O-1-viisumista vihreään korttiin – artikkeli ”lahjakkaille”

11 minuuttia luettu

O1-viisumista vihreään korttiin. O-1-viisumin ydin on se, että voit tulla Yhdysvaltoihin, tehdä sitä, mitä rakastat, ja saada siitä palkkaa. Sen saaminen on vaikeaa ja se on kallista – mutta jos sinulla ei ole vaimoa tai aviomiestä Yhdysvalloissa etkä ole valmis sijoittamaan 1 miljoonaa dollaria maan talouteen luomalla vähintään 10 työpaikkaa, tämä on tuskin ainoa tapa muuttaa laillisesti Yhdysvaltoihin…

Todennäköisyys saada green card on alle 1 %, ja vain kolmannes hakijoista saa H-1B-työviisumin. Mutta O-1:n saaminen ei sisällä kiintiöitä eikä arpajaisia, ja oikein jätetty hakemus, jonka edellytyksenä on onnistunut haastattelu, on erittäin todennäköistä, että se hyväksytään. Juuri tässä tapauksessa lahjakkuutesi ja auktoriteettisi pelaavat käsiisi. Lisäksi tämä on varma tapa muuntaa O-1-viisumi tulevaisuudessa vihreäksi kortiksi. Tutustutaanpa tarkemmin kaikkiin hienouksiin.

Mitkä ovat O-1-viisumin edut?

Yleisesti ottaen Yhdysvaltain hallitus loi O-viisumiryhmän erityisesti siksi, että korkeasti koulutetut ja erittäin pätevät ammattilaiset voisivat työskennellä Yhdysvalloissa. Heitä pidetään poikkeuksellisen kyvykkäinä ja korkeasti koulutettuina henkilöinä. O-viisumiryhmä tarjoaa molemminpuolisia etuja sekä työntekijöille että maalle, jossa he työskentelevät. Toisaalta ne, jotka haluavat asua ja työskennellä Yhdysvalloissa, saavat tietoa ja taitoja sekä amerikkalaisten standardien mukaista palkkaa, kun taas amerikkalaiset yritykset saavat korkeasti koulutettuja asiantuntijoita, jotka tuovat menestystä heidän yrityksilleen. Siksi on luonnollista, että hallitus vain auttaa sinua green cardin saamisessa tulevaisuudessa, jotta näin arvokas henkilöstö säilyisi heidän maassaan.

Keskeiset edut tavallisiin työviisumeihin liittyen:

• O-1-viisumia ei noteerata;
  • Tämän viisumin voimassaoloa jatketaan melko helposti, mikäli henkilö jatkaa työskentelyä siinä ammattiprofiilissa, jolla hän on viisumia hakenut. Eli jos valokuvaaja ei ole jakanut pizzaa Yhdysvalloissa, niin mahdollisuus uusimiseen on suuri;
  • hakemuksen käsittely ja viisumin myöntäminen kestää vain kuukauden tai kaksi. On olemassa nopeutettu menettely, jossa hakemus käsitellään kahdessa viikossa. Työviisumin saamisen aikatauluun Yhdysvalloissa verrattuna tämä on vain hetkellistä;
  • .
  • mahdollisuus muuttaa perheen kanssa;
  • O-1-viisumilla on ”isosisko” – EB-1-viherkortti, jonka vaatimusten kuvaus toistaa täsmälleen O-1-vaatimusten tekstin. Usein O-1-viisumiin siirtymisen ja jonkin merkittävän ammatillisen ansion hankkimisen jälkeen Yhdysvalloissa voi hakea vihreää korttia ja saada sen lähes samoilla asiakirjoilla.

Lue lisää: Mikä on O-viisumi Yhdysvalloissa

PR:n rooli ja suositukset O-1-viisumin saamisessa

Sitä varten, että O-1 myönnetään ”automaattisesti”, sinun täytyy saada jokin hieno kansainvälinen Nobel-palkintotason palkinto tai olympiamitali. Jos tällaisia saavutuksia ei ole, sinun on todistettava, että täytät vähintään kolme seuraavista kuudesta kriteeristä:

• osallistuminen suljettuun ammatilliseen yhteisöön;
  • tuomarointi kilpailuissa tai rankingeissa omalla erikoisalalla;
  • julkistusten saatavuus lehdistössä, jotka on omistettu sinulle tai hankkeellesi;
  • kansallisten palkintojen saaminen ammattialallasi;
  • todisteet merkittävästä panoksesta hakijan ammattialan kehittämiseen ja popularisointiin;
  • edellytyksenä on lisäksi, että käytettävissä on mahdollisimman suuri määrä suosituksia korkea-arvoisilta ammattilaisilta, jotka tuntevat henkilökohtaisesti työsi menestyksen.

Suositukset ovat erittäin tärkeitä, sillä O-1-viisumi myönnetään lähes minkä tahansa profiilin asiantuntijoille. Tutkijoita, kirjailijoita, liikemiehiä, muotimalleja, ohjelmoijia, suunnittelijoita, urheilijoita ja niin edelleen.

o1-viisumi USA

Vetoomusta tarkastava maahanmuuttovirkailija ei tietenkään ymmärrä muotia ja biotekniikkaa yhtä hyvin. Siksi suositukset ihmisiltä, jotka ”googlaavat” hyvin, näyttävät vakuuttavilta ja takaavat puolestasi, lisäävät vetoomusten hyväksymismahdollisuuksia.

Tärkeä seikka. Jos hypoteettisesti täytät O-1-vaatimukset ammattikokemuksen ja tulojen osalta, mutta et ole julkisuudessa, tämä on ongelma. Et puhunut konferensseissa, et saanut palkintoja, et kirjoittanut artikkeleita tai toimittajat eivät maininneet sinua. Yhdysvaltain viranomaisten näkökulmasta voit tosiaan olla niin lahjakas kuin haluat, mutta jos kukaan muu kuin pomosi ei tiedä tästä, mahdollisuus saada tällainen viisumi hyväksytyksi on nolla. Aloita siis valmistella etukäteen artikkeleita ammattilehdissä ja tiedotusvälineissä saavutuksistasi. Ja esimerkiksi PRnews.io voi auttaa julkaisemaan tietoa onnistumisistasi ja muuntamaan O-1-viisumisi green cardiksi! Saat mahdollisuuden tulla julkaistuksi suosituissa (kansainvälisissä tai alueellisissa), luotettavissa ja mielenkiintoisissa Internet-resursseissa.

Lue lisää: Miten monta viittausta vaaditaan tutkimusviisumin saamiseksi

Lisää EB-1:stä

Eb-1-viherkortti on oleskelulupa Yhdysvaltoihin, joka myönnetään erinomaisille ammattilaisille, jotka ovat saavuttaneet suuria saavutuksia omalla alallaan. Oleskelulupa ei ole kansalaisuus, mutta viiden vuoden kuluttua on mahdollista saada Yhdysvaltain kansalaisuus.

EB-1-luokat:

• erinomaiset ammattilaiset – EB-1A;
  • erinomaiset tutkijat, jotka hakevat maahantuloa työskennelläkseen ja opettaakseen yliopistoissa ja akateemisissa tutkimuslaitoksissa – EB-1B;
  • Toimipaikkoja Yhdysvalloissa ja sen ulkopuolella pitävien yritysten johtajat ja ylimmät johtajat – EB-1C.
  • .

Vaikutelmallisista yhtäläisyyksistä huolimatta EB-1:n ja O-1:n välillä on joitakin perustavanlaatuisia eroja.

O-1 on EB-1:stä poiketen ei-maahanmuuttajan viisumi (ei johda green cardiin). EB-1 mahdollistaa vastaavasti hakijan ja hänen läheisten perheenjäsentensä hakea green cardia.

O-1 edellyttää työnantajaa, kun taas EB-1 antaa mahdollisuuden hakea, vaikka amerikkalaista työnantajaa ei olisikaan.

Seuraavana vaiheena arvioidaan esitetyt todisteet kokonaisuudessaan sen varmistamiseksi, että asiantuntija on alansa parhaimmistoa. Lopuksi on osoitettava, että ammatillinen toiminta tuo maalle kansallista hyötyä.

O-1-viisumista EB-1-viherkorttiin

Kuten edellä mainittiin, O-1-viisumi luokitellaan ei-maahanmuuttajaviisumiksi. Tämä tarkoittaa, että O-1-viisumi on väliaikainen eikä johda suoraan green cardiin.

Voidaksesi siirtyä O1-viisumista green cardiin sinun on joko haettava aseman muutosta tai haettava maahanmuuttajaviisumia ulkomailta.

Statuksen muuttaminen

Statuksen mukauttaminen on sitä, kun siirryt ei-maahanmuuttaja-asemasta maahanmuuttaja-asemaan. Sinun on oltava laillisesti Yhdysvalloissa, jotta voit muuttaa asemaasi. Koko asemanmuutosprosessi suoritetaan Yhdysvalloissa, eikä sinun tarvitse matkustaa ulkomaille.

Maahanmuuttajaviisumin hakeminen

Vaihtoehtoisesti voit hakea maahanmuuttoviisumia ulkomailta. Tätä prosessia kutsutaan konsulikäsittelyksi, viisumikäsittelyksi tai maahanmuuttajaviisumikäsittelyksi.

Valitsetpa minkä reitin tahansa, sinun on haettava ja täytettävä maahanmuuttajan kelpoisuusehdot.

Ja O-1-viisumin hankkimisella vahvistettujen saavutustesi ansiosta vihreän kortin saaminen yksinkertaistuu huomattavasti.

Toinen tapa hakea EB-1-viisumia O-1-viisumin kautta on todistaa, että hakijan työ on kansallisesti kiinnostavaa. Saadakseen oleskeluluvan Yhdysvaltoihin erinomaisen maahanmuuttajan on oltava yksi maansa parhaista alallaan. Tavoitteenasi on todistaa, että olet saavuttanut korkeimman tason, sinulla on vaikuttavia kykyjä ja Yhdysvaltoihin tultuasi annat ainutlaatuisen panoksen Yhdysvaltojen talouteen ja kulttuuriin sekä parannat niiden mainetta.

Johtopäätös: O1-viisumista vihreään korttiin

Loppujen lopuksi on huomattava, että edes hyvin laadittu asiakirjapaketti ei anna sataprosenttista takuuta. Vaatimustaso on hyvin korkea, eivätkä kaikki pysty sitä saavuttamaan. Ilman kokenutta maahanmuuttojuristia mahdollisuudet saada O-1-viisumi ja oleskelulupa Yhdysvaltoihin vähenevät huomattavasti. Tämä johtuu tämän luokan elitistisyydestä: vuosittain viisumeita ja green cardeja myönnetään erinomaisten kykyjen ansiosta hyvin pienelle määrälle ihmisiä.

Kuka tahansa voi kutsua itseään henkilöksi, jolla on erinomaiset kyvyt, mutta aina ei ole mahdollista täyttää O1-viisumin tai vihreän kortin saamisen edellytyksiä. Samaan aikaan O-1-viisumi erinomaisille persoonallisuuksille on yksi tärkeimmistä – jo pelkästään siksi, että ihmisen toiminta-ala on aina jatkuvasti yhteydessä ansioihin. Jos viisumi evätään, menetät tiettyjä varoja ja useita kuukausia valmistelua. Uudelleen yrittäminen vie myös paljon aikaa. Neuvomme sinua ottamaan yhteyttä kokeneeseen maahanmuuttojuristiin, työstämään järjestelmällisesti imagoasi, esiintymään kansainvälisissä julkaisuissa ja menemään kohti tavoitettasi! Onnea!

Uusimmat lähettäjältä Blog