Vad är bättre: PR-byrå vs. jobb inom företagskommunikation

17 min läst
Vad är bättre: PR-byrå vs. kommunikationsjobb

Alla studenter som studerar PR står med nödvändighet inför valet om de ska göra karriär på byråer eller i större kommunikationsteam inom företag eller organisationer. Beroende på dina specifika talanger och styrkor och dina övergripande karriärdrömmar kan den ena vägen vara mer meningsfull än den andra. Som en person som har arbetat i båda yrkesvägarna, är här några av för- och nackdelarna med att arbeta på en byrå och internt.

Vad är PR-byråer och kommunikationsteam för företag

Jag vill här beskriva de olika möjligheterna för dig. Jag vill börja med att först definiera vad det innebär att vara en del av en PR-byrå jämfört med ett jobb inom företagskommunikation. Det är viktigt att förstå inriktningen på PR och vad det betyder för din vardag. Jag vill också ge dig en översikt som räcker för att orientera dig om arbetsmarknaden och om vilket val som kan vara rätt för din PR-karriär.

PR-byråer

En PR-byrå är ett oberoende, fungerande företag som skapats för att tjäna flera företag genom att hjälpa dem att fylla i luckorna mellan företaget och allmänheten. PR-byråer hjälper inte bara till att marknadsföra sina kunder utan också att hjälpa allmänheten att få ett positivt intryck av företaget. Eftersom PR-byråer är oberoende har de vanligtvis flera PR-chefer som kan leda PR-initiativ för olika företag samtidigt.

En professionell PR-byrå bör kunna utföra följande uppgifter (åtminstone):

• Skriva pressmeddelanden
  • Skapa eller redigera tal
  • Var väl förtrogen med att hantera PR-krissituationer
  • Skriva artiklar och bloggar
  • Skapa förslag och förslag

Intema PR-team

Många företag har egna PR-team. En in-house PR-avdelning är en PR-avdelning som fungerar som en del av ett företag och som inte är oberoende. Enkelt uttryckt innebär detta att PR-teamet finns på plats i företagets lokaler och att det bara finns på plats för att hjälpa just det företagets PR-behov.

Likheter mellan PR-byrå och företagskommunikation

Du har förmodligen läst om begreppen ”corporate communications” och ”public relations”. Kanske har du sett dem användas omväxlande.

Och visst har företagskommunikation och PR många likheter på många sätt. Båda rollerna måste:

• Har en djup förståelse för journalisternas roll och hur medierna fungerar.
  • Färdigheter att kommunicera effektivt, både muntligt och skriftligt.
  • Att vara skicklig på att skapa strategiska kommunikationsplaner och veta hur man effektivt tillämpar dem är också viktigt för båda positionerna, även om ni kanske riktar er till helt olika målgrupper.
  • Var professionell på problemlösning och säker när du ställs inför en kris, även om problemens typ, storlek och omfattning kan skilja sig åt beroende på roll.
  • De samma färdigheter inom PR – utveckling av kommunikationsplaner, utformning av nyckelbudskap, pressmeddelanden och medierelationer, för att nämna några – kan överföras från byrå till intern verksamhet och vice versa.

Skillnaden mellan PR-byrå och företagskommunikation

Även om vissa av de färdigheter som krävs och arbetsuppgifterna kan sammanfalla med dessa två kommunikationsbaserade vägar för att hantera PR-behoven har de också några viktiga skillnader. Det är viktigt att förstå hur varje typ av roll fungerar och hur de skiljer sig åt, särskilt om du planerar att öka din karriär och arbetar hårt för att bli professionell och framgångsrik.

Multiversitet

I PR-universumet för företag blir du expert på alla ämnen som är viktiga för just det företaget, dess bransch och dess ledarskap. Många PR-chefer på kundsidan säger att de är mycket nöjda med att hålla ett rent fokus på just deras företag och bransch, vilket möjliggör deras bästa arbete.

I PR-byråer måste du också bli expert på din kunds verksamhet – men det är inte bara en enda verksamhet. Du kan samarbeta med flera olika branscher. En dag måste du till exempel sortera bland nyheterna inom hälsa, sprit, högre utbildning och förmögenhetsförvaltning. En annan dag måste du dyka ner i blockkedjeteknik och krypto. När det gäller bredden av branschkunskap vinner byråerna otvetydigt helt enkelt på grund av deras olika kundbas. Rutinen för PR-chefen på byrån bestäms av kundens uppdrag, och i förlängningen den industrisektor de verkar inom, oavsett om det är jordbruk, finans, hälsovård, myndigheter, teknik osv. Jämfört med interna kommunikatörer finns det större förväntningar på att de ska vara mer flexibla och lära sig nya saker om nya projekt.

Att bära många hattar

När man arbetar internt på ett företag finns det en bestämd struktur. Ditt arbete begränsas av de berörda cheferna för godkännande, och går sedan genom korrekturläsning och efterlevnadsteam. Allt du skapar måste godkännas av listan med personer, och det finns särskilda avdelningar för varje specifik uppgift, till exempel frakt, layout och design.

På en byrå är det oftast du som gör det och bestämmer vad som ska göras helt själv. Du fungerar som medierepresentant, skylthållare, trafikledare eller vad kunden nu vill att du ska göra. Naturligtvis har du dina chefer på byrån, men vägen är kortare.

Nödvändigt med snabbhet

I företagsvärlden går processerna långsammare. Du har en idé, du börjar godkänna den genom avdelningarna, och om du får stöd, sätter du den i verket. Det finns tidslinjer och en ganska lång process om vem som gör vad och när det ska vara klart. I företagets PR-flöde brydde sig heller ingen om att du ägnade två timmar åt att läsa tidningar eftersom det ingick i ditt arbete och var till gagn för företagets bästa. I PR-livet på företag är arbetslivet mer avslappnat. Du har ditt jobb, andra avdelningar har sitt, och alla samexisterar i fred.

I byråvärlden är det bäst att du uppnår resultat, förbättrar dig, tänker utanför boxen och kontrollerar med dina kunder för att vara säker på att du uppfyller deras behov och förväntningar.

Det är en miljö med högt tempo och det krävs att du kan ändra dina planer dagligen. Processerna förändras, kunderna ändrar sina mål, nyhetscyklerna förändras osv. Gör din uppgiftslista, men var beredd på att ändra dagligen och börja om från början. En av de svåraste sakerna att vänja sig vid när man gör övergången till byrålivet är att registrera tiden. På byråerna måste du lära dig att dela upp din tid så att den kan faktureras till rätt kund. Denna praxis för tidsuppföljning kan vara komplicerad, men hjälper dig också att hålla dig fokuserad och hålla dig till din uppgift och till den specifika kunden. Dessutom måste du varje gång bevisa ditt värde och det värde som du som byrå tillför kunden.

En sann lagmentalitet

Akutledare på byråer är omgivna av människor som i princip gör samma sak. De delar därför en djup och varierande kunskap om arbetet och en förståelse för vad som krävs för att utföra det.

På företagssidan kan saker och ting variera. Några PR-chefer som gått från byrå- till kundarbete nämnde att de måste anpassa sig till en miljö där alla delar ett gemensamt mål, men där kompetenser och bakgrunder är mycket olika. Beroende på företag kan kommunikationsteamet vara relativt litet, och kollegor inom marknadsföring, personal och produktutveckling kan sakna förståelse för PR och företagskommunikation.

Karriärrörlighet

Företagsjobb tenderar att ha högre löner men färre tjänster, så konkurrensen blir hårdare. På byråerna tenderar lönerna att inte vara lika höga som i ett företag för de lägre nivåerna, arbetstiderna kan vara långa och slitsamma, men unga människor tenderar att dras till byråerna. Verksamheten är alltså rolig och livlig, men du är upptagen med att fakturera varje timme som möjligt till din kund.

Men tidigt i karriären kan villkoren på en byrå erbjuda större rörlighet uppåt, särskilt om byrån växer. Omsättningen på PR-byråer kan vara hög, och även om det inte är bra så skapar det ofta stora möjligheter till karriärutveckling för dem som presterar.

Konsistens

På klientsidan finns det vanligtvis inget behov av att sälja för att hitta nya klienter eller få möjlighet att göra ett intressant jobb. Detta står i kontrast till ett byråuniversum, där utveckling av nya affärer är livsnödvändigt och ett krav för alla som vill nå framgång där. Dessutom måste ett PR-team på ett företag marknadsföra sitt eget arbete och rättfärdiga investeringen i PR, särskilt om denna innehåller en byråbudget. Skillnaden är dock att det dagliga arbetet är mer sammanhängande och saknar den press som en tillväxtorienterad PR-byrå har på sig.

Kontroll

Ingen i den dynamiska och ständigt föränderliga PR-världen har perfekt kontroll över sina program, men på klientsidan tenderar resurser och politik att vara staplade till din fördel. Du har tillgång till höga chefer och samarbetar med olika delar av företaget. PR-chefen är varumärkesberättaren, så han har mer information och kan gräva djupare och berätta bättre historier. Det är mycket lättare att skapa relationer med publikationer och andra typer av medier när man arbetar med företagskommunikation, det är lättare att bygga upp ett förtroende.

I en byrå ser medierna dig som en medlare mellan dem och en kund. Det krävs mycket ansträngning för att upprätthålla dessa relationer med journalister.

Frihetssträvan

I företagsvärlden håller man sig ofta till vissa gyllene företagsregler, men på en byrå finns det fler möjligheter att prova olika metoder, tekniker och idéer. Insatserna är större, men det är också priserna. Slutsatser dras dagligen. Det bästa med att arbeta på en byrå är möjligheten och friheten att pröva nya verktyg, taktiker och strategier.

Insatser

Om du funderar på att börja en ny jobbssökning i din karriär är det viktigt att du inser vad som betyder mest för dig. Genom att läsa arbetsbeskrivningar kan du ta reda på vad du tycker om och inte tycker om med olika befattningar och det hjälper dig att bestämma var du vill fortsätta din karriär. Public relations är ett sådant område under utveckling, ett område som just nu har så många möjligheter att erbjuda. Uppskatta dina styrkor och vad du tillför jobbet. Utan tvekan finns det en perfekt position där ute för alla.

Senaste från Blog