PR:n merkitys sota-aikana

16 minuuttia luettu
–>
PR:n merkitys sota-aikana.

Julkiset suhteet ovat yhä tärkeämpiä nykyaikaisissa sodissa, ja erityisesti uudessa terrorismin vastaisessa sodassa tällä viestinnällä on ratkaiseva rooli enemmän kuin koskaan. Kumpikin osapuoli panostaa sotapropagandaansa, joka ulottuu brändäyksestä sanojen ja tiedon manipulointiin. PR:n arvo sodan aikana kasvaa vähitellen. Tähän mennessä pelkästään Yhdysvalloissa osoitetaan vuosittain noin 2 miljoonaa dollaria PR-kampanjoihin, kun aiemmin niistä ei maksettu lainkaan.

Sen jälkeen, kun ensimmäiset tiedotuskomiteat perustettiin ensimmäisen maailmansodan aikana, monet tekijät ovat vaikuttaneet PR:n aseman muuttumiseen ja merkittävään kasvuun. Itse asiassa sodat ovat aina kehittäneet PR-kampanjoinnin tekniikkaa, jota sitten rauhan aikana kehitettiin edelleen, mikä paransi kykyä ymmärtää ja manipuloida yleistä mielipidettä sodan aikana.

PR:n merkitys nykymaailmassa

PR-osastolla on enemmän kysyntää kuin koskaan, ja se auttaa enemmän kuin koskaan hallituksia, yrityksiä ja organisaatioita, tekee oman osuutensa ja vaikuttaa yleiseen mielipiteeseen.

PR-osastolla on enemmän kysyntää kuin koskaan.

Tiedon merkitys sodissa ei tullut tyhjästä. Yhdysvallat ymmärsi paremmin PR:n roolin sodassa ensimmäisen maailmansodan aikana. Julkisen tiedotuksen komiteoiden (Committees of Public Information, CPI) perustaminen oli ensimmäinen yritys mobilisoida ja kontrolloida amerikkalaista yleistä mielipidettä. Yleisön oli hyväksyttävä ja annettava suostumuksensa Euroopan sotaan osallistumiselle. Toinen aiempi tapahtuma oli natsien hirvittävä propaganda toisen maailmansodan aikana, jolla pyrittiin saamaan massojen hyväksyntä ja suostumus.

PR Venäjän sodassa Ukrainaa vastaan

Tämä sota käydään tietysti suuremmassa määrin informaation ja viestinnän alalla. Aikomus löytää henkilö, joka kykenee samanaikaisesti johtamaan sotilasoperaatiota ja hallitsemaan välitettyä tietoa, sekä internetin kasvava rooli ovat tekijöitä, jotka osoittavat, että kyseessä on informaatiosodankäynti.

Ja vuonna 2022 meillä on jo elävä esimerkki suhdetoiminnan merkityksestä politiikassa – Venäjän sota Ukrainassa. Mitä tekniikoita olen huomannut:

Vahvistetaan yhden johtajan imagoa, huononnetaan toisen johtajan mainetta

Kuka tahansa, joka on edes hieman kiinnostunut historiasta, voi havaita, että negatiivisten tekniikoiden syntyminen PR:ssä juontaa juurensa jo antiikin ajoilta eikä suinkaan liity PR:n oletettuun syntyaikaan ja ”yritysten sosiaalisen vastuun” syntyyn. Sama tapahtuu nytkin, ensimmäinen negatiivisen PR:n kategoriaan kuuluva kuva oli ”vihollisen kuva”.

Aluksi ”vihollisen kuvaa” käytettiin Venäjällä ”jalon taistelun”, poliittisen ja yritysideologian ja ”imperialistisen kompleksin” (yhden kansakunnan ylivoimaisuus toiseen nähden, uskonto jne.) muodostamiseen. Nykyään sitä käytetään syynä Ukrainan kansan vapauttamiseen äärinationalisteista, jotka muka ovat vallassa Ukrainassa.

Maineen hallinta

Suurten maantieteellisten löytöjen aikakaudella syntyi uusi yksinkertainen termi DT – ”diskreditointikuvat”. Se tarkoittaa arvomaailman tuhoamista ja oman arvomaailman määräämistä, johon liittyy ”vaarantavien todisteiden” käyttö. Tämän PR-tekniikan myötä toissijainen kuva muuttui positiiviseksi (”karismaattiset johtajat”, ”profeetat”, ”kansakunnan pelastajat” jne.), useimmiten vastustamalla alkuperäistä ”viholliskuvaa”. Tässä tapauksessa kyseessä on Ukrainan presidentti Volodymyr Zelensky. Hänen käytöksensä ja omistautumisensa sodan aikana vahvisti hänen mainettaan ja vahvisti hänen asemaansa muiden maiden johtajien keskuudessa. Esimerkiksi:

Kuinka Zelenskyn ”selfie-videot” auttavat Ukrainaa voittamaan PR-sodan Venäjää vastaan

Heti ensimmäisestä päivästä lähtien, kun pääkaupungista tulee sotatoimialue, Ukrainan presidentti alkoi ottaa selfieitä ja julkaista niitä sosiaalisen median tileillä. Hän katsoi kameraan ja antoi selkeän ja vakuuttavan viestin: ”Minä olen täällä. Emme laske aseita.”

Mitä se antoi hänelle?

• Yhteys yleisöön

Ensimmäinen syy siihen, miksi hänen videonsa olivat niin tehokkaita, oli se, että ne yhdistivät katsojiin sosiaalisessa mediassa. Sosiaalinen media laajentaa viestin näkyvyyttä, kun käyttäjät tuntevat henkilökohtaista yhteyttä henkilöön, mikä tekee heistä olennaisesti mielipiteenmuokkaajia, kun he jakavat sen samanhenkisten ihmisten kanssa.

Zelenskyn viesti, jossa hän korosti kansansa yhdistymistä ja solidaarisuuden tunnetta, loi yhteyden moniin ihmisiin, jotka näkivät hänen selfiet ja videot. Ja vakuuttavan ja suoran viestin avulla viestit vetosivat monenlaisiin kansainvälisiin yleisöihin sosiaalisessa mediassa ja inhimillistivät tämän sodan.

• Viestin välittömyys

Toinen syy, miksi nämä videot ovat kiehtovia, on hänen viestinsä välittömyys.

Zelenskyyn avunpyyntö kansansa puolesta – kun ohjuksia ja pommeja putoili ympäri Ukrainaa – oli niin kiireellinen kuin vain voi olla. Se teki miljoonista käyttäjistä välittömiä kannattajia hänen asialleen, jolla haluttiin lisätä kansainvälistä painostusta Venäjän hyökkäysten torjumiseksi.

• Autenttisuus

Kiovan keskustassa otetun selfien avulla Zelenski osoitti todistavansa olevansa edelleen Kiovassa ja ukrainalaisten pelko siitä, että presidentti olisi poistunut valtiostaan, katosi.

Kiovan keskustassa otetun selfien avulla Zelenski osoitti olevansa edelleen Kiovassa ja ukrainalaisten pelko siitä, että presidentti olisi poistunut valtiostaan, katosi.

Putin ymmärtää myös, että Venäjän ja maailman kansalaisille on tärkeää osoittaa läsnäoloaan, hyvinvointiaan ja läheisyyttään ihmisiä kohtaan. Mutta hän ei onnistunut:

Väärennöksiä

Valeuutisista on tullut yksi tärkeimmistä aseista Venäjän sodassa Ukrainaa vastaan. Niiden tavoitteena oli luoda paniikkia väestön keskuudessa, vähentää vastarintaa, lisätä vaikutusvaltaa.

Aloitetaan Venäjän propagandasta Venäjän sisällä. Tätä PR-konetta on rakennettu vuosia. Yli 10 vuoden ajan Venäjän televisio on systemaattisesti kirjoittanut uutta historiaa Venäjän ja Ukrainan välisistä suhteista: he loivat Ukrainan historian, joka olisi hyödyksi venäläisille poliitikoille, puhuivat sen historiallisesta kuulumisesta Venäjän ”isoveljen” joukkoon, välittivät vääristeltyä tietoa Ukrainan poliittisesta rakenteesta ja yksittäisistä poliitikoista, pelottelivat mahdollisesta Nato-hyökkäyksestä, jos Ukrainasta tulee tämän liiton jäsen. Tällaisen propagandan tarkoituksena on murtaa Venäjän väestön halu vastustaa sotaa ja vakuuttaa heidät päätöksen oikeellisuudesta hyökätä rauhanomaiseen maahan – Ukrainaan.

Mutta se oli vain valmistelua. Kun vihollisuudet olivat jo alkaneet, venäläiset PR-johtajat käynnistivät monia uusia valekampanjoita:

paikallinen

Venäjän armeija antoi Telegram-yleisön avulla väestölle väärää tietoa siitä, että he pyysivät ukrainalaisia joukkoja evakuoimaan, mutta ne kieltäytyivät; että Ukrainan armeija on jo antautunut toisella alueella, ja siksi myös paikallisen ympäröivän asutuksen on antauduttava, koska kukaan ei suojele heitä …

Kansallinen

Venäjän joukot kiristivät Ukrainan ja muiden maailman maiden johtoa ydinvoimaloiden onnettomuuksilla ydinkatastrofilla virheellisten tietojen avulla Ukrainan miehitetyistä alueista.

Venäjän joukot kiristivät Ukrainan ja muiden maailman maiden johtoa ydinvoimaloiden onnettomuuksilla.

Venäläiset levittivät myös valheita biokemiallisten aseiden kehittämislaboratorioista Ukrainan alueella. Näitä väitteitä alettiin esittää Venäjän puolelta erityisen aktiivisesti sen jälkeen, kun useita tonneja ammoniakkia oli siirretty Ukrainan alueelle (kuten Ukrainan tiedustelupalvelu osoitti). Eli sääntö ”hyökkäys on paras puolustus” toimii PR:ssä kuin koskaan ennen.

Puhelinkeskustelujen kuuntelu

Se oli myös laajalti levinnyt ajatus, että venäläiset hakkerit ovat hakkeroineet ukrainalaisten käyttämiä sanansaattajia ja kuuntelevat ja lukevat nyt keskustelujamme. Ukrainan erikoisviestinnän ja tietosuojan valtionpalvelu ilmoitti, että viestimien kuuntelu on huijausta.

Lännen kumppanit pelästyivät ja jättivät Ukrainan kohtalonsa armoille

Jälleen yksi kyyninen valhe, jonka tarkoituksena on kylvää paniikkia, demoralisoida ukrainalaisia ja murtaa ukrainalaisten vastarinta. Tänään maailma on yhdistynyt Ukrainan ympärille. Länsimaiset kumppanit antoivat heille aseita, ammuksia, polttoainetta, humanitaarista ja taloudellista apua, ja yli 20 000 ulkomaalaista on jo ilmoittautunut kansainväliseen pataljoonaan.

Itä-Ukrainan pakolaiset eivät ole tervetulleita Länsi-Ukrainaan

Sosiaalisissa verkostoissa alkoi aktiivisesti levitä tieto, että idästä tulleet pakolaiset eivät käyttäydy lännessä pakolaisina vaan turisteina. Desinformaation torjuntakeskuksen työntekijät ottivat henkilökohtaisesti yhteyttä Länsi-Ukrainan hotellien omistajiin kumotakseen tämän väärennöksen. Heidän mukaansa siirtolaiset käyttäytyvät vaatimattomasti, auttavat paikallista puolustusta ja keräävät humanitaarista apua. Tämä valhe oli suunniteltu jakamaan länsi ja itä, jotka ovat nykyään yhtenäisempiä kuin koskaan.

Varhaisempia esimerkkejä historiasta

D. Griersonia pidetään yhtenä suurimmista edustajista ja brittiläisen PR:n varsinaisena perustajana. Hän on se, joka aktiivisesti edistää ajatusta dokumenttielokuvien käyttämisestä yleisen mielipiteen muokkaamiseen.

Seuraava sysäys brittiläisen PR:n kehittymiselle saadaan sodan jälkeen, kun lukuisat propaganda-asiantuntijat olivat mukana ratkaisemassa sotaveteraanien työllistämisongelmaa. Tämän seurauksena PR-palveluja muodostetaan kaikilla hallinnon tasoilla keskushallinnosta paikallishallintoon.

Valtarakenteiden poliittisella PR:llä pyritään luomaan myönteisiä mielikuvia vallassa olevista poliittisista johtajista ja puolueista, kun taas oppositio jätetään huomiotta. Tämän tavoitteen saavuttamisessa hallinnollisella resurssilla on merkittävä rooli, koska valtapuolueella tai maan johdon edustajalla on paljon enemmän uutisaiheita kuin poliittisilla kilpailijoillaan. Erityisesti M. Thatcherin hallitus käytti tätä käytäntöä laajalti, minkä ansiosta konservatiivit pysyivät vallassa 18 vuotta.

New Yorkin kaksoistornien ja Pentagonin jäännökset näkyvät yhä liekeissä syyskuun 11. päivän tapahtumista, ja Washingtonin puolustusministeriön PR-asiantuntijat keskustelevat jo siitä, mikä olisi sen sotilasoperaation nimi, jonka Yhdysvallat toteuttaa vastauksena terrori-iskuun.

Aluksi operaatiolle annettiin nimi ”Infinite Justice Operation” – se kuulosti voimakkaalta, uhmakkaalta, ja Yhdysvaltain presidentti George W. Bush itse kutsui tätä sotaa julkisesti ”ristiretkeksi” terrorismia vastaan. Juuri tämä sai arabit tuntemaan itsensä loukatuksi. Sen lisäksi, että se oli kuin kristillisen pyhän sodan julistus, se oli ristiriidassa islamismin periaatteen kanssa: vain Jumalalla tai Allahilla on oikeus jakaa oikeutta. Ja lopulta Washingtonin asiantuntijat päättivät vedota nopeaan uudelleennimitykseen ja nimesivät tämän sodan jälleen ”Operaatio Vapaus kaikkina vuodenaikoina”. Tämä ei kuulosta niin kategoriselta tai pakottavalta, mutta se yhdistyy PR:n päätavoitteeseen uudessa terrorismin vastaisessa sodassa. Tämä tavoite oli tukea ja suojella useampia islamilaisia maita terroristi Osama bin Ladenia ja Afganistanin Taleban-hallintoa vastaan. Niin paljon keskustelua sodan brändäyksen ympärillä ei ole sattumaa: Yhdysvaltain hallitus tietää, että tämä sota, kuten muutamat muut sodat tähän mennessä, joko voitetaan tai hävitään median avulla, keinoin, joilla voitetaan ja voitetaan amerikkalaisten, länsimaisten liittolaisten, kolmannen maailman maiden ja maltillisten arabimaiden mielet ja sydämet.

Tämä informaatio ja sen valta-asema yleiseen mielipiteeseen on se keskeinen seikka, joka ei ole mitään uutta viime vuosisadan sotien jälkeen. Ja tämän vahvistaa 2000-luvun ensimmäinen sota, informaatio on avain kaikkiin voittoihin, eikä informaation arvo enää koskaan vähene tämän sodan jälkeen.

Yhdysvaltalaiset oppivat luonnollisesti virheistään PR-kampanjassa ja Vietnamin sodan aikana 70-luvulla, kun raportit osoittivat rintaman kauheudet ja Yhdysvaltain yleinen mielipide etääntyi konfliktista joka kerta enemmän ja enemmän. Persianlahden sodassa Washington tiesi jo, että televisiossa pitäisi näyttää sotastrategien toivoma tapahtumakronikka: supertarkat ammukset osuvat kohteeseen kuin kirurgisissa operaatioissa, ja kohteena on Saddam Husseinin kauhea hahmo.

Päättäminen

Julkiset suhteet ovat joka kerta tärkeämpiä nykyaikaisissa sodissa, ja erityisesti uudessa terrorismin vastaisessa sodassa nämä tiedotteet ovat ratkaisevassa asemassa enemmän kuin koskaan. Kumpikin osapuoli panostaa sotapropagandaansa, joka ulottuu brändäyksestä sanojen ja tiedon manipulointiin. PR-osastolla on enemmän kysyntää kuin koskaan, ja se auttaa enemmän kuin koskaan hallituksia, yrityksiä ja järjestöjä, tekee oman osuutensa ja vaikuttaa yleiseen mielipiteeseen.

Uusimmat lähettäjältä Blog