Advertorial vs. Editorial vs. Sponsoroitu sisältö: eron pääkohdat

15 minuuttia luettu
Advertorial vs. Editorial vs. Sponsoroitu sisältö: keskeiset kohdat erosta

mainos vs. toimituksellinen. Sen pohtiminen, minkälaista halveksuntaa markkinoinnissa kannattaa käyttää toimituksellisen ja mainosmaisen sekä sponsoroidun välillä, voi olla monimutkainen valinta ja tuntua harmaalta alueelta, varsinkin jos olet uusi PR:n ja markkinoinnin maailmassa. Jokainen näistä menetelmistä voi olla oikein käytettynä loistava markkinointiväline mille tahansa kauneudenhoito-, estetiikka- tai hyvinvointialan yritykselle. Brändin tai yrityksen omistajana on tärkeää pystyä erottamaan editoriaalit, advertorialit ja sponsoroidut toisistaan, jotta tiedät, mitä odottaa, kun panostat vaivaa ja rahaa jompaankumpaan näistä yrityksesi kannalta.

Mitä eroa on toimituksellisella, sponsoroidulla ja mainoslehdellä? Miten valita paras vaihtoehto? Tässä artikkelissa saat selville kaiken, mitä tarvitset oikean valinnan tekemiseen.

Määritellään ensin, mitä ovat advertorial, editorial ja sponsoroitu.

Mainoksen määritelmä

Advertorial on maksettua mediaa, eli mainosta jakava yritys maksaa mainostilasta ja (kohtuuden rajoissa) sanelee tarkasti sen sisällön.

Mainoslehti ostetaan mainososaston kautta maksullisena paikkana painetussa tai digitaalisessa julkaisussa. Sisältö on tyypillisesti brändin hallinnassa, ja siihen on joitakin toimituksellisia kommentteja, ja sen voi kirjoittaa median henkilökunta. Advertorialeissa on selkeät merkit, jotta ne tuntuvat erilaisilta kuin muu lehti ja jotta lukijalle kerrotaan, että hän on tekemisissä mainoksen kanssa. Jotkin tiedotusvälineet saattavat kuitenkin jäljitellä tarkasti toimituksellisen artikkelin ulkoasua, jotta mainossisältö ”sulautuisi joukkoon”.

Voit tilata mainospalveluja PRNEWS.io:lta.

Advertorial vs. Editorial vs. Sponsoroitu sisältö:

• Rahoitus: Brändi maksaa sijoituksesta suoraan tiedotusvälineen mainososastolle.
  • Visuaalinen esitys: Näyttää mainokselta. Se sijoitetaan erillään julkaisun artikkeleista ja toimituksellisesta sisällöstä.
  • Luotettavuus: Tämä ei käy läpi journalistista tarkastusprosessia, jota toimituksellisen sisällön on käytävä läpi.
  • Tekijä/teksti: Mainossisällön kirjoittaja on selkeästi tunnistettu brändiksi tai sen tiedottajaksi.
  • Luova ohjaus: Sisällön kehittäminen ja lopullinen valvonta jää yritykselle.
  • Kuvitusta: Tämä voi sisältää mainoskuvan, kuten brändivalokuvan tai tuotekuvauksen.
  • Lainsäädännölliset vastuuvapauslausekkeet: Mainoskuva voi sisältää tekijänoikeus- ja tavaramerkkisymboleja, alaviitteitä, viittauksia ja oikeudellisia vastuuvapauslausekkeita.

Esittelyesimerkkejä

Hyvät mainosjutut keskittyvät hyötyihin, eivät ominaisuuksiin. Markkinoijien tulisi vedota tuotteen taustalla oleviin inhimillisiin tarpeisiin ja vaikutuksiin sen sijaan, että he lausuvat hissipuheita.

Editorial Definition

Pääkirjoitus on ilmainen. Toimituksellinen sisältö on mitä tahansa sisältöä, joka on luotu tiedottamaan, kouluttamaan tai viihdyttämään. Se kertoo lukijoille jostain aiheesta tai selittää heille jotain. Toimituksellisen sisällön päämääränä on tarjota lukijalle arvoa.

Pääkirjoituksella on usein enemmän uskottavuutta ja luotettavuutta, koska se on käynyt läpi journalistisen tarkastusprosessin ja se on suunniteltu herättämään todellista kiinnostusta. Taustalla oleva viesti on, että kyseessä on uskottava tieto, jonka takana on julkaisu. Sitä ei ole luotu myymään. Sitä ei ole luotu konversioiden aikaansaamiseksi.

Se on suunniteltu osoittamaan tietämystäsi, asiantuntemustasi ja auktoriteettisi tietyllä alalla.

Tällaisella sisällöllä voi tietysti ansaita rahaa epäsuorasti. Mutta se ei ole ensisijainen tavoite.

Tarjoat lukijoille tietoa, jota he voivat käyttää, mikä ansaitsee heidän luottamuksensa. Pitkällä aikavälillä se tuo sinulle enemmän myyntiä ja konversioita kuin suoramyynti.

Editorial vs. Advertorial vs. Sponsoroitu sisältö:

• Rahoitus: Se on ilmainen. Tiedotusväline ei saa maksuja pääkirjoituksen julkaisemisesta. Siksi sen on tarjottava todellista arvoa lukijoille, jotta se voidaan julkaista.
  • Visuaalinen esitystapa: Näyttää julkaisun tavallisilta postauksilta ja toimitukselliselta sisällöltä.
  • Luotettavuus: Julkaisun toimitus on suunnitellut sen – mahdollisten tutkimusten ja tarkistusten jälkeen, mikä tekee sisällöstä uskottavampaa ja luotettavampaa lukijoilleen.
  • Author/byline: Kirjoittaja voidaan tunnistaa tiedotusvälineen palkkaamaksi toimittajaksi tai toimittajaksi. Se voi olla myös mediajulkaisun toimituskunta tai sähkepalvelu.
  • Luova ohjaus: Sisällön kehittämisestä ja lopullisesta valvonnasta vastaa mediajulkaisun toimituskunta.
  • Kuvitus: Mahdollisten mukana olevien kuvien on oltava aiheeseen sopivia ja merkitsemättömiä. Lifestyle-valokuvaus toimii parhaiten.
  • Lainsäädännölliset vastuuvapauslausekkeet: Pidä kiinni artikkelin muodosta ja tyylistä. Alaviitteet, viittaukset, vastuuvapauslausekkeet tai tekijänoikeus-/tavaramerkkisymbolit eivät ole sallittuja.

Editoriaalisia esimerkkejä

Esimerkkejä toimituksen sisällöstä

Credits: carminemastropierro

Sponsoroidun sisällön määritelmä

”Promoted”, ”Paid post”, ”Presented by”, ”Sponsored by”, ”Partnered with”, ”Affiliated with”…

Muistatko sen? Nämä lausekkeet ovat sponsoroidun sisällön indikaattoreita. Se tarkoittaa, että yritys on käyttänyt jonkin verran vaivaa ja budjettia näyttääkseen sinulle sisältöään.

Sponsoroitu sisältö on mainonnan muoto, jota kustantajat tai sosiaalisen median vaikuttajat julkaisevat muodossa ja laadulla, josta he ovat tunnettuja, olivatpa ne sitten artikkeleita, kuvia, videoita tai muita toteutuksia. Brändit luovat tätä sisältöä yhdessä luodakseen keskustelua tuotekategoriansa tai jopa tuotteensa ympärille.

Sponsoroitu sisältö on siis mainos, joka näyttää siltä kuin sen kuuluisi olla siellä. Se antaa tunteen alustan luonnollisesta sisällöstä tunkeilevan mainoksen sijaan.

Sponsoroitu sisältö on yksinkertainen mutta tehokas tapa lähettää mainosviestisi uusille yleisöille.

Sponsoroitu vs. toimituksellinen vs. mainosmainen sisältö:

• Rahoitus: Maksu suoritetaan myös suoraan medialle tai markkinointitoimistolle sijoituksesta.
  • Visuaalinen esitys: Ei näytä mainokselta; sponsoroitua tietoa sisältyy postauksiin ja toimitukselliseen sisältöön.
  • Luotettavuus: Voi käydä läpi journalistisen tarkastusprosessin, jota toimituksellisen sisällön on noudatettava.
  • Tekijä/teksti: Kappaleen kirjoittajaa ei tunnisteta brändiksi tai sen edustajaksi.
  • Luova ohjaus: Sisällön kehittäminen ja lopullinen hallinta ei ole tiedotusvälineen hallussa.
  • Kuvamateriaali: Tämä voi sisältää mainoskuvan, kuten brändivalokuvan tai tuotekuvauksen.
  • Lainsäädännölliset vastuuvapauslausekkeet: Nämä voivat sisältää alaviitteitä, viittauksia ja oikeudellisia vastuuvapauslausekkeita. Voi sisältää myös tekijänoikeus- ja tavaramerkkisymboleja.

Sponsoroitu sisältö voi lisätä yleisösi tavoittamista ei-tunkeutuvalla tavalla. Koska se seuraa toimituksellista sisältöä, ihmiset sitoutuvat siihen todennäköisemmin.

Tämä voi auttaa sinua:

• Nostaa brändin tunnettuutta
  • Tiedota yleisöllesi
  • Hanki luottamusta ja uskottavuutta
  • Valmistaa ajatusjohtajuus

Jos käyttäjät saavat sisällöstäsi arvoa, he todennäköisesti jatkavat asiointia yrityksesi kanssa myös tulevaisuudessa ja saattavat jopa tulla asiakkaiksi.

Sponsoroituja esimerkkejä

Sponsoroiduissa artikkeleissa on yleensä tuotemerkkien nimiä ja ravintoloiden, kauppojen jne. osoitteita. Yleinen informaatio voi olla hyödyllistä ja mielenkiintoista, mutta ehdottomasti sinne sisällytetään tuotemerkkejä, yrityksiä ja palveluita.

Credit: BuzzFeed

Lue lisää: Mitä on sponsoroitu sisältö? Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää

Miten maksetusta mainonnasta voi hyödyntää toimituksellista tietoa?

On olemassa muutamia tapoja, joilla voit yrittää hyödyntää mainostamasi julkaisun toimituksellista osuutta, sen lisäksi, että yksinkertaisesti kysyt kysymyksen ensimmäiseksi.

1. Teemoitetut artikkelit:

Kun aloitat mainoksen ostoprosessin, pyydä nähdä toimituksellinen kalenteri ja etsi teemajulkaisuja. Kyseessä voi olla kesän matka-erikoislehti, syksyn muotinumero tai joululahjaopas.

Hyvä mainosmyyntitiimi ilmoittaa tästä asiakkaille mainontaa varatessaan, jotta mainonnan sisältö saadaan sovitettua yhteen toimituksellisen teeman kanssa. Jos esimerkiksi järjestät joululahjamessut ja haluat mainostaa ennen tapahtumaa, joululahjoihin ja siihen, mitä kannattaa ostaa, keskittyvä numero olisi täydellinen, edellyttäen tietysti, että ajankohdat sopivat yhteen. Näin saat täydellisen tilaisuuden esitellä tuotteesi tai palvelusi ajankohtana, jolloin toimittajat ehkä etsivät juuri jotain vastaavaa.

2. Advertorials:

Tässä kohtaa myös advertorialit voivat muodostaa tehokkaan osan markkinointisuunnitelmaasi. Kuten olemme nähneet, advertorialit voivat olla erittäin hyödyllisiä tiedottamaan lukijoille tuotteen lanseerauksesta, mutta niitä voidaan käyttää myös varmistamaan todellisen pääkirjoituksen samassa tai siihen linkitetyssä julkaisussa. Varmista, että kysyt tästä ja neuvottelet asiasta median myyntiedustajan kanssa, kun varaat mainoslehtisen ja otat huomioon mahdolliset määräajat.

3. Muut kanavat:

Traditionaalisen printtimedian ja sosiaalisen median välillä on niin paljon päällekkäisyyttä, että emme voi puhua mainonnasta ja toimituksellisesta toiminnasta kertomatta tätä. Jos mainostat jossakin julkaisussa, varmista, että kysyt heiltä mahdollisuudesta linkitettyihin postauksiin sisältöösi ja uudelleentwiittauksiin heidän sosiaalisen median kanavissaan. Tämän pitäisi auttaa sinua saamaan fantastisia mainoksia ja lisäämään seuraajien määrää omilla tileilläsi.

Johtopäätös

Kuluttajia pommitetaan nykyään erilaisella sisällöllä eri lähteistä. Niinpä monet internetin käyttäjät sivuuttavat mainokset verkkosivuilta tai jopa asentavat ohjelmiston estääkseen ne kokonaan.

Toimituksellisen, mainosmaisen ja sponsoroidun sisällön yhdistelmä voi auttaa sinua tavoittamaan kohdeyleisösi ei-invasiivisella tavalla ja jopa parantaa brändisi uskottavuutta.

Esittely vs. toimituksellinen FAQ

Mikä on advertorial?

Mainoslehtinen on maksullinen mainos, joka on suunniteltu tavalliseksi artikkeliksi, videoksi tai verkkosivuksi. Advertorial voi sisältää hyödyllistä tietoa, mutta sen lopullisena tavoitteena on mainostaa tuotetta. Advertorialit voivat luoda tehokasta lukijoiden sitoutumista ja voivat olla tehokkaampia kuin klassiset tavalliset mainokset.

Miten kirjoitetaan pääkirjoitus?

• Tutki aiheesi perusteellisesti. Ennen kuin aloitat kirjoittamisen, varmista, että sinulla on perusteellinen tietämys aiheestasi – etenkin jos kyseessä on monimutkainen asia.
  • Valitse väitelause. Teesilausumasi luo pohjan pääkirjoituksellesi. Käytä aikaa selkeän ja ytimekkään lausuman laatimiseen, joka johtaa muuhun pääkirjoituksesi rakenteeseen.
  • Tue väitöskirjaasi useilla pääkohdilla. Riippuen artikkelin säädetystä pituudesta, suunnittele, että valitset kahdesta neljään pääkohtaa, jotka tukevat teesilausuntoasi. Odota omistavasi jokaiselle näistä kohdista kappaleen tai kaksi.
  • Tunnusta vasta-argumentit. Voit myöntää kohtia sivusta tai käyttää kappaleen vasta-argumenttien kumoamiseen, mutta on tärkeää käsitellä vaihtoehtoisia näkökulmia oman argumenttisi tukemiseksi.
  • Sulje se kehotukseen toimia tai pääkohdan yhteenvetoon. Palaa kiitokseen tai paheksuntaan keskittyvän pääkirjoituksen lopussa takaisin väitelauseeseesi ja yhdistä kaikki avoimeksi jääneet ajatukset.
  • Korjaa artikkelia, kunnes saat lopullisen luonnoksen. Lue luonnoksesi läpi ja poista tarpeettomat sanat, stereotypiat tai lauseet, jotka häiritsevät keskeistä ajatusta. Tarkista sitten toimituksestasi kielioppi- ja kirjoitusvirheet.

Mikä on advertorial?

Tallenna Pinterestiin

Voit tallentaa tämän sivun Pinterest-taulullesi myöhempää käyttöä varten.

Uusimmat lähettäjältä Blog