/

Idéer till ständigt nytt innehåll för ditt företag: Använd bloggar på ett effektivt sätt inom PR

7 min läst
Evergreen Content Ideas for Your Business: Använd bloggar på ett effektivt sätt inom PR.

Vad är evergreen content?

Evergreen content är det som är relevant och kommer att vara fruktbart för läsarna under en lång period. Det är ett framtidssäkert värde som du presenterar för din målgrupp.

Medan en nyhet om något som händer i dag kan vara gammal och irrelevant om några månader, kan det finnas artiklar, debattartiklar och andra typer av innehåll som inte är bundna till en viss tid och som kan motivera, inspirera och informera långt efter att de har skrivits & publicerats.

Evergreen content kan öka dina digitala marknadsföringsinsatser som något annat. Det är en innehållstyp som förblir användbar för din publik under en längre tid. Närmare bestämt förlorar det innehåll som skrivs utifrån aktuella trender sin betydelse när populariteten för den heta nyheten går ner.

Det är dock inte fallet med en evergreen-blogg. Det är innehåll som kan driva trafik till din webbplats under hela dess livstid. Anledningen är kunskap för din publik. Med andra ord förblir det faktiskt relevant och värdefullt i åratal och åratal.

Det är därför du bör integrera evergreen content i din marknadsföringsresa, eftersom det gynnar dig på lång sikt.

Strategi för evergrönt innehåll

”Evergreen”-innehåll är publicerat innehåll som inte blir inaktuellt.

1. Kvalitet

Artikeln ska vara intressant och givande för läsarna, inte en utmattande och meningslös vägg av text. Komplettera ditt material med medieinnehåll och lägg till bekväm navigering och en innehållsförteckning. Glöm inte bort E-A-T-faktorn (expertis-auktoritet-tillförlitlighet).

2. Förbättrar rankingen

Eftersom evergreen-innehåll kan generera hög trafik till din webbplats kan det sakta och stadigt förbättra din sökmotorrankning. Så om du skriver en blogg av hög kvalitet kan den rankas längre tid i sökmotorerna. Du kan få en bättre placering genom att välja rätt nyckelord för din nisch med hjälp av evergreen content.

3. Lockar backlinks till din webbplats

När folk börjar känna igen dig som en autentisk källa förbättras automatiskt din trovärdighet & varumärkesrykte. Som ett resultat börjar andra webbplatser länka tillbaka dina bloggar till sina bloggämnen. Sådan backlinking förbättrar betygsättningen av dina webbsidor. Det hjälper dig att överleva på digitala plattformar under längre perioder. En auktoritativ webbplats fungerar alltid som en tillgång för alla webbplatsägare.

4. Utökar din verksamhet

Det kan locka stora mängder kvalitetstrafik till din webbplats. Du kan utbilda din publik om din produkt eller tjänst genom att publicera mer innehåll på din webbplats. Så småningom kommer det att expandera din nuvarande affärsverksamhet i större skala än tidigare.

Typer av Evergreen Content som fungerar

1. Cornerstone Content: Svara först på vanliga frågor
  2. Statistiska inlägg i lång form: Evidensrika och lättillgängliga
  3. Visa din läsare vad som är möjligt med fallstudier
  4.  Infografiker är visuella kraftpaket
  5. Giv steg-för-steg-instruktioner med How-to Guides
  6. Publicera en bok och bli expert över en natt
  7. Podcasts kan bli evergreen i två olika medier
  8. Att dra till sig uppmärksamhet – och ge den – med listor över inflytelserika personer
  9. Hitta fram knepen med en verktygslista
  10. Giv läsarna en titt på ditt bibliotek
  11. Skapa en ordlista som läsarna kan använda kontinuerligt
  12. Varning! Gör inte de här misstagen!
  13. Giv dina läsare en historielektion
  14. Skriv ett årligt inlägg som du kan uppdatera upprepade gånger
  15. Intervjua en expert för att få ovärderliga råd

Är du redo? Ta en kaffe (latte, te – du väljer själv!) och låt oss gå in i ämnet!

Newsjacking

Newsjacking är processen att injicera ditt varumärke i dagens nyheter och skapa en twist som fångar ögonen när de är vidöppna.

Det är att använda sig av trendiga nyhetsteman för att få uppmärksamhet.

Newsjacking kan ha sina nackdelar och etiska frågor runt omkring. Men för dagens PR-proffs, oavsett var i världen de befinner sig, är det uppenbart att newsjacking kommer att vara en del av deras PR-arsenal.

Exempel på nyhetskapning: Burger Kings ”Big Mac-ish”-meny

Svaret på den debatten är följande – du måste news-jacka vid rätt tidpunkt, på rätt plats och i rätt sammanhang.  Det finns inga två sätt att lösa det.

Men även om det kan finnas en lång debatt om när och hur man ska använda newsjacking som PR-verktyg, måste varumärken se över newsjacking om det har följande inverkan på dem:

• Vi kommer att visa varumärket, produkterna och tjänsterna i gott ljus, i samband med händelsen?
  • Kommer konsumenten att se att varumärket har något positivt att erbjuda?
  • Var newsjacking i den aktuella situationen till nytta för varumärket på kort och lång sikt?
  • Kommer newsjacking att klara av etiska prövningar inom affärsvärlden och även klara av eventuella rättsliga prövningar som kan komma att göras av intressenter?
  • Var alla intressenter nöjda med den teknik som används för nyheter?

Läs mer: Vad är newsjacking och hur kan det hjälpa till med företagsfrämjande åtgärder?

Fallstudier och framgångshistorier

I B2B-försäljning och marknadsföring är de avgörande eftersom de är verkliga bevis.

Varje företag kan hävda att det uppnår resultat. Att ha löst ett omfattande problem som företagen står inför. Vi ser detta överallt.

Casestudier är det som skiljer de som verkligen har gjort det från de som låtsas vara det.

Det gör du genom att ha ett gäng fallstudier med riktiga företagslogotyper, din kontakts namn och bild längst fram. Fallstudierna ska tydligt visa att du har löst ett problem och uppnått resultat.

• Fallstudier berättar en historia.
  • Fallstudier fokuserar på kunderna.
  • Fallstudier visar på framgång.
  • Fallstudier utnyttjar kundens varumärke.
  • Fallstudier är billiga.

De bevisar för potentiella kunder att du har löst liknande problem och att du kanske kan lösa deras problem.

Casestudier är utan tvekan kungen av B2B-innehåll.

Kontorets rundturer

Alla gillar att kika. Folk är intresserade av vad som händer bakom kulisserna. Här är fyra skäl till varför du bör överväga att öppna dina dörrar för offentliga kontorsvisningar:

• Bygg relationer och hitta rekryter.
  • Låt ditt kontor bli din berättare.
  • Väx upp föreningens stolthet.
  • Skjut på storhet.

En del av upplevelsen när man besöker företagets kontor är en övning i att leva vår företagshistoria. Varje mötesrum, vägggrafik och gatuskylt som hänger i taket har en historisk betydelse för varumärket.

En dag i livet

Med hjälp av formatet kan du bekämpa invändningar som omedvetet uppstår hos kunderna. En dag i livet för en kranförare på byggarbetsplatsen i ett nytt bostadsområde, en detaljerad beskrivning av hans rutiner (daglig läkarundersökning) och omnämnande av de material och verktyg som används förklarar varför du bör betala mer för kvalitetsbostäder.

Kontexten är en viktig del av att skapa mening. Om man lägger resten av livet runt att uppleva ett problem eller använda en lösning kan man få en djupare förståelse.

Genom att se med målgruppens ögon är det lättare att associera sig till deras känslor och erfarenheter och verkligen förstå deras kontextualiserade behov och problem.

Story-format är ofta lättare att förstå än affärsrapporter. Berättelsen är ett naturligt kommunikationsmedium och är därför begriplig på ett mer holistiskt sätt. När du kan se deras problem skapas en effektivare kreativ spänning som du kan använda för att skapa effektiva lösningar.

Politiker använder förresten ganska ofta detta format. Det brukar vara många frågor om deras arbete. De tar en journalist och går in och visar sin dagliga rutin: klippa band vid busshållplatser, öppna daghem, sjunga hymnen med mormödrar osv.

Ett material om en dag i livet kan ge en av dina kunders berättelser en perfekt inramning, så att de kan dela med sig av sina erfarenheter, visa hur de använder din produkt eller tjänst och skryta om dig och ditt företag med sina egna ord.

Mer liknande idéer:

• Vad finns i min väska/fickor;
  • Min arbetsplats.

Användarna är intresserade av att lära sig mer om företaget än om människorna som arbetar där, om verktygen, mobilerna och apparna som de använder. Och de böcker som hjältarna rekommenderar kommer garanterat att hamna på listan över måste-lästa-böcker.

Expertöversikter

Expert roundups är blogginlägg som innehåller citat från branschexperter om ett visst ämne. Ett expertroundup-inlägg är ett utmärkt sätt att hjälpa din blogg att bli viral genom att använda följande av toppinfluencers i din nisch till din fördel. Det ger dig också ett sätt att ge unika åsikter och råd till din publik.

”Den här artikeln kommer att generera mer trafik och fler prenumeranter än mina andra inlägg eller e-postmeddelanden eftersom den sprider idéer och uppmuntrar till samtal.”

Ja, det är säkert sant. Ingen typ av innehåll kan väcka konversation, social delning och cirkulera idéer som ett bra roundup-stycke.

Förbered 3-4 brännande frågor och skicka dem till den samlade basen av experter. Eller skapa ett ämne om journalistiska förfrågningstjänster (t.ex. HARO). Ju fler experter du samlar, desto större är din potentiella räckvidd.

Exempel: PR-experter delar med sig av sina bästa tips om hur man hanterar en kris

Prata om människor

Vi har alla en historia att berätta: som yrkesverksamma, ledare, affärsentusiaster, chefer, ledare, listan är lång. En intervju är ett utmärkt sätt att få ut din historia så att alla kan se den.

Från ett enkelt omnämnande av ditt café som en plats för en intervju till en detaljerad fallstudie om användningen av din app.

Interessanta och användbara varumärkeshistorier är lika minnesvärda som produktplacering i en film.

Att bygga upp en stark berättelse kring ditt företag och presentera den för andra via en intervju ger dig också exponering och fungerar som ett marknadsföringsverktyg för att engagera andra i det du utmärker dig för.

• Gör din trovärdighet och auktoritet större.
  • Utvidgar ditt nätverk.
  • Gör ditt företag känt.

Skapa en egen produkt

Många företag marknadsför sig själva med oväntade produkter och lösningar. Till exempel började bildäckstillverkaren Pirelli att producera en erotisk kalender, som så småningom blev en kultprodukt. Kalendern publiceras årligen, säljs i stora mängder och pryder väggen hos varje respektabel bilmekaniker.

Pirelli-kalendern tar en stjärnspäckad filmisk vändning

Det franska företaget Michelin, en konkurrent till Pirelli, kom med sin lösning. Redan i början av 1900-talet beslutade bröderna Michelin att ge ut en guidebok för resenärer till Frankrike för att göra PR för sina produkter. Logiken är enkel: folk reser mer med bil – däcken slits snabbare.

Med tiden har guiden med hotell, restauranger och sevärdheter blivit landets och nu världens mest respekterade restaurangranking.

De mest prisvärda Michelin-stjärniga restaurangerna i världen avslöjas

Detta tillvägagångssätt skulle fungera för de företag som inte får skriva om huvudvarumärket. Ett ölföretag har till exempel lanserat en guide till skivor. Du har förmodligen hört talas om den. Guinness Book of World Records är den mest sålda boken i världen efter Bibeln.

Öppna ett museum

Tror du att vi har blivit galna? Museerna vid BMW:s och Porsches huvudkontor lockar tusentals turister. Många har hört talas om (och till och med besökt) museerna för Yandex, Lukoil, New Balance eller museet för Apple Store på det nya campuset.

Det kan tyckas att endast stora företag kan öppna ett företagsmuseum. Men så är det inte. Det ukrainska företaget MacPaw har till exempel ett eget Apple-museum på sitt kontor.

Museet har väckt uppmärksamhet i media från hela världen: Det har fått uppmärksamhet från hela världen: VentureBeat, Mashable, MacWelt, etc.

MacPaw räknar ner dagarna till öppnandet av sitt Mac-museum

Datadriven PR

Alla företag genererar stora mängder data. Analysen av dem kan bli en källa till oändliga informationspunkter för att förbereda material.

American Indeed genomför regelbundet undersökningar som ”50 mest populära yrken” eller ”20 yrken om du är över 50 år”. Dessa material är populära eftersom människor letar efter lovande yrken.

Indeed identifierar de mest populära tekniska jobben på nybörjarnivå i USA

Förutom dina egna kan du också undersöka öppna källor. L&C Mortgages analyserade hur mycket fastigheter i datorspel kostar i förhållande till verkliga fastigheter. Som ett resultat av detta jämför journalister i São Paulo priserna på lägenheter i sina städer med The Witcher’s hus och egendomen i Skyrim.

Hur mycket skulle ett hem i Skyrim kosta dig? Priset på fastigheter i videospel har avslöjats

Människor litar omedvetet på strukturerad och mätbar information. Och om den dessutom är provocerande delar de gärna med sig av den.

Deltag i eller organisera branschevenemang

Evenemang är ett utmärkt sätt att marknadsföra ditt varumärke, nätverka med viktiga aktörer i din bransch och interagera med din målgrupp. ContentTECH Summit som sponsras av Content Marketing Institute eller Inbound Marketing Conference av Hubspot är bara exempel på denna PR-taktik som genomförts med framgång.

PRNEWS.IO-teamet på Native Advertising Days

Alla konferenssidor har en sektion för informationspartners. Villkoren beskrivs där.

Du får en länk från konferensens webbplats och ett inlägg i konferensgruppen på sociala nätverk. Och, naturligtvis, möjligheten till din promo som partner till eve.

PR-stunts och guerillamarknadsföring

En PR-stunt & guerilla-marknadsföringskampanjer är allt ovanligt som ett företag gör för att skapa uppmärksamhet i media. Det är en kreativ insats som ibland trotsar traditionella kommunikationsformer. Målet är att överraska människor, så det är vanligtvis mycket minnesvärt.

Fotomöjlighet

Fotomöjligheter är en PR-taktik som innebär att varumärkesföreträdare, till exempel din vd eller till och med en kändis, måste posera för media eller ta bilder med kunder. För att denna PR-taktik ska fungera behöver du en nyhetsvärderande person som kan producera engagerande innehåll för användare av sociala medier. PR-taktiken skapar en intressant historia som bidrar till att öka ditt varumärkes relevans i populärkulturen.

I de sociala mediernas värld kommer detta tillvägagångssätt garanterat att ge positiva resultat. Dina kunder kommer att ta bilder med kändisarna och lägga upp dem på Twitter, Facebook och Instagram.

Du kommer att få ytterligare varumärkesomnämnanden. Efter det kan du sammanställa resultaten i en artikel och berätta för världen hur mycket du spenderade på det här evenemanget, hur många omnämnanden av varumärket du fick, hur mycket trafik som kom till din webbplats osv.

Foto med den ukrainska safarihunden Patron

Ett intressant knep utfördes av ukrainska volontärer som efter en fotografering med en världsberömd räddningshund vid namn Patron sålde skålen som han åt ur för 15 000 hryvnias. Alla pengar gick till att hjälpa den ukrainska armén.

Slutsats

Vi har lyft fram bara några av de tekniker genom vilka du kan få effektiva publikationer i media. Jag hoppas att du har fått ett heltäckande svar på frågan – vad ska man skriva ett inlägg om?

Men det är inte allt. För att skapa en perfekt medieplan för din kampanj kan du involvera experter från PRNEWS.IO

Senaste från Blog