Luettelo parhaista naistoimittajista

16 minuuttia luettu
–>
Luettelo naisjournalistien huippuosaajista

Ajattelemalla sitä, miten vaikealta naisten on yhä tuntua murtautua alalle, on vielä uskomattomampaa pohtia menneisyyden ja nykyisyyden huippunaisjournalistien valitsemaa polkua ja saavutuksia. Valottamalla kaikkea konflikteista kansalaisoikeuksiin ja järjestäytyneeseen rikollisuuteen nämä naiset muuttivat historiaa ja maailmankuvaa osoittamalla totuuden.

Joidenkin heistä oli kamppailtava sukupuoleen perustuvien ennakkoluulojen, tappouhkausten, rotusyrjinnän ja asehyökkäysten kanssa saadakseen huomiota joihinkin ongelmiin ja raportoidakseen todistamastaan todellisuudesta.

How to Write Press Release - Guidelines, Formats, Free Samples

Maailmassa on tuhansia toimittajina työskenteleviä naisia, mutta nostetaanpa esiin muutamia merkittäviä. Valmistaudu inspiroitumaan näistä naisista, jotka muuttivat maailmaa.

Top Female Journalists:

Amber Lyon

top female journalists Amber Lyon

Twitter | Instagram | LinkedIn | Wikipedia

Amerikkalainen tutkiva toimittaja Amber Lyon pysyy rohkeana raportoimaan ajankohtaisista kovista uutisjutuista. Hän nostaa esiin ihmisoikeusloukkauksia, ympäristöasioita ja poliisiväkivaltaa.

Vuonna 2010 hän oli ensimmäinen toimittaja, joka toi Deepwater Horizon -öljyvuodon esiin suorassa lähetyksessä. Samana vuonna hänellä oli myös merkittävä rooli alaikäisten seksikaupan esiin tuomisessa Craigslistillä. Tämän seurauksena kyseinen verkkosivusto poisti aikuisten palvelut -osionsa käytöstä.

Ja vuonna 2012 hän jopa teki hälytyksen CNN:lle. Hän syyllisti niitä valvomalla ja estämällä joitakin artikkeleita keinona suojella korruptoituneita suhteita hallituksiin, kuten Bahrainin hallintoon.

Sisältömarkkinointialusta

• 100 000+ mediajulkaisua;
  • saada takalinkkejä tuotteellesi;
  • mittakaavatyötä sisällön jakelun kanssa.

Veronica Guerin (1958 – 1996)

Naisjournalistien huippu Veronica Guerin (1958 - 1996)

Wikipedia

Irlantilainen toimittaja Veronica Guerin oli rohkea rikostoimittaja ”Sunday Independent” -lehdessä, Irlannin myydyimmässä sanomalehdessä.

Hänen vankkumaton omistautumisensa yleisön oikeuden puolustamiseen totuuden tietämiseen johti tappouhkauksiin ja useisiin aseellisiin hyökkäyksiin. Tästä huolimatta hän jatkoi työtään paljastaakseen Dublinin rikollisen alamaailman huumepomot ja murhaajat.

Kesäkuussa 1996 hänen taistelunsa totuuden puolesta päättyi, kun hänet ammuttiin. Hänen kuolemallaan oli kuitenkin kauaskantoiset vaikutukset Irlantiin, sillä se johti maan suurimpaan rikostutkintaan ja laittoman jengibisneksen murskaamiseen.

Robin Roberts

Top Female Journalists Robin Roberts

Twitter | Facebook | LinkedIn | Wikipedia

Robin Roberts on yhdysvaltalainen tv-uutisankkuri. Roberts työskentelee ABC:n Good Morning America -ohjelmassa.

Hän aloitti uransa vuonna 1983 WDAM-TV:n urheiluankkurina ja -toimittajana ja siirtyi ESPN:lle urheilutoimittajaksi vuonna 1990. Syksyllä 2005 Roberts juonsi sarjan tunteikkaita raportteja kotikaupungistaan sen jälkeen, kun hurrikaani Katrina oli tuhonnut sen.

Vuonna 2009 Roberts juonsi ABC:lle Oscar-gaalan ennakko-ohjelmaa, ja toisti saman vuonna 2011. Hän teki erittäin mielenkiintoisen haastattelun presidentti Barack Obaman kanssa Good Morning America -ohjelmalle 9. toukokuuta 2012 ja voitti Walter Cronkite Award for Excellence in Journalism -palkinnon. Hänet valittiin myös Sports Broadcasting Hall of Fameen (2016).

Shereen Bhan

Top Female Journalists Shereen Bhan

Twitter | Instagram | LinkedIn | Wikipedia

Bhan on intialainen toimittaja, joka tuottaa ja juontaa lukuisia ensisijaisia ohjelmia, kuten India Business Hour, The Nation’s Business, Young Turks ja Power Turks.

Hän toimii myös Delhin toimiston päällikkönä ja CNBC-TV18:n toimitusjohtajana Intiassa. Hänen vaivaton uutisten esittämisensä iloisella ja ystävällisellä tavalla on tehnyt hänestä kansallisen supertähden. Hän on voittanut useita palkintoja. Niihin kuuluu muun muassa FICCI:n vuoden nainen -palkinto vuonna 2005. Shereen nimettiin myös yhdeksi Maailman talousfoorumin vuoden 2009 nuorista globaaleista johtajista.

Yamiche Alcindor

Twitter | LinkedIn | Wikipedia

Yamiche Alcindor on yhdysvaltalainen toimittaja, joka toimii PBS NewsHour -ohjelman Valkoisen talon kirjeenvaihtajana sekä NBC Newsin ja MSNBC:n poliittisena avustajana. Hänellä on kokemusta työskentelystä USA Todaylle ja The New York Timesille. Alcindorin artikkelit käsittelevät pääasiassa politiikkaa ja yhteiskunnallisia kysymyksiä.

Vuonna 2016 hänelle myönnettiin Shorty Award Journalist -kategoriassa. Seuraavana vuonna Alcindor otti palkinnon vastaan toimittaja Gwen Ifillin kunnianosoituksessa Syracusen yliopiston Toner Prize -seremoniassa. Alcindor oli mukana vuoden 2017 ”The Root 100” -julkaisussa, joka on The Root -lehden vuosittainen luokitus vaikutusvaltaisimmista 25-45-vuotiaista afroamerikkalaisista. Tammikuussa 2018 hänet nimitettiin PBS NewsHourin Valkoisen talon toimittajaksi. Tässä tehtävässä Alcindor valotti Trumpin presidenttikautta, ja vuoden 2020 presidentinvaalikaudella hän toimi yhtenä demokraattien kuudennen väittelyn moderaattoreista.

Martha Gellhorn (1908 – 1998)

Martha Gellhorn (1908 - 1998)

Wikipedia

Amerikkalaista toimittajaa, romaanikirjailijaa ja matkakirjailijaa Martha Gellhornia kutsutaan usein yhdeksi 1900-luvun vaikutusvaltaisimmista sotakirjeenvaihtajista. Hän valotti 60-vuotisen uransa aikana lähes jokaista suurta maailman konfliktia. Ja kuten hän sanoi: ”Seurasin sotaa kaikkialle, minne pääsin sen äärelle.”

Näihin sotiin kuuluivat Espanjan sisällissota, Adolf Hitlerin nousu ja Vietnamin sota. Hän raportoi jopa Keski-Amerikan sisällissodista 1980-luvulla, vaikka oli tuolloin 70-vuotias.

Inspiroimalla huippunaisjournalisteja ympäri maailmaa hän käytti myös erikoisia taktiikoitaan hyvän sisällön saamisen nimissä. Esittäytymällä paareilla kantajaksi hän pääsi Normandian maihinnousuun. Ja matkan varrella hänestä tuli yksi historian kuuluisimmista naisista ainoana naisena, joka laskeutui Normandiassa D-Dayn päivänä vuonna 1944.

Fredricka Whitfield

Twitter | Facebook | Wikipedia

Fredricka Whitfield on CNN/U.S. -kanavan uutisankkuri. Hän työskentelee kanavan maailman pääkonttorissa Atlantassa ja juontaa CNN Newsroomin viikonloppunumeron. Hänen palkittu lähetysuransa kattaa yli 30 vuotta. Whitfield on raportoinut muun muassa Kuuban ja Haitin pakolaiskriisistä 90-luvulla ja Bushin ja Goren presidenttikisasta vuonna 2000. Fredricka kertoi Kosovon sodan pakolaiskriisistä, Afganistanin sodasta, Irakin toisen sodan alkamisesta, presidentti Barack Obaman virkaanastujaisista vuonna 2008, Atlantan, Pekingin ja Lontoon olympialaisista, vuoden 2016 presidentinvaalien esivaalikilpailuista ja demokraattien kansalliskokouksesta.

Whitfield on saanut useita palkintoja ja kunnianosoituksia lähetyksistään. Vuodesta 2000 alkaen hän sai useita Emmy-palkintoja eri ehdokkuuksissa. Whitfield sai myös verkoston Peabody-palkinnon vuoden 2010 Persianlahden öljyvuodon ja vuoden 2011 arabikevään voitokkaasta uutisoinnista. Vuonna 2019 hänet nimitettiin Alvin Ailey -tanssiteatterin 60-vuotisjuhlavuoden kunniajäseneksi.

Christiane Amanpour

Facebook | Instagram | Wikipedia

Amanpour brittiläis-iranilainen toimittaja ja tv-juontaja. Hän on CNN:n kansainvälinen pääankkuri ja CNN Internationalin yöllisen Amanpour-haastatteluohjelman juontaja. Hän johtaa myös Amanpour & Company -ohjelmia PBS:llä. Hän oli aiemmin ABC Newsin maailmanlaajuisen asian juontaja Yhdysvalloissa.

Amanpourin journalistinen ura ulottui yli kolmen vuosikymmenen päähän, jonka aikana hän haastatteli Hosni Mubarakia (ainoana toimittajana) ja Muammar Ghadafia arabikevään aikana. Hän on voittanut erinomaisesta raportoinnistaan kaikki tärkeimmät yleisradioalan palkinnot, muun muassa yhdeksän uutis- ja dokumenttielokuvapalkintoa (Emmy), ensimmäisen televisioakatemiapalkinnon, kolme DuPont-Columbia-palkintoa ja kaksi George Polk -palkintoa. Hän sai myös Walter Cronkite Award for Excellence in Journalism -palkinnon sekä Giants in Broadcasting -palkinnon vuonna 2011. Christiane Amanpour on myös Committee to Protect Journalistsin, International Women’s Media Foundationin ja Center for Public Integrityn johtokunnan jäsen.

Hu Shuli huipputoimittajanaiset

Hu Shuli

Twitter | Forbes | Wikipedia

Hu Shuli on kiinalainen toimittaja, joka on tällä hetkellä perustamansa Caixin Media -mediakonsernin päätoimittaja vuonna 2009. Shuli on toiminut myös China Business Times -lehden sekä talous- ja talouslehden päätoimittajana ja kansainvälisenä toimittajana 11 vuoden ajan. Häntä pidetään yhtenä parhaista naistoimittajista näin mediakriittisessä maassa, ja Forbes listasi hänet maailman 87. vaikutusvaltaisimmaksi naiseksi vuonna 2011. Samana vuonna Time-lehti listasi hänet 100 vaikutusvaltaisimman ihmisen joukkoon. Hänet tunnetaan rohkeasta alan asiantuntemuksestaan ja petoksia ja korruptiota koskevasta tutkivasta työstään, ja hän on tällä hetkellä International Women’s Media Foundationin hallituksen jäsen. Hän on myös Reutersin toimituksen neuvoa-antavassa komiteassa ja toimii alueellisena neuvonantajana International Center for Journalists -järjestössä. Vuonna 2017 Fortune nimitti Hun yhdeksi maailman suurimmista johtajista.

Ethel Payne (1911 – 1991)

Naisjournalistien huiput Ethel Payne (1911 - 1991)

Wikipedia

Kutsuttuna ”mustan lehdistön ensimmäiseksi naiseksi” Ethel Payne on yksi kaikkien aikojen kuuluisimmista mustista naistoimittajista. Hän oli myös aktivisti, ja hänellä oli suuri rooli kansalaisoikeusliikkeiden kronikoimisessa 1950- ja 1960-luvuilla.

Kun CBS palkkasi hänet vuonna 1972, hän teki historiaa, kun hänestä tuli ensimmäinen afroamerikkalainen naisankkuri valtakunnallisella kanavalla. CBS:llä hän tekee selostuksia politiikasta sekä kotimaassa että ulkomailla. Hän sai maineen kovapuheisena toimittajana, joka uskalsi kysyä vaikeita kysymyksiä. Hän esimerkiksi kysyi presidentti Eisenhowerilta, milloin tämä aikoi kieltää segregaation osavaltioiden välisessä matkustuksessa. Hän vastasi kieltäytyvänsä tukemasta ”erityisintressejä”. Tämän seurauksena kansalaisoikeudet nousivat entistäkin merkittävämmäksi kansallisen keskustelun avainkysymykseksi.

Laila Muhammad

Instagram | Facebook | LinkedIn | Twitter

Laila Muhammad on Los Angelesissa asuva toimittaja ja TV-juontaja, joka tunnetaan siitä, että hän on samaistuttava, aito ja ”pitää sen todellisena”. Olipa hän sitten lavasteissa isännöimässä live-ohjelmaa tai tekemässä kahdenkeskisiä haastatteluja elokuvatähtien kanssa, Laila tuo kameraan oman tyylinsä ja energiansa sekä tunnusomaisen äänensä, hymynsä ja naurunsa.

Jacquie Jordan

Jacquie Jordan on dynaaminen naisyrittäjä ja media-asiantuntija, joka on luonut loistavan maineensa työskentelemällä menestyneiden henkilöiden kanssa, jotka haluavat viedä liiketoimintansa, viestinsä ja brändinsä korkeimmalle tasolle. Hän saa asiakkailleen tunnustusta, mediajulkisuutta ja liiketoimintamahdollisuuksia, joita he intuitiivisesti haluavat ja ansaitsevat. Visionäärinä hän valmistelee, viljelee ja edistää näitä henkilöitä nousemaan korkeimpaan potentiaaliinsa. Hän nostaa heidät alansa asiantuntijoista tunnistettaviksi Guestperteiksi, jotka vaikuttavat myönteisesti kaikkialla maailmassa.

Jacquie on perustaja ja toimitusjohtaja 15-vuotiaalle huippuluokan media- ja sisällönkehitys-, promootio- ja varausalustalle, TVGuestpertille, joka tarjoaa täyden palvelun promootio-, markkinointi-, liiketoimintastrategia- ja mediapalveluja asiakkailleen, kumppaneilleen ja yhteistyökumppaneilleen, TVGuestpert Publishingille – NY Timesin bestseller-kustantamolle – ja The Guestpert Academylle – verkko-ohjelmalle, joka tarjoaa näkyvyyttä, mediakoulutusta ja TVGuestpert On-Camera -koulutusta.

Jacquie aloitti valtakautensa mediassa valtakunnallisesti tunnustettuna tuottajana yleisradio-tv:ssä. Hän on kaksi kertaa Emmy-ehdokkaana tv-tuottajana muun muassa työstään ylistetyssä Donny & Marie -ohjelmassa (Sony Pictures Television). Hollywood-ikoneiden Peter Guberin ja Peter Bartin isännöimän pitkäaikaisen AMC-sarjan Sunday Morning Shootout Showrunnerina Jacquie tuotti ohjelmia, joiden julkkisvieraita olivat muun muassa Steven Spielberg, Charlize Theron, Clint Eastwood ja George Clooney. Nykyään Jacquie käyttää näitä tuotantotaitojaan TV- ja verkkopohjaisten tuotantojen kehittämiseen laajalle asiakaskunnalleen sekä podcastin Front & Center with Jacquie Jordan tuottamiseen, joka esitettiin myös lähetyksenä KTLA 5 Los Angelesissa ja Fox 5 San Diegossa.

New York Timesin bestseller-kustantajana Jacquie tunnetaan kyvystään löytää minkä tahansa tarinan ydin ja katapultoida asiakkaansa merkittäviksi kirjailijoiksi, puhujiksi ja vieraiksi. Jacquie on kolminkertainen kirjailija media- ja liike-elämän aiheista. Hän on kirjoittanut The Ultimate On-Camera Guidebook -oppaan: HostsExpertsInfluencers, Heartfelt Marketing: Allowing the Universe to be Your Business Partner, ja Get on TV! The Insider’s Guide to Pitching the Producers and Promoting Yourself!

Jacquie on kysytty puhuja, ja hänen vuonna 2020 pidetty TEDx University of Delaware Gen X: Why We Need New Branding -teemansa osui usein unohdetun sukupolven X:n korviin ja on kerännyt yli 50 000 katselukertaa YouTubessa. Hän on hiljattain varmistanut TEDx-oikeudet Frankliniin, Tennesseen osavaltioon, ja kehittää parhaillaan tulevaa sarjaa, joka käynnistyy vuonna 2022. Jacquie on suosittu viihde- ja populaarikulttuurin kommentaattori, joka esiintyy muun muassa CNN:ssä, FOX:ssä, CBS:ssä, ABC Familyssä ja Fox Realityssä. Krediitit ja ominaisuudet: Jacquie on ollut esillä Entrepreneur Magazinessa, Selling Power Magazinessa, Feedback Magazinessa, Emmy Magazinessa ja Woman’s World Magazinen kannessa.

Jacquie on valmistunut Delawaren yliopistosta, jossa hän suoritti kandidaatin tutkinnon viestinnästä ja sivuaineena teatteri.

Jacquie haluaa valtavasti lisätä tietoisuutta eläinten laiminlyönnistä, ja kun hän ei ole pelastamassa eläimiä, hän viettää aikaa joogamatollaan tai lukemassa tähtiä taivaalta!

Pohj: Top Female Journalists

Maailmamme olisi hyvin erilainen paikka ilman näiden huippunaisjournalistien osoittamaa pelottomuutta ja omistautumista totuudelle. Piditkö tästä listasta? Täällä, osoitteessa PRnews.io, meillä on yhtä inspiroivia ja huippuluokan naistoimittajia, jotka kirjoittavat tehokkaita lehdistötiedotteita. Ota rohkeasti yhteyttä meihin.

Uusimmat lähettäjältä Blog