Ha alltid till hands: 20 oumbärliga verktyg för PR

27 min läst
 PR-verktyg.

Nuförtiden kan PR-experter helt enkelt inte tillhandahålla en kvalitetstjänst utan digitala PR-verktyg. PR-verktyg gratis och premium skapar nya möjligheter och gör arbetet med PR mer produktivt och mindre tidskrävande. Trovärdiga PR-verktyg är avgörande för PR-chefernas framgångsrika arbete som kräver att man slutför många uppgifter.

Det finns många PR-verktyg att prova och anpassa dem till företagets krav. De är alla bara några få klick bort. Här är de 20 bästa PR-verktygen för många arbetsområden inom PR för att förenkla ditt PR-arbetsflöde.

20 nödvändiga verktyg för PR

PR-verktyg för medieövervakning

Medieövervakning, övervakning av sociala medier eller digital medieövervakning är att följa vad media och nätmedier säger om ditt företag. Denna process är viktig i PR-rutinen. Dessa PR-verktyg kan hjälpa dig:

Brand24

Brand24 är ett verktyg för medieövervakning som enkelt kan hjälpa dig att spåra och analysera konversationer på nätet om ditt företag. Det samlar in företagets omnämnanden på internet av vissa nyckelord från flera källor. Brand24 analyserar webbplatser, bloggar, onlinemedier, ljud, pressmeddelanden, nyhetssidor, diskussionsforum, sidor i sociala medier, nyhetsbrev eller videokällor.

Förutom att hitta omnämnanden erbjuder Brand24 analyser och rapporter som hjälper dig att uppskatta resultatet av din närvaro på nätet och resultatet av dina PR-insatser.

Prissättning: från 49 dollar per månad

Google Alerts

Google Alerts är ett mycket lättanvänt och gratis verktyg som gör att du manuellt kan fördefiniera nyckelordsnamn för att få e-post. Det här verktyget är ett utmärkt val som ett första steg om du menar allvar med att övervaka din nisch. Även om din e-postinkorg kommer att se mycket mer action, är en Google alert ett enkelt sätt att känna till nästan alla ditt företags eller din konkurrenss andel av röster.

Du kan övervaka denna täckning genom att ladda ner länkarna till ett Google/Excel-ark. Du kan också välja med vilken frekvens du vill bli varnad eller om du bara vill få e-postmeddelanden när ditt företag nämns på nyhetswebbplatser, sociala medier eller bloggar.

Bratch

Brandwatch är ett effektivt instrument för dataanalys och AI-stödda tjänster. Plattformen ändrar nu fokus från medieövervakning till datainsamling och verktyg för insikter. Brandwatch passar företag av företagsstorlek. Som övervakningstjänst hjälper den här tjänsten dig säkert att hålla dig uppdaterad med medianamnestineringar och de senaste pressmeddelandena.

Pris: från 800 dollar

BrandMentions

BrandMentions låter dig spåra och delta i online-konversationer i realtid. Fungerar utmärkt för att spionera på dina konkurrenter, hantera ditt varumärkes rykte, media & varumärkesövervakning, innehållsmarknadsföring och mycket mer. Du får också ett meddelande i realtid när ett nytt inlägg dyker upp någonstans på nätet. BrandMentions har en komplett app för social spårning som utför effektiv social lyssning, samtidigt som den avslöjar konkurrenters sociala medieprestanda. Brand Mentions stöder Instagram, Facebook, Twitter, Reddit, LinkedIn & mer. Du kan också koppla ditt Google Analytics-konto för att samla in ännu fler omnämnanden.

PR-verktyg för att hitta mediala möjligheter

Några av de bästa PR-verktygen för uppsökande verksamhet gör det möjligt för PR-chefer att hitta reportrar, nå dem, bygga relationer med och öka din professionella kontaktdatabas. PR-chefer som ständigt letar efter nya mediekontakter eller presskontakter och följande PR-verktyg gör detta mycket enklare:

PRNEWS.IO

En av de stora plattformarna för rykteshantering och PR är PRNEWS.IO. Detta professionella verktyg kommer att ge dig de bästa resultaten på grund av dess utmärkta behärskning och en stor bas av kända och trovärdiga publikationer.

Målet med PRNEWS.IO är att göra det enkelt att skapa PR-innehåll online och göra distributionen av det lätt att hantera. Här kan du räkna med hjälp av hjälp för att förbättra företagets image i offentligheten med hjälp av mediebevakning. Att skapa och distribuera innehållet är deras affärsverksamhet och de gör det utmärkt. De garanterar att de ger dig innehåll som är skrivet, kontrollerat, godkänt av dig och skickat ut inom två dagar.

Prissättning: från $6

Muck Rack

Muck Rack är en PR-tjänst som erbjuder många funktioner för att hantera ditt uppsökande arbete: mediedatabas, övervakning, samarbete, pitching och rapportering.

Muck Rack har en fantastisk databas som hjälper dig att hitta reportrar och samla presskontakter. Genom att använda resten av funktionerna kan du få en allt-i-ett plattform för uppsökande verksamhet med en intuitiv instrumentpanel.

Prissättning: 4000 dollar/per år

PR-verktyg för att upptäcka trender och ämnen

PR-chefer bör vara de första som vet vad som händer i världen för att kunna anpassa sina kunder och företag till saker som människor faktiskt bryr sig om under en viss tidsperiod och skapa innehåll som genererar verkligt engagemang. Att använda särskilda verktyg för att upptäcka trender är ett av de bästa sätten att göra det.

Exploderande ämnen

Exploding Topics, som grundades av SEO-forskaren Brian Dean (Backlinko), visar dig med hjälp av AI ämnen som är trendiga och populära på webben. ET-teamet utför dessa ämnen, placerar dem i kategorier och skickar dem direkt till din inkorg i ett praktiskt nyhetsbrev. Målet med det här verktyget är att ge sina användare idéer till innehåll baserat på trendiga ämnen som är populära.

Mjukvaran kontrollerar många webbplatser och innehållskällor för ny information och samlar in aktuella trender. Sedan kan du skapa innehåll kring dessa trender, perfekt för att vara en av de första att göra det.

TalkWalker Quick Search

Quick Search är att skanna sociala mediekanaler och hitta trender inom ditt område, kring ditt varumärke eller ett ämne som du är intresserad av. Du kan använda det här verktyget för att skapa innehåll som återspeglar kundernas behov genom att anpassa dig till de trender som de engagerar sig i.

Quick Search är en användarvänlig och kraftfull tjänst för sociala sökmotorer som hjälper dig att öka varumärkets genomslagskraft, hitta innehållsidéer, hitta influencers, upptäcka din publik och upptäcka trender.

Prissättning: gratis och 800 dollar för företag

BuzzSumo

BuzzSumo är bland de starkaste onlinetjänsterna på den här listan, främst för att den har bra funktioner för att utföra en mängd olika värdefulla undersökningar för dig och din kund. Det du kan se på BuzzSumo är ett växande intresse för vissa ämnen, antalet publicerade inlägg med detta trendiga ämne och både de totala delningarna och de genomsnittliga delningarna av dessa inlägg. Det är då en trend bör fungera för ditt företags popularitet.

Tjänsten levererar också nyckelordsvarningar för valda nyckelord, vilket innebär att du håller dig uppdaterad om allt aktuellt innehåll som rör konkurrenter och din bransch.

Prissättning: gratis och 99 dollar per månad

PR-verktyg för att hitta påverkare

Om du väljer att inte använda en digital plattform eller en byrå för din PR-verksamhet måste du själv etablera relationer med influencers. För att göra detta måste du först hitta de influencers som dominerar inom din nisch. Du kan använda sådana lättanvända verktyg:

Nyhetstips

Det här verktyget skapar kontakt med globala påverkare. Anewstip är en sökmotor för att hitta och koppla samman påverkare som har talat om ett visst ämne på sociala medier, i bloggar, nyhetsartiklar och andra medier. Denna PR-tjänst har en bra funktion för att poängsätta inflytande och filtrerar efter antal tweets, nyckelordsnamn, tid, ämne och språk. Du kan också skapa varningar. Och sedan kan du skapa medielistor och exportera dem för pitching.

Prissättning: gratis och 200 dollar per månad

BuzzStream

BuzzStream hjälper dig att hitta influencers – deras kontaktinformation, konton i sociala medier och mätvärden för webbplatser. Den här PR-plattformen hjälper dig att följa upp samtal och projekt genom att spara e-post och samtal, med påminnelser för att hålla koll.

Denna PR-tjänst är utmärkt för företag runt om i världen. Du kan där se vem som har varit i kontakt med vem, hur länge sedan, vad ni pratade om. Dessutom får du rapporter om dina svarsfrekvenser och mallar som kan fyllas på automatiskt.

Prissättning: från 24 dollar/per månad

Upfluence

Upfluence är ett fullskaligt verktyg för influencers som erbjuder många funktioner. En viktig del av Upfluence är dess sök- och upptäcktsfunktion. Den innehåller en massiv databas med över 3 miljoner profiler av influencers. Upfluences AI indexerar och uppgraderar dessa profiler i realtid. AI:n analyserar varje del av innehållet för räckvidd och engagemang.

Användare kan söka genom Upfluence för att hitta populära bloggare med hjälp av så många nyckelord som möjligt. Genom att ställa in nyckelord kan du begränsa poolen med hjälp av kriterier som plats, social plattform eller antal följare. Den resulterande statistiken visas nästan i realtid. På den vänstra sidan av gränssnittet anger du söktermer och på den högra sidan visas antalet resultat baserat på din sökning – och organiserar dem i grupper baserat på antalet följare.

Prissättning: från 495 dollar

HARO

Det står för Help A Reporter Out och är en av de mest populära PR-tjänsterna. HARO når mer än 475 000 källor och 45 000 journalister, vilket gör det till ett viktigt verktyg för både varumärken och journalister. Du måste registrera dig och sedan kan du få e-post med pressfrågor som kan organiseras efter bransch eller intresse.

PR-verktyg för att hitta kontaktuppgifter

Att hitta en e-postadress är ofta den felande länken. Ofta vet man exakt vem man vill kontakta men saknar kontaktuppgifter. För en PR-chef är en e-postadress bokstavligen värd sin vikt i guld, men du har följande verktyg för att underlätta ditt sökande:

ContactOut

ContactOut är ett verktyg som drivs av en e-postsökmotor och är utrustat med artificiell intelligens, som kan ge dig över en miljard e-postmeddelanden. Med ContactOut kan du få fram någons personliga e-post och telefonnummer.

Dess AI-motor kan hitta e-postmeddelanden om 75 % av västländerna, och dess data är kompatibel med GDPR och USA:s integritetslagar. ContactOuts Chrome-tillägg hjälper dig att få fram telefonnummer, e-postmeddelanden och länkar till konton i sociala medier för dem du behöver. I verktyget har du tillgång till alla dina sparade leads på ett ställe, du kan organisera kandidater i grupper som du kan dela med ditt team och ladda ner kalkylblad och ATS med ett enda klick.

Prissättning: från 39 dollar

Hunter

Hunter är en annan populär plattform för att hitta e-postadresser till företag. Hunter PR är ett team av yrkesverksamma som levererar PR-program som skapats för att öka engagemanget och förbättra ryktet. Denna organisation använder sig av ett brett utbud av traditionell publicitet, uppsökande verksamhet i sociala medier, strategiskt samarbete med mera för att komma i kontakt med målkunder.

Denna tjänst innehåller en sökning efter e-post och domäner samt e-postverifiering (95 % av verifierade e-postmeddelanden kan levereras). Om du anger en måldomän (t.ex. Facebook) visar Hunter dig så många verifierade e-postmeddelanden som den kan hitta för den domänen.

Prissättning: gratis, premium från 49 dollar

Voila Norbert

Voila Norbert är en användarvänlig digital assistent som är byggd för att hjälpa dig att hitta företags e-post och låter dig starta och prova deras tjänst med 50 gratis leads. Den är lätt att använda – du behöver inte installera någon plugin – men den begränsar antalet användare av förfrågningar.

Prissättning: från 49 dollar

Verktyg för textredigering för allmänheten

Oavsett om det är ett e-postmeddelande, ett inlägg eller ett pressmeddelande är skrivandet en viktig del av arbetet. Se till att du skapar det i en textredigerare. Men låt oss se vad vi har:

Grammarly

Grammarly är en avancerad skrivhjälp. Du kan räkna med den här appen när det gäller grammatik- och plagiatkontroll och när det gäller att förbättra textens läsbarhet.

Tillsammans med textredigeraren tillhandahåller Grammarly ett gratis webbläsartillägg för Chrome, Safari och Firefox och rättar över 150 typer av fel. Den korrigerar var du än skriver på nätet – Gmail, plattformar för sociala medier osv. Grammarly Premium kontrollerar över 250 typer av grammatiska fel, erbjuder synonymer, förslag till förtydliganden och jagar plagiat.

Prissättning: gratis, från 12 dollar/månad

iA Writer

iA Writer är perfekt om du letar efter en minimalistisk textredigerare. Den ger också en slags skrivmaskinkänsla. Med sin minimalistiska design och mycket få men ändå kraftfulla funktioner kan du fördjupa dig helt i skrivandet. Några av dess funktioner är läsläge för lästid, automatisk markdown, syntaxmarkering, innehållsblock, hashtaggar, olika typsnitt och mycket mer.

Du kan använda den här appen på iOS, OS X, Windows och Android.

Pris: från 29,99 dollar

Google Keep

Om du vill notera alla viktiga tankar innan du tappar bort dem kan du använda Google Keep. Förutom att vara ett lättillgängligt och enkelt verktyg för att skriva ner dina idéer på språng är Google Keep en del av Google Suite och lagras i molnet, så du kan ta med dig dina tankar, anteckningar, idéer och saker att göra överallt. Google Keep kan hjälpa dig att hålla viktiga ämnen i minnet, samla idéer med tanke på PR-kampanjer eller PR-strategi och rätta den här texten.

AutoCrit

Det här manuskriptverktyget är speciellt framtaget för författare och för alla människor som behöver hjälp med att stärka sin skrivförmåga. Du kan själv redigera ditt arbete när som helst och helt enkelt kontrollera redigeringsprocessen.

Verktyg för mindmapping för allmänheten

Mind-mapping är ett bra sätt att skapa idéer och visualisera PR-strategin för det projekt du håller på att utveckla. Visst kan du göra det överallt, men det är svårt när du måste bifoga filer, hänvisa till filer, dela med samarbetspartners eller presentera dem för ditt team. Kolla in de här alternativen:

Diagrams.net

Diagrams.net är inte bara ett verktyg för tankekartläggning – det är snarare ett diagraminstrument. Den här tjänsten är byggd speciellt för professionella PR-chefer och marknadsförare. Om du vill ta dina presentationsfärdigheter till nästa nivå är det här verktyget ett av dina bästa val. Du kan skapa övertygande professionella diagram samtidigt som dina idéer är mycket säkrade.

Det kan därför vara förvånande att se några funktioner som inte är typiska för mindmapping. Du kan infoga många objekt i ditt schema och rita i princip vad du vill. Diagrams.net är ett helt gratis online-diagramverktyg som gör det möjligt för dig att skapa flödesscheman, UML, entitetsrelationer, nätverksdiagram, mallar och mycket mer. Du kommer att kunna lagra dina data endast i Google Drive, så ingen ytterligare tredje part deltar i dina data.draw.io.

MindMup

MindMup är en lättanvänd app för tankekartläggning, där du inte ens behöver registrera ett konto för att komma igång.

I dess meny hittar du snabblänkar till alla typiska funktioner för mind mapping, från att ändra färgen på varje objekt till att lägga till beskrivning och filbilagor. Men till skillnad från Diagrams.net kan du publicera och dela dina tankekartor överallt där du vill.

Skapade tankekartor i gratisläge raderas automatiskt efter sex månader, men om du använder det för en snabb brainstorming-session är det också ett bra alternativ att använda.

Prissättning: gratis, 2,99 dollar/månad

ClickUp

ClickUp är ett tankekartläggningsverktyg för att planera och organisera dina projekt, idéer och annat med hjälp av tankekartor. ClickUps mind mapping-egenskaper gör att du kan koppla ihop projekt och uppgifter, visualisera arbetsflöden och projekt- eller uppgiftsscheman och även skapa och hantera uppgifter direkt från din mindmap med lätthet. Du kan också dela dina tankekartor med ditt team och andra partners i realtid.

ClickUp innehåller integrationer med Slack, G Suite, Dropbox och många andra plattformar samt över 1 000+ integrationer via Zapier.

Prissättning: Gratis, Premium – från 5 dollar/månad

Hootsuite

Hotsuite håller kontakten med över 35 populära sociala nätverk och låter dig göra mer med sociala medier och enkelt hantera din arbetsprocess. Hootsuite gratis plan inkluderar grundläggande analyser, schemaläggning av meddelanden, tillgång till grundläggande appar, tre sociala profiler, två RSS-flöden och SSL-säkerhet. Hootsuite erbjuder även betalda planer Pro och Enterprise för att få ut mer av din erfarenhet.

Designad för marknadsföring i sociala medier, erbjuder Hootsuite ett begränsat gratisalternativ som har skapats för att skicka ut schemalagda inlägg och hålla din sida engagerad med publiken. Den betalda versionen erbjuder mer funktionalitet, men prova provversionen för att se om den är rätt för ditt företag.

TagBoard

Med hjälp av en gratisversion av denna tjänst kan du övervaka dina hashtaggar i olika nätverk och spåra din sociala aktivitet.

Slutord

I takt med att verktygen ständigt utvecklas och blir mer innovativa är pressen på PR-chefer och företag att hänga med i utvecklingen större än någonsin. Företagsinnovation gör det dagliga arbetsflödet mer effektivt och produktivt, samtidigt som man upptäcker nya möjligheter till tillväxt och expansion. Det vill säga, den ger företagen den fördel som behövs för att ligga steget före konkurrenterna. Dessutom gör den det möjligt att göra PR själv. Dagens PR-verktyg gör det möjligt att enkelt utföra även de mest rutinmässiga uppgifterna, vilket ger mer tid för experterna att fokusera på sådant som är viktigast. Använd dessa PR-verktyg gratis och premium för att få den berömmelse och popularitet du förtjänar.

Senaste från Blog