Instagram Analytics -työkalut ja mitä mittareita kannattaa seurata

16 minuuttia luettu

Instagramin analytiikkatyökalut ovat paras tapa tarkistaa, ovatko ponnistuksesi ja alustalle käyttämäsi budjetti sen arvoisia. Näin jokainen, joka on kaupallisesti kiinnostunut Instagramista, saa tietoa ymmärtääkseen yleisöään – keitä he ovat, mistä he pitävät, milloin he ovat verkossa ja paljon muuta. Myös Instagram-analyysityökalut voivat tarjota sinulle tietoja, joita tarvitset todistaaksesi ROI:n Instagramissa.

Kesäkuun 2020 jälkeen, kun vanha API, joka mahdollisti karmivat vakoilusovellukset, poistui virallisesti, analytiikkatyökaluista tuli paljon luotettavampia. Ja nyt meillä on kysymys, mikä Instagram-analytiikkatyökalu on paras markkinoijille ja sosiaalisen median johtajille?

Tässä postauksessa näytän sinulle parhaat ilmaiset ja premium-luokan Instagram-analytiikkasovellukset vuonna 2021. Mutta ensin katsotaan, mitä mittareita kannattaa mitata, jotta Instagramista saadaan tuloksia.

How To Get Verified On Instagram

Miksi Instagram-analytiikka on tärkeää?

Sinulla täytyy olla Instagram-profiili omalle yrityksellesi. Mutta kun aloitat, voi olla vaikeaa erottaa, oletko menossa oikeaan suuntaan. Ilman oikeita mittareita et koskaan tiedä, voisitko tehdä enemmän sitouttaaksesi yleisösi tai houkutellaksesi uusia. Ja jos hallinnoit Instagram-tiliäsi katsomatta koskaan insight-tietojasi, olet vaikeuksissa, kun on kyse ponnistelujesi tulosten ymmärtämisestä.

Jos et analysoi Instagram-analytiikkaasi, saatat olla:

• Kohdennat väärää yleisöä.
  • Postaaminen liian usein (tai liian harvoin).
  • Leadien ajaminen mainostyypistä, jota olet käyttänyt vain kerran.
  • Mainintojen huomiotta jättäminen voisi johtaa tulevaan yhteistyöhön.
  • Postaaminen sopimattomina vuorokauden aikoina tai viikonpäivinä.

Jäljittämällä Instagram-analytiikkaasi ajan mittaan saat paremman käsityksen siitä, minkälainen sisältö ja yleinen toiminta auttavat sinua saavuttamaan tavoitteesi.

Mitä mittareita sinun tulisi seurata todistaaksesi ROI:n?

Instagramin yleisimmin käytetyt mittarit keskittyvät yleensä erilaisiin sitoutumisen, tavoittavuuden ja seuraajien muotoihin.

1. Sitoutumisaste seuraajia kohden

Mitä tämä mittari tarkoittaa: Sitoutumista sisältöösi suhteessa seuraajamäärääsi.

Instagramin sitoutumisasteen mittaamisen kaava näyttää tältä:

Engagement Rate=Total Engagements / Followers * 100

Tämän mittarin analysointi ajan myötä antaa sinulle käsityksen suorituskyvyn kokonaissuuntauksista. Tosin voit toki laskea sen myös yksittäisten postausten osalta saadaksesi käsityksen siitä, millaisesta sisällöstä yleisösi pitää.

2. Seuraajien kasvunopeus

Mitä tämä mittari tarkoittaa: Sinusta on tulossa suosittu!

Kokonaisseuraajat edustavat viime kädessä sisältösi potentiaalista tavoittavuutta. Sillä on merkittävä vaikutus muiden Instagram-mittareiden, kuten sitoutumisen, suorituskykyyn. Älä siis lakkaa keskittymästä yleisösi orgaaniseen kasvattamiseen. Se on edelleen yhtä tärkeää kuin ennenkin.

Bonusvinkkinä voit kasvattaa seuraajapohjaasi nopeammin hankkimalla sinisen merkin. Mikään ei osoita ”luotettavuutta” paremmin kuin Instagram-verifioitu sininen rasti. Tutustu PRnews.io palveluun, jonka avulla saat verifioitua helposti.

3. Saadut kommentit

Mitä tämä mittari tarkoittaa: Kuinka kiinnostavaa sisältösi on.

Tykkäysten ja kommenttien välillä on suuri ero Instagramin suorituskykymittareiden arvioinnissa. Tämäntyyppinen sitoutuminen, erityisesti positiivinen, on vahva elementti yhteisön rakentamisessa ja uskollisen fanikunnan luomisessa. Postauksia on helppo tuplasti napauttaa, mutta ne käyttäjät, jotka lähtevät kommentoimaan, ovat niitä, joita kannattaa pitää silmällä ja sitouttaa.

4. Reach

Mitä tämä mittari tarkoittaa: Kuinka moni ihminen näkee sisältösi.

Älä sekoita tavoittavuutta ja näyttökertoja keskenään. Nämä kaksi mittaria ovat samankaltaisia, mutta eivät samanarvoisia.

Lyhyesti sanottuna sinun tarvitsee vain tietää, että Instagramin tavoittavuutesi kertoo sisällön todelliset katselut. Ja näyttökerrat tarkoittavat sitä, että se näytettiin, mutta se ei välttämättä ole tuottanut klikkausta, tykkäämistä tai muuta sitoutumista.

5. Instagram Stories Engagement

Mitä tämä mittari tarkoittaa: Katselukerrat kertovat, kuinka monta uniikkia katsojaa näki tarinasi.

Juttuja analysoitaessa kannattaa kiinnittää huomiota kahteen tärkeimpään asiaan: katseluihin ja poistumisiin.

Yleisesti, mitä kauemmin olet Instagramissa ja mitä enemmän seuraajia sinulla on, sitä enemmän tarinoidesi katseluiden pitäisi kasvaa. Poistumisesi kertovat, missä kuvassa ihmiset olivat, kun he poistuivat tarinastasi. Poistumiset ovat hyvä tapa nähdä, mikä kiinnostaa yleisöäsi ja mikä ei. Jos huomaat paljon poistumisia tietyssä kuvassa, yritä ymmärtää, miksi niin moni ihminen menetti kiinnostuksensa siinä vaiheessa.

6. Eniten käytetyt hashtagit

Mitä tämä mittari tarkoittaa: Hashtagien suorituskyky.

Käyttääksesi hashtageja Instagramissa menestyksekkäästi, sinun on ymmärrettävä tarkalleen, miten ne toimivat, ja mietittävä sen strategiaa. Käyttämällä brändillesi ja toimialallesi sopivia hashtageja voit auttaa pitämään tavoittavuuden ja sitoutumisen kurissa.

7. Viiteliikenne

Mitä tämä mittari tarkoittaa: Instagramin vaikutus verkkosivustosi liikenteeseen

Referral-liikenne kuvaa asiakkaita, jotka ovat tulleet verkkotunnuksellesi muilta sivustoilta löytämättä sinua hakukoneella. Instagram-tililtäsi verkkosivuillesi suuntautuvan liikenteen seuraaminen on erittäin tärkeää. Tämä toiminta on ratkaisevan tärkeää Instagramissa, koska et voi käyttää linkkejä yksittäisissä viesteissä.

On kolme pääkohtaa, joiden avulla voit arvioida verkkosivuston liikennettä Instagramista:

1. Monitoroi biossasi olevaa linkkiä seuraavien ihmisten määrää;
  2. Valvoa Instagram Storiesissa ylöspäin pyyhkäisevien ihmisten määrää;
  3. Käytä UTM-parametreja linkeissäsi.

Parhaat Instagram-analytiikkatyökalut

On olemassa iso lista Instagram-analytiikkatyökaluja. Katsotaanpa muutamia parhaita ilmaisia ja premium-työkaluja, jotka voivat tarjota sinulle raportteja, joiden avulla voit oppia syvällisesti toimintojesi tuloksista.

Miksi emme aloita sisäänrakennetusta analytiikasta?

Instagram Insights

Hinta: ilmainen

Se on ilmainen, käyttäjäystävällinen ja näyttää, miten sisältösi toimii juuri nyt.

Instagram Analytics on saatavilla vain yritys- tai luojaprofiileille, mikä on vain yksi monista syistä, joiden vuoksi suosittelen siirtymistä Instagram-liike- tai luojaprofiiliin.

Instagram Insights -raporteista saat muun muassa näyttökertoja, sitoutumista, tavoittavuutta ja suosituimpia postauksia. Saat tietoa verkkosivuston klikkauksista ja call-to-action-painikkeiden klikkauksista – Soita, Lähetä sähköpostia, Ohjeet. Post Insights antaa sinulle tietoa siitä, miten ihmiset löysivät postauksesi. Voit myös saada tietoa yleisön maantieteellisestä sijainnista, kuten suosituimmista kaupungeista ja maista, ikäryhmistä ja sukupuolesta. Lisäksi on perustietoa siitä, milloin seuraajasi ovat aktiivisia.

Se ei ole niin hyvä, jos haluat verrata suorituskykyä 30 päivän ajalta.

Ikononeliö

Hinta: alkaen $49

Iconosquare on all-in-one Instagram-työkalu sosiaalisen median markkinointiin. Alustan avulla voit aikatauluttaa uusia postauksia, seurata, mitä ihmiset sanovat brändistäsi tai kilpailijoistasi, ja tietenkin seurata Instagram-analytiikkaa. Nämä tiedot näyttävät sinulle trendejä, jotka liittyvät sitoutumiseen, näyttökertoihin, postaustesi tavoittavuuteen, videokatseluihin ja jopa siihen, miten Instagram-tarinasi toimivat.

Iconosquare sisältää myös hashtagit ja kilpailijaraportit, joiden avulla markkinoijat voivat verrata itseään niihin ihmisiin ja aiheisiin, joista he ovat kiinnostuneita. Alustan avulla voit saada kahden viikon ilmaisen kokeilujakson sekä joukon ilmaisia työkaluja, kuten täyden Instagram-auditoinnin.

Crowdfire

Hinta: ilmainen

Crowdfiren avulla markkinoijat voivat myös aikatauluttaa postauksia, analysoida niiden suorituskykyä ja seurata brändinsä mainintoja sekä kuratoida yritykseensä liittyvää sisältöä kaikkialta internetistä. Tämä palvelu tarjoaa artikkeli- ja kuvasuosituksia muilta verkkosivustoilta, mikä auttaa markkinoijia laajentamaan tehokkuuttaan, kun he pohtivat, mitä sisältöä sisällyttää Instagram-strategiaansa.

Crowdfiren analytiikkatyökalut visualisoivat Instagram-tietosi useissa käyttäjäystävällisissä grafiikoissa. Ne myös kaivavat esiin useita kehittyneitä mittareita, jotka kertovat, miten suoriudut pitkällä aikavälillä.

HubSpot Social Inbox

Hinta: alkaen $45

Työskentelemällä HubSpotin Social Inboxin kanssa voit helposti käynnistää kampanjoita ja julkaista useille sosiaalisille alustoille kerralla.

HubSpotin sosiaaliset raportit -työkalussa on useita loistavia laatikkoraportteja (yleisö, julkaistut viestit, vuorovaikutukset, klikkaukset, jakamiset, näyttökerrat, uudet kontaktit, istunnot, suosituimmat viestit), joissa kaikissa on helppolukuisia kaavioita ja taulukoita. Jos tarvitset yksityiskohtaisempia tietoja, HubSpotin avulla voit ladata kaikki julkaistut viestit ja niihin liittyvät mittarit Excel-taulukkona.

Myös voit liittää sosiaalisiin viesteihisi kampanjoita, samoja kampanjoita, joita käytät laskeutumissivuilla ja muussa sisällössä. Tämä auttaa ymmärtämään liikenteen lähteen.

Nelinkertaisesti

Hinta: alkaen 300 €/kk.

Quintly on sosiaalisen median työkalu, joka kattaa useita sosiaalisia verkostoja.

Työkalu tarjoaa Instagram-analytiikkaa seuraajista, sekä omasta profiilistasi että kilpailijoistasi. Voit analysoida Instagram-sisältöäsi sekä kuviesi ja videoidesi tuottamaa sitoutumista. Lisäksi näet tiedot suodattimien käytöstä.

Tiedonkeruu voidaan personoida tiettyjä tuloksia varten, jolloin analyysi on erittäin tarkka. Tarjolla on myös mahdollisuus keskitettyyn raportointirakenteeseen, jos sinulla on joitakin erityisiä suunnitelmia. Voit nopeuttaa raportointiprosessia automatisoimalla sosiaalisen median analyysin raportoinnin sekä rakentamalla mukautettuja raportteja ja white labeled -malleja.

Sprout Social

Hinta: 149 dollaria/kk

Sprout Socialin raportointi- ja data-analytiikkaominaisuudet ovat lähes ihanteellisia markkinoijille. Ryhmäraportti antaa sinulle yhteenvedon eri sosiaalisen median profiileistasi. Sprout Socialin työkalun avulla voit analysoida keskeisiä Instagram-mittareitasi, kuten:

• Instagram-tarinoiden suorituskyky
  • Instagram-yleisön kasvu
  • Instagram-esiintymisen jälkeinen aika
  • Instagram hashtag-esitys
  • Ja muuta

Tämä palvelu tarjoaa sinulle kilpailija-analyysin Instagram-kilpailijaraportin avulla, jotta varmistat, että olet aina ajan tasalla. Sitoutumisraportti alkaa kerätä tietoja siitä päivästä lähtien, kun olet luonut profiilisi.

Hootsuite

Hinta: alkaen 19 dollaria/kk.

Sosiaalisen seurannan ja analytiikkatyökalujensa avulla Hootsuite antaa sinulle mahdollisuuden oppia Instagram-mittareita laajemmin. Saat mahdollisuuden luoda rajattoman määrän raportteja ja vertailla historiatietoja analysoidaksesi yleistä suorituskykyäsi.

Hootsuite tarjoaa myös ominaisuuksia, joiden avulla voit luoda raportteja, joiden avulla voit jakaa keskeisiä mittareita ja oivalluksia tiimin kanssa ja jopa seurata, mitkä työntekijät tai osastot julkaisevat sisältöä, jolla on suurin ROI.

Rival IQ | Instagram Analytics Tools

Hinta:

Rival IQ on palvelu, jonka avulla voit seurata tärkeimpiä Instagram-mittareita. Voit käyttää sitä tarkastellaksesi Storyjen eteenpäin napautuksia ja poistumisprosentteja, tarkistaa, milloin yleisösi on aktiivisimmillaan verkossa. Se näyttää sinulle myös tilastotietoja profiililinkin klikkauksista, seuraajien poistoista ja lisäyksistä ja paljon muuta parempaa suorituskykyä varten. Lisäksi työkalun avulla voit analysoida suosittuja postaustyyppejä, hashtag-suorituskykyä ja parhaita postausaikoja, jotta voit mukauttaa sisältöstrategiaasi toimialallasi.

Rival IQ tarjoaa joitakin parhaista saatavilla olevista raporteista. Ja niitä on helppo jakaa asiakkaiden kanssa muokattavilla dioilla, pdf-tiedostoilla tai luomalla ”portaali”, jossa asiakkaasi voi nähdä ne.

Onko Instagram-tilisi valmis vahvistettavaksi?

Lataa ILMAINEN tarkistuslistamme

Loppusana: Instagram Analytics Tools

Ei ole epäilystäkään siitä, että Instagram voi olla loistava paikka mainostaa yritystäsi. Muista kuitenkin, että jos haluat Instagram-strategiasi olevan tehokas sekä hauska, sinun on seurattava oikeita mittareita säännöllisesti.

Kuten huomaat, saatavilla on monia Instagram-analytiikkatyökaluja, jotka palvelevat erilaisia tarpeita. Halusitpa sitten lisätä sitoutumistasi, kasvattaa useita seuraajia tai löytää trendikkäimmät hashtagit, näiden alustojen käyttö auttaa sinua saavuttamaan menestystä. Seuraamalla ja oppimalla näiden työkalujen tarjoamista tiedoista voit nähdä, mikä toimii, mikä ei ja miten voit korjata puutteet.

Kaipasin sinun suosikki Instagram-analytiikkasovellustasi? Mikä Instagram-analytiikkasovellus on sinun suosikkisi? Kerro minulle jättämällä kommentti alla.

Uusimmat lähettäjältä Blog