Vad är betalda, ägda och förtjänade medier?

42 min läst

Du kanske har hört talas om betalda medier, ägda medier och förvärvade mediekanaler. Dessa tre termer kan betraktas som marknadsföringens grundpelare, särskilt inom innehåll och digital marknadsföring. Deras starka genomförande är avgörande för varje framgångsrik strategi för att locka nya kunder.

Trots deras stora popularitet är det dock kanske inte alla som fullt ut förstår hur de skiljer sig från varandra. I det här inlägget kommer jag att redogöra för skillnaderna mellan betalda, ägda och förtjänade medier och hur de används inom området digital marknadsföring online.

Vad är betalda, ägda och förvärvade mediekanaler?

Betald, ägd och förtjänad media kan beskrivas som kanaler eller flöden av marknadsföring. Från reklamskyltar till Google-annonser – det mesta av den marknadsföring vi möter har med någon av dessa tre typer av medier att göra.

Unskillnaden mellan betalda, ägda och förvärvade medier har sitt ursprung i medieplaneringen. Marknadsförare på nätet skapade dessa termer för att hjälpa till att definiera hur deras digitala marknadsföringsverktyg ska användas i kampanjer.

Även om betalda, ägda och förtjänade medier varierar kraftigt har de samma slutmål: att öka varumärkeskännedomen och generera fler leads.

Vad är betalda medier?

Med betalda medier avses alla marknadsföringskanaler som du betalar för. Traditionella bannerannonser, annonser som visas på plattformar i sociala medier och sökmotorannonsering (SEA) med Google AdWords faller alla under betalda medier. Vanligtvis omfattar betalda medier tredjepartskällor och riktar sig till en specifik målgrupp, t.ex. potentiella eller tidigare kunder.

Betalda medier och annonser fungerar mycket bra för företag som precis har börjat och som är intresserade av att bygga upp en kundbas. Betalda medier är också användbara för retargeting eller remarketing till de användare som redan har visat intresse för dina produkter eller tjänster (t.ex. tidigare köpare eller personer som har besökt din webbplats). I kombination med andra medietyper kan betalda medier ge goda resultat när det gäller att nå människor med stort intresse.

Exempel på betalda medier

Det finns flera olika typer av betalda medier som omfattar både online och offline. Här är de viktigaste typerna av betalda medier:

1. Visa annonser

Displayannonser är en av de vanligaste typerna av betalda medier på nätet. De blev till en början populära som statiska bannerannonser som kunde ses på sidofält på webbplatser. Displayannonser har dock förändrats drastiskt sedan dess – här är några aktuella alternativ för displayannonsering:

• Pop-ups: små annonser som dyker upp när användarna öppnar en webbplats (dessa kan bero på tid, avsikt att avsluta, klick etc.)
  • Tapetannonser: bakgrunden på en webbplats kan ändras för att visa en annons som fyller hela sidan
  • .
  • Videoannonser: korta videor som automatiskt upprepas när en användare besöker sidan

2. Reklam i sociala medier

På plattformar i sociala medier skapas de flesta annonser för att integreras i den miljön och användarupplevelsen. Instagram erbjuder till exempel inbyggda annonser som visas på ditt konto. Om du kollar nya inlägg kanske du inte ens märker att en del av dem faktiskt är sponsrade annonser.

3. Marknadsföring i sökmotorer (SEM)

Sökmotorannonser är listor som syns högst upp i sökresultaten. De är ett snabbt sätt att placera ditt varumärke i topp bland konkurrenterna (bokstavligen), vilket gör denna form av betalda medier till en av de mest populära typerna av annonser på nätet.

4. Offlineannonser

Tryckta annonser är en av de mest traditionella typerna av annonsering. Även om det är svårt att uppskatta effektiviteten hos en tryckt annons är de fortfarande flitigt använda. Tänk på de reklamskyltar du ser eller de flygblad du får när du pendlar till kontoret – du möter vanligtvis dessa typer av annonser varje dag.

5. Radioannonser

Radioannonser är inte lika utbredda som andra typer av annonser, men kan ändå ge dig goda resultat. De är korta, engagerande och spelas för en publik som är bunden till sig själv.

Radioannonser som ett betalt media.

6. Videoannonser

Du har förmodligen sett mycket reklam på YouTube-kanaler och andra streamingplattformar. De mest populära platserna för videoannonser är direkt i strömmande videor. Vissa plattformar med hög trafik betalar också för plats för videoannonser, som ställs in så att de automatiskt spelas upp när en besökare landar på sidan.

7. Podcastannonser

Podcastannonsering är också mycket populärt, men samtidigt väldigt nischat. Men dess popularitet beror på podcasternas och streamingplattformarnas popularitet. Gör lite efterforskningar så kanske du kan hitta den perfekta nya publiken för ditt varumärke med några få podcastannonser.

8. Marknadsföring genom mun-och-mun-marknadsföring

Du får inte betrakta word-of-mouth-marknadsföring som betalda medier. Men i många situationer kan det vara det. Allt ordspråk som förekommer i samband med ett hänvisningsprogram, influencerprogram eller affiliateprogram har ett pris.

9. Artiklar i media

Pressmeddelanden, företagsuppdateringar eller lanseringar av nya produkter bör behandlas i medierna. PRNEWS.IO är redo att hjälpa till med att skapa en artikel och distribuera den till alla publikationer.

För företag är fördelen med betalda mediekanaler att de är mycket hanterbara: De kan starta kampanjer och kostnaderna är förutsägbara. Dessutom är resultaten av betalda medier lätta att spåra och man har kontroll över budskap och texter. Betalda medier bör leda till mer trafik till ett företags landningssidor eller webbplats för att ge alla de fördelar som ägda medier ger.

Vad är ägda medier

Ägd media är ett enkelt begrepp. Det omfattar alla medier som ett företag ansvarar för att skapa, kontrollera och hantera. Med ägda medier är du ägare till allt: din webbplats, din blogg och dina profiler i sociala medier. Du betalar inte för det innehåll som du presenterar för din publik (bortsett från lönerna för copywritern och SMM), men du har kontroll över allting.

Fördelen med ägda medier är att du övervakar allt innehåll och hur det kommuniceras. Nackdelen är att den potentiella kunden vet att du har skrivit innehållet själv. Marknadsföring via ägd media är ofta mindre produktiv än reklam via en oberoende plattform, till exempel förtjänad media.

Exempel på ägda medier

Den vanligaste formen av ägd media är webbplatser. Sociala medier, bloggar och andra sociala kanaler kan dock också vara exempel på ägda mediekanaler. Låt oss titta på några populära exempel på ägda medier.

1. Webbplatsen

Ett företags webbplats är dess digitala visitkort. Jämfört med andra ägda medier är en webbplats ett långsiktigt, mångsidigt ägande som du har absolut kontroll över.

2. Marknadsföring av innehåll

Innehållsmarknadsföring är ett av de bästa sätten att ge värde åt dina kunder och bygga upp din varumärkesposition på marknaden. Bloggar är till exempel en viktig förlängning av ditt företag.

3. Marknadsföring via sociala medier

Även om du inte är ägare till de faktiska plattformarna för sociala medier (t.ex. Facebook, Twitter, Instagram eller TikTok) betraktas dina konton för sociala medier som ägda medier. Du skapar och kontrollerar allt innehåll som publiceras på varje konto.

4. E-postmarknadsföring

I likhet med sociala medier tillhör e-postmarknadsföring de ägda mediekanalerna. Även om ditt företag betalar för en leverantör eller tjänst för e-postmarknadsföring är e-postlistan och e-postinnehållet fortfarande ditt.

5. Mun-till-mun-marknadsföring

Muntprat är en av de viktigaste fördelarna med att använda ägda mediekanaler. Du kan till exempel ha ett nytt blogginlägg, en e-postsekvens, en onlinekampanj eller en produktlansering. Genom att publicera denna nya information på dina sidor i sociala medier delar du med dig av dina ägda medier (remiss-kampanjen eller annat innehåll) för att öka dina ansträngningar för mun-till-mun-marknadsföring.

Egna medier fungerar bäst när de ger användaren ett värde. De bör leda användarna till sina erbjudanden (genom fördelar och engagemang), snarare än att trycka på produkter och tjänster.

Den kanal där vårt företag får högst avkastning på sitt kapital är genom e-postmarknadsföring. Det är en kombination av både betalt och förtjänat. Vi använder inte bara organisk placering utan även betald reklam för att bygga upp vår e-postlista. 30 % av vår månadsbudget läggs specifikt på att bygga upp vår e-postkanal, eftersom vi ser en 20x ROI i genomsnitt, vilket är 2-3x högre än något annat område. Detta gäller både för vår e-handelswebbplats online och för alla våra fysiska butiker.

Jeff Moriarty
Marketingchef
Supplement Warehouse

Vad är förtjänade medier

Earned media kallas så eftersom det bokstavligen är publicitet som du har förtjänat. Det inkluderar alla omnämnanden eller samtal om ditt företag som kommer fritt från andra. Denna typ av media är något som du inte kan betala för eller kontrollera. Förtjänad media är något som du får organiskt (även om det är ett indirekt resultat av betalda eller ägda medier).

Reklam via förtjänad media är ofta mycket effektiv eftersom den är oberoende och därmed mer pålitlig bland din publik. Earned media kan bara tas emot om kunden som berömmer dig verkligen tror på din produkt.

Earned media-strategier har den starkaste avkastningen eftersom de ökar varumärkets synlighet och exponering utanför betalda kanaler. Det kan vara i form av innehållsprofiler från tredje part, rekommendationer, recensioner, reposts och retweets, omnämnanden eller delningar. Kanaler för intjänad marknadsföring kan omfatta blogginlägg, inlägg i sociala medier, intervjuer, tidningsartiklar och annat innehåll som distribueras utanför. Marilyn Zubak, Director of Acquisition, Offline Marketing, & Partnerships for Snif

Exempel på förtjänade medier

Earned media handlar i huvudsak om mun-till-mun-marknadsföring, vilket inkluderar alla delningar, omnämnanden eller vittnesmål utanför betalda eller ägda medier. Här är några exempel på förtjänad media:

1. Public Relations (mediepublicitet)

Många små eller nystartade företag har inte en stor marknadsföringsbudget. Även med konton i sociala medier är det inte lätt att nå målgruppen. Istället fokuserar vissa företag på att annonsera genom befintliga publikationer.

2. SEO

Sökmotoroptimering (SEO) är ett annat exempel på förtjänad media. Istället för att spendera pengar på betalda annonser tillhandahåller du innehåll och fokuserar på organiska resultat. Om du till exempel skapar innehåll för specifika nyckelord eller sökfrågor kan du börja märka en ökning av antalet besökare eller högre sökplaceringar, eller till och med få en ”featured snippet”

3. Sociala medier

Mellan varumärkesomnämnanden och delningar är det lätt att förstå varför sociala medier är en utmärkt kanal för förtjänad media. Det är faktiskt här du ser de flesta människor nämna produkter och tjänster och dela innehåll om dem.

4. Recensionssidor

De flesta företag ser recensioner och vittnesmål som ett bra sätt att bygga upp en bra image. De innehåller alla recensioner eller användargenererat innehåll från befintliga kunder och ger en möjlighet att dela positiva eller negativa ord från munnen.

Earned media är publicitet som ett företag får genom mun-till-mun- eller nyhetsrapportering, och den kan vara både positiv (t.ex. en bra recension) och negativ (t.ex. ett dåligt omnämnande i pressen).
Så vilken typ av media har den bästa avkastningen? Oftast har förtjänad media störst effekt, följt av ägd media. Betalda medier hade minst effekt. Man ser att förtjänad media ”driver mer än dubbelt så mycket försäljning som betald media”. Med andra ord är god word-of-mouth värd sin vikt i guld. Så om du vill få mest valuta för pengarna ska du fokusera på att bygga upp din förtjänade media.

Harriet Chan, medgrundare och marknadschef på CocoFinder

Hur fungerar betalda, ägda och förvärvade medier tillsammans

När du nu har en bättre förståelse för hur dessa medietyper skiljer sig åt är det viktigt att veta hur man kopplar ihop dem för en effektiv marknadsföringsstrategi.

Detta exempel illustrerar det enklaste sättet att göra det:

Du har ett specialerbjudande som du vill publicera i sociala medier. Istället för att bara tillkännage det organiskt betalar du för att det ska visas som en annons på en viss plattform. Annonsen får uppmärksamhet av en influencer i sociala medier och de delar den på sitt konto, vilket gör att den visas för ännu fler målgrupper.

Detta är ett idealiskt sätt att blanda betalda, ägda och förtjänade medier för att uppnå goda resultat.

Jag tror att alla tre medierna behövs för att uppnå bästa möjliga avkastning. Man behöver inte använda alla samtidigt. Du behöver innehåll för att få ut det mesta av alla typer av medier, vilket kräver konsekvent publicering. När man kombinerar dessa faktorer får man en mängd olika kanaler. Den bästa strategin innebär att man har en balanserad blandning och att man på ett genomtänkt sätt integrerar den.

Sanket Shah, en av grundarna och VD för InVideo

Vilket medium har bäst avkastning på investeringen?

Hannah Wester, Client Services Director på Rewind Creative:

När det gäller den bästa avkastningen på investeringar vinner betalda medier överlägset varje gång. Inte bara när det gäller ROI, utan även när det gäller hur snabbt du ser att avkastningen kommer in. Betalda medier fungerar för så många olika marknadsföringsmål nuförtiden, utöver den vanliga webbplatstrafiken och konverteringar, och du kan börja se resultat så snart dina kampanjer är igång. Naturligtvis finns det tester och inlärning som måste göras för att optimera dina kampanjer och budgetar, men med rätt expertis och kunskap om din betalda kanal kan du utforma kampanjer som är byggda just för ditt önskade resultat.

Avhängigt av marknadsföringsmålen kan ägda och förtjänade medier vara effektiva för att se en avkastning på investeringen – men det kan vara en mycket längre process. Ägd media är ett fantastiskt sätt att visa vilket värde du kan ge din publik, men det är ofta beroende av förvärvade och betalda kanaler för att bygga upp din varumärkeskännedom, ditt rykte och din räckvidd, eller starka SEO-strategier som kan ta lång tid innan du börjar se effekter och resultat.

Earned media spelar återigen en stor roll för att bygga upp ditt varumärkes rykte och expertis, och med kreativa och djärva digitala PR-taktiker, samt influencer marketing, kan det ha en betydande inverkan på hur ditt varumärke uppfattas av din målgrupp. Även denna väg kan ta lång tid att bygga upp och utveckla till den punkt där du ser avkastningen, och det kan också innebära en förhandsinvestering för att få uppmärksamhet i media.

Hur avgör du vilka marknadsföringskanaler som är rätt för ditt företag?

När du bestämmer vilka marknadsföringskanaler du ska använda och investera i är det första steget att identifiera dina huvudsakliga mål. Är du ute efter att öka din varumärkeskännedom? Få mer trafik till din webbplats? Skapa konverteringar eller generera ledningar? Alla dessa mål lämpar sig för olika marknadsföringskanaler och aktiviteter, och ofta krävs det flera olika kanaler som arbetar tillsammans för att verkligen ge resultat.

När vi tittar på varumärkeskännedom, till exempel, stöder digital PR inte bara din räckvidd och täckning utan arbetar också för att bygga upp ett erkänt och trovärdigt rykte som din publik kommer att bygga upp ett större förtroende för som ett resultat av detta. Sociala medier kan sedan användas som en kanal för att marknadsföra ditt varumärke, dina produkter eller tjänster och bygga upp en gemenskap online med din målgrupp och öka deras medvetenhet genom äkta interaktioner och intresse för dem online.

Om du är ute efter konverteringar eller leadsgenerering är kampanjer i betalda medier den bästa vägen till att se framgång och resultat. Det är inte lika enkelt som att bara lansera en annons för din produkt eller tjänst och du kommer att börja se registreringar eller köp; målgrupperna behöver engagemang, utbildning och vård för att skapa intresse och efterfrågan på det du har att erbjuda. Detta stöds ofta av mervärdesinnehåll som du kan ge dem för att bygga upp deras förståelse för varför din produkt eller tjänst löser en utmaning eller ett behov som de har. När du har skapat en kampanj som förflyttar människor genom dessa faser kommer du att börja se resultaten i konverteringsfasen och kunna fortsätta att bygga på de data du har samlat in om din målgrupp, deras beteende och trender för att informera dina marknadsföringsbeslut och taktik.

Derek Warburton, medieföretagare på MRWARBURTON MEDIA

Allt sammantaget har förtjänade medier den bästa avkastningen av de tre. Du kan helt enkelt inte sätta ett pris på den trovärdighet som du kan vinna på denna typ av innehåll. Detta finns i två former, som båda är viktiga på var sitt sätt.

För det första är förtjänad media från auktoritativa och respekterade medier. Genom att regelbundet få framträdanden och placeringar på dessa webbplatser förvandlas du till en legitim expert inom ditt område, till och med en tankeledare. Det visar publiken att du verkligen kan ditt område tillräckligt bra för att förtjäna att bli citerad av erkända medier.

Den andra typen av förtjänad media är användargenererat innehåll, som inlägg eller recensioner om dig eller din produkt. Detta är kraftfullt på sitt eget sätt eftersom det visar andra potentiella kunder hur bra eller effektiv produkten eller tjänsten har varit för dem som redan har provat den.

Det måste dock noteras att alla dessa vilar på ägda medier. Man kan säga att ägd media är basen och förtjänad media (och betald media) är överbyggnader. Med hjälp av förtjänade medier kan man kanske få den bästa avkastningen på investeringar, men utan ägda medier skulle det se ut som att citaten flyger runt i luften utan något fast att förankra sig i.

Stella Scott, medgrundare och marknadschef för EasyPaydayLoan

I min mening har förtjänad media den bästa avkastningen på investeringen. Det rätta sättet att bestämma de bästa marknadsföringskanalerna för ditt företag är att lära sig av dina konkurrenter och beakta dina specifika behov och ekonomiska möjligheter. Tjernad media överträffar resten av de nystartade online-marknadsföringarna eftersom den kräver lite tid och pengar.

Som i betalda och ägda medier kan du bestämma var du vill placera ditt innehåll och kontrollera utgående kommunikation om ditt företag. Men till skillnad från betalda medier som, som namnet antyder, kräver pengar, och ägda medier som kanske inte har tillräcklig räckvidd, är förtjänade medier tekniskt sett gratis och är bra för hänvisningstrafik.

Bottom Line

Oavsett om du arbetar med betalda, ägda eller förvärvade mediekanaler spelar varje typ sin egen roll i en effektiv marknadsföringsstrategi. Varje innehåll bör gå genom en eller en kombination av dessa tre kanaler. Och med alla de tjänster som finns tillgängliga för att stödja varje typ kan ditt företag arbeta med betalda, ägda och förtjänade medier och bestämma vilken som ger bäst resultat.

Brandon Wilkes, marknadschef på ”The Big Phone Store.”

Det finns inget enkelt svar på frågan om vilken medietyp som har bäst avkastning på investeringen. Det beror på ett antal faktorer, bland annat typ av företag, produkten eller tjänsten som marknadsförs, målgruppen och målen för marknadsföringskampanjen.

För att bestämma rätt marknadsföringskanaler för ditt företag är det viktigt att ta hänsyn till alla dessa faktorer och att testa olika kanaler för att se vilka som är mest effektiva. Betalda medier kan vara ett utmärkt sätt att snabbt nå en stor publik, men det kan vara dyrt. Egna medier, till exempel en företagswebbplats eller blogg, kan vara ett billigare alternativ, men det tar tid att bygga upp en publik. Förvärvade medier, som t.ex. mediebevakning eller muntlig kommunikation, är gratis men kan vara svårare att kontrollera.

Det bästa sättet att avgöra vilken medietyp som är mest effektiv för ditt företag är att testa olika kanaler och följa upp resultaten. Genom att mäta antalet leads eller försäljningar som genereras kan du beräkna avkastningen på investeringen för varje typ av media och jämföra resultaten.

Kristien Matelski, Manager, Content/PR på Vizion Interactive

Det är svårt att säga om betalda, ägda eller intjänade medier har den ”bästa” avkastningen. Vanligtvis fungerar alla tre medietyperna bra tillsammans, och det beror verkligen på vilka resurser som finns tillgängliga. Om jag var tvungen att välja en av dem för bästa ROI skulle jag välja Earned media eftersom det kan leda till betydande trafik till din webbplats om du blir upplockad av medierna och det kostar dig ingenting eller nästan ingenting.

Tyvärr innebär det också att det också är den svåraste medietypen att få eftersom du inte bara kan köpa den. Om du har alla pengar i världen kan betalda medier göra underverk för ditt varumärke om de används strategiskt och ger stor avkastning på investeringen, men återigen beror det på dina resurser. Det finns en anledning till att alla vill ha Earned media. Det är den mest eftertraktade medietypen eftersom den är billig, och den är också väl respekterad av din publik eftersom de litar på en opartisk artikel om ditt varumärke, snarare än på en betald annons. Earned media är guld, så om du kan få det är du en vinnare och kommer garanterat att få se ROI.

Bottom Line

Farzad Rashidi, Lead Innovator på Respona: Vilka medier har bäst avkastning på investerat kapital: Betalda, ägda eller intjänade?

Farzad Rashidi, Lead Innovator på Respona: Vilka medier har bäst avkastning på investeringen:

: ”Vilket media har bäst effekt: Betalda, ägda eller intjänade?

Det finns inget slutgiltigt svar på denna fråga eftersom det beror på ett antal faktorer, bland annat typ av företag, produkter eller tjänster som erbjuds, målmarknaden och målen för marknadsföringskampanjen. Med det sagt kan vissa allmänna riktlinjer följas för att avgöra vilket media som har den bästa avkastningen för ett visst företag.

Några faktorer att ta hänsyn till är bland annat kostnaden för mediet (både i form av pengar och tid), mediets räckvidd (hur många människor som kommer att se eller höra budskapet) och mediets effektivitet (hur väl budskapet sannolikt kommer att tas emot). Dessutom är det viktigt att överväga hur väl mediet passar in i den övergripande marknadsföringsstrategin och hur det kommer att integreras med andra marknadsföringskanaler.

Vissa företag kan tycka att betalda medier, som tv- eller radioreklam, har den bästa avkastningen eftersom de kan nå många människor med sitt budskap. Andra kanske tycker att förtjänade medier, som till exempel muntlig kommunikation eller recensioner på nätet, är mer effektiva eftersom konsumenterna litar mer på dem. Ytterligare andra kanske anser att ägda medier, t.ex. deras webbplats eller blogg, är mest effektiva eftersom de har full kontroll över innehållet och kan skräddarsy det specifikt för sin målgrupp.

I slutändan är det bästa sättet att avgöra vilka medier som har den bästa avkastningen för ett visst företag att experimentera med olika typer av medier och följa upp resultaten. Detta ger företagen möjlighet att se vilka medier som är mest effektiva för att driva försäljning, leads eller andra önskade resultat.

Saurav Ahuja, marknadsföringsspecialist på ExcelTrick

Media som har bäst avkastning på investerat kapital (betalt, ägt eller förtjänat):
Det är ganska svårt att peka ut vilket media som är bäst eftersom alla har sina egna potentiella fördelar. Men när det gäller ROI tar ägda medier toppositionen bland dessa medier, men de har större attraktionskraft jämfört med betalda eller förtjänade medier. De arbetar faktiskt tillsammans för att driva konverteringar och trafik. Dessa medier, oavsett om de är betalda, intjänade eller ägda, är exempel på digitala marknadsföringsstrategier. Eftersom var och en av dessa kan vara fördelaktig i den ledande genereringsprocessen.

Metoder för att välja rätt marknadsföring för vårt företag
Några av de fördelaktiga metoderna för att välja rätt marknadsföring för vårt företag nämns nedan, ta en titt:

Sätt upp mål
Det är viktigt att göra en tydlig plan och måste vara uppmärksam på vad våra mål är, oavsett om de handlar om att öka vår försäljning, kännedomen om vårt varumärke eller något annat mål.

Kommunicera med kunderna
För att fatta rätt beslut för att tillfredsställa kunderna är det viktigt att kommunicera med kunderna.

Arbeta hårt för att nå dina mål
När vi har satt upp våra mål är det nu dags att arbeta hårt för att nå våra mål.

Bottom Line

Robert Burns, marknadschef på Kaskaid Hospitality & NULEEV:

Robert Burns, Chief Marketing Officer på Kaskaid Hospitality & NULEEV:
Ska man prova alla marknadsföringskanaler, analysera och anpassa?

”Earned Media har överlägset den bästa avkastningen. Men om du tar hänsyn till din investering i Owned Media som blev till Earned Media är avkastningen mindre. Men om du har investerat i Owned Content Marketing och något blev viralt oavsiktligt. Det är en 100-procentig vinst. Att bestämma rätt marknadsföringskanaler för ditt företag börjar med din idealkund och de medier som de konsumerar mest. Marknadsföring till en äldre befolkningsgrupp skulle falla tungt på e-post, medan marknadsföring till en yngre befolkningsgrupp kanske fungerar bättre genom sociala medier. Oavsett vem som är din idealkund bör alla digitala kanaler användas tillsammans med analyser för att fastställa avkastningen och effektiviteten för varje kanal och anpassa budgeten därefter.”

Bottom Line

SEO-, PR- och marknadsföringsexperter om betalda, ägda och förtjänade medier

Teresha Aird, chef för SEO-marknadsföring på Custom Neon:

Teresha Aird, chef för SEO Marketing på Custom Neon:

”Som en nystartad e-handelsföretag började Custom Neon med ett nästan hundraprocentigt fokus på betalda medier, särskilt annonser i sociala medier. Detta fick företaget igång men är dyrt att upprätthålla och svårt att skala på det sätt som vi ville att företaget skulle växa. Även om vi fortfarande använder betalda medier spelar de en mycket mindre roll i marknadsföringen/reklammixen än vad de gjorde under vårt första år.

Vårt företags tillväxt och internationella expansion har nästan helt och hållet drivits av ägda och förvärvade medier. De tre viktigaste aspekterna av detta är våra sökmotoroptimerade webbplatser och vårt kurerade innehåll i sociala medier. I kombination med våra högkvalitativa produkter och vår otroliga kundservice har detta gett oss tusentals topp 3-sökmotorresultat, företagspriser, pressintervjuer och omnämnanden samt över 1 000 femstjärniga kundomdömen.

När det gäller publikens räckvidd är SEO vår främsta prestation med organisk och direkt trafik som står för ungefär 70 % av besökarna på våra webbplatser. Betalda medier står för cirka 10 %.

Som e-handelsföretag var beslutet att fokusera starkt på SEO avgörande för både vår tidiga tillväxt och, ännu viktigare, för vår fortsatta framgång. Studier visar konsekvent att kunderna litar mer på organiska sökmotorlistor och recensioner på nätet än på betalda annonser. Naturligtvis krävs det mer än bra SEO för att få dessa recensioner, de och muntliga hänvisningar måste förtjänas, annars spelar alla höga placeringar i världen ingen roll.”

Robert Burns, marknadschef på Kaskaid Hospitality & NULEEV:

Robert Burns, Chief Marketing Officer på Kaskaid Hospitality & NULEEV:
Ska man prova alla marknadsföringskanaler, analysera och anpassa?

Senaste från Blog