Julkisten suhteiden alan työpaikat

13 minuuttia luettu
–>
PR-alan työpaikkojen valikoima.

Sikäli kun olet sinut viestinnän kanssa, voit aloittaa uran suhdetoiminnan parissa. Ainoa juju on tietää, mistä aloittaa. PR:n hyvä puoli on käytännön monipuolisuus. Se tarkoittaa, että työtehtävien kirjo on vaikuttava ja tarjoaa jokaiselle jotakin.

Ruoka, ravitsemus, urheilu, valokuvaus, tiede, mikä tahansa intohimosi onkaan, PR-toiminnassa on keino tehdä siitä työsi. On turvallista sanoa, että PR on niin hieno ala, että voit olla sinä itse viitteeksi.

Miksi uran aloittaminen PR-alalla on jännittävää?

Vaikka suhdetoiminta on nopeasti kehittyvä tieteenala. Älä tee sitä virhettä, että luulet suhdetoiminnan olevan vain julkisuutta. Tämä harhaluulo on levinnyt maailmanlaajuisesti. Totuus on, että PR on muutakin. Juuri se tekee siitä niin jännittävän uravalinnan. Yleisesti ottaen PR auttaa brändejä helpottamaan myyntityöntekijöidensä työtä. Tai oikeastaan se on se liima, joka yhdistää ihmiset ja brändit. Ja keskeinen osa, joka tekee tuosta yhteydestä aidon, on tarina.

Juttu on näin: nyky-yhteiskunnassa on kyltymätön nälkä sisällölle. Toisaalta ihmiset ovat kyllästyneet siihen, että heille puhutaan ja myydään. Ja se menee niin, että ihmiset kaipaavat kauppoja enemmän kuin koskaan, mutta sen pitää olla sitä raakaa, mitä parempaa.

Ja siinä tulee julkisuussuhteet peliin. PR on taidetta ja tiedettä, jolla luodaan brändeille tietoisuutta, joka pysyy niiden etualalla. Ja niin syntyy tarina.

Public Relations Job Opportunities: Which One Is for You?

PR-alalle pääseminen edellyttää tutkimusta. Käytä aikaa sinulle sopivien mahdollisuuksien tunnistamiseen. Ei riitä, että pidät siitä, miltä työ kuulostaa, vaan on tärkeämpää lukea työnkuvaukset paremmin useaan kertaan. Älä lue yhtä, vaan lue paljon ja paljon näitä työnkuvauksia.

Hyvä nyrkkisääntö on aloittaa viestinnän tai suhdetoiminnan lajista, josta pidät. Seuraava askel on mennä paikkakunnalle ja lukea kuvaus. Lue, mitä tulet tekemään joka päivä, lue, mitä vaaditaan hakemiseen, hanki hyvä käsitys siitä, mitä useimmat yritykset ja työpaikat etsivät. Ja kun luet, analysoi. Lue, kunnes näet tarkan kuvan siitä, miltä päivä kyseisessä työpaikassa näyttää.

Kirjoita muistiin lista palkkaustrendeistä, markkinatrendeistä, erityisestä terminologiasta. Esimerkiksi digitaalisen analytiikan on oltava etusijalla halutuimpien taitojen listallasi. Tai videojulkisuussuhteet on toinen huomioitava. Kuten näet, kyseessä on nopeatempoinen ja dynaaminen ala, jossa on paljon tilaa luovuudelle. Puhutaanpa siis siitä, millaisia PR-työpaikkoja kannattaa hakea, kun sanomme ”hei” vuodelle 2022.

Digitaalinen nomadi

Käsitätkö itseäsi digitaalisena nomadina? Ennen kuin uusi normaali tuli elämäämme, digitaalinen nomadin asema nähtiin enemmän kuin ajatuskokeiluna vertavuotavissa yrityksissä. Siirryttäessä vuoteen 2022 olemme todennäköisesti lähimpänä kehuttuja entisaikoja, mutta etätyöpolitiikasta tulee uusi normaali. Tämä lähestymistapa ei sovi jokaiseen PR-työhön, mutta jos digitaalisena nomadina oleminen on sinulle ok, odota, että mahdollisuutesi nousevat uusiin korkeuksiin.

Huippuyritykset, kuten Microsoft, Google, PwC ja Facebook, ovat avanneet ovensa työntekijöilleen, jotka voivat asua missä päin maailmaa tahansa ilman, että heidän päivittäiset rutiininsa häiriintyvät. PR-toimistot ovat jo ottaneet digitaaliset nomadit omakseen ja nähneet ehdokasjoukon räjähtävän. Katso itse; käytät todennäköisemmin suodattimia, kun etsit jotain. Ja jos yksi mieluisista tulitikkuruuduista poistetaan, vaihtoehtojen listasi kasvaa. Sama tarina täällä. Kun sijainti jätetään pois vaatimuksena, lahjakkuuksia priorisoivien parhaiden ja älykkäimpien listalla ei ole rajaa.

Työpaikat:  Tekstinkirjoittaja, Facebook/Google-mainonnan luoja, liiketoiminnan seuranta & metriikka-analyytikko,

Videotuotanto/toimittaja, Sosiaalisen median päällikkö

AI ja PR

Teknologia ei enää tarkoita tulevaisuutta, vaan arkitodellisuuttamme, jota käytämme digitaalisen itsemme loihtimiseen. Teknologia on kaikkialla vuonna 2022, eikä PR-ala ole poikkeus. Hallitus käyttää tekoälyä data-analyyseissä uhkien havaitsemiseen ja torjuntaan. Voittoa tavoittelemattomat järjestöt sovittavat sitä levittämään asioita chatbottien avulla; tekoäly ulottuu jokaiselle alalle. Pelko työpaikkojen menettämisestä ja irtisanomisista on vielä kysymys, mutta se ei ole siellä ihan perkele.

Onko se vaarallista myös suhdetoiminta-alalle? Ei, se on erään tutkimuksen mukaan kaukana totuudesta. Niinpä 51 prosenttia vastaajista on innostunut tekoälyn mahdollisuuksista, ja 64 prosenttia mainitsi tiiminsä teknisen osaamisen parantuneen huomattavasti. Vastaajista 61 prosenttia puolestaan sanoi, että tekoäly auttaa heitä yhdistämään PR-toimet suoraan tavoitteisiin, kuten myyntiin ja brändin tunnettuuteen.

Mitä hyötyä tekoälystä on siis PR:lle? Tekoälyn hyödyt suhdetoiminnassa ovat valtavat. Ensinnäkin se tarjoaa mahdollisuuden virtaviivaistaa rutiininomaisia työnkulkuja. Säästetty aika menee muiden jokapäiväisten tehtävien suorittamiseen. Tekoäly voi auttaa PR-yrityksiä käsittelemään aineiston valtavaa määrää, joka niiden on käytävä läpi.

Kun tekoälyn ytimessä on data, sen hankkiminen ei riitä. On yksi asia vain saada dataa, mutta on elintärkeää pystyä todella raportoimaan siitä muille ihmisille. Kuka siis sanoi, ettei sinusta voi tulla PR:n seuraava tekoälyasiantuntija?

Työpaikat: koneoppimisinsinöörejä, informaatiotutkimuksen tutkijoita ja data-analyytikkoja

Simplicity is the Key in Media PR

Media on nykyaikaisen PR-alan perusta. Maailma monimutkaistuu, mikä tekee vaikeista asioista entistä vaikeampia. Se lyhentää huomiomme kestoa ja ahdistuneisuus nousee. Paras sisältö ei voita, vaan tehokas.

Nopean ja ytimekkään viestin välittäminen digitaalisessa verkkomediassa navigoidessa ei ole helppoa. Mutta se on avain siihen, miten selität, kuka olet ja miksi sinun kanssasi kannattaa asioida. Toisin sanoen, mitä paremmin yksinkertaistat brändikuvasi, sitä helpommin voit jakaa sen mediassa. Vähemmän sanominen mutta ytimekkäästi sanottuna on se, mitä parhaiden media PR-ammattilaisten on tehtävä, jotta heidän tarinansa tavoittaa kohdeyleisön.

Parhaat media PR-asiantuntijat lyhentävät toimittajan aikaa jutun kehittämiseen. Parhailla heist on kynn voimaa ja teroittavat sitä jatkuvasti. He osaavat kirjoittaa kaiken. Puheet, lehdistötiedotteet, lehdistötiedotteet, op-edit, mediapuheet, ehdotukset tai kuvatekstit sosiaaliseen mediaan. Jokainen näistä kirjoituksista vaatii tietyn tyylin ja palvelee ainutlaatuista tarkoitusta.

Työtehtävät:  Tiedottaja, mediasuhteiden päällikkö, sosiaalisen median strategi,

Julkisuusasiakkuuspäällikkö, Sosiaalisen median asiantuntija

Tapahtuma PR

Tapahtuman suunnittelun keskeinen tavoite on yhdistää media ja brändi elämyksen kautta. Vaikka live-tapahtumien paluu on kestänyt kauan, pandemiatunnelin päässä on yhä valoa. Kun yhä useammat ihmiset saavat rokotteen, henkilökohtaiset yritystapahtumat ovat valmis palaamaan.

Paras tapahtumaprivaatio on mieleenpainuvaa kaikista oikeista syistä, ja se antaa osallistujille mahdollisuuden sitoutua brändiin positiivisella tavalla. Miten se sitten toimii?

Keskeinen tavoite on saada ihmiset puhumaan yrityksestäsi. Olivatpa he nähneet, kuulleet tai kokeneet brändisi, he voivat levittää siitä sanaa. Messuista ja palkintoseremonioista alan kokouksiin ja verkostoitumistilaisuuksiin – live-tapahtumilla ei ole loppua. Ja paras tapahtumien PR-asiantuntija käyttää sitä hyödykseen tavoittaakseen vankan yleisön.

Työpaikat: Tapahtuma-asiantuntija, PR-harjoittelija, PR-assistentti

Crisis Communications PR

Jos aiot PR-alalle, varaudu kriiseihin. Muuten yksi väärä päätös voi maksaa miljoonia. Ongelmanhallinta tarkoittaa oikeiden ratkaisujen löytämistä, jotka voivat pelastaa yrityksiä. Hyvin tehtynä pelisi voi hallita brändisi mainetta sidosryhmien odotusten mukaisesti.

Tykkäätkö pelata arvaus- tai ennustuspelejä? No, lento-onnettomuuksia, öljyvuotoja tai väärin hoidettuja lahjoituksia tapahtuu. Tarkista, mikä kriisiennusteista on lähimpänä toimialallasi ja aloita ongelman lieventäminen. Toimialasta riippuen saatat joutua kamppailemaan kriisin kanssa joka toinen viikko.

Kukaan ei rukoile kriisejä, mutta silti niitä tapahtuu. Se on PR:n raskasta päästä varautua. Sitä varten sinun on skannattava toimialasi mahdolliset skenaariot. Kehitä sitten suunnitelma jokaista niistä varten ja harjoittele sitä.

Työpaikat: Kriisipäällikkö

Government PR

Onko hallituksen käytävillä liikkuminen sinusta kiehtovaa? Useimmille meistä se on hämmentävää. PR:nä sinun tehtäväsi on auttaa organisaatiotasi liikkumaan oikeaan suuntaan.

Miten tärkeää on ylläpitää suhteita hallitukseen? Se on ratkaisevan tärkeää. Parhaat ammattilaiset kehittävät ja ylläpitävät parasta tapaa tehdä sitä, mikä on oikein heidän asiakkailleen.

Työpaikat:  Hallitussuhdejohtaja, hallitussuhdeasiantuntija,

Hallitussuhdepäällikkö

Community PR

Yhteisösuhteiden tavoitteena on varmistaa, että brändisi ja sen isäntäyhteisö ovat rauhassa keskenään. Yhteisö-PR:nä olet yhteyshenkilö organisaation ja yhteisön välillä. Parempi tapa on käyttää yhteisöpsykologiaa luomaan yritykselle myönteinen ja tervetulleeksi toivottava ilmapiiri. Siihen auttaa paksu nahka.

Tätä työtä ovat muun muassa varainkeruutapahtumien, vapaaehtoistoiminnan tekojen sekä hyväntekeväisyysohjelmien ja -kumppanuuksien helpottaminen. Yhteisösuhdeasiantuntijat kirjoittavat myös sisältöä yleisö- ja mediakampanjoihin, joilla edistetään brändin tunnettuutta ja yrityksen missiota yhteisössä.

Työpaikat:  Community Relations Coordinator, Community Relations Director,

Työsuhdepäällikkö

Yhteenvetona, PR ei todellakaan ole ruusuilla tanssimista. Silti, kun päätät syventyä PR:ään, yritä olla pelkäämättä epäonnistumista. Mitä enemmän epäonnistut, sitä enemmän opit. Lue jälleen kerran työnkuvauksia eri puolilta maata, katso mitä taitoja kysytään ja mieti, miten voit auttaa.

Uusimmat lähettäjältä Blog