De mest överanvända orden i skrivandet 2023

7 min läst
De mest överanvända orden i skrivandet 2022.

Vid den dagliga distributionen av pressmeddelanden har vi märkt att överdriven användning av vissa populära marknadsföringsord när vi skriver pressmeddelanden och tillkännagivanden har blivit en av de mest knepiga frågorna för våra kunder.

Självklart har varje affärsområde sin egen jargong och slang, men det är ändå bättre att hålla sig till den professionella standardskrivningen för att publicera riktigt högklassiga och polerade pressmeddelanden. Och det är viktigt att få dina läsare intresserade och få dem att agera. Med andra ord, om du vill vara professionell – skriv som en professionell person.

När vi talar om överanvända ord inom PR och marknadsföring är det nödvändigt att nämna att sådana modeord kan förstöra hela presentationen och bryta sönder ditt pressmeddelande. Eller i värsta fall får det en journalist att kasta det i papperskorgen. Egentligen är det inget fel på sådana vanligt förekommande ord, om de är relevanta och tillämpas i ett lämpligt sammanhang. Men vissa människor använder dem överallt, särskilt när de vet att deras pressmeddelanden saknar nyhetsvärderande information.

Exempel: ”Mycket”

Vi använder ”mycket” nästan varje gång vi använder ett adverb eller adjektiv. Det uppmuntrar oss inte alls att utforska det engelska språket utan hindrar oss snarare från att lära oss nya ord

Lista över överanvända ord

Baserat på vår erfarenhet och internetforskning har vi gjort en lista över de 20 mest använda orden som du definitivt måste undvika i dina PR- och marknadsföringsaktiviteter:

1. Revolutionär.
  2. Bäst.
  3. Nytt.
  4. Professionell.
  5. Förbättring.
  6. Först.
  7. Kommersiellt.
  8. Great.
  9. Exklusivt.
  10. Innovativt.
  11. Unikt.
  12. Ledande.
  13. Digital.
  14. Global.
  15. Pristagare.
  16. Lanserad.
  17. Passionerad.
  18. Grundbrytande.
  19. Nästa generation.
  20. Robust.

Detta är några av de ord som har använts så mycket att de har blivit meningslösa. Några av de andra orden är selfie, hashtag, WTF, OMG, really, etc.

Vi försöker alltid förklara för våra kunder att den bästa lösningen är att ersätta sådana modeord och överanvända fraser med mer specifika och originella analoger. Det är nyttigt att titta i en ordbok en gång till och hitta en synonym. Men kom ihåg att intressant och högkvalitativt innehåll kommer först.

Undervik överanvända och trötta ord

En bra början är kanske att komma ihåg vad Mark Twain sa

”När du fångar ett adjektiv, döda det. Nej, jag menar inte helt och hållet, men döda de flesta av dem – då blir resten värdefullt. De försvagas när de ligger nära varandra. De ger styrka när de är långt ifrån varandra.”

Jag antar att den bästa metoden är att redigera, redigera och redigera.

Den brittiske författaren Alan Garner tar allt upp till tio år på sig för att avsluta en bok. Det grundläggande skrivandet görs på ungefär ett år och resten av tiden ägnar han åt att redigera den tills varje ord räknas. Resultaten är fantastiska.

Ditt arbete är för spretigt, för överväldigande och för långt. Detta beror på en önskan att fånga varje detalj på papper. Men då blir arbetet tungt och svårt att läsa.

Jag började använda Hemmingway, som är ett verktyg som man kan klistra in sitt kapitel i och få instruktioner om var man behöver göra ändringar.

Jag använder också en annan app och den här är jättebra – Readability Test Tool

Du klistrar i ditt kapitel här och om du får en hög avläsning är det bra eftersom du använder enklare ord och får fram budskapet snabbt. Ditt mål bör vara att göra arbete ditt läsbart för 12-åringar. Du behöver inte göra din ord mindre betydelsefulla, utan bara göra din berättelse vassare och mer konkret.

I övrigt, när du redigerar, ska du vara beredd på att skära, skära och skära igen. Men när du klipper, behåll dessa stycken i en separat fil. Du kanske behöver dem för en annan berättelse. (Och jag raderar aldrig det jag har klippt bort från mitt manuskript).

Du kommer att blöda (inte bokstavligen) när du skär ditt manuskript, men när det är klart är du mycket gladare över det du har redigerat eftersom det blir läsbart utan allt överflöd.

Senaste från Blog