De mest overforbrugte ord i skriftsprog 2023

2 min læst
De mest overforbrugte ord i skrivning 2022.

Vi beskæftiger os med distribution af pressemeddelelser hver dag, og vi har bemærket, at overdreven brug af nogle populære marketingord, mens vi skriver pressemeddelelser og meddelelser, er blevet et af de mest vanskelige problemer for vores kunder.

Naturligvis har hvert forretningsområde sin egen jargon og slang, men ikke desto mindre er det bedre at holde sig til den professionelle standardskrivning for at udgive virkelig topskønne og polerede pressemeddelelser. Og det er vigtigt at få dine læsere til at interessere sig og få dem til at gøre noget ved det. Med andre ord, hvis du vil være professionel – skriv som en professionel.

Når vi taler om overforbrugte ord i PR og markedsføring, er det nødvendigt at nævne, at sådanne buzzwords kan ødelægge hele præsentationen og knuse din pressemeddelelse i stykker. Eller i værste fald vil det få en journalist til at smide den i papirkurven. Faktisk er der ikke noget galt med sådanne almindeligt anvendte ord, hvis de er relevante og anvendes i en passende sammenhæng. Men nogle mennesker bruger dem over hele butikken, især når de ved, at deres pressemeddelelser mangler nyhedsværdige oplysninger.

Eksempel: ‘Meget’

Vi bruger ‘meget’ næsten hver gang, vi bruger et adverbium eller adjektiv. Det opmuntrer os slet ikke til at udforske det engelske sprog, men forhindrer os snarere i at lære nye ord

–>

Liste over overforbrugte ord

Baseret på vores erfaring og internet research, har vi lavet en liste over top 20 overused words som du helt sikkert skal undgå i dine PR- og marketingaktiviteter:

1. Revolutionær.
  2. Best.
  3. Nyt.
  4. Professionel.
  5. Vejr.
  6. First.
  7. Commerciel.
  8. Great.
  9. Eksklusiv.
  10. Innovativ.
  11. Unikke.
  12. Ledende.
  13. Digital.
  14. Global.
  15. Prisvindende.
  16. Lanceret.
  17. Passioneret.
  18. Groundbreaking.
  19. Næste generation.
  20. Robust.

Dette er nogle af de ord, der er blevet så overbrugt, at de er blevet meningsløse. Nogle af de andre ord er selfie, hashtag, WTF, OMG, virkelig osv.

Vi forsøger altid at forklare vores kunder, at den bedste løsning er at erstatte sådanne buzzwords og overforbrugte udtryk med mere specifikke og originale analoger. Det er nyttigt at kigge i en ordbog endnu en gang og finde et synonym. Men husk, at interessant indhold af høj kvalitet kommer først.

Undgå overforbrugte og trætte ord

En god start ville måske være at huske, hvad Mark Twain sagde

“Når du fanger et adjektiv, så dræb det. Nej, jeg mener ikke helt og aldeles, men dræb de fleste af dem – så vil resten være værdifulde. De svækkes, når de er tæt på hinanden. De giver styrke, når de er langt fra hinanden.”

Jeg formoder, at den bedste fremgangsmåde er at redigere, redigere og redigere.

Den britiske forfatter Alan Garner tager alt op til 10 år om at færdiggøre en bog. Den grundlæggende skrivning er færdig på omkring et år, og resten af tiden bruger han på at redigere den ned, indtil hvert eneste ord tæller. Resultaterne er forunderlige.

Dit arbejde er for mundret, for overvældende og for langt. Det kommer af et ønske om at fange alle detaljer på papiret. Men så bliver værket tungt og svært at læse.

Jeg begyndte at bruge Hemmingway, som er det værktøj, man kan indsætte sit kapitel i og få vejledning om, hvor man skal lave ændringer.

Jeg bruger også en anden app, og denne er rigtig god – Readability Test Tool

Du indsætter dit kapitel her, og hvis du får en høj læsning, er du godt kørende, fordi du bruger enklere ord og får budskabet hurtigt frem. Dit mål bør være at gøre dit arbejde læsbart for 12-årige. Du skal ikke gøre dine ord mere dumme, men blot gøre din historie skarpere og mere præcis.

Ellers skal du, når du redigerer, være forberedt på at skære, skære og skære igen. Men når du skærer, skal du gemme disse afsnit i en separat fil. Du får måske brug for dem til en anden historie. (Og jeg sletter aldrig det, jeg har klippet fra mit manuskript).

Du vil bløde (ikke bogstaveligt talt), når du skærer dit manuskript i tern og skiver, men når det er færdigt, er du langt mere tilfreds med det, du har redigeret, fordi det bliver læsbart uden alt det overflødige.

Seneste fra Blog