Guide til oppstart av PR 2023: Hvordan øke medieoppmerksomheten?

31 min lest
Hver oppstart står overfor dette problemet rett etter lanseringen: hvordan markedsføre seg selv for å spare penger og få maksimal eksponering? Faktisk bør markedsføring med lavt budsjett være en go-to-strategi for en oppstart siden de trenger å fokusere mer på utvikling og service for å tilby kundene et avansert produkt.

En av de viktigste tingene her er å følge nøye med på markedsføringstrender og de nyeste strategiene de fleste selskaper bruker. Dermed kan en oppstartseier unnslippe mange feil og lede den nødvendige innsatsen for å implementere de beste strategiene for oppstartsmarkedsføring. Siden oppstartsbedrifter ikke har råd til å bruke millionbudsjetter på tradisjonelle markedsføringskanaler, bør de fokusere på upartiske og kreative måter å markedsføre på.

PR for oppstartsbedrifter

Startup-verdenen er svært konkurransedyktig på alle nivåer. Ikke bare bør du alltid selge eksklusiviteten din til investorer, men også vekke interesse for media. Når du først er inne, blir kampen om publisitet hard konkurranse.

Den «første kontakten» med mediene vil i stor grad avgjøre hvordan produktet ditt vil bli dekket av mediene i fremtiden.

Hvis du hevder at produktet ditt er et gjennombrudd, øker interessen. På den annen side setter du høye innsatser på bildet av oppstarten din i offentligheten. Hvis uttalelsene dine ikke stemmer overens med virkeligheten, må du være forberedt på et stort spark i medieomdømmet ditt. Journalister vil ikke gå glipp av sjansen til å kritisere uttalelser som ikke stemmer overens med virkeligheten. De vil sannsynligvis kritisere selv de minste feil, feil og feil.

Herfra kan vi konkludere med følgende:

Å lansere en vellykket PR-kampanje krever mye arbeid bak kulissene, fra å undersøke målgruppen din til å bygge et effektivt team og finne dine første investorer.

Hvis du fremdeles er i en tidlig fase av oppstartsutviklingen, kan du hoppe over denne artikkelen og bruke tiden din på oppstartsvekst. Fortsett å jobbe, og snart vil du være klar til å dele de beste resultatene dine og generere interessante nyheter for de beste mediene.

Startupen min er lansert … er jeg klar for PR?

Jeg er klar for PR?

For å forberede prosjektet ditt for en vellykket PR-kampanje, må du sørge for:

• Du kan definere målgruppen
  • .
  • Du kan definere målgruppen din.
    • Du kan definere målgruppen.
    • Ditt produkt gir en løsning på et bestemt problem.
    • Du har en fullstendig forståelse av hvordan produktet fungerer.
    • Du kan definere fordelene og svakhetene til de største konkurrentene dine.
    • Du kan definere fordelene og svakhetene til de viktigste konkurrentene.
    • Du kan definere fordelene og svakhetene til dine viktigste konkurrenter.
    • Du definerer markedsvolumet ditt.
    • Du har en plan for oppskalering (lokalt, over hele landet eller på internasjonalt nivå)
    • .
    Vellykket PR for oppstart i media

Den første «berøringen» med media er skummel. Ikke bare introduserer du oppstarten din for en bred krets av lesere, men skaffer deg også et rykte i medieverdenen. Enten du ansetter en PR-spesialist eller gjør det selv, vil oppgaven være å finne og engasjere de rette menneskene mens du forteller historien din gjennom de mest effektive mediekanalene.

Det er verdt å merke seg at det er vanlig å betale for publikasjoner. Likevel kan du alltid finne gratis muligheter som kan fungere like effektivt som de ressursene du har betalt for.

Du kan alltid finne gratis muligheter som kan fungere like effektivt som de ressursene du har betalt for.

Nedenfor beskriver jeg 5 hovedtrinn som står bak en vellykket medie-PR for en oppstart, enten plasseringen er gratis eller betalt.

Strinn 1: Målgruppe

Som oppstartsgründer bør du allerede ha en idé om målgruppen din. Hvem er disse menneskene, og hva vil du fortelle dem?

I medieprospektet er målgruppen din ikke bare sluttbrukere, men også investorer, forretningspartnere, medierepresentanter, tjenestemenn og til og med fremtidige ansatte.

For hver gruppe i målgruppen din må du:

For hver gruppe i målgruppen må du

• velge den mest effektive promoteringskanalen (eller kanalene) for hver målgruppe.
    • .
      • Velg ut de mest effektive promoteringskanalene for hver målgruppe.
      • bestem deg for hovedbudskapet som du vil kringkaste gjennom en bestemt kanal til en bestemt målgruppe.
      • Bestem deg for hovedbudskapet som du vil kringkaste gjennom en bestemt kanal til en bestemt målgruppe.
      Promo-kanaler er mediekanaler som hjelper deg med å nå målgruppen. For effektiv medie-PR må du kjenne publikums interesser og preferanser. Hva leser de, og hvilke nettsteder besøker de? Ser de på TV eller foretrekker de å lese nyheter på sosiale medier? Vær forberedt på å svare på dusinvis av slike spørsmål.

Vær forberedt på å svare på slike spørsmål.

Trinn 2: Utarbeidelse av strategi

Her er hva du trenger å vite om PR-strategi for oppstart. Basert på dataene dine om målgruppen og oppstartsprinsippene, skriver du ned en omtrentlig PR-plan. En PR-plan for oppstart vil inneholde en liste over promoaktiviteter (presentasjoner og andre arrangementer) og en liste over medieressurser som potensielt kan publisere nyhetene dine.

Nå spør du kanskje deg selv: «Hvordan når jeg ut til de ønskede mediene?»

Med PRNEWS.IO trenger du ikke tenke på det lenger. Hvorfor det? Vi er verdens første innholdsbutikk som skaper og distribuerer merkevareinnhold på tvers av nettmedier.

Alt du trenger å gjøre er å registrere en konto og velge antall publiseringer fra listen over våre samarbeidspartnere (lokale og internasjonale). Enten sender du inn din egen tekst, eller så lager tekstforfatterne våre innholdet for deg.

Lat oss gå inn i medieverdenen sammen!

La oss gå inn i medieverdenen sammen!

Hovedbudskapet i innlegget ditt bør avhenge av målgruppen som vil lese om deg i det aktuelle mediet. Dette betyr at hver melding vil ha forskjellig vekt på ting som betyr mest for et bestemt publikum.

For eksempel vil utgivere fra de offisielle bymediene gjerne skrive om oppstartsfordelene med hensyn til byen. Når det gjelder ressurser som spesialiserer seg på investeringsnyheter, bør du fokusere på oppstartens lønnsomhet og utsikter. Og for de tekniske nyhetsressursene er det viktig å presentere en oppstart fra siden av den tekniske innovasjonen.

Prøv å formidle hovedbudskapet slik at det høres forståelig ut for alle til tross for deres kunnskaper og interesser.

Trinn 3: Generering av nyheter

Mange oppstartsbedrifter oversvømmer journalister med en oppstartshistorie om suksess. Den forblir uendret fra ett medieuttak til et annet og vil sannsynligvis forbli den samme i fremtidige utgivelser. Mens grunnleggere ønsker å dele informasjon om oppstartsbanen deres, ønsker journalister å dele nyhetene.

Hvordan gjøre historien din til «nyheten»? Kort sagt, alle nyheter har en utløpsdato. Mediene deler nyheter umiddelbart, ellers er de ikke lenger relevante. Journalister jakter på nyheter fordi de alltid fanger mer oppmerksomhet enn andre typer innlegg.

4 ideer for å generere oppstartsnyheter

–>
    1. Ideer for oppstartsbedrifter
    2. Oppstart/forbedring/rebranding. Det faktum at du nettopp har gitt ut prosjektet ditt er potensielt interessant som nyheter. Det har en dato, sted, handling og omstendighet. En annen anledning til å generere nyheter om oppstarten din er når du endrer deg (større oppdateringer eller omprofilering). Bruk dem til å inkludere bakgrunnsinformasjon om oppstarten din, samtidig som du holder hovedfokuset på nyhetene.
    3. . Fremdrift. Har du noen fremgang å dele så langt? Kanskje har du allerede nådd en million besøkende per dag eller samlet inn 100 tusen dollar i inntekter etter 1 måned etter utgivelsen.  Media elsker tall, spesielt hvis tallene er betydelig høyere enn startmerket. For en «wow» -effekt anbefaler jeg deg å vente til du mottar minst 25% av det som var planlagt i det store løpet.. Produkt anerkjennelse og samarbeid med seriøse aktører. Oppstarten din kan og bør få anerkjennelse fra andre selskaper. For å støtte progressive oppstartsinnovasjoner tester noen selskaper denne utviklingen i sin virksomhet. Noen av dem kan tilby partnerskap eller andre typer samarbeid. Jo flere kjente merkevarer du kan nevne i nyhetene – jo mer sannsynlig vil det gå viralt.. Store investeringer. Folk snakker om penger mer enn noe annet. Hvis prosjektet ditt mottar stor finansiering fra investorer, ikke gå glipp av å fremheve denne nyheten på tvers av media. Dette er bare enda en sjanse til å øke omdømmet ditt blant lesere og utgivere..
Moderne brukere er annerledes enn de som «styrte nettet» for et tiår siden. Millenniumsgenerasjonen må vike for Generasjon Z. Disse kundene er mer kresne når det gjelder kjøp og følger sjelden direkte reklame når de bestemmer seg for å kjøpe. Flere og flere moderne kunder ønsker at selskapene skal snakke med dem og komme med sine ideer i stedet for å piske varene.

Så du må lage din merkevarefortelling for å fortelle dine eksisterende og potensielle kunder hvem du er, hva er dine mål, budskap og verdier, og hva som gjør deg så spesiell. Uansett hva du selger til publikum, bør du kunne vise hva som skiller deg fra konkurrentene og hvorfor folk bør velge ditt produkt i stedet for andre.

Borte er de dagene da du blindt kunne slippe noe middelmådig innhold på en rekke plattformer for maksimal eksponering. Google følger nå nøye med på kvaliteten på innholdet og behandler spammy lenker mer grovt.

Gå for kvalitet og ikke jage etter innleggsfrekvens – det er ikke viktig lenger. Publiser regelmessig, men publiser klokt! Lag engasjerende innhold som folk gjerne vil dele og lese. Undersøk dine nisjesøkeord og lag innhold som folk søker etter. Det finnes ikke noe som bare er «godt unikt innhold» lenger, Rand Fishkin sa. Du bør lage flott innhold som er 10 ganger bedre enn noen andres og som svarer på alle brukernes spørsmål på ett sted.

Bygg tilbakekoblinger av høy kvalitet til nettstedet ditt med medie- og bloggeroppsøk. Dette er en av de beste måtene å få oppmerksomhet til merkevaren din og dens produkter. Dermed slår du to fluer i en smekk: du får god synlighet i søk siden Google behandler tilbakekoblinger som en av Googles rangeringsfaktorer, og du etablerer god merkevarebevissthet blant målgruppen din med plassering av lenket innhold på tvers av de riktige mediene. Du kan sjekke ut hvilke medier som passer for deg på PRNEWS.IO marketplace og begynne å bygge mediekampanjen din med en gang.

Strinn 4: Konsistens

En vanlig PR-tilnærming sier at antall omtaler i pressen er en kritisk indikator. Det handler om å publisere et større antall pressemeldinger med samme innhold.

Virker det virkelig? Neppe…

Nokså…

Virker det?

Når det gjelder PR-strategi for et nylig utgitt prosjekt, er det å generere en nyhetsfeed og kontakte medier en konsekvent prosess. Som nevnt tidligere kan oppstartsbedrifter generere nyheter ved forskjellige anledninger, enten det er en økonomisk prestasjon eller en signert kontrakt med et stort merke.

Det er viktig å minne alle som jobber i oppstarten om milepælene dine og bestemme om det er verdt å bli delt i nyhetene. Å ha noen kunngjøringer i reserve vil få deg dekket i løpet av de neste månedene i tilfelle noen medier ber deg om å komme med en presserende kunngjøring.

Trinn 5: Velg brukergenerert innhold

Det er en rask og billig måte å bygge tillit til oppstarten din, samt å skape et hyggelig fellesskap. Det er en perfekt måte å våre følelser og la kundene dine spille en viktig rolle i virksomheten din. Det gir dem deres egen følelse av verdi. Og du vil vise at du verdsetter brukerne dine og stoler på meningene deres.

En annen flott side av UGC er det faktum at det sparer deg for en rutine med å generere tonnevis av innhold selv. Selvfølgelig betyr det ikke at du kan ta UGC som det er og legge det ut overalt. Men det krever mindre innsats og tidsinvestering enn å lage innhold fra bunnen av. UGC er ikke bare attester og brukeranmeldelser om produktet. Det kan også være intervjuer med de som allerede har prøvd produktet og ønsker å dele sine tanker (opinionsledere vil passe perfekt). Videoer er også en fantastisk måte å skape viralitet på og tilby godt innhold til andre. Bilder som brukerne legger ut på nettet, kan også legges til på nettstedet ditt. Men ikke ta disse bildene uten tillatelse – spør først!

Trinn 6: Markedsføringskampanjer på tvers av kanaler

Det er umulig å koke havet, så du bør ikke prøve å presentere oppstarten din på tvers av alle eksisterende markedsføringskanaler. Å få eksponering for de fleste av dem ville imidlertid være flott. Markedsføring er et komplekst tiltak, og den mest vellykkede gevinsten er de oppstartsbedriftene som klarer å implementere innhold og e-postmarkedsføring sammen med sosiale medier, SEO, crowdsourcing osv.

I dette lyset bør oppstartsbedrifter også ta hensyn til offline markedsføring og ulike aktiviteter som kan fremmes ved bruk av forskjellige kanaler. Dette kan være lokale nettverksarrangementer, konferanser backstage og etterfester, der oppstartseiere kan etablere nye forbindelser og dele ut visittkort.

6 spørsmål du bør stille deg selv før pressemeldingen:

Før du sprer noen form for nyheter på tvers av mediekanaler, bør du stille deg selv disse spørsmålene:

• Hvorfor tror du at dette er en nyhet?
  • Hvorfor mener du at denne nyheten er verdt å dele på det nåværende tidspunktet?
  • –>
    1. Hvorfor er denne nyheten verdt å dele?
    2. Hvorfor er denne nyheten verdt å lese? Hvordan angår den leserne personlig?
    3. På hvilken måte?
    4. Hvorfor bør du lese denne nyheten?
    5. Hvorfor er denne nyheten så viktig?
    6. Hva er det som er så kult og uvanlig med denne nyheten?
    7. Hva er så kult og uvanlig med denne nyheten?
    8. Hvor viktig er dette for deg?
    9. Hvor viktig er den for markedet (på lokalt eller til og med internasjonalt nivå)
    10. Hvor viktig er den for markedet?
    11. Hvor viktig er det for markedet?
    12. Hvor viktig er den for markedet?
    13. Fantes det noen kommentarer fra kjente opinionsdannere?
    14. Fantes det noen kommentarer fra kjente opinionsdannere?
    15. Fikk du kommentarer fra kjente opinionsledere?
    16. Bør du forvente noen viktige konsekvenser etter den nye utgivelsen?
  • Kan du forvente vitale konsekvenser?

Forsikre deg om at du kan dekke alle de seks spørsmålene fra denne listen. Journalister vil mest sannsynlig se etter disse svarene når de leser nyheten din. Unnlatelse av å svare på minst ett av disse spørsmålene vil redusere sjansen for å få nyheten godkjent.

Hvordan oppstartsbedrifter kan være interessante for mediene

Her er en flott måte å overraske journalister med historien din. Å vite svarene på de neste 6 driverspørsmålene vil hjelpe historien din til å høres spennende ut for både media og artikkellesere:

–>
      1. Hvordan kan vi hjelpe deg?
      2. Hvilke kjente oppstartsbedrifter ligner du på?
      3. Hvilke kjente oppstartsbedrifter ligner du på?
      Er du noe som Uber eller mer som Amazon? Hva er den faktiske likheten? Ved å sammenligne deg selv med store merkevarer som alle kjenner, vil prosjektet ditt sannsynligvis lettere komme inn i folks sinn. Å sammenligne oppstarten din med verdens største aktører gjør det også lettere å beskrive detaljene i prosjektet ditt.
    1. Hvem er det du forstyrrer?
    Ikke vær redd for å nevne prosjekter som er dine direkte konkurrenter på markedet. Hvem truer du med å utkonkurrere, og hvordan?
    1. Er det noen kjente (eller eksepsjonelle) personer som står bak prosjektet ditt?
  • Kjente personer som står bak prosjektet?

Er du kjent for noe annet enn oppstarten din? Eller kanskje du har en kjent investor som heier på prosjektet ditt? Selv om det ikke er noen stor historie bak noen som er involvert i oppstarten din, vær kreativ og finn noe fra bakgrunnen din for å bringe den opp! Mennesker vil sannsynligvis huske fakta om mennesker.

1. Kan oppstarten din assosieres med et stort nummer?

Journalister vet at «store tall» tiltrekker seg. De vil gjerne skrive om oppstartsbedrifter som «kan redde en milliard liv» eller «mottok totalt 2 millioner dollar i investeringer». Selvfølgelig kan ikke alle oppstart skryte av store tall helt fra begynnelsen av sin vei, men hvis du føler at du kan, fortsett og ta det med på forhånd.

1. Vil du ha en liste?
    2. Hva er så spesielt med målgruppen din?

Kan du kalle målgruppen din særegen? Hvis ja, prøv å adressere dette faktum mens du genererer nyheter for mediekanaler. Folk vil sannsynligvis lese om uvanlige og unike fakta, så din referanse til en bestemt gruppe av publikum bør høres spennende ut. Nevn også hvordan akkurat denne målgruppen kan dra nytte av oppstarten din. Journalister vil sannsynligvis fremheve de fordelene som har å gjøre med «varme» sosiale spørsmål (pandemi, LHBTQ-rettigheter, rasisme osv.).

1. Hvem er det?
    2. Hva er så spesielt med produktet ditt?

Startups kommer inn på markedet like raskt som de forsvinner. Hvis du ønsker å holde deg i nisjen, må du sørge for at du skiller deg fra konkurrentene. Vi kjenner mange eksempler på at oppstartsbedrifter har foreslått en ny tilnærming til et vanlig produkt/tjeneste, og så har de blitt til verdenskjente selskaper. For eksempel utklasset Uber alle drosjetjenester med et praktisk bestillingssystem som drives via Internett. Oppstartsidéen ble en inspirasjon for hundrevis av andre online drosjeapper, men ingen av dem kunne noen gang gjenta suksessen til Uber.

[/sc

Startup PR: Vanlige feil

En stor misforståelse er når grunnleggere stoler på PR som en måte å løse alle problemene sine på. Som nevnt tidligere vil bevisstgjøring om et prosjekt med potensielle feil og dårlig kvalitet bare føre til en bølge av negativitet.

En annen vanlig feil er når grunnleggere prøver å overvurdere prestasjoner eller, enda verre, understreke deres svakheter. Både selvros og nedvurdering av deg selv vil sannsynligvis skyve bort kunder og investorer.

For å unngå overvurdering, sørg for at hver publikasjon nevner noen fordeler med oppstarten din, ikke alle. Hvis denne kanalen når ut til en bestemt type målgruppe, tenk på hvilke fordeler med oppstarten din som kan øke interessen deres, og hold hovedfokuset ditt på dem.

Ofte mister grunnleggerne hovedmålet av syne under sitt aktive samarbeid med media. I stedet for å nå målgruppen sin og få troverdighet fra de beste utsalgsstedene, publiserer de mer innhold for publiseringens skyld.

Sannheten er at du ikke trenger tusenvis av omtaler for en vellykket PR-kampanje. Det som virkelig betyr noe, er troverdigheten til mediekilden og dens forsøk på å nå ut til riktig publikum med riktig innhold.

Det siste, men ikke minst dilemmaet for oppstartsbedrifter er om du skal ansette et PR-byrå eller gjøre det selv. På et tidspunkt vil det å ansette en PR-spesialist være økonomisk skadelig for prosjektet, spesielt hvis det er veldig stramt på budsjettet. Dessverre bestemmer mange unge prosjekter seg for å betale for PR-tjenesten, men har da ikke penger til mer betydelige oppstartsinvesteringer.

Mitt råd er å prioritere produktforbedring fremfor PR eller andre utgifter i tilfelle budsjettet ditt er stramt. Til syvende og sist markedsfører et godt produkt seg selv.

Ekspertkommentarer om Startup PR

Brandon Adcock, administrerende direktør i Nugenix

Det første du må gjøre er å utvikle et mediesett: en samling med informasjon om selskapet ditt som du kan gi til journalister og journalister, og som vil gjøre det mindre tidkrevende å presentere presentasjonene dine.

Det første du må gjøre er å utvikle et mediesett: en samling med informasjon om selskapet ditt som du kan gi til journalister og journalister som vil gjøre det mindre tidkrevende å presentere presentasjonene dine.

Den inneholder grunnleggende informasjon om ditt selskap som ditt firmanavn, nettadresse og kontaktinformasjon, samt informasjon om ditt produkt eller din tjeneste og hvorfor det er unikt og spennende.

Som oppstartsbedrift kan du ikke stole på merkevarebevissthet, så sørg for å ta med nylige nyheter om ditt selskap, attester fra kunder og annen informasjon som kan være interessant for journalister.

Når du har opprettet en grunnleggende mal for PR oppsøkende virksomhet, vil du ha mer tid til å fokusere på å perfeksjonere din tonehøyde for hvert utsalgssted, noe som øker sjansene for at historien din blir plukket opp.

Rob Barratt, en av grunnleggerne av Industriens ledere

>

Det er noen få enkle, rimelige måter å få pr for oppstarten din, her er to av de beste:
    Bruk sosiale medier på riktig måte
    Det beste rådet du får fra alle som kjenner den sanne verdien av sosiale medier er: glem tankeløse innlegg og i stedet BYGG RELASJONER. Men ikke med hvem som helst. Finn folk som er lenger fremme på reisen, folk som er der du ønsker å være i fremtiden. Engasjer deg gjennomtenkt med innholdet deres, DM dem, hjelp dem på alle måter du kan (uten kostnad), og still dem spørsmål som får dem til å snakke om seg selv. Med andre ord: bygg relasjoner med influensere. Forholdet til en influencer i din nisje er verdt 10-100 ganger mer enn å bli venn med en følger. Det er fordi når du har innflytelsesrike personer i det sosiale nettverket ditt, vil de sannsynligvis engasjere seg i innholdet ditt (noe som setter deg foran deres følgere på plattformer som LinkedIn), og du har større sjanse for å bli introdusert for andre innflytelsesrike personer i deres krets. Nøkkelen til denne strategien er å tilby verdi og være konsekvent. Det er en dydig syklus som tar tid, men avkastningen kan være uendelig.

Bli booket på bransjepodcaster
    Podcast-verter leter alltid etter gjester, og det er lettere enn du kanskje tror å bli booket på en som potensielle kunder lytter til. Alt som trengs er litt arbeid. Den mest grunnleggende måten å finne podcastere på jakt etter gjester er å gjøre noen undersøkelser på Google, og lage en liste over podcaster som potensielle kunder sannsynligvis vil være interessert i. For eksempel, kanskje du er en executive coach og har en anelse om at C-Suite fagfolk er sannsynlig å være interessert i podcaster om ledelse. Det ene funnet gir deg flere podcaster å pitche til enn bare å bli booket på Coach-fokuserte podcaster. Det er også noen måter du kan bli booket på podcaster for en liten avgift, noe som sparer tid i prosessen. Steder som Fiverr og People Per Hour er gode steder å begynne å lete etter en virtuell assistent (VA) som kan hjelpe deg med prosessen med research, oppsøkende virksomhet og til og med pitching til podcastere. Det finnes også nettsteder som The Industry Leaders.org og matchmaker.fm som er spesialister på å få folk booket på podcaster.

Chelsea Cohen, medstifter av SoStocked, en SaaS-oppstart for lagerstyring fra Amazon.

En av de beste måtene å få PR for oppstarten din er å  fokusere på dine første ansatte og få dem til å bli påvirkere av produktet ditt. Startups liker å fokusere på eksterne PR-muligheter som oppsøkende journalister, men de glemmer ofte å utnytte kundebasen sin og bruke den til å nå PR-målene sine. Kunder, og spesielt fornøyde kunder, kan få PR som ingenting annet hvis du bestemmer deg for å investere i denne strategien. Alle oppstartsbedrifter bør se etter å bygge et godt produkt som tilfredsstiller kundene sine og gi dem en mulighet til å fungere som påvirkere for produktene sine.

Will Goldman, senior samfunnskontaktkoordinator med ansvar for å håndtere digital PR i BluShark Digital

>

Å generere PR for oppstartsbedrifter begynner med å definere kjerneverdier og ideer for hvordan man skal kommunisere disse temaene til ulike målgrupper. Startups bør tenke på hva som ikke bare resonerer med deres foretrukne demografiske målgruppe, men også med sine ansatte. Til syvende og sist må de ansatte legemliggjøre disse kjerneverdiene som representanter for selskapet, så dette må være et samarbeidsprosjekt.

En oppstart bør først fokusere på å skape en kultur og virkelig legemliggjøre den før de jobber med historiefortelling. Med nok tid til å legemliggjøre en idé og ulike anstrengelser for å vise en forpliktelse til kjerneverdiene, har en oppstartsbedrift sjansen til å bygge en tilstedeværelse i en viss sfære, generere presseomtale og skape synlighet. Over tid kan de ansatte forplikte seg til de etablerte kjerneverdiene og bringe inn ideer utenfra som bidrar til å forme, forsterke og bygge videre på selskapets evne til å generere PR rundt sine verdier.

Eksempel:
    BluShark Digital «adopterte» en ekte hai til fordel for et haibeskyttelses- og forskningsprogram ved University of Miami. En ansatt tok denne ideen opp med ledelsen, og selskapet ba de ansatte om å sende inn ideer til å navngi haien. Ved å gjøre dette hadde hvert medlem en eierandel i dette morsomme prosjektet, og selskapet legemliggjorde sin kjerneverdi «fellesskap» på en ny måte som også er synlig utenfor selskapet.

[/sc

VELDIG VIKTIGE AVSLUTTENDE ORD…

PR er en veldig liten del av hva en god oppstart trenger å ta vare på. IKKE behandle PR som en tryllestav. Det vil ikke gjøre det lille oppstartsprosjektet ditt til et vellykket selskap med millioner av brukere og tonnevis av investeringsforslag.

Faktum er at PR fungerer for fremtiden. Utholdenhet og tålmodighet vil få deg til det etterlengtede resultatet.

Men følg først retningslinjene våre 🙂

Men først, følg retningslinjene våre 🙂

• Siste fra Blog