Varför ett bra webbhotell är viktigt för PR

12 min läst

Tänk på de saker som kan förstöra din PR. Innehåll av dålig kvalitet? Visst.
Mangel på uppdateringar på webbplatsen? Självklart. Att inte svara människor på Twitter och Facebook. Definitivt.

Hur är det med kvaliteten på ditt webbhotell? Har det samma destruktiva kraft?

Din första tanke kanske är: ”Nej, webbhotell är kanske viktigt för SEO, men det har inte så mycket med PR att göra.”

Detta är ett mycket farligt misstag att göra för alla företag eller webbplatsägare. Faktum är att hur bra ditt webbhotell är har stor betydelse för din PR. Det är ett invecklat och komplext samband, så låt mig packa upp det för dig.

Vad är skillnaden mellan bra och dåligt webbhotell?

Om du tror att webbhotell skiljer sig mest åt i pris, tänk om. Det finns tre nyckelfaktorer som kännetecknar värdföretag: drifttid, svarstid och tillgång till support dygnet runt.

Uptime är den procentuella andelen tid som din webbplats är tillgänglig. Resten är nedtid – det vill säga att webbplatsen inte laddas.

Svarstid är den tid som servern behöver för att börja servera data. Det är huvudingrediensen i sidans laddningshastighet. Det finns flera sätt att kontrollera svarstiden och drifttiden för en viss värd. De inkluderar Google Analytics och verktyg för värdsranking online.

När det gäller teknisk support dygnet runt är det få webbplatsägare som tänker på det när de väljer värd. De kommer oftast att ångra sitt misstag. Om din webbplats går ner mitt i natten på söndagen kommer du att önska att du hade någon på värdets sida att prata med.

Se till att det som värden erbjuder inte bara är en försäljningschatt utan en teknisk livechatt. Den live delen är avgörande. Det räcker inte att öppna ett tekniskt supportärende. Företaget måste ha kvalificerade personer online som kan lösa ditt problem dygnet runt.

Nedtid gör dig osynlig

Som du kanske vet måste en sida indexeras av en crawlerbot för att visas i sökresultaten. Googlebot kryper på webben natt och dag och lägger till nya webbadresser i indexet.
Vad händer om din sida är nere när krypningsroboten kommer?

Endera blir den inte indexerad alls – eller så blir din Google-ranking lidande.

Här är bara ett par exempel från verkligheten:

Credits: Google Support

Den resulterande effekten på webbplatsbesöken kan vara drastisk:

Credits: StackExchange.com

I teorin borde Google inte bestraffa en webbplats för en kort driftsstopp. Men om roboten misslyckas med att cacha en kopia av webbplatsen kan rankningen bli lidande.  I det här fallet kan till och med några timmars driftstopp vara mycket dåligt för din SERP-position – för att inte tala om längre perioder. Och det innebär skador på dina PR-insatser. Säg att du har skapat ett vackert blogginlägg som skulle kunna göra underverk för dina PR-aktiviteter. Men den hamnade någonstans på sida 5 eftersom din webbplats var nere. Smärtsamt, eller hur?

Det är förstås omöjligt att ha 100 % upptid: alla servrar har avbrott och behöver ibland underhåll. Men vilken procentsats bör man sträva efter? Många webbhotell lovar dig 99,99 %, men få håller vad de lovar. I allmänhet är allt över 99,95 % bra. Det innebär att du kommer att uppleva mellan 7 och 8 minuters driftstopp varje 24 timmar.

Credits: HRank.com

Downtime föder negativitet och förbittring

Vad kommer en användare att tänka om de besöker din webbplats och ser detta?

I bästa fall tror de att din sida helt enkelt är nere. De går därifrån – och kommer förmodligen aldrig tillbaka.

I ett något sämre scenario blir användaren riktigt irriterad – särskilt de försöker upprepade gånger att se din sida. I så fall kan besökaren gå till Twitter och skälla på dig där, vilket skapar en negativ atmosfär kring ditt varumärke.

Det värsta är om användaren tror att ditt företag helt enkelt inte finns kvar. Om webbplatsen inte reagerar måste företaget vara dött. Du måste ha gått i konkurs. Användare som drar sådana förhastade slutsatser och får panik kommer förmodligen att gå och skriva om det på sociala medier eller forum. Andra kanske tror på dem. Vad kan vara värre för din PR?

Långsam laddningshastighet är fienden till bra PR-innehåll

Sidans laddningshastighet är en viktig rankingfaktor för Google. Detta beror på att över hälften av all trafik kommer från mobila enheter – och smartphoneanvändare vill inte vänta. Varje sekund har betydelse. Forskning visar att 25 % av amerikanska användare överger en webbplats som tar mer än 4 sekunder att ladda. Vissa experter har till och med räknat ut att om Amazons svarstid var 1 sekund långsammare skulle de förlora 1,6 miljarder dollar per år i försäljning. Imponerande, eller hur?

Förutom att skada försäljningen är ett långsamt svar dåligt för PR i synnerhet – eftersom det skadar din ranking. Låt oss säga att du säljer chiafrön och att du har bra varumärkesinnehåll om dem. Du har investerat timmar i att skriva artiklar med vackra bilder statistik, recept osv. Du förväntar dig att användare som vill lära sig mer om fördelarna med chia ska komma till din webbplats – och kanske göra ett köp.

Endast ingen kommer att se ditt rika och informativa innehåll – eftersom det förpassas till sida 2 eller 3. Vilket i princip är som Sydpolen. Ingen kommer ens att hitta dig där.

Varför hände detta? För att din webbplats laddas långsamt – så Google straffade dig och gjorde allt ditt PR-innehåll värdelöst.

De bästa webbhotell har en svarstid på mindre än 700 millisekunder – det är 0,7 av en sekund. Lita bara inte på värdföretagens annonser om detta. De faktiska siffrorna kan skilja sig mycket från vad ett värdföretag lovar.

Långsam laddningshastighet berövar dig uppmärksamhet i media

Du har sett hur en trög hosting-server hindrar människor från att hitta dig. Problemet är dock ännu djupare. Korrekt medieexponering är avgörande för PR. Du vill att andra webbplatser ska citera ditt innehåll. Du vill bygga upp ett expertrykte för ditt varumärke. Men om din sida tar flera sekunder att ladda, säg adjö till allt detta.

Föreställ dig en journalist som behöver skriva en artikel om fördelarna med blockchain inom finansbranschen. Naturligtvis går hon till Google för att få information.  Och precis som 99 % av alla människor tittar hon inte längre än till den första resultatsidan.

Nu har du slitit med forskning och infografik om ämnet och resultatet ser fantastiskt ut. Om journalisten såg din artikel skulle hon definitivt citera dem och länka tillbaka till dem. Det skulle kunna hjälpa din PR mycket. Men som du säkert kan gissa vid det här laget kommer det inte att hända. Din plan att bli en erkänd och citerad expert i ämnet är i stort sett dödsdömd.

Mat till eftertanke

Har jag övertygat dig? Förhoppningsvis inser du nu hur ett webbhotell av låg kvalitet undergräver din PR. Ett bra webbhotell kan däremot göra mirakel:

• Säkerställa högre rankning;
  • Få fler ögon för ditt innehåll;
  • Att dra till sig uppmärksamhet från andra webbplatser
  • Skapa en positiv bild hos publiken och mycket mer.

Så innan du skriver under på det där superbilliga webbhotellserbjudandet bör du göra lite efterforskningar. Har den hostingleverantören vad som krävs för att hjälpa din PR? Eller kommer det faktiskt att skada ditt företag?
Håll dig i minnet – hela din PR-strategi kan bero på så grundläggande saker som drifttid och svarstid.

Senaste från Blog