa tyypillisesti toimintaa, joka voi vahingoittaa organisaation mainetta tai brändimielikuvaa. Esimerkkejä ovat harhaanjohtavan tiedon antaminen kuluttajille, lausuntojen antaminen ilman asianmukaista tutkimusta tai paikkansapitävyyden tarkistamista, kiisteltyjen aloitteiden tekeminen pohtimatta mahdollisia seurauksia, oikea-aikaisen reagoinnin laiminlyönti kriisin aikana tai virheistä vastuun kantamatta jättäminen.

Loppujen lopuksi  hyvä PR tarkoittaa positiivisten suhteiden luomista ja brändin eheyden ylläpitämistä, kun taas huono PR voi tuhota uskottavuuden, heikentää organisaation imagoa ja vaikuttaa kielteisesti yleiseen mielipiteeseen. Vaikka on tärkeää olla ennakoiva ja omaksua strategioita, jotka parantavat organisaation mainetta, on yhtä tärkeää ottaa askel taaksepäin ja pohtia mahdollisiin PR-toimiin liittyviä riskejä. Pitkällä aikavälillä on parempi olla varovainen kuin katua!

Ei PR ole huonoa PR:ää?

Paha PR on sitä, kun teet jotakin, joka saa ihmiset ajattelemaan vähemmän yrityksestäsi – kuten kun julkkis, jota olet tukenut, tekee jotakin kamalaa, ja kaikki media keskittyy tukeesi uutisarvon sijaan.

Chris Wainwright
Markkinointijohtaja, My Ameego

Paha PR on epäloogista, koska sen takana ei ole suunnitelmaa, strategiaa tai edes tarkoitusta. Se ei anna kenellekään yhtenäistä kuvaa yrityksestä sekä sen tuotteista ja palveluista. Törmäämme kuitenkin seikkaan siitä, mikä on huonoa PR:ää, josta nykyään harvoin keskustellaan. Se on yleensä suosittua start-up-yritysten tai pienen budjetin yritysten keskuudessa, jotka olettavat, että huono PR on parempi kuin ei mitään.

Ei se valitettavasti pidä paikkaansa.

Huonosti kirjoitettu lehdistötiedote voi vahingoittaa yrityksen mainetta. Jotkut ihmiset voivat pitää yritystä epäpätevänä tai jopa luuserina epäonnistuneen lehdistötiedotteen jälkeen. Olisi vähemmän kauheaa, jos imagoa ei olisi lainkaan, kuin jos se olisi negatiivinen.

Hyvä PR voi puolestaan olla korvaamatonta. Se antaa yrityksellesi positiivisen imagon, joka pystyy houkuttelemaan uusia asiakkaita. Ja kaikki tietävät yrityksesi arvot sekä sen, mitä tuotteeltasi voi odottaa.

Positiivisella imagolla on painoarvoa myös liike-elämän alalla. Se todistaa, että yrityksesi on luotettava, eivätkä sijoittajat tuhlaa siihen aikaansa ja rahojaan.

Build Positive Online Reputation & Remove Negative from SERP

Hyvän PR-firman tai -palvelun valinnan tärkeys

Ajattele yritystä, jota arvostat, koska olet kuullut tarinoita siitä, miten se välittää tuotteistaan, työntekijöistään ja asiakkaistaan. Saattaa olla olemassa luonnollinen putki, joka toimittaa meille näitä tarinoita kaupallisista huolenaiheista säännöllisesti, mutta luulemme usein, että ne tulevat tyhjästä. Sitä ei ole olemassa. Tämä on hyvän suhdetoiminnan tulos, kun sinulla on syytä uskoa, että sinun pitäisi asioida jonkin yrityksen kanssa, mutta et ole vielä tehnyt niin. Kun olet ostanut yritykseltä jotain ja tunnet näin, yritys tarjoaa sinulle hyvää asiakaspalvelua. Mainonta oli ennen tehokas tapa saada ihmiset tuntemaan näin, mutta ei enää. Lähes mikä tahansa yritys löytyy verkosta, hyvä tai huono. Nykyään sinun on saatava ihmiset tuntemaan hyvää sinusta ja kannustettava heitä kertomaan siitä muille. Se on osa suhdetoimintaa.

Max Shak from SurvivalGearShack.com

PR-toiminnan onnistuminen riippuu suoraan PR-yrityksestä. Hyvän PR-firman tulisi miettiä tulevia tapahtumia ja sen kaltaisia asioita etukäteen. Sen pitäisi jatkuvasti miettiä uusia ideoita ja mahdollisuuksia. Tällaisia tilaisuuksia voidaan esittää puhetilaisuuksina, haastatteluina tai jopa tosielämän tapahtumina.

Mitä siis tarkalleen ottaen ovat hyvät suhdetoiminnot? Onnistuneet PR-projektit pystyvät heijastamaan positiivista kuvaa jokaisesta yrityksestä, vaikka sen tuote tuntuisi tavallisesta asiakkaasta hyödyttömältä. Se vakiinnuttaa yrityksen tietynlaiseksi voimaksi alalla. Se voi myös saada asiakkaat valitsemaan yrityksesi valtavan määrän muiden sijaan. Lisäksi se on yhtä hyvä kuin suullinen suositus. Esimerkki hyvästä PR:stä on brittimiljardööri Richard Branson, joka on tehnyt Virgin-brändinsä puolesta useita maailmanennätyksiä. Hän ylitti Atlantin 74 000 kuutiosenttimetrin kuumailmapallolla 392 km/h nopeudella ja ylitti Englannin kanaalin amfibioajoneuvolla vain 1 tunnissa ja 40 minuutissa.

Ei ole välttämätöntä käyttää miljoonia suuriin PR-yrityksiin. Pienellä budjetilla voit tilata mediassa julkaisuja kolmella klikkauksella ja välttää ylihintaa maksavat toimistot ja yritykset. PRNews.io:n avulla voit parantaa verkkomaineesi ja poistaa negatiivisen sisällön hakutuloksista.

Sisältömarkkinointialusta

• 100 000+ mediajulkaisua;
  • saada takalinkkejä tuotteellesi;
  • mittakaavatyötä sisällön jakelun kanssa.

On päivänselvää, että hyvällä PR:llä on muitakin etuja, mutta ennen kaikkea sinun tulisi olla varma, että PR-yrityksesi on yksi markkinoiden parhaista. Ja on yleisesti tiedossa, että PR-kriisi voi pilata yrityksesi täysin.

PR-kriisi ei ole tuomio

Hyvää PR:ää on se, kun pystyt saamaan yrityksesi nimen suuren ihmisjoukon tietoisuuteen vaikuttamatta liian myyvältä tai päällekäyvältä.

Chris Wainwright
Markkinointijohtaja, My Ameego

Mutta vaikka PR-kriisi sattuisikin, voit välttää liiketoiminnan katastrofin.

Aluksi sinun on ymmärrettävä tämän haasteen luonne ja rajoitettava liiketoiminnallesi aiheutuvia vahinkoja. Yksityiskohtainen analyysi vahvistaa liiketoimintaasi.

Jokaiseen pienyritykseen tulisi muistaa suhdetoiminnan merkitys. Sen käsite on äärimmäisen tärkeä, kun kyse on yrityksesi menestyksestä, koska joudut olemaan tekemisissä erilaisten ihmisten kanssa, jotka voivat suositella yritystäsi ystävilleen ja naapureilleen tai päinvastoin levittää yrityksestäsi kauheita huhuja.

Vähemmistö yrityksistä kohtaa jonain päivänä suhdekriisin. Se voi olla negatiivisten arvostelujen tai jopa valtavien skandaalien muodossa. Negatiivinen tapahtuma voi vahingoittaa yrityksen mainetta vakavasti. Täydellistä liiketoimintaa on yksinkertaisesti mahdotonta saada aikaan, koska olemme kaikki ihmisiä, emme robotteja.

Kun on kyse suhdekriisistä, kannattaa ymmärtää, ettei sen lopputulosta voi jotenkin hallita. Mutta voit myös yrittää käyttää sitä etuna, koska kriisin vuoksi yrityksesi imago on todennäköisesti asiakkaiden mielessä.

Havaitsemme huonoja PR-esimerkkejä jopa valtavista amerikkalaisista yrityksistä, kuten Facebook tai Uber kohtaavat tämäntyyppisen kriisin silloin tällöin. Esimerkiksi Facebookia syytettiin tietosuojan laiminlyönnistä, mutta myöhemmin yhtiö onnistui todistamaan syytösten olevan vääriä. Joka tapauksessa tämä tapaus voi olla hyvä opetus pienyrityksille.

Ajattele tulevaisuuttasi

Vaikka PR-kriisi saattaa tuntua aineettomalta, se voi vaikuttaa yritykseesi pitkällä aikavälillä, sillä kaikki haluavat työskennellä luotettavien yritysten kanssa. Mikä tahansa lievä onnettomuus voi vaarantaa yrityksesi luottamuksen. Ja siksi PR-kriisistä voi tulla suuri ongelma.

Jokaisella yrityksellä tulisi olla suunnitelma PR-kriisin hoitamiseksi. Vastausryhmä kannattaa siis valmistella jo kauan ennen kriisin alkamista. Sinun pitäisi reagoida nopeasti, kun hätätilanne tapahtuu. Ja se on avain menestykseen.

Lähes kaikki yritykset ymmärtävät hyvän PR PR:n merkityksen ja panostavat paljon siihen, että niiden julkisuuskuva on positiivinen. Kaikki yritykset eivät kuitenkaan ole tietoisia huonon PR:n mahdollisista sudenkuopista.

Paha PR voi esiintyä monessa muodossa, aina tyytymättömän asiakkaan tai työntekijän julkisuuteen tuomista valituksista negatiiviseen arvosteluun tai lehdistössä julkaistuun artikkeliin. Joissakin tapauksissa huono PR voi johtua jopa niinkin harmittomasta asiasta kuin huonosti muotoillusta lehdistötiedotteesta. Olipa syy mikä tahansa, huonolla PR:llä voi olla vakavia vaikutuksia yritykselle. Se voi vahingoittaa yrityksen mainetta, vieraannuttaa asiakkaita ja potentiaalisia asiakkaita ja johtaa jopa taloudellisiin tappioihin.

Sentähden on niin tärkeää, että yritykset ovat tietoisia huonon PR n mahdollisista riskeistä ja ryhtyvät toimiin niiden lieventämiseksi. Tässä muutama vinkki:

• Valvo online-maineesi: Nykyisessä verkottuneessa maailmassa on tärkeää pitää silmällä, mitä yrityksestäsi sanotaan verkossa. Ota käyttöön Google Alerts -ilmoitukset yrityksesi nimelle ja tärkeimpien johtajien nimille ja tarkista säännöllisesti arvostelusivustot ja sosiaalinen media nähdäksesi, mitä ihmiset sanovat.
  • Reagoi nopeasti negatiiviseen julkisuuteen: Jos joudut negatiivisen julkisuuden kohteeksi, on tärkeää reagoida nopeasti ja tehokkaasti. Käsittele asiaa suoraan ja ryhdy toimiin asioiden korjaamiseksi.
  • Ole ennakoiva PR:n suhteen: Älä odota, että jotain pahaa tapahtuu, ennen kuin alat miettiä PR-strategiaasi. Ole ennakoiva ja investoi hyvään PR yritykseen tai konsulttiin, joka voi auttaa sinua välttämään mahdollisia ongelmia ja rakentamaan yrityksellesi myönteistä mainetta.

Hyvä PR voi auttaa yritystä menestymään, kun taas huono PR voi olla tuhoisa. Olemalla tietoinen riskeistä ja ryhtymällä toimenpiteisiin niiden lieventämiseksi voit suojella yritystäsi huonon julkisuuden kielteisiltä seurauksilta.

Miten valmistautua kriisiin?

Olisikin viisasta koota tiimi sekä talon sisäisistä asiantuntijoista että ulkopuolisista asiantuntijoista. Tällainen monipuolinen tiimi pystyy näkemään ongelman eri näkökulmista.

Muiden syyttämisen sijaan tämän tiimin tulisi kerätä kaikki faktat kriisin synnystä ja laatia selkeä suunnitelma siitä, miten edetä. Virheet pitäisi myöntää eikä niitä saisi koskaan toistaa. Heti kun poistat ongelmasi, ihmiset luopuvat sosiaalisissa verkostoissa ja keittiöissä tapahtuvasta roskaamisesta.

Mutta ei ole epäilystäkään siitä, että joissakin tapauksissa on paljon parempi välttää kaikkia lausuntoja, ja kärsivällisyys on paljon tärkeämpää, koska lehdistötiedotteella ei voi hidastaa jutun aiheuttamaa vastaiskua.

Älkää unohtako yksilöidä kaikkia niitä, joiden on tiedettävä kaikki faktat jutusta. Ne voivat olla liikekumppaneita, työntekijöitä tai vaikkapa sidosryhmiä.

Jos haluat arvioida yrityksesi imagoa, sinun kannattaa seurata tilannetta. Se valmistaa sinut odottamattomiinkin tapahtumiin. Kiinnitä huomiota siihen, mitä ihmiset kirjoittavat yrityksestäsi internetissä. Yksi negatiivinen artikkeli voi vahingoittaa yritystäsi merkittävästi.

Älkää rentoutuko, kun kriisi on ohi. Kannattaa muistaa, että se voi toistua, joten tee kriisin jälkeinen tarkastelu. Mieti, mitä etuja työntekijöilläsi oli ja mitä sinun olisi pitänyt tehdä toisin.

Kriisin ilmaantuessa vältä räiskimistä. Tunteesi voivat vain pahentaa tilannetta. Ja kun sinun on reagoitava tilanteeseen mahdollisimman nopeasti, älä kiirehdi, mutta älä ole samalla liian hidas. Aika voi olla vihollisesi tässä sodassa.

Hyvä PR vs. huono PR

Hyvä PR on oikein tehtyä suhdetoimintaa. Se tarkoittaa tarinasi kertomista selkeällä, vakuuttavalla tavalla, joka luo luottamusta ja kiinnostusta. Se tarkoittaa myös oikean median valitsemista kampanjasi jokaiseen vaiheeseen – lehdistötiedotteiden kirjoittamisesta videoiden ja aloitussivujen luomiseen.

Ei ole kyse vain siitä, että heität kasan tietoa sosiaaliseen mediaan ja toivot, että ihmiset huomaavat sen. Sen sijaan kyse on merkityksellisten ja aitojen viestien laatimisesta ja niiden räätälöimisestä sen tyyppiselle yleisölle, jota haluat houkutella. Ja kyse on siitä, että kuuntelet tarkasti, mitä yleisösi vastaa sinulle, jotta voit mukauttaa strategiaasi sen mukaisesti.

Paha PR on kaikkea muuta: väärää tai harhaanjohtavaa tietoa, jota levitetään sosiaalisen median, sähköpostikampanjoiden tai muiden kanavien kautta. Tai se voi olla ilman lupaa tehtyjä toimia (kuten oman sisällön julkaiseminen ilman lupaa). Tai se voi olla esimerkiksi postausten poistamista niiden julkaisemisen jälkeen tai sosiaalisen median bottien käyttämistä postauksen tavoittavuuden lisäämiseksi ilman, että kirjoittaja itse jakaa sitä.

Hyviä PR-esimerkkejä alan asiantuntijoilta

Agata Gruszka, kansainvälinen SEO-päällikkö sisältömarkkinointialusta WhitePressissä

Hyvä PR menee itse PR:ää pidemmälle ja tukee muita markkinointikanavia. Lehdistötiedotteet voivat vaikuttaa SEO-tuloksiisi – se on loistava tapa saada luonnollisia ja vahvoja takalinkkejä verkkosivustollesi. Kun julkaiset lehdistötiedotteita, muista aina lisätä linkki verkkosivustollesi. PR- ja vaikuttajamarkkinointitiimien yhteistyö voi tuoda hyviä tuloksia yrityksen näkyvyyden ja brändin tunnettuuden kannalta. Hyvä PR on siis se, joka on mukana eri kanavissa.

Mia Sarjakuva, sisältömarkkinoija Instrumentl

Hyvä PR PR keskittyy tiettyihin markkinoihin ja rakentaa luottamusta yleisönsä kanssa tarjoamalla arvokasta sisältöä.

Blogissamme käsitellään esimerkiksi apurahojen kirjoittamisen parhaita käytäntöjä, voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden kirjanpitovinkkejä ja uusien ohjelmisto-ominaisuuksien käyttöä. Tiedämme, että lukijamme etsivät hyödyllisiä neuvoja, joten keskitymme luomaan artikkeleita, joissa käsitellään varainhankinnan kiireellisimpiä kysymyksiä.

Toisaalta  huono PR on usein keskittymätöntä ja luo viestejä, joista puuttuu uskottavuus tai selkeys.

Yksi tehottomaksi strategiaksi voidaan esimerkiksi katsoa yleisten lausuntojen antaminen tuotteestasi ilman näyttöä onnistumisesta tai tärkeimpien asiakastarinoiden korostamista. Lisäksi sellaisten iskusanojen kuin ”uraauurtava” tai ”vallankumouksellinen” käyttäminen voi vaikuttaa liian mainostavalta; sen sijaan sinun tulisi pyrkiä tarjoamaan kohdeyleisöllesi mielekkäitä oivalluksia.

Sam Wilson, Virtalent

perustaja.

Esimerkki hyvästä PR-tarinasta oli Legon äskettäinen 90-vuotisjuhlakampanja, jossa korostettiin leikin merkitystä lapsille ja aikuisille. Lego on johdonmukaisesti edistänyt positiivisia PR-tarinoita, eikä tämäkään ole poikkeus. Se on hauska, pitää asiat kevyesti, mutta myös edistää erittäin positiivista ajatusta maailmalla.

Kampanjassa on video nimeltä ”We Are All Builders”, jossa käsitellään sitä, miten rakentavat lapset voivat johtaa suurempiin asioihin, ja samalla edistetään hauskanpitoa ja onnellisuutta. Rakastan tämän mainoksen luovuutta ja sitä, miltä sitä katsellessa tuntuu, mutta myös sitä, että sen takana on syvempi, vahvempi merkitys.

April Maccario, perustaja @ Ask April

April Maccario, Founder @ Ask April

Julkiset suhteet ovat tärkeä väline, jonka avulla brändi saadaan yhdistettyä suureen yleisöön. Nykyään on saatavilla monenlaisia PR-tyyppejä, joista jokaisella on hyvät ja huonot puolensa. Hyvän PR-kampanjan tulisi olla sekä mielikuvituksellinen että informatiivinen. Sillä pitäisi olla kyky herättää yleisön mielenkiinto ja pitää se yllä. Toisaalta huono PR on sellaista, joka levittää epäsuotuisaa tietoa yleisölle ja voi aiheuttaa kielteisiä reaktioita.

Facebookin LGBTQ-oikeuksien edistäminen, joka aiheuttaa paljon kohua yhteisössä, on esimerkki hyvästä PR:stä. Niillä on tapana lisätä tietoisuutta erilaisista yhteiskunnallisista huolenaiheista liiketoiminnan edistämisen lisäksi. Huonoa PR:ää on kauneuslääkäriryhmä, joka käyttää näppylä- ja karvatyttömalleja edistääkseen oman ulkonäön parantamista ja itserakkautta. Se vain välittää yleisölle, että kauneudelle on olemassa kriteeri. Monet ihmiset reagoivat siihen kielteisesti, erityisesti naiset. Siksi PR:ää luodessasi pidä aina mielessäsi ihmiset ja nykytilanne.

Dragos Badea, toimitusjohtaja Yarooms

Kun on kyse pitkäjänteisestä, hyvin tehdystä PR:stä, on vain harva parempi esimerkki kuin Patagonia. Ei ole mikään salaisuus, että heillä on massiiviset ympäristöystävälliset tavoitteet organisaationsa ytimessä, mutta viimeisen vuoden aikana he ovat todella tehostaneet PR ponnistuksiaan tavoittaakseen nuorempia aikuisia, joiden kestävän kehityksen arvot vastaavat läheisesti heidän omaa toiminta-ajatustaan. Tätä ryhmää on tunnetusti vaikea markkinoida, sillä he ovat yleensä melko vaativia ja haistavat PR:n haistamisen kilometrin päästä, mutta Patagonia on tehnyt hyvää työtä avoimuuteen keskittyvän kampanjansa avulla.

He ovat ottaneet avoimuuden viimeaikaisten PR ponnistelujensa tärkeimmäksi painopistealueeksi ja tiedottaneet asiakkaille jopa pienimmätkin yksityiskohdat tuotanto- ja toimitusprosesseistaan. Normaalisti tällaista yksityiskohtaisuutta ei tarvita, mutta Patagonian ympäristötietoisille kuluttajille se on loistava veto. He ovat listanneet tehtaansa ja tehtaat, julkistaneet toimittajiensa käytännesäännöt ja keskustelleet hyvin avoimesti strategisista hankinnoistaan ja mahdollisista puutteista, joita heillä on vielä jäljellä ollakseen täysin kestäviä, ekologisia ja paikallisesti ystävällisiä. Kaiken tämän lisäksi he ovat aina olleet hyviä löytämään muita tapoja pitää yhteyttä asiakkaisiinsa julkaisemalla korjausoppaita eri tuotelinjoilleen ja näyttämällä, miten tavarat saadaan kestämään mahdollisimman pitkään ja miten niitä voidaan käyttää uudelleen, jos ne lopulta kuluvat loppuun. Tutustu heidän Worn Wear College Tour -kiertueeseensa, joka on mestarikurssi asiakaskeskeisessä PR:ssä – he lähtivät kampuksille ja pyysivät opiskelijoita tuomaan heille vaatteita korjattavaksi. He eivät saaneet mitään hyötyä tulokselleen, mutta en voi kuvitella monia parempia vaihtoehtoja loistavalle PR:lle.

Kate Kandefer, SEOWind

, perustaja ja toimitusjohtaja
Kate Kandefer, SEOWindin toinen perustaja ja toimitusjohtaja

Vuonna 2022 parhaan näkemäni hyvän PR-työn teki Airbnb ruohonjuuritason liikkeiden tuella Ukrainan sodan uhrien auttamiseksi. Airbnb ryhtyi nopeasti yhteistyöhön kansainvälisten ja alueellisten kansalaisjärjestöjen ja valtiollisten organisaatioiden kanssa varmistaakseen koteja jopa 100 000:lle sotaa pakenevalle ihmiselle.

Sen lisäksi myös alustan käyttäjät pääsivät mukaan toimintaan tarjoamalla lähes 28 000 kotia mahdollisiksi suojapaikoiksi ilmaiseksi, ja yrityksen perustajat tarjoutuivat vastaamaan lahjoituksiin kymmeneen miljoonaan dollariin asti. Toiminnallaan sekä ruohonjuuritason kampanjalla, jolla vuokrattiin Ukrainassa sijaitsevia kiinteistöjä sodan aikana omistajien maksukyvyn säilyttämiseksi, he saivat aikaan suurimman ja myönteisimmän uutisen, jonka alusta on nähnyt viime vuosina. Todellinen win-win-tilanne, sillä he auttoivat suurta määrää ihmisiä ja paikkasivat nopeasti heikentynyttä mainettaan.

Chris Wainwright, kanadalaisen HR-alustan  Humi

markkinointijohtaja.

Hyvä PR on sellaista, joka leviää kulovalkean tavoin, ja huono PR on sellaista, josta ei pääse eroon.
”Hyvää PR:ää” on se, kun yrityksellesi tapahtuu jotain positiivista, jota et ole itse suunnitellut. Sanotaan esimerkiksi, että tuotteesi on niin mullistava, että joku kuuluisa henkilö käyttää sitä ja ilmoittaa julkisesti, kuinka paljon hän pitää siitä. Tässä tapauksessa kaikki tietävät nyt tuotteestasi, vaikka et ollutkaan suunnitellut sitä, ja jos he haluavat kokeilla sitä itse, he voivat tehdä sen! Ja jos julkkis sattuu olemaan joku, johon ihmiset luottavat, vielä useammat ihmiset haluavat käyttää tuotteesi sen vuoksi, että hän on sanonut pitävänsä siitä.

Paha PR on sitä, kun brändillesi tai yrityksellesi tapahtuu jotain negatiivista, etkä voi kirjaimellisesti mitenkään estää sitä leviämästä ympäri maailmaa. Huonoa PR:ää tapahtuu yleensä silloin, kun joku saa selville jotain väärää yrityksessäsi tai tuotteessasi – kuten ehkä joku työntekijöistäsi teki jotain laitonta – ja puhuu siitä julkisesti, kunnes kaikki tietävät, mitä tapahtui. Tai ehkä joku sai ruokamyrkytyksen jossakin ravintolassasi ja jakoi kokemuksensa verkossa, jotta muut asiakkaat tietävät, ettei sinne kannata enää mennä. Kummassakin tapauksessa, kun tämä tieto leviää, on vaikea estää sen leviämistä maailmanlaajuisesti ja vaikutusta myyntiisi.

Nathan Walters osoitteesta BestReviews.co.uk

Hyvän PR:n tehtävänä on asiakkaan asiakkaita osallistava, ei-käyttävä juhlistaminen, kun taas huono PR on hyvin itsestään selvää; siinä yksinkertaisesti tehdään juuri päinvastoin kuin mitä PR:n pitäisi olla.

Hyvän PR:n esimerkkejä

Esimerkki:1
Yritys, joka reagoi nopeasti ja tehokkaasti asiakkaiden valituksiin, osoittaa hyvää PR:ää. Tämä osoittaa, että yritys on kiinnostunut maineensa suojelemisesta ja on valmis ryhtymään toimiin asiakaspalvelunsa parantamiseksi.

Esimerkki: 2
Yritys, joka viestii ennakoivasti sidosryhmiensä (kuten osakkeenomistajien, työntekijöiden ja tiedotusvälineiden) kanssa, osoittaa hyvää PR:ää. Tämä osoittaa, että yritys on avoin ja läpinäkyvä ja että se on halukas sitoutumaan sidosryhmiinsä.

Pahoja PR-esimerkkejä

Esimerkki: 1
Yritys, joka on jatkuvasti sotkeutunut kiistoihin ja oikeusjuttuihin. Tämä saa yrityksen näyttämään huonolta yleisön silmissä ja vaikeuttaa uusien asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden houkuttelua.

Esimerkki: 2
Yritys, joka on tunnettu huonolaatuisten tuotteiden valmistamisesta. Tämä saa yrityksen näyttämään huonolta yleisön silmissä ja vaikeuttaa uusien asiakkaiden ja kumppaneiden houkuttelua.

Samuel Charmetant, Artmajeurin

perustaja.

Hyvässä PR ssa on kyse pitkäkestoisen vaikutuksen tekemisestä katsojan mieleen. Joskus jotkut PR kampanjat ovat niin voimakkaita, ettemme voi koskaan unohtaa niitä. Se tapahtuu siksi, että pystymme liittymään niihin jotenkin, tai ne liittyvät näkemyksiimme tai ajatuksiimme.

Hyvä PR kampanja voi koskea tuttuja aiheita, kuten naisten voimaannuttamista. Se voi olla vaikuttava, vaikka sitä käytettäisiin monta kertaa. Kyse on siitä, miten esität kampanjasi aiheesta. Esimerkiksi Stabilo Bossin kampanja, jossa tuotiin esiin menestyneitä naisia kautta historian, oli suuri hitti.

Shaun Martin, omistaja ja toimitusjohtaja Cash For Houses

Hyvä PR:

Kun yritys tekee jotain yhteisön hyväksi, se on hyvä tapa saada hyvää PR:ää. Jos yritys esimerkiksi lahjoittaa rahaa tutkimuksen tai muiden ihmisiä auttavien hankkeiden rahoittamiseen, se saa todennäköisesti positiivista lehdistöä. Ihmiset pitävät yrityksistä, jotka tekevät hyvää asioita ympäröivän maailman hyväksi.

Paha PR:

Kun yritys tekee virheen tai sen tuotteessa tai palvelussa on ongelmia, se tulee uutisiin. Ongelmana on, että negatiiviset uutiset leviävät nopeammin kuin positiiviset uutiset ja voivat olla haitallisempia kuin mikään positiivinen lehdistö. Jos yritys saa huonoa julkisuutta jostain syystä, jonka se on tehnyt väärin omasta aloitteestaan, sillä on vaikeuksia selvitä siitä, kunnes se korjaa sen jotenkin (esimerkiksi lahjoittamalla rahaa).

Erik (Huy) Pham, toimitusjohtaja HealthCanal.com

Hyvä PR on olennainen osa menestyvää liiketoimintaa. Se auttaa luomaan yritykselle myönteisen kuvan ja maineen, ja se voi auttaa rakentamaan suhteita sekä asiakkaisiin että muihin sidosryhmiin. Hyvä PR auttaa myös lisäämään tietoisuutta yrityksen tuotteista tai palveluista sekä sen arvoista, missiosta ja tavoitteista. Yksi merkittävimmistä esimerkeistä hyvästä PR:stä vuonna 2022 oli USA Networksin reagointi sen asiakaspalveluun liittyviin ongelmiin. Kun asiakkaat olivat valittaneet pitkistä odotusajoista, huonosta teknisestä tuesta ja hitaista vastauksista, USA Networks ryhtyi nopeasti toimiin. Se otti käyttöön uuden asiakaspalvelujärjestelmän, johon kuului ympärivuorokautinen live-chat- ja sähköpostituki sekä nopeammat ratkaisut asiakaskyselyihin. Tämä muutos paransi asiakastyytyväisyyttä ja lisäsi brändiuskollisuutta.

Amy Wampler, toimitusjohtaja Spartan Mechanical

Tesla ja SpaceX: SpaceX laukaisee Teslan avaruuteen.
Jokainen on tietoinen Elon Muskin halusta lähettää ihmisiä Marsiin. Siksi oli huomionarvoista, kun SpaceX lähetti uusimman rakettinsa, Falcon Heavy -raketin, kiertoradalle. Minun mielestäni kirsikanpunaisen Tesla Roadsterin laukaiseminen kiertoradalle samalla, kun Falcon Heavy laukaisi David Bowien vuoden 1971 hitin ”Life on Mars?”, oli historian suurin autoteollisuuden PR stuntti. Ajoneuvo tulee nyt viettämään miljoonia vuosia leijuen Maan ja Marsin välissä, ja se toimii varoituksena sekä nykyisille että tuleville sukupolville siitä, että ne eivät saa koskaan luopua unelmistaan. Molemmat laukaisut onnistuivat, mikä vahvisti Falcon Heavy -aluksen ja SpaceX:n asemaa. Koska Falcon Heavy on tällä hetkellä tehokkain olemassa oleva raketti, voidaan olettaa, että se pystyy kuljettamaan rahtia Marsiin, laukaisemaan raskaita satelliitteja ja tulevia avaruusasemia kiertoradalle ja jopa kuljettamaan ihmisiä kuuhun. Ja jos Elon Musk aikoo saavuttaa korkeat tavoitteensa, hänen on saatava yleisö uskomaan tähän.

Yhteenvetona

Älä unohda, että uutissykli on melko lyhyt. Ja ihmiset kääntävät huomionsa pian johonkin muuhun. Tie menestykseen ei voi aina olla tasainen. Ja ”huonoa” lehdistöä tulee aika ajoin. Se voi häiritä sinua halutusta tuloksesta, mutta ole vahva ja kärsivällinen, ja se johtaa sinut ja yrityksesi menestykseen. Hyvä maku ja käytöstavat voivat saada aikaan ihmeitä.

Uusimmat lähettäjältä Blog