Hvorfor godt webhotell er viktig for PR

4 min lest

I beste fall vil de tro at siden din rett og slett er nede. De vil forlate siden – og sannsynligvis aldri komme tilbake.

I et litt verre scenario vil brukeren bli veldig irritert – spesielt hvis de gjentatte ganger prøver å se nettstedet ditt. I så fall kan den besøkende ta til Twitter og sprenge deg der, og skape en luft av negativitet rundt merkevaren din.

Det verste er hvis brukeren tror at selskapet ditt rett og slett ikke er der lenger. Hvis nettstedet ikke svarer, må virksomheten være død. Du må ha gått konkurs. Brukere som hopper til slike forhastede konklusjoner og får panikk, vil sannsynligvis gå og skrive om det på sosiale medier eller fora. Andre vil kanskje tro dem. Hva kan være verre for PR-en din?

Treg innlastingshastighet er fienden til godt PR-innhold

Sidehastighet er en viktig rangeringsfaktor for Google. Dette er fordi over halvparten av all trafikk kommer fra mobile enheter – og smarttelefonbrukere ønsker ikke å vente. Hvert sekund teller. Undersøkelser viser at 25 % av amerikanske brukere forlater et nettsted det tar mer enn 4 sekunder å laste inn. Noen eksperter har til og med beregnet at hvis Amazons responstid var ett sekund tregere, ville de tape 1,6 milliarder dollar i omsetning hvert år. Imponerende, er det ikke sant?

Bortsett fra å skade salget ditt, er den langsomme responsen spesielt dårlig for PR – fordi det skader rangeringen din. La oss si at du selger chiafrø, og du har flott merkevareinnhold om dem. Du har investert timer i å skrive artikler med vakre bilder, statistikk, oppskrifter osv. Du forventer at brukere som ønsker å lære om fordelene med chia kommer til nettstedet ditt – og kanskje gjør et kjøp.

Bare ingen vil se det rike og informative innholdet ditt – fordi det er henvist til side 2 eller 3. Som er som Sydpolen, i bunn og grunn. Ingen vil en gang finne deg der.

Hvorfor skjedde dette? Fordi nettstedet ditt lastes sakte – så Google straffet deg og gjorde alt PR-innholdet ditt verdiløst.

De beste hostingfirmaene har en responstid på mindre enn 700 millisekunder – det er 0,7 av et sekund. Bare ikke stol på vertsfirmaenes annonser om dette. Faktiske tall kan være svært forskjellige fra hva en vert lover.

Treg innlastingshastighet frarøver deg medieoppmerksomhet

Du har sett hvordan en treg hosting-server hindrer folk i å finne deg. Problemet er imidlertid enda dypere. Riktig medieeksponering er avgjørende for PR. Du vil at andre nettsteder skal sitere innholdet ditt. Du ønsker å bygge et ekspertrykte for merkevaren din. Men hvis det tar flere sekunder å laste inn siden din, kan du si farvel til alt dette.

Forestill deg en journalist som trenger å skrive en artikkel om fordelene med blockchain i økonomi. Naturligvis går hun til Google for informasjon.  Og som 99% av mennesker, vil hun ikke se forbi den første siden med resultater.

Nå har du slitt over forskning og infografikk om emnet, og resultatet ser fantastisk ut. Hvis journalisten så artikkelen din, ville hun definitivt sitere dem og lenke tilbake til dem. Det kan hjelpe PR-arbeidet ditt mye. Men som du kan gjette nå, vil det ikke skje. Planen din om å bli en anerkjent og sitert ekspert på emnet er ganske mye dømt.

Stoff til ettertanke

Har jeg overbevist deg? Forhåpentligvis innser du nå hvordan webhotell av lav kvalitet undergraver PR-en din. Derimot kan god hosting gjøre mirakler:

• Sikre høyere rangering.
  • Sørge for høyere rangering;
  • Få flere øyeepler for innholdet ditt;
  • Få oppmerksomhet fra andre nettsteder
  • Skape et positivt image blant publikum, og mye mer.

Så før du registrerer deg for det superbillige hostingtilbudet, må du undersøke litt. Har den hostingleverandøren det som trengs for å hjelpe PR-en din? Eller vil det faktisk skade virksomheten din?
Husk – hele PR-strategien din kan avhenge av grunnleggende ting som oppetid og responstid.

[/sc

Siste fra Blog