Sasha Stoltz om PR för konstnärer: Intervju med PR-expert

8 min läst

Sasha har varit en uppskattad medlem av Nordamerikas publicitetselit i över 10 år och har skapat sig ett respektabelt namn inom film- och musikindustrin som en ”go-to” publicist. Sasha Stoltz Publicity, det boutique PR-företag som hon leder, är känt för att kunna ”vända på ett mynt”, oavsett budget.

Kontakter:

Vad är ditt favoritvenemang som du har planerat för en kund?

Svar:

Det är en svår fråga att besvara. Jag har haft möjlighet att arbeta för filmfestivaler och privata kunder i Kanada och USA, bland annat har jag gjort en film i Atlanta. Alla har varit väldigt olika, men lika fantastiska.

Jag älskar dock att arbeta på röda mattor. Hur skrämmande de än kan vara i början är erfarenheten ovärderlig. Jag är mycket bekväm med dem nu. (Tiff, filmvisningar, filmfestivaler, Junos etc.) Jag hade turen att tidigt i min karriär ha en fantastisk mentor, Tonya Williams.

Tonya gav mig möjligheten att arbeta på röda mattan vid Daytime Emmys i Los Angeles. Jag kommer alltid att vara tacksam mot henne. Det är ett av mina bästa minnen. Nyligen blev jag också ombedd att sköta en mycket speciell mediehändelse för Mississaugas tidigare borgmästare, den extraordinära Hazel McCallion (Hazel: 100 Years of Memories). Det var en ära. Jag tar det på största allvar när jag anförtros ansvaret för ett evenemang. Det är mycket personligt för mig. I själva verket har du anförtrotts en kunds rykte och förväntningar.

–> –> –>

Använder du pressmeddelanden i ditt arbete?

Svar:  Absolut, alltid. Ett pressmeddelande informerar media om att en kund som du representerar gör något som de behöver veta om. Med tanke på att det händer så mycket i dagens underhållningsvärld gör det dina medierelationer uppmärksamma på att ett musiksläpp, en filmvisning, en produktintroduktion eller ett evenemang snart kommer att äga rum. Det sätter bollen i rullning, så att säga.

Läs mer: Hur man skriver ett pressmeddelande för artister: Tips och exempel

Hur utvärderar du hur framgångsrik en PR-kampanj är?

Svar: Det beror mycket på kunden. Om de är nya i processen mäts framgången på ett annat sätt än om de är erfarna konstnärer. Dessutom lyssnar jag på vad min klient vill åstadkomma och tar till mig deras vision. De flesta av mina kunder är återkommande och jag har lärt känna dem och vad de vill ha ut av varje projekt. Om du känner din klient kommer du att vara på samma spår som de, och tillsammans med din erfarenhet kan du sätta igång en plan som de känner sig bekväma med.

Min mamma är författare, manusförfattare och producent, Lynne Stoltz. Vi är ett bra team och ett mycket aktivt team.

Beskriv din erfarenhet av kriskommunikation. Hur skulle du hantera en PR-kris?

Svar: Jag är mycket seriös när det gäller mina kunder och arbetar hårt för att göra deras offentliga liv så fritt från dramatik som möjligt. Men det händer ändå. En publicist är en person som uppmärksammar sin klient. Ibland uppstår det kontroverser. Mitt jobb är att vara förberedd och vända på det.

På grund av att jag respekterar mina klienters privatliv kommer jag inte att tala om de ”kriser” som kan ta över, men mina klienter litar på att jag har deras bästa i åtanke i dessa situationer. Jag kan säga att det är viktigt att förstå sina klienters personligheter för att jämna ut situationen.

Läs mer: Grunderna i PR för konstnärer

Beskriv vilka delar du skulle kunna inkludera i en rapport om avslutningen av en kampanj för en kund?

Svar:

Det är viktigt för mig och något jag är mycket tacksam för, de medierelationer jag har skapat och behållit genom åren.  Rykte är avgörande. Att bygga upp förtroende och respekt med de människor jag arbetar med har gjort skillnad i min karriär.

Under åren bygger du upp relationer med plattformar och personer som arbetar med dig och dina kunder. När det gäller en ”avslutningsrapport” är varje klient annorlunda, men jag är i ständig kontakt med dem. Den här branschen rör sig mycket snabbt och saker och ting kan förändras omedelbart. Det är bättre att fånga upp något omedelbart än att vänta med att diskutera det vid ett senare tillfälle.

Hur håller du dig uppdaterad om industritrender? Vilka är dina källor för dagliga nyheter?

Svar: Jag har CP24 uppe på toppen av min dator. Den håller mig uppdaterad på nyheter. Jag läser Toronto Star och NY Post. Jag får Variety-uppdateringar och nyheter från många andra underhållningsmedier dagligen.

Beskriv dina intressen utanför arbetet

Svar: Jag läser sent på kvällen för att koppla av. Min tro är en konstant faktor i mitt liv. Jag litar alltid på den. Mitt arbete tenderar att ta upp större delen av mina dagar. Jag har inte riktigt tid för hobbies. Men jag tar mig tid att träffa mina gamla vänner för att se till att vi vet vad som händer i varandras liv.

Jag är också verkställande producent och medgrundare av vårt familjeföretag Have Faith Productions. Vi har just släppt vår nya film ”Sons 2 The Grave” på Amazon Prime och Roku. Vi har en serie, ”Hudson”, från filmen, under utveckling och tre filmer på gång.

Senaste från Blog