Mikä tekee jutusta uutisarvoisen? Poimi lehdistötiedotteellesi kaikkein uutisarvoisimmat aiheet.

7 minuuttia luettu
–>
Mikä tekee tarinasta uutisaiheisen-

Mikä tekee jutusta uutisarvoisen? Etsitään uutisarvoisia aiheita, joista kannattaa kirjoittaa lehdistötiedotteeseen.

Ennen kuin aloitat lehdistötiedotteen kirjoittamisen, sinun on ensin mietittävä uutiskoukku, joka voi olla mikä tahansa PR-aihe tai vain informatiivinen viesti. Valitse sopiva aihe, joka voi olla mukaansatempaava ja herättää huomiota sekä toimittajien että kohderyhmäsi keskuudessa.

Kun otetaan huomioon, että lehdistötiedotteet voivat lisätä yrityksesi näkyvyyttä ja vaikuttaa jonkin verran hakukoneiden sijoituksiin, ei ole epäilystäkään, etteikö lehdistötiedotteen julkaiseminen olisi välttämätöntä. Riippumatta siitä, millä toimialalla työskentelet, on tärkeää toimittaa alkuperäistä, tehokasta ja ajantasaista yritykseesi liittyvää sisältöä. Joskus voi olla haastavaa keksiä nopeasti hyviä ideoita. Mutta jos yrityksesi on käynnissä, sinulla on varmasti uutisia jaettavaksi.

How to Write Press Release - Guidelines, Formats, Free Samples
uutisaiheita, joista kannattaa kirjoittaa

Uutisenarvoisia aiheideoita lehdistötiedotteeseen

Sinun tarvitsee vain valita sopiva aihe ja luoda uutinen itse. Jos siis olet juuttunut miettimään, mitä kirjoittaisit seuraavaan lehdistötiedotteeseesi – saatat löytää alta kaikkein uutisarvoisimmat ideat jotka herättävät toimittajien huomion:

Yrityksen uutiset:

• Suuret avajaiset;
  • Uuden verkkosivuston avaaminen;
  • Kuuluttaminen mediaesiintymisestä;
  • Virstanpylväs saavutukset;
  • Yrityksen vuosipäivä;
  • Organisaation laajentaminen tai uudistaminen;
  • Yrityksen uudelleenbrändäys jne.

Yrityksen tiedot:

• Projektin valmistuminen;
  • Toimintaasi vaikuttavat markkinointitrendit;
  • Yrityksesi tai sen liiketoimintamallin uudelleenjärjestelyt;
  • Uudet markkinatutkimukset, tutkimukset ja selvitykset;
  • Uuden strategisen kumppanuuden solmiminen;
  • Talous- ja tulospäivitykset;
  • Inspiroivia tarinoita, jotka liittyvät yritykseesi jne.

Markkinoinnin tulokset:

• Uusien tuotteiden ja palveluiden promootiot;
  • Sesonkialennukset (kiitospäivä; musta perjantai; joulu jne.);
  • Vapaat kylkiäiset;
  • Sosiaalisen median kilpailu;
  • Uudet käyttötarkoitukset olemassa oleville tuotteille;
  • Maksuttomat konsultaatiot, kokeilutarjoukset ja näytteet;
  • Uudet myynninedistämisohjelmat, kuten suosittelupalkkiot jne.

Media:

• Tuleva TV- tai radiohaastattelu;
  • Johtajien esiintymiset mediassa ja puhujina;
  • Tuleva esitys tai puheeksiotto;
  • Sitaatti kirjassa tai artikkelissa;
  • Työpaja, jonka olet pitämässä;
  • Asiantuntijan mielipide tärkeästä aiheesta yrityksesi sisällä;
  • Uusi kirja, video tai verkkokurssi tms.

Yhteisöelämän uutisaiheita, joista kannattaa kirjoittaa:

• Osallistuminen hyväntekeväisyysjärjestöön;
  • Osallistuminen paikallisiin tapahtumiin ja messuille;
  • Vihreä aloite;
  • Avoinnaolopäivät tai yhteisön näyttelyt;
  • Kunnianosoitus laitokselle;
  • Tiimin sponsorointi;
  • Työntekijät, jotka osallistuvat johonkin ryhmään tai toimivat hallituksessa tai komiteassa.

Tietysti ideoita mahtuu aina lisää, annoimme vain perusaiheet, jotka voivat innostaa sinua kirjoittamaan uusia lehdistötiedotteita ja saamaan ne nirsoilijoiden toimittajien huomion ja uutisoiman. Tärkeintä on kirjoittaa hyvin laadittu lehdistötiedote, ja lähes mistä tahansa tapahtumasta voi tehdä uutisen. Seuraamalla joitakin hyödyllisiä vinkkejä onnistut varmasti.

Lue lisää: Kirjoittamisen ylikäytetyimmät sanat

Mikä tekee jutusta uutisarvoisen?

Merriam-Websterin määritelmän mukaan uutisarvoinen tarkoittaa ”tarpeeksi kiinnostava suurelle yleisölle, jotta siitä on syytä raportoida”. Yleensä se riippuu seuraavista elementeistä:

• läheisyys (sijainti)
  • Prominenssi (tunnettu henkilö, paikka tai tapahtuma)
  • Ajankohtaisuus
  • Impact
  • Konflikti
  • Novelty.

Todellisessa maailmassa sen, mikä on uutisarvoista uutisointia, voivat kuitenkin määrittää myös yhtiön tyylit ja painotukset, toimittajien erikoisala, tiettyjen aiheiden katsojaluvut ja suosio ja niin edelleen.

Lempimääritelmäni on peräisin lordi Northcliffeltä, joka sanoi, että uutinen on se, mitä joku, jossain, haluaa tukahduttaa. Kaikki muu on mainontaa.

Yksiselitteisesti kaikki, mitä esitellään printissä, verkossa tai lähetyskanavilla, ei sovi tähän kriteeriin.

Ajankohtaisuutisarvon määrittelee media, joka kartoittaa, mitä sen kiinnostuksen piirissä tapahtuu. Niinpä sitä, mikä on uutisarvoista Guardianille, ei välttämättä käsitellä samalla tavalla kuin Daily Mailia. Inhimilliset katastrofit kaikissa muodoissaan ovat kuitenkin yleensä uutisia kaikissa tiedotusvälineissä. Tapa, jolla sitä käsitellään, vaihtelee sen mukaan, mitä kukin yksittäinen tiedotusväline uskoo lukijoidensa haluavan.

Miten toimittajat määrittelevät ”uutisarvoisen”?

Vastaus on: ”Se riippuu”

Ohion maaseudulla sijaitsevassa pienessä lehdessä kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus tai liikenteessä ollut talopalo oli iso 1A-juttu. Keskikokoisessa kaupunkilehdessä suuremmilla markkinoilla vastaava liikenneonnettomuus tai talopalo saattoi olla lyhyt juttu sivulla 3B, ehkä lyhyt lyhyt juttu sivulla 3B. Ero on suhteellisissa markkina-alueissa – jos yleisösi asuu yhteisössä, joka käsittelee esimerkiksi vuotuisen henkirikollisuuden kaltaisia asioita kuten mikä tahansa kaupunki, pienemmät inhimilliset tragediat eivät ole yhtä merkittäviä.

Uutislaatuisuuspäätökseen vaikuttaa myös uutinen. Tekeekö pormestari uuden poliittisen julistuksen? Merkittävämpää kuin se, että pormestari valittaa kahdeksatta kertaa Statehousen määrärahaprosessista ja siitä, miten se vahingoittaa paikallisia asukkaita.

Mikä tekee jutusta uutisarvoisen? Kysy itseltäsi kaksi (ei niin) yksinkertaista kysymystä:

• Onko sillä merkitystä huomattavan suurelle osalle yleisöstämme?
  • Onko se yleisen edun mukaista?

* Yleisöt vaihtelevat. Taideyhteisölle tärkeät asiat ovat aivan erilaisia kuin teknologiayhteisölle tärkeät asiat.

** Eri toimittajat määrittelevät yleisen edun eri tavoin. Jotkut näkevät esimerkiksi yksityiset seksuaaliset asiat täysin epäolennaisina yleisen edun kannalta. Toiset näkevät ne keskeisinä moraalisina kysymyksinä.

Related reads:

Tallenna Pinterestiin

Voit tallentaa tämän sivun Pinterest-taulullesi myöhempää käyttöä varten.

Uusimmat lähettäjältä Blog