Hvordan lage et perfekt PR-budsjett: 4 kostnadseffektive tilnærminger til PR

23 min lest
PR-budsjett 2022: Hvor mye koster det å få mediedekning? Hva bør du budsjettere for PR? Det er ikke noe enkelt svar på dette spørsmålet, siden din suksess med å få mediedekning bestemmes mer av detaljene i det du gjør, og hva du prøver å få dekning for, enn av hvor mye penger du bruker. Du kan få mye mediedekning uten å bruke en krone, men du kan også bruke enorme beløp uten å oppnå noen dekning..

Noen ganger er alt som trengs for å få stor dekning noen få raske tips sendt til de riktige nyhetsmediene. Hvis det er et tema de er interessert i og ønsker å dekke, vil de hoppe på det, uten ekstra arbeid eller utgifter fra din side. Tips som dette kan noen ganger føre til nyheter som eksploderer.

På den annen side kan du ansette et PR-firma og ikke komme noen vei, kanskje få mye mindre dekning enn du ønsket, eller ikke få riktig type dekning. En god konsulent vil vite dette på forhånd og, forutsatt at de vil ha gjentatt virksomhet, skissere hva de kan og ikke kan gjøre for deg mens du styrer deg i retning av noe mer realistisk.

Dette er et vanskelig spørsmål å svare på, ettersom det er avhengig av størrelsen på selskapet ditt, PR-budsjettet ditt og bransjen du er i. En ting å huske på er at mediedekning ikke er en engangsgreie. Det er en langsiktig investering som vil fortsette å øke merkevarebevisstheten din og forbedre bunnlinjen. Krittin Kalra, grunnlegger av Writecream

Det finnes ulike strategier og typer mediedekning. Noen mennesker ansetter kunstnere eller kreative fagfolk til å designe noe visuelt eller videobasert i håp om at det vil gå viralt. Dette er imidlertid alltid vanskelig å forutsi.

Noen ganger genererer selskaper medieoppmerksomhet gjennom en provoserende eller kontroversiell annonsekampanje, der annonsene i seg selv blir gjenstand for medieoppmerksomhet. Denne tilnærmingen kan ofte gi store resultater med minimale utgifter, fordi du ikke trenger at annonsen skal distribueres bredt. Du trenger bare at nøkkelpersoner, som journalister eller bloggere, legger merke til annonsen eller kontroversen rundt den. Som med viral markedsføring kan det være vanskelig å forutsi hvordan og når dette vil skje.

Ikke stol på tilfeldighetene! Du bør produsere og distribuere innhold regelmessig for merkevaren og virksomheten din for å få regelmessig mediedekning. Noe av innholdet vil bli viralt, mens noe vil gå i glemmeboken. Dette er helt normalt. Det viktige er at du til slutt får et målrettet antall omtaler av merkevaren din på nettet.

Fire grunnleggende strategier for PR-budsjett

Hvor mye bør et selskap bruke på PR? Jeg hører dette spørsmålet ganske ofte, men det er ikke noe raskt svar som passer alle. For å gi et fullstendig svar, bør spørsmålet være mer spesifikt. Det vil si, hvor mye vil det koste å få ønsket type mediedekning for et bestemt produkt gjennom en bestemt metode?

I tillegg må vi ta hensyn til faktorer som disse:

• Reklamekostnadene for luksusprodukter er alltid høyere enn for nødvendighetsvarer.
  • .
    • Et nytt produkt krever betydelige investeringer.
    • Et nytt produkt krever betydelige økonomiske investeringer i markedsføring og PR.
    • Et nytt produkt krever betydelige investeringer i markedsføring og PR.
    • Nisjer med høy konkurranse krever mer PR-utgifter.
    Uansett størrelsen på virksomheten din, er det alltid en god idé å vurdere den mest effektive budsjetteringsstrategien for PR-kampanjene dine. Det er fire hovedstrategier når det gjelder budsjettering for mediedekning:

Det er fire hovedstrategier når det gjelder budsjettering for mediedekning:

• Tilgjengelige midler
        Inntektsprosent Basert på målsettinger Basert på konkurrentenes strategier
      Tilgjengelige midler

Den enkleste metoden er kanskje å tildele et fast beløp som du ikke har noe imot å «brenne». Det kan være $ 1000 eller $ 10 000 per måned – eller per år – som du bruker på å finne løsninger, og du bruker ikke et øre mer. Dette er en ganske eventyrlig, men effektiv empirisk metode, og en prøve-og-feile-prosess. Du vil utvilsomt finne verdifulle instrumenter når det gjelder avkastning på investeringen (ROI).

Ulempen med denne metoden er at den ikke korrelerer godt med målene du setter for PR-kampanjen din. Noen ganger må du kanskje bruke 20% mer for å nå målet ditt, men du har satt et stramt budsjett og kan ikke ta på deg de ekstra utgiftene.

Inntekt i prosent

En annen enkel måte å bestemme et PR-budsjett på er å ta 1-2% av inntektene eller 10-20% av fortjenesten. Det finnes ingen vitenskapelige bevis for det valgte området. Disse tallene er estimert basert på arbeid med forskjellige prosjekter og budsjetter.

Du må tilpasse PR-kostnadene dine i henhold til dine individuelle forretningsforhold. Intensiteten i mediedekningen som kreves, kan avhenge av mange faktorer:

• Typen produkter det er snakk om.
    • Produkttypene som tilbys
    • Typene produkter som tilbys
      • Varigheten av kjøpssyklusen Fortjenestemarginene Markedets natur og nyhet Konkurransenes intensitet i en bestemt periode Appetitten til dine aksjonærer

Selv om mediedekning ikke er et direkte salgsverktøy, kan du ikke gå galt hvis du følger rådene fra gründer David Skok. Skok har avdekket et mønster for oppstartoverlevelse basert på forholdet mellom kundeoppkjøp og kundens livstidsverdi (CAC/LTV). Skok studerte beregningene til unge selskaper og fant at de selskapene som skaffer seg kunder for en tredjedel eller mindre av livstidsverdien, hadde større sannsynlighet for å overleve. Bedrifter som tiltrakk seg kunder til en kostnad som tilsvarte deres livstidsverdi, manglet midler til å vokse og forsvant fra markedet.

CAC / LTV-forholdet trenger ikke å være 1-3; det kan være 1-10. Men du bør være oppmerksom på dette forholdet som et trafikklys når forholdet reduseres.

Det er imidlertid flere ulemper med denne tilnærmingen. For det første er det vanskelig å måle virkningen av mediedekning med mindre det dreier seg om etterspørselsdrevne artikler med passende oppfordringer til handling. Forsinket etterspørsel og andre markedsføringsaktiviteter som tar sikte på å tiltrekke seg kunder, kan føre til forvirring når du beregner forholdet. For å unngå dette bør du analysere kohorter og se etter endringer i atferden deres under medieomtalen. I en annen bloggartikkel vil vi forklare kohortanalyse og hvordan du samler kohorter.

For det andre, når inntekten din synker, vil du automatisk redusere budsjettet for markedskommunikasjon og mediedekning. Dette er øyeblikket når du trenger å «kjøpe» flere kunder, men du har kuttet budsjettet. Ikke slutt å investere i PR, selv om du støter på vanskeligheter. Annonsering er ikke en utgiftspost som du bør kutte selv i vanskelige tider.

Denne enkle metoden for å bestemme budsjettet ditt er ideell for de første stadiene av annonselanseringen, men den er ineffektiv over en lang periode.

Basert på målsettinger

De klassiske kommunikasjonsmålene innenfor markedsføring er:

• Øke merkevarebevisstheten
      • Bygge kundenes forhold til varemerket Salgskampanjer

Du må pakke disse punktene i bilde-, produkt- og salgsartikler, og balansere dem proporsjonalt avhengig av scenen:

• Å komme inn på markedet
        • Tidlig vekst
          • Tidlig vekst Metning
          • Metning
          • Resesjon

Basert på målet ditt kan du bruke den omfattende PRNEWS.IO-katalogen til å søke etter de riktige nyhetspublikasjonene etter publikasjonsstørrelse, forventet publikasjonsdekning og plasseringskostnader. Sorter alle publikasjoner etter kategori og geografi for å dekke ønsket publikumsrekkevidde og få den nøyaktige kostnaden for medieplanen din, selv før arbeidet begynner.

En serie publikasjoner på tvers av mange utsalgssteder gir et bedre resultat enn én publikasjon gjennom et stort, dyrt medieutsalg. Testing vil hjelpe deg med å forstå den mest effektive måten å plassere publikasjoner på for din virksomhet.

I en tid med digital kommunikasjon er et annet målbart mål å få relevante søkeord i topp 10 eller topp 3 av SERP-ene. Du kan dekke den eksisterende etterspørselen hvis det er et spor av informasjonsforespørsler i nisjen (både høyfrekvent og lavfrekvent). For å gjøre dette må du analysere søkemotorkonkurrenter og forretningskonkurrenter for tilbakekoblinger og bestemme strategien din for å bygge tilbakekoblinger basert på innsamlede data. PRNEWS.IO-katalogen vil hjelpe deg med å estimere budsjettet for å bygge lenker gjennom publikasjoner i media.

Basert på konkurrentenes strategi

Evaluering av konkurrentenes nettstedsrangeringer, samt overvåking av veksten i merkevarens søkefrekvens og trafikkanaler, er viktige faktorer for å hjelpe deg med å planlegge og allokere PR-budsjettet.

Bruk medieovervåkingsverktøy for å spore hyppigheten av omtale, og se etter muligheter for å bli nevnt oftere i media. Tjenester som SimilarWeb og Ahrefs kan hjelpe deg med å analysere konkurrentenes nettsteder og forstå deres trafikkmønstre, betalte kanaler og tilbakekoblinger.

Ulempen med denne strategien er at konkurrentene dine ikke alltid er markedslederne. Andre, mer kvikke markedsaktører kan gripe initiativet deres.

Balanse mellom kvalitet og kostnader

Søkemotorer gir lenkeverdi hovedsakelig basert på det henvisende nettstedets autoritet og pålitelighet. Hvis et nettsted har høy autoritet, har det opparbeidet seg tillit hos søkemotorer som Google, og denne tilliten videreføres til bedriftens nettsted gjennom tilbakekoblingen. Det kan være fristende å finne de billigste nettstedene som kan gi innholdet ditt en tilbakekobling, men det er kontraproduktivt og kan føre til at du blir hardt straffet av Google.

Det er best å ta en systematisk tilnærming når du sjekker ut hvilke sider du vil rangere høyere enn. Hvis du prøver å rangere alle sidene på nettstedet ditt på en gang, risikerer du å bruke opp hele budsjettet uten å oppnå de resultatene du ønsker. Identifiser de sidene der du rangerer blant de 10 beste som viser vilkår for kjøpsintensjon. For at dette skal være en lukrativ prosess, må du analysere nøkkelord som vil trekke mer virksomhet mot nettstedet ditt fra leadgen, konverteringer eller henvisninger.

Bransjeeksperter om PR-budsjett

Dean Lee, markedsdirektør hos Sealions

Dean Lee, markedssjef i Sealions, om PR-budsjettet.

Det er min anbefaling at små bedrifter setter av mellom 7 og 8 prosent av sine totale inntekter til kjøp av medieomtale. Etter min erfaring har små bedrifter en tilbøyelighet til å følge denne normen, med årlige utgifter i gjennomsnitt mellom 3 og 5 prosent.

Å bruke mindre enn $ 500 per måned på mediedekning er ikke noe jeg vil gå inn for å gjøre. Hvis du betaler $ 500 per måned, bør pengene dine gå til enten å etablere en tilstedeværelse på nettet eller forbedre rangeringen din i resultatene fra lokale søkemotorer.

Dette fondet vil betale for ting som å rydde opp i kataloger og administrere tilstedeværelse, samt fremme anmeldelser og administrere omdømme.

Dette fondet vil betale for ting som å rydde opp i kataloger og administrere tilstedeværelse.

Gary Hunter, grunnlegger av CompareGolfPrices.

Gary Hunter, grunnlegger av CompareGolfPrices om PR-budsjettet.

Avhengig av selskapet ditt.

Hvis den årlige inntekten din er mindre enn 5 millioner dollar og nettofortjenestemarginen din, som er beløpet som er igjen etter at alle kostnadene er betalt, er mellom 10% og 12%, anbefaler jeg å tildele 7 til 8% av den totale summen til markedsføring og mediedekning. Jeg tror oppstartsbedrifter og små selskaper vanligvis bare setter av 2 til 3 prosent av salget til markedsføring og medieeksponering. For å gi deg en bred ide, foreslo jeg at nystartede bedrifter tildeler mellom 20 og 25 prosent av inntektene sine til markedsføringsutgifter, mens mer etablerte bedrifter bør bruke mellom 10 og 15 prosent av inntektene sine på markedsføring. Ifølge meg vil det avhenge av de spesielle forholdene til bedriften din, for eksempel produkt, målmarked og beliggenhet.

Amanda Green, kundeansvarlig hos Orca Communications Unlimited, LLC

Amanda Green, kundeansvarlig i Orca Communications Unlimited, LLC

Den korte versjonen av svaret mitt er $ 0. Du bør bruke null dollar hver måned på mediedekning fordi meningsfull pressedekning er fortjent, ikke betalt.

I stedet for å bruke penger på pay-per-klikk-dekning som ofte vises som sponset i stedet for opptjent, er pengene dine bedre brukt med et PR-team som vet hvordan de skal fortelle historier journalistene vil ønske å dekke. Beløpet du bruker per måned er ikke et kronebeløp for mediedekning, men snarere et PR-budsjett som dekker presseoppsøk, utarbeidelse av pitch og strategi. Denne prisklassen kommer til å variere avhengig av hvor mye du vil gjøre PR-innsatsen din selv og hva slags prosjekter PR-teamet ditt skal jobbe med.

Robert Barrows, R.M. Barrows Advertising & Public Relations

Robert Barrows, R.M. Barrows Advertising & Public Relations

Reklame- og PR-budsjettene vil være forskjellige for alle typer virksomheter i alle typer bransjer.

Generelt, når jeg møter en klient for å diskutere den beste måten å bruke budsjettet på, her er noen generelle samtalepunkter;

1) I mange bransjer vil selskaper allokere fra 3-5% av salget til reklame.

2) Hvis det er der du ønsker å planlegge budsjettet ditt, kan det være lurt å fordele budsjettet som følger når du har etablert det budsjettet:

A) Omtrent 85-90 % av budsjettet ditt kan gå til betalt annonsering

B) De resterende 10-15% av budsjettet kan gå til PR og markedsføring.

Deretter, hvis klienten er enig i den første fordelingen, kan du ta en titt på hvor mye media og mange PR-innsatser disse pengene vil kjøpe.

Og du kan alltids endre disse prosentene etter hvert som situasjonen tilsier det. DebtHammer

Jake Hill, administrerende direktør i DebtHammer

Jeg anbefaler at det settes av et budsjett på 10 % av bedriftens bruttoinntekter til utgifter til mediedekning.

Det er ikke billig å annonsere for selskapet ditt på en smart og profesjonell måte, og bedrifter må budsjettere for det hvert år. Det er ikke lurt å bruke mer enn 10-13%, da dette allerede er en stor del av finansieringen din som går til mediedekning.

Max Shak fra SurvivalGearShack.com

Det er et komplekst og involvert svar på dette spørsmålet. Her er et sammendrag av en metode for å nærme seg dette, men du må bruke den på din egen spesifikke situasjon, som enten kan være så enkel som denne beskrivelsen eller ganske kompleks. Som digital markedsfører fokuserer jeg hovedsakelig på digital markedsføring i denne forklaringen.

Kostnad per anskaffelse / konvertering – Her er en annen måte å se på det på: Kostnad per anskaffelse. Med andre ord, hvor mye penger ville du være villig til å bruke på en kunde? Hva er du villig til å dele med ut av de $ 5000?
          Annonseeffektivitet, dvs. konverteringsfrekvens – Lykkes annonsene dine med å konvertere folk til kjøpere? Å definere en konvertering kan være veldig detaljert, og som jeg nevnte, avhenger det i stor grad av hvilken type virksomhet du driver.

Disse to opplysningene er til syvende og sist det du leter etter. Igjen, alt avhenger av hva du måler.

Igjen, alt avhenger av hva du måler.

Med andre ord er den endelige kostnaden per anskaffelse prisen på hver annonse multiplisert med det inverse av konverteringsfrekvensen. For å få en kunde fra en bannerannonsekampanje med en konverteringsfrekvens på 0,1%, må vi kjøpe 1000 bannervisninger. På grunn av det faktum at du allerede vet hvor mye du er villig til å bruke fra de $ 5k inntektene, bør denne delen ikke være for vanskelig. Dine 1000 annonser bør ikke koste mer enn det. Det er avgjørende å finne de riktige mediene å annonsere med i denne situasjonen. Hver tjener et annet formål.

Josh Pelletier, markedssjef i BarBend

Josh Pelletier, markedssjef i BarBend om PR-budsjettet.

Markedsføringsbudsjettallokering.
          Profesjonelt anslår jeg at selv om eksakte tall vil variere fra selskap til selskap, vil de fleste bedrifter bruke mellom $ 200 og $ 350 per dag på annonsering i sosiale medier. Det er $ 6000 – $ 10 500 hver måned, eller $ 72 000 – $ 126 000 per år. Bedriftens årlige inntekter gir et mer presist tall for utgiftene til annonsering i sosiale medier. Fra 10 % til 13 % av bruttoinntekten brukes vanligvis til annonsering av selskaper. Betalte medier, som inkluderer søkemotorannonsering og annonsering i sosiale medier, utgjør omtrent 25 % av dette totale budsjettet. Bruk disse prosentandelene som utgangspunkt når du planlegger bedriftens annonseringsbudsjett for sosiale medier. Det er mulig at det digitale markedsføringsbudsjettet ditt kan være bedre tjent med å omfordele noen av ressursene andre steder, og at avkastningen fra sosiale medier vil diktere hvor mye av det du bør bruke på dette mediet.

Brian Case, Direktør for e-handel og detaljhandel hos Selkirk

Brian Case, direktør for e-handel og detaljhandel hos Selkirk

Med riktig planlegging kan mediedekning være ganske rimelig.
          Det er sant at noen selskaper bare er med i de gode tidene og ikke i det lange løp, men i det lange løp lønner det seg å sikte på begge deler. Denne taktikken er effektiv av flere grunner: Det kan ta litt tid før mediedekningen dukker opp eller en journalist er villig til å høre en pitch. For det andre kan du gradvis få trekkraft og gi flere dytt for å trekke inn målkunden din, lede dem nedover salgstrakten din og få dem til å ta en slags handling. Ifølge et markedsføringsordtak må forbrukerne se merkevaren eller produktet ditt nevnt syv ganger før de kan huske det. Dette antyder at det er bedre å spre dekningen din over tid enn å gjøre et enkelt, massivt plask. Det er allment kjent at jo mindre engasjerende et selskap er, desto større må investeringene i reklame og PR være for å kompensere for mangelen på nyhet. Men hvis du bare har en liten sum penger å jobbe med, må du være kreativ for å få oppmerksomhet fra media og de resultatene du trenger for virksomheten din.

Matt Weidle, leder for forretningsutvikling i Kjøpsveiledning

Matt Weidle, leder for forretningsutvikling i Buyer's Guide

Ikke bli fanget i hypen.
          Hype-kampanjer er etter min mening mer effektive når de kombinerer buzz med andre former for markedsføring som er mer sannsynlig å gjøre oppmerksomhet til handling, for eksempel sosiale medier eller e-postkampanjer. I seg selv er det ikke tilstrekkelig. Hype-basert markedsføring er tenkelig og kan være vellykket når det gjelder å generere samtaler, vekke interesse og, hvis den utføres riktig, oppmuntre nye kunder til å prøve produktet ditt. Installasjoner, opplevelsesbasert markedsføring, reklamestunt, storstilt produktdistribusjon eller spennende, uvanlige handlinger som vekker oppsikt, er noen eksempler. Ulempen er at disse tiltakene vanligvis er tidkrevende og dyre. I tillegg, hvis det er begrenset med penger, trenger du ansatte som kan gjøre mer enn bare å snakke.

Matas Jakutis, serie E-Com-gründer, investor og medstifter og administrerende partner i Forcefield Digital.

Matas Jakutis, serie-E-Com-gründer, investor og medgrunnlegger og administrerende partner i Forcefield Digital.

Ikke mer enn 10 % på mediedekning.

En god tommelfingerregel er 10 %. I gjennomsnitt bør 10 % av det totale budsjettet gå til media og reklame. Dette kan for eksempel se ut som en Facebook-annonsekampanje, PPC-kampanjer, TV-reklame og mye mer. Uansett er det en god idé å eksperimentere med ulike mediemetoder og ta beslutninger basert på data. På denne måten kan du optimalisere utgiftene dine og slutte å bruke penger på metoder som faktisk ikke konverterer. Generelt er 10 % av budsjettet et godt beløp å bruke på mediedekning og internettmarkedsføring.

Oberon Copeland, eier og administrerende direktør for Veryinformed.com:

. Oberon Copeland, eier og administrerende direktør i Veryinformed.com:

Det er ikke noe enkelt svar når det gjelder hvor mye penger du bør bruke på mediedekning for virksomheten din. Beløpet du til slutt bestemmer deg for å budsjettere, vil avhenge av en rekke faktorer, inkludert størrelsen på bedriften din, din overordnede markedsføringsstrategi og målgruppen din. Hvis du har et begrenset PR-budsjett, kan det være lurt å fokusere på mer kostnadseffektive markedsføringsmetoder, for eksempel sosiale medier eller nettannonsering.

Alternativt, hvis du ønsker å generere betydelig eksponering for virksomheten din, må du kanskje investere mer i tradisjonelle former for markedsføring, for eksempel TV eller trykte annonser. Til syvende og sist er nøkkelen å utvikle en godt avrundet markedsføringsstrategi som gir gjenklang hos målgruppen din og gir avkastning på investeringen. Med nøye planlegging og gjennomføring kan du effektivt markedsføre virksomheten din uten å sprenge budsjettet.

Will Cannon, CEO og grunnlegger av Uplead

Will Cannon, administrerende direktør og grunnlegger av Uplead

Det gjennomsnittlige PR-budsjettet for en liten bedrift er mellom 2-5% av salgsinntektene dine på markedsføring og reklame per måned.

For en bedrift som bringer inn $ 1 million per måned, vil det være $ 20 000 til $ 50 000 per måned på markedsføring og reklame.

Selvfølgelig vil dette variere basert på din spesifikke bransje og konkurranselandskapet. Hvis du for eksempel er i en svært konkurransedyktig bransje, kan det hende du må bruke mer på markedsføring og reklame for å bli lagt merke til.

Hvis du nettopp har startet, har du kanskje ikke budsjettet til å bruke så mye som etablerte virksomheter. I så fall vil jeg anbefale å tildele en mindre prosentandel av salgsinntektene dine (2-3%) til markedsføring og reklame og bruke kreative metoder for å bli lagt merke til med et lite budsjett.

Noen ideer for kreativ markedsføring på et budsjett inkluderer:

• Utvikling av partnerskap
        • Utvikling av partnerskap med andre virksomheter i komplementære bransjer for å krysspromovere hverandre til deres respektive målgrupper
        • .
          1. Samarbeide med influensere i din bransje for å markedsføre dine produkter eller tjenester
          2. Bruke sosiale medieplattformer som Facebook, Twitter og Instagram for å nå nye kunder Å organisere arrangementer eller webinarer relatert til din bransje

Yusaf Khan, leder for forretningsutvikling hos StartupsAnonymous

Sjef for forretningsutvikling hos StartupsAnonymous

Yusaf Khan, leder for forretningsutvikling hos StartupsAnonymous

Mediedekning er en viktig del av enhver virksomhets markedsføringsplan. Det kan bidra til å øke merkevarebevisstheten, nå nye kunder og generere potensielle kunder. Det kan imidlertid være dyrt, så det er viktig å finne ut hvor mye du skal bruke og hva du kan forvente å få igjen.

Beløpet en bedrift bør bruke på mediedekning hver måned avhenger av en rekke faktorer, inkludert størrelsen på virksomheten, typen medier som brukes, og målene for kampanjen. En god tommelfingerregel er imidlertid å sette av ca. 2-5 % av virksomhetens PR-budsjett til mediedekning.

Det er mange fordeler med mediedekning. Det kan bidra til å øke merkevarebevisstheten, nå nye kunder og generere potensielle kunder. Det kan også bidra til å bygge troverdighet og tillit for virksomheten. I tillegg kan mediedekning være et kraftig verktøy for SEO, ettersom det kan bidra til å forbedre nettstedets søkemotorrangering.

ROI kan være vanskelig å måle, men det er noen måter å gjøre det på. En måte er å spore antall potensielle kunder som genereres som et resultat av mediedekningen og beregne kostnaden per kundeemne. En annen måte er å spore trafikken på nettstedet og se hvordan den har økt siden mediedekningen startet. Uansett hvilken metode som brukes, er det viktig å spore resultatene nøye og justere PR-budsjettet deretter.

Shane McEvoy, spesialist på digital markedsføring og konverteringsfrekvensoptimalisering hos Flycast Media

Jeg mistenker at dette avhenger av hvordan du definerer «mediedekning» og hvilken type virksomhet du er i.

Tidligere ville de fleste selskaper bruke omtrent 10% av omsetningen på markedsføring hvis de prøvde å utvide et produkt eller en tjeneste, og omtrent 5% hvis de prøvde å opprettholde markedsandeler (avhengig av hva konkurrentene brukte).

Tidligere brukte de fleste selskaper omtrent 10% av omsetningen på markedsføring hvis de prøvde å utvide et produkt eller en tjeneste, og omtrent 5% hvis de prøvde å opprettholde markedsandeler (avhengig av hva konkurrentene brukte).

I disse dager har beregningene endret seg. Det er mye lettere å reversere konkurrentenes utgifter enn noen gang før og deretter ta hensyn til hvor stor markedsandel du retter deg mot i forhold til deres. Det er mange programvareverktøy tilgjengelig som (for en liten avgift) lar deg virkelig bore ned på hvilke plattformer konkurrentene dine bruker og hvor mye de bruker.

Du kan deretter finne ut nøyaktig hva du trenger å gjøre for å ta noe av den markedsandelen for deg selv.

Lane Rizzardini, eier av Marion Relationship Marketing

Svaret avhenger av noen forskjellige faktorer:

1. Hvor aggressivt prøver du å vokse? Medianutgiftene til markedsføring er rundt 10% av inntektene, men hvis du prøver å vokse aggressivt, eller trenger å få eksponering for et nytt produkt eller sted, bør du gå mye høyere, kanskje så mye som 20% + for å få de resultatene du ønsker.

2. Hvor god er din online tilstedeværelse og nettside? Har du mange gode anmeldelser, er all informasjonen din riktig på nettsteder på nettet? Har du mye originalt visuelt og skriftlig innhold som fremhever produktene dine? Er nettstedet ditt raskt og tydelig i hva du gjør og hva kundene skal gjøre?

Hvis du ikke har disse elementene på plass, kan du bruke hele PR-budsjettet på mediedekning i verden og ikke få gode resultater. Forsikre deg om at disse grunnleggende elementene er på plass før du investerer massevis av penger i annonser og medier.

Konklusjon

Det finnes ikke noe enkelt svar når det gjelder budsjettering for PR, informasjonskampanjer og publikasjoner i mediene. De relative utgiftene til reklame for luksusvarer vil være større enn for nødvendighetsvarer; i områder med sterk konkurranse må du bruke mer på reklame; og det vil være behov for et større budsjett når du introduserer et nytt produkt på markedet.

Ingen enkelt planleggingsmetode kan erstatte praktisk erfaring og sunn fornuft hos en fagperson.

Lagre på Pinterest

Du kan lagre denne siden på Pinterest-tavlen din for senere bruk.

Siste fra Blog