Hvad gør en historie nyhedsværdig? Vælg det mest nyhedsværdige emne til din pressemeddelelse

8 min læst
What Makes a Story Newsworthy-

Hvad gør en historie nyhedsværdig? Lad os finde nyhedsværdige emner at skrive om i din pressemeddelelse.

Hvor du begynder at skrive din pressemeddelelse, skal du først tænke på nyhedskrogen, som kan være en hvilken som helst PR-sag eller bare en informativ besked. Vælg et passende emne, der kan være engagerende og skabe opmærksomhed hos både redaktører og din målgruppe.

Når man tager i betragtning, at pressemeddelelser kan øge din virksomheds synlighed og have en vis indflydelse på din placering i søgemaskinerne, er det ikke til at komme uden om nødvendigheden af at få din pressemeddelelse offentliggjort. Uanset hvilken forretningsbranche du arbejder i, er det vigtigt at levere originalt, effektivt og opdateret indhold vedrørende din virksomhed. Nogle gange kan det være en udfordring at komme hurtigt med gode idéer. Men hvis din virksomhed er i gang, har du helt sikkert nogle nyheder at dele.

Sådan skriver du en pressemeddelelse - retningslinjer, formater, gratis eksempler
–>
nyhedsværdige emner at skrive om

Nyhedsværdige emneideer til din pressemeddelelse

Du skal blot vælge et passende emne og selv generere nyheden. Så hvis du er gået i stå med hvad du skal skrive til din næste pressemeddelelse – kan du finde de mest nyhedsværdige ideer til at fange redaktørernes opmærksomhed nedenfor:

Selskabets nyheder:

• Grand åbning;
  • Lancering af et nyt websted;
  • Anmeldelse af en medieoptræden;
  • Milepælsopnåelse;
  • Firksomhedsjubilæum;
  • Udvidelse eller renovering af organisationen;
  • Brancheomlægning af virksomheden osv.

Firksomhedsoplysninger:

• Fuldførelse af et projekt;
  • Marketingtendenser, der påvirker din virksomhed;
  • Restrukturering af din virksomhed eller dens forretningsmodel;
  • Nye markedsundersøgelser, forskning og undersøgelser;
  • Skabelse af et nyt strategisk partnerskab;
  • Finansielle opdateringer og indtjeningsopdateringer;
  • Inspirationshistorier relateret til din virksomhed m.m.

Marketingresultater:

• Promotion af nye produkter og tjenester;
  • Sæsonbestemte rabatter (Thanksgiving; Black Friday; jul osv.);
  • Gratis giveaways;
  • Konkurrence på sociale medier;
  • Ny anvendelse af eksisterende produkter;
  • Gratis konsultationer, prøvetilbud og prøver;
  • Nye salgsfremmende programmer som henvisningsbelønninger osv.

Media:

• Kommende tv- eller radiointerview;
  • Medie- og taleroptrædener af ledende medarbejdere;
  • Kommende præsentation eller taleforpligtelse;
  • Være citeret i en bog eller artikel;
  • En workshop, som du holder;
  • Ekspertudtalelse om et vigtigt emne inden for din virksomhed;
  • Ny bog, ny video eller nyt onlinekursus osv.

Fællesskabslivets nyhedsværdige emner at skrive om:

• Involvering i en velgørenhedsorganisation;
  • Deltagelse i lokale arrangementer og messer;
  • Grønt initiativ;
  • Opne dage eller udstillinger i lokalsamfundet;
  • Hædrer en institution;
  • Teamsponsorater;
  • Medarbejdere, der deltager i en gruppe eller sidder i en bestyrelse eller et udvalg.

Selvfølgelig er der altid plads til flere idéer, vi har blot givet dig de grundlæggende emner, som kan inspirere dig til at skrive nye pressemeddelelser og få dem bemærket og dækket af kræsne journalister. Det vigtigste er at skrive en velkomponeret pressemeddelelse, og næsten enhver begivenhed kan blive til en nyhed. Hvis du følger nogle nyttige tips, vil det helt sikkert lykkes for dig.

Læs mere: De mest overforbrugte ord i skrivning

Hvad gør en historie nyhedsværdig?

Baseret på Merriam-Websters definition betyder nyhedsværdig “interessant nok for den brede offentlighed til at berettige en omtale”. Generelt afhænger det af følgende elementer:

• Nærhed (placering)
  • Prominence (kendt person, sted eller begivenhed)
  • Taktualitet
  • Indflydelse
  • Konflikt
  • Novelty.

I den virkelige verden kan det imidlertid også bestemmes af virksomhedens stil og vægtning, journalisternes specialitet, vurderinger og popularitet af specifikke emner osv.

Min yndlingsdefinition stammer fra Lord Northcliffe, der sagde, at nyheder er det, som nogen et eller andet sted ønsker at undertrykke. Alt andet er reklame.

Det er klart, at ikke alt, hvad der bliver omtalt i trykte medier, online eller på tv-kanaler, passer til dette kriterium.

Nyhedsværdien bestemmes af de medier, der undersøger, hvad der foregår i deres interessesfære. Så hvad der er nyhedsværdigt for The Guardian behandles ikke nødvendigvis på samme måde som for Daily Mail. Men menneskelige katastrofer i alle afskygninger har en tendens til at være nyheder i alle medier. Den måde, den behandles på, vil være forskellig alt efter, hvad de enkelte medier mener, at deres læsere ønsker.

Hvordan definerer journalister “nyhedsværdig”?

Svaret er: “Det kommer an på”

På en lille avis i det landlige Ohio var en trafikulykke med dødelig udgang eller en husbrand i omløb en stor 1A-historie. På en mellemstor metroavis på et større marked var en lignende trafikulykke eller husbrand måske kort på side 3B, måske en kort historie på side 3B. Forskellen er de relative markeder – hvis dit publikum bor i et samfund, der beskæftiger sig med problemer som f.eks. en årlig mordrate som i enhver anden by, er mindre menneskelige tragedier ikke så betydningsfulde.

Det spiller også ind på afgørelsen om nyhedsværdighed, at der er tale om en nyhed. Gør borgmesteren en ny politisk erklæring? Mere betydningsfuldt end den ottende gang, borgmesteren klager over bevillingsprocessen i statshuset og hvordan den skader lokale beboere.

Hvad gør en historie nyhedsværdig? Stil dig selv to (ikke så) enkle spørgsmål:

• Har det betydning for en betydelig stor del af vores publikum?
  • Er det i offentlighedens interesse?

* Målgrupperne varierer. De ting, der betyder noget for kunstmiljøet, er helt anderledes end de ting, der betyder noget for teknologisamfundet.

** Offentlige interesser defineres forskelligt af forskellige redaktører. Nogle betragter f.eks. private seksuelle anliggender som fuldstændig irrelevante for den offentlige interesse. Andre ser dem som centrale moralske spørgsmål.

Relateret læsning:

Save to Pinterest

Du kan gemme denne side på din Pinterest-tavle til senere.

Seneste fra Blog